Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sti sykling på Mallorca

Sti sykling på Mallorca #2560450 14/06/2019 17:44
steffs Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hoy, lurer på om noken har erfaringer/tips til turer på sti på Mallorca, fortrinnsvis austsida av øya. Vi skal i bryllyp til nokre venner av oss og vi har med kidsa så det blir ikkje noke sykkelferie for min del, men tenkte prøve å lure meg til ein tur eller to der nede.. Vi har base på Cala Bona. Har aldri vært på Mallorca før så har ingen preferanser iforhold til avstander og topografi..

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Sti sykling på Mallorca [Re: steffs] #2560453 14/06/2019 18:45
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enkelt sagt så ville jeg leid meg en landeveissykkel i stedet. Det var i hvert fall det jeg endte opp for en god del år tilbake.

Okei, det finnes kurant stisykling på øya, men den er av en helt annen karakter enn i Norge og den innebærer som regel mye bilkjøring. Underlaget er stein, stein og mer stein. Ikke umulig å sykle på, men jeg fant det lite inspirende. Stinettverket er spredt, og du finner lite i øst (kanskje bortsett fra helt i nord).

Samtidig er jo racersykling på Mallorca en opplevelse alle på to hjul bør unne seg. Mitt tips: Ta bilen til Pollenca, lei deg en sykkel hos Pollenca Cycling (eller en av de andre 10-talls utleiebutikkene), hiv deg på sykkelen fra butikken i retning Cap de Formentor og du er nyfrelst.

PS! Hvis du likevel vil ut på sti så har jeg en sykla ei ganske fin rute nord for Arta, inne i nasjonalparken, som blant inkluderer et besøk på en svært fin og øde strand. Men ikke forvent servering på denne turen ICON_SMILE

Re: Sti sykling på Mallorca [Re: runermm] #2560460 14/06/2019 19:10
steffs Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
takker for svar ICON_SMILE
ja landevei er eit alternativ, der er litt meir oversikt og omtale av det, så eg har litt meir roen på å finne ein fin tur i lycra. Planen er uansett å påkke både landevei- og stisko, og som Vestlending frå Rockgarden-land så er ikkje eg kresen på stiane.. Såg at det låg ein sykkelbutikk med utleige av både landevei-og grovsyklar like ved, så det må vere muligheter i området...

Steffen

Steffen Herstad
Re: Sti sykling på Mallorca [Re: steffs] #2560465 14/06/2019 19:46
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Enig i at landevei er veien (sic) å gå på Mallorca. Hvis det er i en periode det er varmt, får du og mer levelig temp av vinden du får i landeveisfart enn på stier. Jeg avskydde også vei før jeg prøvde det (på Mallorca, for øvrig). Og turen starter med en gang uten kjøring. Opp tidlig om morran, da. Så kupper du ikke hele dagen fra familen.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Sti sykling på Mallorca [Re: steffs] #2560482 14/06/2019 21:27
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp, uberegnelig tidsbruk er stort hinder for stijaging i familiesammenheng. Veldig vanskelig å estimere tida, burde stort sett ganget med Pi på mine Mallorcaturer. Med landevei rekker du en fin og kalkulerbar runde før frokost.

Re: Sti sykling på Mallorca [Re: runermm] #2560485 14/06/2019 21:52
steffs Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Helt einig i at å reise på sti-finning er lite forenlig med famileferie på mallorca. Var nettop difor eg lufta tanken i håp om å konkrete tips til sti...
men tusen takk for supre erfaringsoverføringer, Sykkeltur blir det uansett ICON_SMILE

Steffen

Steffen Herstad
Re: Sti sykling på Mallorca [Re: steffs] #2560526 15/06/2019 13:27
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Det er stisykling i området rett nord for magaluf og peguera. Har vurdert det flere ganger da jeg har vært mye i nærheten av peguera. Problemet er tid brukt på å finne frem på mtb, kontra tid brukt på å sykle landevei. Det har alltid endt med at jeg har tatt med racer istedet for mtb.

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Sti sykling på Mallorca [Re: steffs] #2560641 16/06/2019 19:11
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Du når toppene Ermita de Betlem (fra Arta), fantastiske San Salvador og t/r Formentor er ca 15 mil. Rundturen Caimari, Lluc, Pollenca er også innenfor rekkevidde. Fra Caimari og opp er en nydelig klatring :-) Det er en haug flotte småveier på kryss og tvers i området... altså på racer

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Sti sykling på Mallorca [Re: steffs] #2560679 17/06/2019 07:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har funnet ganske mye bra stisykling på Mallorca. Ligger noen under turrapporter fra vel 4 år tilbake eller så.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå