Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krav når varen uteblir?

Krav når varen uteblir? #2527116 18/12/2018 15:25
G
gabbar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hei, har hatt dialog med xxl i lang tid nå, da jeg bestilte langrennsski fra dem 01.11., som jeg fortsatt ikke har mottatt. Er poaten/bring som stadig vekk "roter" bort pakka, for at den så dukker opp igjen noen uker senere. Har purret på xxl en rekke ganger, og svaret jeg får er at de skal purre på posten/bring. Har gått lei av all ventinga, nå nesten to mnd etter bestillinga. Jeg har bedt dem om å løse det ved å feks sende meg nye ski, og ta de som er hos posten i retur. Svaret jeg får er at jeg kan kansellere orderen. Noe jeg ikke er interessert i, da jeg fikk en veldig god deal ifm åpningstilbud på Storo.
Noen som vet om jeg har noen krav, evt forslag om hva jeg kan gjøre?

Re: Krav når varen uteblir? [Re: gabbar] #2527128 18/12/2018 17:46
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
De to mest nærliggende alternativene er enten å kreve oppfyllelse eller å heve kjøpet.

Ved førstnevnte så er det ikke gitt at du får varen noe hurtigere og det er vel strengt tatt det du har gjort allerede. Neste steg her må jo være å true med å klage saken inn for forbrukerklageutvalget og så faktisk gjøre det om de ikke gir seg.

Alternativ to er som sagt å heve kjøpet. Da vil det være innenfor å gjennomføre et dekningskjøp og så kreve erstatning fra XXL. Det beste er kanskje å true med erstatningskrav og satse på at det får fortgang i saken.

Re: Krav når varen uteblir? [Re: gabbar] #2527139 18/12/2018 20:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke bare å plukke opp et par ski på nærmeste butikk og gå da?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Krav når varen uteblir? [Re: Knirkekne] #2527361 19/12/2018 21:33
G
gabbar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Sitat: Knirkekne
Er det ikke bare å plukke opp et par ski på nærmeste butikk og gå da?

Er I prinsippet det, men konsekvensen er at jeg ender opp med å betale en del mer.

Sendte xxl en ny e-post I går (ja, det er ikke mulig å snakke med noen der, over tlf), med referanse til leveringsplikt i forbrukerkjøpsloven, og fikk i dag svar om at de skulle sende meg nye ski asap. Har frem til nå vært samme person på kundesenteret som har besvart alle henvendelsene, og avvist alle forslag jeg har kommet med, men i dag var det en ny person. Så nå håper jeg på nye ski før jul

Re: Krav når varen uteblir? [Re: gabbar] #2527380 20/12/2018 07:28
G
gabbar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Hei igjen,
XXL tilbyr meg erstatningsvare. Har ikke peil selv, så om noen kan komme med innspill på om dette er gode ski eller ikke, ville jeg satt pris på det
https://www.xxl.no/terrasonic-igs-xcelerator-mr-18-19-langrennssett-felleski/p/bp/1157225_b
Vs de jeg bestilte ;
https://www.xxl.no/nordmarka-igs-performance-mr-18-19-langrennssett-felleski/p/bp/1157221_b

Har ikke stått på langrenn på 20+ år, så ikke mye teknikk å snakke om.

Re: Krav når varen uteblir? [Re: gabbar] #2527401 20/12/2018 08:19
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Ser du på skiene kjøpt løst så skal jo XXL ha 1000 kroner, eller 33% mer for nordmarka skien så i så måte er det ikke en spesielt god deal. Nå kan det jo diskuteres hvor reellt det er at nordmarka skien koster så mye mer, men det trenger nødvendigvis ikke du bry deg om.

En annen ting er jo at skiene ikke nødvendigvis har samme målgruppe. Nordmarka er jo en bredere ski som er laget for litt mer allsidig bruk en de standard racing-skiene. Hvis det var et bevisst valg å gå for nordmarka basert på egenskapene til skien så ville nå jeg holdt meg til den.

Re: Krav når varen uteblir? [Re: tygster] #2527419 20/12/2018 08:56
G
gabbar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Valgte de skiene primært pga at de var på tilbud, samt at jeg tenkte at bredere ski kunne være lurt mtp at jeg ikke har stått på langrenn på så mange år - men det har kanskje ikke så mye å si ...?

Moderator  support