Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle?
|
Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle?
[Re: sirsondre]
11/05/2019 09:23
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Med Unaas vil jeg påstå at det kommer an på hvor du bor. Bor man i Oslo og kan stikke innom butikken ville jeg ikke hatt noen problemer med å handle der. Selv om de helt tydelig ikke klarer å levere i henhold til hva de lover om dagen.
Antar du har spec’et de hjulene ganske heftig for å nå den prisen. I forhold til Zipp vil du da sannsynligvis få et hjul med bedre komponenter og lavere/tilsvarende luftmotstand til samme/lavere pris (Ref Hambini sin test).
Men skulle noe skje er det selvsagt en fordel med å handle fra bikeshop. Ikke noe fasit der.
|
|
|
11/05/2019 09:24
|
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
Min begrunnelse: Jeg syns det var et poeng og ha felger som er breie nok til at man kan ha minst 25mm dekk og felger som er 105% av dekket. Man kjøper jo tross alt litt dypere felger for aerodynamikkens skyld. (Les linken min noen innlegg lenger opp) Videre syns jeg det var allright med dt swiss nav. Unaas er ikke lokalt for meg uansett. Jeg har ingen grunn til å tro at LB leverer noe dårligere byggekvalitet heller.
|
|
|
[Re: RagaRockers]
11/05/2019 09:27
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
For egen del så var det en fordel at LB hadde meget bredt utvalg i felger/nav. Jeg har hatt hjul fra feks Unaas og har bare positive ting å si om det, jeg har også fått bygget hjul i Norge basert på Kina-felger med suksess. Nå ville jeg teste full Kina-pakke. Fikk akkurat beskjed om at mine hjul blir 1-2 uker forsinket, da ene felgen ikke kom gjennom kvalitetskontroll, så det betyr iaf at de har en form for kvalitetskontroll  Når det gjelder Zipp302, så blir mine hjul ca 300g lettere, synes det er greit å ta med i regnestykket og..
|
|
|
11/05/2019 09:38
|
sirsondre
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Enig i det med lokal tilhørighet, hadde jeg bodd i Oslo ville jeg nok i det minste stukket innom butikken til Unaas for en titt før jeg tok beslutningen.
Kan også nevne at dette med vektbegrensning var viktig for meg med mine 90 kg. Ville ikke risikere å ende opp med et for lite stivt hjulsett med 24 eiker, som de fleste merkene tilbyr på sine hjul. Med LB kunne jeg velge 28 eiker, og forhåpentligvis et mer robust hjulsett. Aerlite og Unaas oppgir vektbegrensning på hhv. 100 og 115kg, men med samme antall eiker seg jeg ikke hvordan de kan være så forskjellige med tanke på robusthet.
Redigert av sirsondre; 11/05/2019 09:39.
|
|
|
11/05/2019 09:55
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hva gjelder vektbegrensninger mistenker jeg, en mistanke og ikke noe jeg kan bevise, at den først og fremst er satt for å kunne dekke ryggen sin hvis noe går galt. At slikt er vitenskapelig testet for så å komme frem til at 90kg går, men ikke 91 nekter jeg å tro. Også snodig at grensene ofte er runde tall (ikke alltid tilfellet riktignok).
Personlig ender jeg fort opp med Unaas hvis jeg bytter og de kommer med bredere felger. Er vel rykter om at det er på vei. Men LB er definitivt et alternativ, mens Zipp, Mavic etc ikke er det. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor prisene kommer ifra for en del av de «high end» produsentene.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
11/05/2019 09:56
|
Havre
Besatt
|
Besatt
For egen del så var det en fordel at LB hadde meget bredt utvalg i felger/nav. Jeg har hatt hjul fra feks Unaas og har bare positive ting å si om det, jeg har også fått bygget hjul i Norge basert på Kina-felger med suksess. Nå ville jeg teste full Kina-pakke. Fikk akkurat beskjed om at mine hjul blir 1-2 uker forsinket, da ene felgen ikke kom gjennom kvalitetskontroll, så det betyr iaf at de har en form for kvalitetskontroll  Når det gjelder Zipp302, så blir mine hjul ca 300g lettere, synes det er greit å ta med i regnestykket og.. Godt tips for Unaas. Når ting er forsinket kan de skylde på at noe ikke kom igjennom kvalitetskontrollen 
|
|
|
11/05/2019 11:31
|
RagaRockers
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg satte de opp med dt240 mener jeg. Endte du opp på 9k før moms?
Unaas har jeg hatt tidligere, var en del flex i de. Det var 55 utgaven til felgbrems. Jeg er lokalisert i Bergen så da kan jeg like godt bruke Bikeshop. Unaas har nok litt jobb med for at det skal bli aktuelt å handle der igjen. Men det er en annen tråd!
_________________________ 2018 Cannondale Synapse SE Etap Disc
|
|
|
11/05/2019 13:16
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Var innom Unaas i går og hentet et sett med de nye hjula 40 Wide (Gravel på nettsiden). Bestilte med Sapim eiker. De er 40mm høye og litt over 30mm brede. Hjula ser utrolig bra ut, men har ikke syklet på de enda. Emil mente at det ikke var vektgrense på disse. Dønn solide felger. Jeg veier 96 kilo, så håper han har rett  Lars 
|
|
|
11/05/2019 14:39
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Skal man ha en norsk/lokal forhandler å forholde seg til, fordrer det også at den forhandleren ikke er konkurs.
- Hvor mange ganger gikk LB konkurs siste måned? - Hvor mange ganger gikk UNAAS konkurs siste måned?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
11/05/2019 14:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Unaas har drevet sammenhengende i over ti år. Da nytt selskap ble opprettet i vår, var det stengt i... hva? Tre-fire dager? Skal jeg ha en hjulprodusent eller forhandler å forholde meg til tenker jeg - Hvor ofte er jeg i Oslo og når som helst kan gå innom Unaas, snakke med hjulbyggeren og få ordnet det jeg måtte trenge? - Hvor ofte er jeg i Xiamen og når som helst kan gå innom LB, snakke med hjulbyggeren og få ordnet det jeg måtte trenge?  Bytt gjerne "Unaas" ut med annen norsk sykkelbutikk. Poenget er det samme. Men intet ondt sagt om hjula fra Light Bicycle - har kun hørt godt om dem.
|
|
|
11/05/2019 15:07
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man sjekker på Facebook så er det relativt mange som klager over at de har bestilt hjul fra Unaas og ventet i evigheter. Min erfaring i vår var også at de ikke prioriterer kunder som ikke kommer innom butikken, de ville ikke en gang selge hjul til meg.
De har vel også skrevet på Facebook at de mistet to ansatte i vinter.
Men det er jo bra at noen er fornøyd.
|
|
|
[Re: larsdx]
11/05/2019 15:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Unaas er en liten gründerbedrift som sliter med å få tiden til å strekke til. Vi snakker om noen få entusiaster, og en hjulbygger som må ta kvelder og netter til hjelp for å få hjul klar, ved siden av mange andre oppgaver. Her kan man ikke bare bestille flere hjul fra fabrikk eller ekstern hjulbygger - hvert hjul må man bygge selv.
Ambisjonene kan overstige ressursene, kommunikasjonen kan svikte og forsinkelser kan oppstå.
Unaas representerer også merker som er svært så ettertraktede og produsenten strever med å levere nok sykler globalt, altså BMC og Orbea.
Det finnes stadig flere forhandlere som er flinke på nett, men stadig færre som har butikk der man kan komme innom og få snakke grundig med kyndige som tar seg tid. Unaas er i siste gruppe.
Mange kunder ønsker å få all informasjon digitalt, kommunisere på nettet, bestille på nettet og få varen levert på døren etter et par dager. Det har ikke Unaas alltid klart å få til, selv om informasjonen på nettsidene har tilsagt det.
Selv setter jeg pris på det som kjennetegner Unaas og andre små, spesialiserte, lokale forhandlere som prioriterer kundene i butikk og gir personlig tilpasning. Men jeg aksepterer at ting kan ta tid.
|
|
|
11/05/2019 16:05
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg setter også til dels pris på det overnevnte. Men til syvende og sist handler det om tillit. Tillit må bygges over tid, og den raser automatisk til bunnivå i det ett selskap går konkurs, uavhengig av hvor raskt de kommer seg på beina. Sjansen for ny konkurs anser jeg som langt større for ett selskap som nylig ble begjært konkurs, enn for ett selskap som ikke har hatt økonomiske problemer i nyere tid.
Om Unaas holder seg flytende i 4-5 år uten nye konkurser, så blir tilliten gradvis gjenoppbygget for min del. Dette gjelder ikke bare sykkelbutikker, men alle selskaper jeg evt. kan være i en posisjon til å forskuddsbetale for noe som helst, eller hvor det er verdifullt for meg å ha mulighet til å kunne reklamere på noe.
Så skal det sies at konkurs er ikke det eneste som påvirker min tillitt til akkurat Unaas. Men det er viktig med slike bedrifter, og det er godt å høre at en del også er fornøyd.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
11/05/2019 16:11
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når en butikk får en mail hvor det står "ta pengene mine" og ikke svarer, tenker jeg for min del at det sier mye om hvordan det går om noe går galt. Både Sørensen og Bikebrothers i Oslo er forøvrig entusiastiske og har bra butikker, så at det er umulig er ikke åpenbart.
Umaas har jo påstått at konkursen ikke får konsekvenser, men n0r de mister to ansatte viser det seg jo at det var en bløff. At de kort tid etter lyser ut ny stilling er hellet ikke tillitsvekkende.
Hvis man vil handle av noen som kun selger i butikk og ikke bryr seg om konkursfare er sikkert Unaas veldig bra.
|
|
|
11/05/2019 16:28
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg velger å heie på de små gründerne fremfor å snakke dem ned, men det er greit Hva gjelder erfaringer og tillit, kan jeg selvsagt kun snakke på vegne av meg selv som kunde av Unaas. Har kjøpt sykkel og hjul, fått sykler bygget, fått utført diverse service og har lært mye av sykkelpraten, så har en smule erfaring. Både sykkel og hjul har vært de mest solide jeg har hatt. Har handlet mye hos andre forhandlere også, og har godt inntrykk av mange, men har ikke fått samme grad av personlig tilpasning og oppfølging andre steder. Forstår at andre kan ha andre erfaringer og inntrykk, at forsinkelser og misforståelser kan oppstå, at enkelte er misfornøyde og noen har mindre gode opplevelser. Synd å høre at du ikke fikk svaret du ønsket på din e-post.
|
|
|
11/05/2019 16:35
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Når en butikk får en mail hvor det står "ta pengene mine" og ikke svarer, tenker jeg for min del at det sier mye om hvordan det går om noe går galt. Både Sørensen og Bikebrothers i Oslo er forøvrig entusiastiske og har bra butikker, så at det er umulig er ikke åpenbart.
Umaas har jo påstått at konkursen ikke får konsekvenser, men n0r de mister to ansatte viser det seg jo at det var en bløff. At de kort tid etter lyser ut ny stilling er hellet ikke tillitsvekkende.
Hvis man vil handle av noen som kun selger i butikk og ikke bryr seg om konkursfare er sikkert Unaas veldig bra. Antar det der er ren spekulasjon? I så fall synes jeg man burde holde seg for god til det. Kan like gjerne være tilfeldig at ansatte slutter. Å jobbe i en sykkelbutikk er ikke typisk et yrke man blir gammel i.
|
|
|
11/05/2019 16:37
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Skal man ha en norsk/lokal forhandler å forholde seg til, fordrer det også at den forhandleren ikke er konkurs.
- Hvor mange ganger gikk LB konkurs siste måned? - Hvor mange ganger gikk UNAAS konkurs siste måned?
Saklig. Hvor mange kunder har blitt påvirket av Unaas-konkurs(er) de siste 10 årene? At de sliter med kundetilfredsheten er opplagt, men hvorfor komme med slike spekulative innlegg? Kan ikke se at det gagner noen. Fremtidig kunder til LB eller Unaas. Og brukere her inne som ønsker opplysninger.
|
|
|
11/05/2019 16:57
|
RagaRockers
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hoi. Mye fokus på Unaas her nå. Kritikken er nok fortjent, også er sikkert noe av kritikken ufortjent. Det å være grunder er utfordrene og man må ha lidenskap for produkt, salg og ha stor kapasitet. Ønsker man å skape et godt navn og rykte er det viktig med ydmykhet og ærlighet. Da kommer man langt. Har man et produkt som er unikt så vil det nok selge litt av selv. Jeg syntes ikke Unaas er og har så unike produkt osv. Men greit nok. Vi ligger den Unaas ballen dø på denne tråden! Skal vi fortsette å diskutere de bør det tas i den dedikerte Unaas tråden.
Det store spørsmåler er: Kan vi kjøpe kvalitets karbon aero hjulsett i Østen ferdig levert i Norge til kr. 8-9,5k inkl alt. Som tilsvarer hjulsett kjøpt i Norge til 12-14k? Ka Kan vi få en oppramsing av Kina-karbon selskaper/nettsider som har like muligheter og positive erfaringer som LB?
|
|
|
11/05/2019 16:59
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
@Havre om du mener det er usaklig å vurdere likviditeten til selskaper når man snakker om verdien av å ha ett lokalt selskap å kunne forholde seg til, så må du gjerne mene det. Men det er saklig for meg, og så får alle andre vurdre sakligheten selv.
|
|
|
11/05/2019 17:06
|
Havre
Besatt
|
Besatt
@Havre om du mener det er usaklig å vurdere likviditeten til selskaper når man snakker om verdien av å ha ett lokalt selskap å kunne forholde seg til, så må du gjerne mene det. Men det er saklig for meg, og så får alle andre vurdre sakligheten selv. Nå er jeg enig med Raga så mitt siste innlegg angående Unaas i denne tråden. Samtidig som du kjapt hopper over at Unaas har holdt det gående i 10+ år og sannsynligvis aldri har solgt så mye som de gjør akkurat nå. Problemet er vel helst at de selger for mye. Hvis du går forbi butikken i disse dager kommer du knapt inn døra fordi det er så mange sykler som skal utleveres (bokstavelig talt står de stablet opp til taket). Sier ikke at du ikke har et poeng, men synes innlegget ditt er populistisk og lite nyansert.
|
|
|
[Re: Havre]
11/05/2019 17:13
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man vil handle av noen som kun selger i butikk og ikke bryr seg om konkursfare er sikkert Unaas veldig bra. Antar det der er ren spekulasjon? I så fall synes jeg man burde holde seg for god til det. Kan like gjerne være tilfeldig at ansatte slutter. Å jobbe i en sykkelbutikk er ikke typisk et yrke man blir gammel i. 1+1 er vanligvis 2.
|
|
|
[Re: Havre]
11/05/2019 17:15
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
@Havre om du mener det er usaklig å vurdere likviditeten til selskaper når man snakker om verdien av å ha ett lokalt selskap å kunne forholde seg til, så må du gjerne mene det. Men det er saklig for meg, og så får alle andre vurdre sakligheten selv. Nå er jeg enig med Raga så mitt siste innlegg angående Unaas i denne tråden. Samtidig som du kjapt hopper over at Unaas har holdt det gående i 10+ år og sannsynligvis aldri har solgt så mye som de gjør akkurat nå. Problemet er vel helst at de selger for mye. Hvis du går forbi butikken i disse dager kommer du knapt inn døra fordi det er så mange sykler som skal utleveres (bokstavelig talt står de stablet opp til taket). Sier ikke at du ikke har et poeng, men synes innlegget ditt er populistisk og lite nyansert. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre denne tråden til en tråd om hvordan den enkelte vurderer helsen til ulike selskaper. Men kan si rent personlig at om ett selskap nylig har gått konkurs, så er det irrelevant hvor godt selskapet gikk gjort de to, ti eller hundre årene frem til det punktet. I mine øyne er det ikke ett sunt tegn at ett selskap som angivelig (jeg har aldri vært innom) bugner over av varer og fornøyde kunder, allikevel går konkurs. Dette er det eneste aspektet jeg har kommentert rundt Unaas. Hvorvidt hjulene er gode, servicen er god eller annet vurderer jeg ikke, da jeg aldri har prøvd produktene eller servicen deres. Men så lenge de ikke har ihvertfall 4-5 år uten nye konkurser å vise til, så er det heller ikke aktuelt for min egen del. Så kan du mene hva du vil om den vurderingen.
|
|
|
11/05/2019 17:20
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Enig med siste poster.
Lbs ekke verdt en dritt hvid de slår seg konkurs, starte opp igjen 4 dager senere med nytt merke.
Da kan de faktisk si sorry Mac, det firmaet du kjøpte hos er konkurs.
Mye varer og kunder men trøbbel med leveranser og oppfølger er jo rødt flagg så det suser.
Edit; hadde du kjøpt gavekort for noen tusen kroner til et selskap som har vært konkurs samme år?
Redigert av Stupfull; 11/05/2019 17:22.
|
|
|
[Re: Stupfull]
11/05/2019 17:22
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Enig med siste poster.
Lbs ekke verdt en dritt hvid de slår seg konkurs, starte opp igjen 4 dager senere med nytt merke.
Da kan de faktisk si sorry Mac, det firmaet du kjøpte hos er konkurs.
Mye varer og kunder men trøbbel med leveranser og oppfølger er jo rødt flagg så det suser. Nå er det vel ikke det som har skjedd. Skal like å se at du ikke får service på Unaas-hjulene dine. Men nå brøt jeg min lovnad.
|
|
|
11/05/2019 17:24
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Moderator henstiller til (slik speakeren i Underhuset gjør det) at vi setter strek for Unaas-diskusjonen i denne tråden. Unaas' forretningsdrift er et stadig tilbakevendende tema på forumet, og det finnes også en ganske ny tråd derom.
|
|
|
[Re: Valentino]
11/05/2019 17:31
|
RagaRockers
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: RagaRockers]
11/05/2019 17:36
|
RagaRockers
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg prøver å sette/bygge et hjulsett på LB. Skal brukes til med Synapse som thru axel Men skal jeg ha j-bend el. straight pull? 
|
|
|
11/05/2019 17:43
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Personlig har jeg brukt SP fordi jeg synes det ser bedre ut, og der slutter egentlig min kompetanse om forskjellen. Men jeg har lest litt om det av anerkjente folk (Musson), og så vidt han sier, så har ikke SP heller noe fordel over J-bend hva gjelder styrke. Det påstås kanskje i markedsføring, men han avfeier det ihvertfall som marketing-BS. Så sant jeg husker rett, er ihvertfall hans vurdering at SP ikke gir noe fordel over J-bend, men kan heller ikke huske han mente at det skal ha grunn til å være noe svakere heller. Med SP er det mer komplisert å regne ut eikelengder, men så lenge du bruker DT Swiss er ikke det noe problem, for da kan du bruke DT sin eikelengdekalkulator, så lenge du kjenner ERD for felgen. https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/Det kan dog være litt mer kinkig om du bruker nav fra en produsent som ikke tilbyr deg ett lignende verktøy. Så blir du selvsagt prisgitt den "lacing-strategien" navet har valgt for deg. Så du står jo ikke fritt til om du ønsker å bruke 2-kryss, 3-kryss osv når du går for SP. Om du sjekker med produsenten av felgen, så kan det hende de kommer med en anbefaling. Ett DT Swiss 240 SP nav med 24 eiker vil gi deg 2-kryss layout. For min del har felgprodusenten anbefalt meg 2-kryss, så da valgte jeg SP-variant, av estetiske årsaker.
|
|
|
11/05/2019 17:44
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
j-bend er vel lettere å bygge og fikse om en eike skulle ryke. straight pull er mer knotete å ha med å gjøre, men kan strammes mer, noe du sannsynligivs ikke har bruk for?
|
|
|
11/05/2019 17:52
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Det skal jeg ikke mene noe om da jeg aldri har brukt J-bend, og ikke kan si noe om det i praksis. Men om en eike ryker på SP er det ikke noe problem. Du trer inn en ny en, ferdig.
At det er særlig mer knotete å bygge klarer jeg ikke å se (men som sagt, jeg har ikke brukt J-bend). Med SP trer du gjennom eiken, og den ender opp på rett hull i felgen. Du slipper jo å måtte tenke på å krysse riktig osv.
|
|
|
|
|