Archer Components D1X - "live"-blog
|
Archer Components D1X - "live"-blog
22/05/2019 06:41
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
I går fikk jeg endelig levert Archer D1X trådløs gir-konvertering. Har hatt tilbakevendende vondt i tomlene, noe som har gjort at giring er skikkelig ubehagelig. Utformingen på kontrolleren (hendelen) på Archer er ganske slank, og den kommer i en "Light touch"-utgave som er lettere å trykke inn. Sammen tror jeg at jeg da kommer til å kunne vri selve kontrolleren godt innunder styret, samtidig som jeg vil kunne slippe å trykke så hardt (noe som også er ubehagelig). I tillegg har jeg vært fan av ren cockpit, og alle kabler bør derfor ha en funksjon  Jeg har vært skikkelig fan av Archer siden de lanserte D1X, siden dette lar deg bruke standard bakgir, kontra Di2 og nå AXS, der et ødelagt gir kan blir fryktelig dyrt! I tillegg kan man mikse og matche hva som helst. Nå vil jeg f.eks. kunne kjøre 12-delt Eagle-kassett med 11-delt Shimano-gir (i teorien). Eller hvis jeg har Eagle-sykkel, vil jeg kunne bruke den på rulla, som bare har Shimanoboss for 11-delt kassett. I tillegg vil det kun være friksjon fra 20 cm vaierstrømpe istedenfor 1,2 meter (øyemål). Bytte av vaierstrømpe vil også ha lavere terskel, siden man slipper å tre på nytt gjennom ramma også (for de som har innvendig vaierføring). Håper på å få montert i.l.a. et par dager og tar ilddåpen på TSR på lørdag. Snakkes!
|
|
|
Re: Archer Components D1X - "live"-blog
[Re: baronKanon]
22/05/2019 06:47
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det den nye D1x Trail du kjøpte?
|
|
|
[Re: -Jan]
22/05/2019 06:49
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Er det den nye D1x Trail du kjøpte? Jepp! Gummiknapper og litt raskere enn førsteversjonen. Har testet litt på "barmark" i sofaen, og jeg tror det kanskje kan gå litt treigere enn jeg ønsker når montert på sykkelen, men jeg må selvfølgelig teste. AXS tror jeg nok er vesentlig raskere, men prisen, da...
|
|
|
22/05/2019 07:26
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Topp - her er det på overtid med bilder allerede!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
22/05/2019 08:12
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Seff. Har du aldri hørt om "unboxing"?
|
|
|
[Re: simenf]
22/05/2019 08:14
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Seff. Har du aldri hørt om "unboxing"? njæææ. Æsj.
|
|
|
23/05/2019 16:18
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil ha en slik som passer til jukkepinner. Har prøvd AXS en runde, er ikke fan. Ingenting er forbedret over mekanisk. 
|
|
|
23/05/2019 20:53
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg skal prøve elektronisk girskift blir det nok for å ettermontere på Rohloff. De har noe på gang, foreløpig bare for elsykler med Bosch-system, men det vil nok komme en løsning for vanrlige sykler etterhvert vil jeg tro... men så spørs det jo hva prisen blir.
|
|
|
[Re: Skorp]
24/05/2019 05:59
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg vil ha en slik som passer til jukkepinner. Har prøvd AXS en runde, er ikke fan. Ingenting er forbedret over mekanisk. Jeg har tatt sjansen, og går for X01 og Reverb setepinne i kombinasjon. Skal bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis om en uke eller to.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
24/05/2019 06:21
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jeg har tatt sjansen, og går for X01 og Reverb setepinne i kombinasjon. Skal bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis om en uke eller to. Jeg har troen, men jeg får nok ikke sove med kredittkortregning på 20 laken for litt gir og en setepinne.
|
|
|
24/05/2019 07:39
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har tatt sjansen, og går for X01 og Reverb setepinne i kombinasjon. Skal bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis om en uke eller to. Jeg har troen, men jeg får nok ikke sove med kredittkortregning på 20 laken for litt gir og en setepinne. For meg blir det merkostnaden med "vanlig" X01/Reverb vs. AXS i et build-kit og da blir det mer overkommerlig.
Lars-Erik
|
|
|
24/05/2019 08:18
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Oppdatering!
Mekka litt i går, og fikk montert på sykkelen. Vet det er litt risk rett før TSR, men har så vondt i tommelen, at alt får duge. Kjør på, sier jeg.
Mine erfaringer er som følger: Bruksanvisning er enkel å følge, og montering gikk lett som en plett. Så må man åpne app på telefonen og koble til. Der skal man lage ny konfig, og velger lett antall drev osv. Så skal man konfigurere, og det er da brukervennligheten og stabiliteten setter tålmodigheten på prøve, dessverre. Det er håndterbart, men litt irriterende: Først setter man opp minste giret, og så trykker man seg til neste giret. Der var i hvert fall min skifter justert så den går helt til maks stramming! Da ble det mye trykking for å få posisjon tilbake. Og etter så og så mange trykkinger, reagerte appen ikke igjen, så jeg måtte koble fra og koble til igjen. Eller så tryna appen (jeg har Android på Sony XZs). Det skjedde mange ganger, så det skal de få høre. Men det gikk lett å få det til, men mye trykking. Etter det vare det bare å pare og montere kontroller ("hendel"), og det var lekende lett. Jeg fikk montert kontrolleren akkurat slik jeg ville - langt innunder styret, slik at det var lite tommelbevegelse for å operere kontrolleren.
Syntes giringen til å begynne med var ganske kjip og lite presis. Det viste seg at jeg hadde løse trinser, og strammet opp skruene som holdt trinsehjulene på plass, så ble det bedre - men nå må jeg vel justere girene en gang til...
Førsteinntrykk på gata utenfor huset er at ergonomien er som forventet. Giring er nok ikke like bangbang som på SRAM, men jeg tror nok jeg vil klare å leve med det (får se om jeg går lei eller ei).
Ellers er det jo alltid stas med noe som sier "dzzz" når man girer.
|
|
|
24/05/2019 08:46
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jeg har tatt sjansen, og går for X01 og Reverb setepinne i kombinasjon. Skal bli spennende å se hvordan det fungerer i praksis om en uke eller to. Jeg har troen, men jeg får nok ikke sove med kredittkortregning på 20 laken for litt gir og en setepinne. For meg blir det merkostnaden med "vanlig" X01/Reverb vs. AXS i et build-kit og da blir det mer overkommerlig. Haha, ser den. Men fortsatt, så er reservedelskosten også litt brutal, selv om jeg ser at det kommer en del reservedeler til selve giret også. Jeg vil ha en slik som passer til jukkepinner.
Hadde nok vært mulig med denne, men dessverre vil det jo ikke løse problemet med vaier i seterøret, og med den korte vaierstrømpen man vil få med en sånn, vil man ikke få til montering av setepinnen. Da må man nok over på noe som har en aktuator på selve setepinnen, men den kan ikke sitte inni seterøret, da ramma vil fungere som en skjerm for radiobølgene. Hadde bare Magura Vyron eLECT hatt en løsning som ble godt tatt imot.
|
|
|
25/05/2019 06:11
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
For meg blir det merkostnaden med "vanlig" X01/Reverb vs. AXS i et build-kit og da blir det mer overkommerlig.
Haha, ser den. Men fortsatt, så er reservedelskosten også litt brutal, selv om jeg ser at det kommer en del reservedeler til selve giret også. Den tid den sorg tenker jeg. I følge reklamen, hvis jeg har oppfattet det riktig skal SRAM ha bygget inn noe ekstra sikring som skal beskyte giret ved sammenstøt som ikke vanlig gir har, høres jo for godt ut til å være sant, men fint om det stemmer.
Lars-Erik
|
|
|
25/05/2019 07:31
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den tid den sorg tenker jeg. I følge reklamen, hvis jeg har oppfattet det riktig skal SRAM ha bygget inn noe ekstra sikring som skal beskyte giret ved sammenstøt som ikke vanlig gir har, høres jo for godt ut til å være sant, men fint om det stemmer. https://www.youtube.com/watch?v=LcgTYPEiNyM
|
|
|
25/05/2019 14:03
|
erlingba
.
|
.
Den tid den sorg tenker jeg. I følge reklamen, hvis jeg har oppfattet det riktig skal SRAM ha bygget inn noe ekstra sikring som skal beskyte giret ved sammenstøt som ikke vanlig gir har, høres jo for godt ut til å være sant, men fint om det stemmer. https://www.youtube.com/watch?v=LcgTYPEiNyM Det der er jo en helt nødvendig funksjon for å ikke strippe tannhjulene ved første kollisjon, men er det det som knekker bakgirene? X1 giret mitt er nesten fritt for lakk etter å hatt nærkontakt med stein utallige ganger. Har intrykk av at det snarere er kollisjoner i lengderetningen som tar livet av bakgiret.
|
|
|
25/05/2019 16:47
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
For meg blir det merkostnaden med "vanlig" X01/Reverb vs. AXS i et build-kit og da blir det mer overkommerlig.
Haha, ser den. Men fortsatt, så er reservedelskosten også litt brutal, selv om jeg ser at det kommer en del reservedeler til selve giret også. Den tid den sorg tenker jeg. I følge reklamen, hvis jeg har oppfattet det riktig skal SRAM ha bygget inn noe ekstra sikring som skal beskyte giret ved sammenstøt som ikke vanlig gir har, høres jo for godt ut til å være sant, men fint om det stemmer. Vanlige gir har den "sikringen" jo, du kan dytte giret innover. Wiren slakkes bare, så spretter det ut igjen når du slepper.
|
|
|
31/05/2019 08:39
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hvordan funket dette på TSR? Oppdatering!!!!
|
|
|
[Re: simenf]
31/05/2019 09:08
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Men hvordan funket dette på TSR? Oppdatering!!!! Ja, jo. Må jo egentlig jobbe, men her er grovrapporten: Husk å justere giret skikkelig med trinsehjulene festet skikkelig før du drar på ritt. Måtte nemlig etterjustere da jeg kom til Skullerud, og da var det ikke bare-bare å få kontakt med skifteren - det var rett og slett for mange BT-enheter i området... Det gikk til slutt, og jeg fikk justert giret. Men etterpå fikk jeg litt småtrøbbel med å koble kontrolleren til skifteren av samme grunn. Litt vekk fra vrimleområdet gikk det bedre, og alt fungerte smertefritt resten av rittet. I bruk er det finfin for tommelen. Burde nok hatt litt mer tid på den før rittet for å få litt mer feel, men den var grei i bruk og hadde fin betjening godt innunder styret. Men det er en ting jeg ikke er så fan av, og det er hastigheten. Det går ikke fort nok på giring over mange gir av gangen. Jeg merker at jeg ikke får kommet meg raskt nok opp/ned i gir, og at selve gireprosessen er for treig. Responens på girsignal fra kontrolleren er rask, men selve servoen er treig. Det er en hurtiggirefunksjon, der man kan sette hvor mange gir som skal hoppes over hvis man trykker inn hendelen i 1-2 sekunder, men den funksjonen er treigere enn å tappe flere ganger på knappen. Ved hurtigfunksjonen, vil den gå ett og ett gir, mens ved flere knappetrykk vil du få en glidende bevegelse i servoen. Det kan være jeg må bli enda mer vant med systemet, og at det vil fungere bedre for meg på sikt, men enn så lenge er det for treigt. En måte jeg ser at dette kan bøtes på er at det blir mindre vaier som må bevege seg mellom hver klinge på kassetten. Tenkte å prøve en 12-delt 9-46T eller 10-48T kassett og tilhørende kjede når kassetten jeg har nå er brukt opp, men beholde giret. Burde også sjekket om f.eks. Shimano har mindre vaiertrekk per gir, men de er visstnok veeeeeeldig like. Prøver å bli litt klok på denne: https://www.artscyclery.com/science-behi...-compatibility/ for å finne ut om det er noe å hente der. Det veier dog veldig opp med mangel på girvaier og dzzzzzt, dzzzzzt når det skal gires, selv om dzzt dzzt hadde vært raskere. Og ergonomien er et must akkurat nå, så da får det vel være sånn.
|
|
|
31/05/2019 10:04
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Du får bytte til Shimano. Silkemyk og lett trykking ;-)
|
|
|
[Re: aug11x]
31/05/2019 10:36
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Du får bytte til Shimano. Silkemyk og lett trykking ;-) ikke lett nok. Har på pendlersyklene, og posisjonen på hendlene er ikke ideell.
|
|
|
02/06/2019 18:46
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Har fått noen flere turer på D1X Trail nå, og for meg blir det for treigt. For mer avslappet sykling vil jeg nok synes det er helt ok, men det ender opp med at jeg mister moment i tekniske partier der fart skifter fort.
Til mindre teknisk sykling vil det nok ikke være så ille, men hvis jeg vil prøve å sykle fort, merker jeg ofte at jeg ikke kommer fort nok inn i det giret jeg vil, som jeg er vant med fra SRAM-skifter.
Jeg har vurdert å bytte til 12-delt kassett, for mindre kabeltrekk mellom hvert gir, men det er bare ca. 9% forskjell i avstand fra 11-delt til Eagle, så det vil nok ikke gjøre nok.
Følelsen er litt som at man girer og begynner å tråkke på som man er vant med etter at man har girt mekanisk, men så er ikke bevegelsen i giret ferdig.
Jeg hadde så lyst til at dette skulle fungere, men det var dessverre ikke nok. Produktet er ellers ganske bra, og jeg tror jeg nok ville ha kastet meg over produktet igjen hvis de kan vise til at de får tak i en raskere servo. Jeg skjønner at det er vanskelig å finne rask/kraftig/liten/strømgjerrig servo for formålet, men de må nok lete litt til. Bytter tilbake til mekanisk og får heller klare meg med vaierstrømpe fra styret...
|
|
|
02/06/2019 19:11
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer på om noko slikt kunne ha fungert. Dette er Problem Solvers inline Travel Agent for brems. Blir nok ikkje produsert i dag. 
|
|
|
02/06/2019 20:27
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Kanskje noe sånt vil funke på et ubelastet system, men husk at en innretning vil gi høyere belastning på motoren p.g.a. momentkonverteren. Dermed er det ikke sikkert det er nok kraft til å bevege fort nok likevel.
|
|
|
02/06/2019 23:14
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Sorry for offtopic, men..
Hatt tre dager på AXS nå. Jeg trenger ikke å kjøpe det.
Rar hendel, treg giring og følelsen av at man trykker, venter og så girer det etterhvert. Å gire flere gir samtidig er basert på hvor lenge du holder inne hendelen, og ikke hvor mange klikk du føler i hendelen. Blir noe upresist. Mister også den fysiske kontakten man har med et mekanisk gir, da vet du fort når noe skurrer om wiren må strammes, slakkes eller om noe annet er galt.
|
|
|
03/06/2019 06:32
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Det er rart at du føler det, Skorp. Ser på tester, og bl.a. Enduro-MTB og Bike Magazine skriver at de syntes AXS var raskere med mindre lagg enn vaiergir, og mye mer presist.
men skjønner at man mister litt kontakten.
|
|
|
03/06/2019 07:04
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ser på tester, og bl.a. Enduro-MTB og Bike Magazine skriver at de syntes AXS var raskere med mindre lagg enn vaiergir, og mye mer presist. Kan ikke skjønne at det skal være mindre lagg enn vaier... Når man starter å trykke på skifteren, så vil jo vaieren bevege seg med en gang. Iom at jeg er en sånn type som kjøper det jeg har lyst på (på sykkelfronten) med en gang, så er lommeboka mi glad for at jeg ikke tenner på AXS :-D
|
|
|
03/06/2019 07:14
|
erlingba
.
|
.
Det kommer sikkert en ny utgave til neste år med feedback i knappene og noe smart system ála Boeings MCAS slik at det skal føles som man girer med wire, bare det er trådløst. Prøvde å finne vekta på bakgiret, men det klarte jeg ikke. Tydelig at SRAM holdet tett om det da det sikkert er dårlig reklame med et blytungt bakgir til nesten 8000 kr. Den fysiske kontakten man får med bakgiret gjennom wiren er jo ett godt salgsargument som jeg godt kunne ha betalt 6000 midre for. Man kjenner hvis det er mer motstand enn normalt og lar vær å mose giret inn i en kvist som har lurt seg inn i kassetten. Forøvrig ikke overraskende at sykkelmagasiner omtaler alle nye produkter posistivt. De lever jo av det, og blir det mye negativ omtale vil jeg tro de ikke vil motta nye produkter for testing. Den eneste som har skrevet skikkelig negativt om noe er vel Paul Aston, og han ble ikke lenge i Pinkbike etter Enve-artikkelen. For å ikke spore helt av her, hadde det vært en idé med en servo i skifteren for å hjelpe med kabeltrekk? For de som har vondt i tommelen må jo det være en god idé. Da får man de fantastiske egenskapene fra en wire kombinert med hjelpen fra en servo. 
|
|
|
[Re: aug11x]
03/06/2019 07:14
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Kan ikke skjønne at det skal være mindre lagg enn vaier... Når man starter å trykke på skifteren, så vil jo vaieren bevege seg med en gang. New part stoke. BT er nå såpass rask og effektiv, at man kan bruke det til sanntidsoperasjoner, så det som bestemmer hastigheten er servoen som er i bruk. Har hørt litt fra bransjen om at flere foretrekker AXS foran XTR 9100, som ifølge JRA (podcast) "shifts like a bag of dicks". Iom at jeg er en sånn type som kjøper det jeg har lyst på (på sykkelfronten) med en gang, så er lommeboka mi glad for at jeg ikke tenner på AXS :-D
Haha. Har heldigvis såpass impulskontrol at jeg ikke kjøper så dyre ting med en gang - men det er fordi lommeboka ikke tillater det... Ellers hadde jeg sittet med en Stamina med Intend Edge-gaffel og AXS Reverb...
|
|
|
|
|