Hva slags kjedeolje er i skuddet for tiden?
|
Hva slags kjedeolje er i skuddet for tiden?
17/04/2019 09:58
|
stosu
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har tidligere brukt Holmenkol Extreme spray når det har vært tørt, og olja som dryppes på når det har vært bløtt. Jeg begynner nå å gå tom, og lurer derfor på om det er andre produkter som fungerer like bra eller bedre?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
Re: Hva slags kjedeolje er i skuddet for tiden?
[Re: stosu]
17/04/2019 10:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Squirt og Smoove har fått mye skryt på forumet i det siste!
|
|
|
17/04/2019 10:35
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har begynt å bruke Smoove på begge syklene. Veldig lovende så langt.
|
|
|
17/04/2019 12:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg brukte holmenkol extreme før, har brukt ei flaske squirt forrige sesong, gikk tilbake til holmenkol etterpå og blir der tror jeg. Squirt er greit nok, men synes det er mindre bråk og færre påføringer med holmenkol.
|
|
|
17/04/2019 12:30
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Dette var jo betryggende… Spesifikasjoner: Volum: 250ml Fareindikasjoner: Generelt: Innånding kan gi symptomer som hodepine, trøtthet, svimmelhet, kvalm e. Høye innhold kan svekke reaksjonsevnen og hukommelsen. Irritere r huden. Avfetter huden, noe som kan føre til tørr hud eller hudsprekker, og ved langvarig eller gjentatt ko ntakt fare for eksem. Helse: Farlig ved innånding og hudkontakt.Irriterer huden. Brann og eksplosjon: Brannfarlig Miljø: Giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet
|
|
|
17/04/2019 13:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sjekket HMS-blad for andre produkter? Er veldig vanskelig å drive sykkelvedlikehold hvis man skal finlese disse...
|
|
|
[Re: RoyK]
17/04/2019 13:43
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dette var jo betryggende… Spesifikasjoner: Volum: 250ml Fareindikasjoner: Generelt: Innånding kan gi symptomer som hodepine, trøtthet, svimmelhet, kvalm e. Høye innhold kan svekke reaksjonsevnen og hukommelsen. Irritere r huden. Avfetter huden, noe som kan føre til tørr hud eller hudsprekker, og ved langvarig eller gjentatt ko ntakt fare for eksem. Helse: Farlig ved innånding og hudkontakt.Irriterer huden. Brann og eksplosjon: Brannfarlig Miljø: Giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet Ja er det ikke fint at det finnes en produsent som skriver på produktet at det de selger er peise farlig? Bare fordi de andre produsentene tier om helseskadene produktet de selger kan medføre betyr ikke det at det de selger kan drikkes. Holmenkol selger også en "grønn" smurning som er bedre for deg, meg og fisken i havet, men aldri prøvd den selv.
|
|
|
17/04/2019 13:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Alle kjemikalier skal vel ha et HMS-datablad.
|
|
|
[Re: Paulus]
17/04/2019 13:52
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Dette var jo betryggende… Spesifikasjoner: Volum: 250ml Fareindikasjoner: Generelt: Innånding kan gi symptomer som hodepine, trøtthet, svimmelhet, kvalm e. Høye innhold kan svekke reaksjonsevnen og hukommelsen. Irritere r huden. Avfetter huden, noe som kan føre til tørr hud eller hudsprekker, og ved langvarig eller gjentatt ko ntakt fare for eksem. Helse: Farlig ved innånding og hudkontakt.Irriterer huden. Brann og eksplosjon: Brannfarlig Miljø: Giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet Ja er det ikke fint at det finnes en produsent som skriver på produktet at det de selger er peise farlig? Bare fordi de andre produsentene tier om helseskadene produktet de selger kan medføre betyr ikke det at det de selger kan drikkes. Holmenkol selger også en "grønn" smurning som er bedre for deg, meg og fisken i havet, men aldri prøvd den selv. Det var spesielt den siste jeg reagerte på: Giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet Det indikerer at det ikke brytes ned spesielt fort, og vi har jo nok av forurensing av vannet allerede.
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/04/2019 13:54
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Alle kjemikalier skal vel ha et HMS-datablad. "Skal" ha, ja, men mange mangler det. Jeg kjøpte noe sykkelvask som ble merka som "bio-degradable" og spurte om det var noe mer info om produktet og fikk beskjed fra butikken om at "veit ikke" og "kontakt produsenten". Jeg kontakt produsenten per epost og fikk ikke noe svar.
|
|
|
17/04/2019 13:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det var spesielt den siste jeg reagerte på: Giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet
Det indikerer at det ikke brytes ned spesielt fort, og vi har jo nok av forurensing av vannet allerede.
Eller: det indikerer: vi har ikke testet det, men kan ikke gå god for at produktet IKKE er farlig. Du finner lignende advarsler i Zalo og andre vaskemidler. Det har mye med DOSERING å gjøre. Finn et smøremiddel som er helt biologisk nedbrytbart som passer dine kriterier for smøremiddel, og så har du gjort det.
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/04/2019 14:03
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det var spesielt den siste jeg reagerte på: Giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet
Det indikerer at det ikke brytes ned spesielt fort, og vi har jo nok av forurensing av vannet allerede.
Eller: det indikerer: vi har ikke testet det, men kan ikke gå god for at produktet IKKE er farlig. Du finner lignende advarsler i Zalo og andre vaskemidler. Det har mye med DOSERING å gjøre. Finn et smøremiddel som er helt biologisk nedbrytbart som passer dine kriterier for smøremiddel, og så har du gjort det. Når noe er skadelig for det maritime miljøet, over lang tid, er det normalt ikke spesielt nedbrytbart, og det gjør at ting og tang dør fordi vi skal slippe å smøre sykkelen hele tida. Det er ikke helt min greie.
|
|
|
17/04/2019 14:50
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ja det er kjipt. Jeg vil tro majoriteten av smøremiddel egentlig skal ha samme advarsel. Unntaket er kanskje de som er merket som "biologisk nedbrytbar" eller lignende, uten at det i seg selv er en garanti for at smøremiddelet er miljøvennlig. Du har et godt poeng. Vi som bruker naturen burde nok være mer bevisste på at de produktene vi etterlater i naturen ikke skader folk eller miljøet. Men jeg er i alle fall ikke flink til det. Jeg smører fluor under skia og litt forskjellig rart under fellene. jeg smører kjedet med holmenkol og gud vet hva. Jeg har ingen aning hva som er i støvet fra bremseklossene mine eller dekkene, og jeg tror guffa jeg har i dekkene er skikkelig giftig. I tillegg bruker jeg ofte bil til der jeg skal bruke naturen, enten det er ski, sykkel eller andre aktiviteter. Jeg bruker sykkel til byen, jobb og butikk, og det samme gjør kjærringa, men likevel kjører vi mellom 15 og 20k i året. Nå er neppe utslippet fra meg isolert sett problematisk. Men når vi er millioner av brukere blir det samlet sett et problem.
|
|
|
|
|