På hvilke høyder sover du i løpet av dette rittet? Dersom sykkelturen/-rittet er rolig, så er det ikke noe problem med 1000 m hver dag. Men du kan få trøbbel om du sover på høyder over 3000 meter uten tilstrekkelig med akklimatisering.
På en tur opp til Kilimanjaro soves det på 3000, 3800, 3900, 4000 og 4600m, fordelt på flere dager. Turene er rolige, nettopp for å unngå høydesyke. Dersom turene er harde, vil nok de aller fleste møte på alvorlige problemer.
Ofte får du ikke problemer med en kort tur i høyden, for deretter å sove lavt. Jeg brukte 3 timer fra 2800 til 4600. Til samme var jeg på over 4000 meter i 5 timer før jeg gikk ned til 2800. Dette var dag 2. Dag 1 var jeg på 2800-3100. Jeg merket ingenting, men jeg er bevisst på å ta det rolig, samt pusteøvelser.
Jeg ville nok anbefale akklimatisering før rittet. Jeg antar det skal være hardere enn rolig?
Når det gjelder deg, anonymous13, så er jeg ikke overrasket over at du fikk hodepine og kvalme. Kroppen har ekstra behov for oksygen når du trener hardt. Og hvis du i lengre tid var i underskudd av oksygen, så gir nok dette utslag, selv på kortere tur. Hadde du blitt værende på toppen, ville du nok fått trøbbel.
Høydesyke er komplisert, og gjelder ikke likt for alle. Det viktigste er akklimatisering før hardt arbeid i høyden.