Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse

Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse #2571317 28/08/2019 10:03
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kona har tektro mekaniske skivebremser med Tiagra-skiftere på sin to år gamle Gavia-CX.

Bremsekrafta er krisedårlig. Jeg har bytta klosser og stramma vaiere in absurdum, men fortsatt er det tungt å bremse og dårlig kraft. Finnes det en løsning?

Mekaniske er ikke alltid så kjekke, men det er nå det vi har. Og det å oppgradere til hydrauliske blir fort dyr.

jeg har bestilt inn en shimano mekaniskkaliper for å teste ut om det bare er tektro-ene som er dårlige.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571319 28/08/2019 10:08
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har syklet med AVID BB7 tidligere. Opplevde at de var veldig fine i starten, og så ble de dårligere etterhvert. Spesielt modulasjonen ble dårlig.

Når det er sagt så finnes det jo mange forskjellige type klosser, det kan jo tenkes at noen suger seg bedre fast enn andre. Vil tippe det er noen variabler her i forhold til kraft og holdbarhet. Mener jeg gikk over til organiske klosser med gode erfaringer.

Redigert av Subs; 28/08/2019 10:09.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571324 28/08/2019 10:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har du bytta wire og strømpe til noe av god kvalitet? Her er det store variasjoner og forskjeller, kan være make or break for god funksjon, og relativt rimelig å bytte.

Dårlige strømper er fleksible og "gir etter", da blir det aldri bra bremser. Wire kan være for stor, fleksibel og med dårlig gli... dårlige bremser.

Dette merker du på billige kontra gode barnesykler. Ekstremt stor forskjell.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571340 28/08/2019 12:12
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har du etterjustert den faste klossen? Usikker om det er slik på alle, men da jeg hjalp naboen med hans sykkel så var den ene klossen upåvirket av vaietrekk og var bare mothold for bremseskiva når den andre klossen presset på. Ser for meg at om denne står for langt ifra vil det blir rævva bremsint.

Redigert av Stefan77; 28/08/2019 12:12.

- Stefan
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571354 28/08/2019 14:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er enkelte på forumet som oppgir å ha gode erfaringer med mekaniske skivebremser. Håper du får svar og tips fra dem. Kanskje finner du dem lettere på forumet for blandevei og kross.

Selv må jeg bare si at min erfaring over flere år er at de er noe d**** sammenlignet med hydrauliske. Tektro har spesielt dårlig rykte, men jeg likte heller ikke Avid BB7. Redd de vil forbli en hodepine for dere. Har du råd, kjøp noe annet først som sist og ikke bruk mer penger på mekaniske.

Tidligere ville jeg ha rådet deg til å se på TRP Hy/Rd semihydrauliske kalipere, men nå som det nettopp er kommet siste generasjon rimelige og pene fullhydrauliske Tiagra-hendler, ville jeg gått for det. Sammen med passende Shimano kalipere.

Finnes kanskje rimeligere annet sted, men hendlene er i hvert fall tilgjengelig på gode Bike24: Tiagra ST-4720-25. Merk at hendlene kommer i to versjoner, for henholdsvis store (4720) og små (4725) hender.

Dersom ramme og gaffel har postmount bremsefester (som jeg antar at de har), er så vidt jeg vet f.eks. kaliper BR-RS785 kompatibel med de ovennevnte hendlene. Men sjekk for ordens skyld med forhandler.

Om du logger inn fra Norge, får du priser uten tysk moms. Men, ja, dessverre, som du skriver, koster fortsatt hydrauliske bremser en del.

Ser forresten at det fortsatt ligger ute på Finn en komplett gruppe hydraulisk 105 R7000. Men obs flatmount kalipere, semikompakt krank 52/36 og kort girarm. Burde være litt prutemonn gitt prisen på ny gruppe med bytterett, garantier osv.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571364 28/08/2019 15:19
Ringrev
OP Offline
Ringrev
@sepeda, takk for lenke.

Det er godt mulig at vi bare må flekke ut noen tusen for å hoste liv i en ellers ganske grei sykkel.

@Stefan77 - ja, har pelt litt på motklossene, men det hjalp ikke all verden.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571367 28/08/2019 15:28
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Plukk alt frahverandre og rengjør med penetrerende olje, evn puss med fint smergelpapir. vær nøye
smør wire og alle bevegelige deler med fett
beveg/roter alle delene føre de monteres på sykkelen og sjekk at alle delene beveger seg lett
sjekk at bremseklosser beveger seg lett og ikke henger i kallipper
evn bytt bremseklosser, hadde gjort det først faktisk
rengjør skive med rødsprit/bremserens

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571368 28/08/2019 15:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
TRP Hy/RD. Beste oppgraderingen jeg har gjort på en sykkel noensinne.

Finnes til rundt en tusing pr par.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Raskall] #2571376 28/08/2019 15:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Raskall
TRP Hy/RD (...) Finnes til rundt en tusing pr par.

Har bare sett dem til den prisen pr. stk. ICON_CONFUSED

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571378 28/08/2019 16:00
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Vask skiva i isopropanol, og puss livskiten ut av henne med sandpapir. Reingjer og smør opp stempel i bremsekaliper. Med nye klossar bør det bli bra. Instruer kona om at ho bør unngå småbremsing, sånn at klossane ikkje blir glaserte.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Sepeda] #2571379 28/08/2019 16:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Sepeda

EBay. Får dem ned i 1000-1200 kr paret. Med bremseskiver. Men pass på å få riktig mount.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: dagfink] #2571386 28/08/2019 16:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: dagfink
Vask skiva i isopropanol, og puss livskiten ut av henne med sandpapir. Reingjer og smør opp stempel i bremsekaliper. Med nye klossar bør det bli bra. Instruer kona om at ho bør unngå småbremsing, sånn at klossane ikkje blir glaserte.

det holder lenge å vaske skiva i isopropanol, røff behandling med slipepapir vil bare slite bort metall

bremsebelegget glasseres på grunn av lange og harde oppbremsinger fordi det genereres mer varme enn belegget tåler. mange små og pinglete oppbremsinger er helt OK (under forutsetning av at bremsene ikke varmkjøres selvfølgelig ICON_SMILE )

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571387 28/08/2019 16:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
@Flamini og dagfink: Hvilke mekaniske skivebremser (for bukkestyre) har dere erfaring fra?

Spør fordi det rapporteres til dels betydelige forskjeller i funksjon mellom modellene. Selv har jeg kun erfaring fra BB7 Road, og det var ikke rengjøring eller smøring som var utfordringen.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Flamini] #2571390 28/08/2019 17:09
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Flamini

det holder lenge å vaske skiva i isopropanol, røff behandling med slipepapir vil bare slite bort metall

bremsebelegget glasseres på grunn av lange og harde oppbremsinger fordi det genereres mer varme enn belegget tåler. mange små og pinglete oppbremsinger er helt OK (under forutsetning av at bremsene ikke varmkjøres selvfølgelig ICON_SMILE )

Dersom skiva er inngrodd (som ofte er tilfelle), må ho byttast eller pussast grundig ned. Ja, det tar bort litt av metallet, men kan gi mykje betre bremseeffekt. Glaserte klossar er, etter det eg har erfart, oftast eit resultat av langvarig småbremsing.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Raskall] #2571396 28/08/2019 17:16
RoyE Offline
Besatt
Besatt

EBay. Får dem ned i 1000-1200 kr paret. Med bremseskiver. Men pass på å få riktig mount.

Takk!

Da ble det en liten oppgradering på vinter-/uværssykkelen ICON_LAUGH

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571397 28/08/2019 17:33
J
jkl Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Har kjørt med TRP mekanisk og det fungerte forbausende bra, men langt fra som hydrauliske.
Oppgraderte til TRP Hy/rd og de er bra, men selvfølgelig ikke like bra som vanlige hydrauliske. Ville sikkert blitt bedre modulasjon / nærmere følelsen på hel hydrauliske med bedre kabler.
Ingenting å si på bremseeffekt!

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Sepeda] #2571409 28/08/2019 18:40
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
@Flamini og dagfink: Hvilke mekaniske skivebremser (for bukkestyre) har dere erfaring fra?

Spør fordi det rapporteres til dels betydelige forskjeller i funksjon mellom modellene. Selv har jeg kun erfaring fra BB7 Road, og det var ikke rengjøring eller smøring som var utfordringen.

Har berre brukt BB7 sjølv, men har skrudd på diverse. Mekaniske bremsar har til dels ufortent dårleg rykte. Med fare for å høyrast sjåvinistisk ut vil eg seia at glaserte klossar er veldig vanleg på «konesyklar» – både dei som har mekaniske og hydrauliske system. Det aller vanlegaste problemet – i tillegg til manglande rein- og vedlikehald – er mykje svak og vedvarande bremsing. Både bil- og sykkelbremsar har godt av innimellom å jobba hardt.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571440 28/08/2019 21:59
mogens Offline
Besatt
Besatt
Ser det klages en del på BB7. Har slike selv på min Kona Sutra fra 2006 og er godt fornøyd med dem. Med fullpakket touringoppsett og meg på sykkelen er ekvipasjen bortimot 130 kg - har full kontroll med disse bremsene ned Tokagjelet og Ulviksfjellet. Men de fungerer bedre med SRAM bremsehender enn Shimano (105) hendlene som sto på sykkelen originalt.

Har også en CaadX Tiagra fra 2015 som originalt kom med Promax Render R mekaniske kalipere, disse ga svampaktig bremsing, og var ubrukelig etter halvannen vintersesong, da fikk jeg ikke lenger vridd om hjulet som skal justere avstanden fra klossen inn mot skiven. Byttet kalipere til Shimano CX77, de fungerer også rimelig bra.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571448 29/08/2019 03:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil tru at sjøl rimelige shimano-bremser vil yte bedre enn noe mekanisk. Bare å bytte. Disse er rimelige og er mye for penga. Vil du litt opp i kvalitet, kan du gå for Deore eller SLX. Sistnevnte funker som fjell.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: RoyK] #2571449 29/08/2019 03:58
RoyE Offline
Besatt
Besatt
De tenker du er greie å montere på en cx?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571450 29/08/2019 04:05
RoyK Offline
Besatt
Besatt
eh - kanskje ikke - jeg tenkte terrengsykkel. Men jeg antar det vil koste omtrent det samme for en cx

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: RoyK] #2571451 29/08/2019 04:21
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: RoyK
eh - kanskje ikke - jeg tenkte terrengsykkel. Men jeg antar det vil koste omtrent det samme for en cx

Da antar du feil. Landeveisykler har STI-hendler og de koster gjerne fra 1000 kroner og opp pr side. Shimano 105 girhendler koster vel minst 1500 kroner per. stk. Så kommer selve kaliperne og slanger i tillegg.

Derfor er, i mine øyne, TRP Hy/RD til en drøy tusing på ebay den beste oppgraderingen man kan gjøre på en bukkesykkel med mekaniske skivebremser. For det å bytte ut hele sulamitten til hel-hydraulisk vil nesten koste like mye som å kjøpe ny sykkel:

https://www.xxl.no/white-gx-pro-18-grussykkel-herre/p/1143986_1_style

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Sepeda] #2571470 29/08/2019 06:35
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Jeg har ingen erfaring mekaniske skivebremser for bukkestyre, jeg forstod spørsmålet dithen at virkningen var blitt dårligere - ikke at de var dårlige i utgangspunktet.
Hvis de orginalt er for dårlige ville jeg byttet wire til noen med teflonbelegg, smørt alt som kunne smøres og byttet bremseklosser.

Sålenge alt virker som det skal så skal mekaniske bremser være OK og tilnærmet likeverdig med hydraulisk - sånn i teorien

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571471 29/08/2019 06:36
O
Oddwau Offline
Medlem
Medlem
O
Har erfaring med BB7 på min Big Dummy. De må justeres relativt ofte for å opprettholde modulasjon og bremsekraft. Nyjustert så mener jeg de er like gode som hydrauliske, men det taper seg jo litt fort.
Rengjøring av bremseskivene er godt tips, aller helst kombinert med bytte av klosser da urenhetene også vil sitte i klossene. Kan gjerne kombineres med skrubbing med vaskesvamp( sånn der kjøkkensvamp med grov side).
Bytte av wire+strømpe. Strømpen er ofte undervurdert, men den skal jo holde imot med like mye kraft som du drar i wiren med så det er viktig del av systemet.
Har det vært så dårlig hele tiden eller har det kommet nå?
Hva med kraft i hendlene og hendene, fra ræseren min føler jeg at det er vanskeligere å gi like mye kraft som på vanlige bremsehendler. Kan posisjonen på hendler justeres med shims for å gi bedre ergonomi?

Redigert av Oddwau; 29/08/2019 06:41.
Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: dagfink] #2571474 29/08/2019 06:42
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Flamini

Dersom skiva er inngrodd (som ofte er tilfelle), må ho byttast eller pussast grundig ned. Ja, det tar bort litt av metallet, men kan gi mykje betre bremseeffekt. Glaserte klossar er, etter det eg har erfart, oftast eit resultat av langvarig småbremsing.

Glasserte klosser er ett resultat av varmgang, fx etter lange og harde oppbremsinger der det tilføres mye varme til bremebelegget under kort tid.
Noen typer bremsebelegg tåler høy varme bedre enn andre.
Hvis du sandblåser eller pusser skivene med grovt sandpapir vil du garantert få større friksjon mellom klossene og skiva, og derav bedre bremsevirkning ICON_SMILE

litt usikker på hva du mener med inngrodde bremseskiver

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Flamini] #2571497 29/08/2019 08:27
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Eg trur kanskje vi snakkar forbi kvarandre. Termen «småbremsing» var litt upresis. Vedvarande og svak bremsing, som ganske riktig gir varmgang, er det eg har inntrykk av at er det mest vanlege problemet.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2571531 29/08/2019 10:03
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Å oppgradere til Tiagra er trolig det som blir løsninga, for småflikkink og brannslukking blir ikke bra.

Det var ikke et problem før, men bakkene i Trondheim gjorde oss oppmerksomme på problemet. I tillegg burde kona ha en sykkel som klarer å stoppe godt og effektivt sykkelvogn, og da er hydrauliske vegen å gå.

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Raskall] #2571645 29/08/2019 14:39
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyK

Da antar du feil. Landeveisykler har STI-hendler og de koster gjerne fra 1000 kroner og opp pr side. Shimano 105 girhendler koster vel minst 1500 kroner per. stk. Så kommer selve kaliperne og slanger i tillegg.

Derfor er, i mine øyne, TRP Hy/RD til en drøy tusing på ebay den beste oppgraderingen man kan gjøre på en bukkesykkel med mekaniske skivebremser. For det å bytte ut hele sulamitten til hel-hydraulisk vil nesten koste like mye som å kjøpe ny sykkel:

https://www.xxl.no/white-gx-pro-18-grussykkel-herre/p/1143986_1_style

heh - jeg tok grundig feil der - beklager. Sikkert greit å kjøpe ny sykkel og dissekere den og selge delene som er til overs ICON_SMILE

Re: Krisedårlige bremser på CX - hvordan fikse [Re: Jomar Henriksen] #2579112 15/10/2019 06:49
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Etter sketchy episode pga frosne vaierstrømper, blei Tiagra +BR-RS785 i dag bestilt inn.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå