Da var Israel-turen gjennomført og det ble sykling. Jeg leide sykkel hos
https://www.rent-a-bike-israel.com/, som var særdeles behjelpelig med levering/retur av sykkel, samt med en rekke ruteforslag.
Skulle du finne på å sykle i Israel følger noen tips:
* Lørdag tilsvarer vår søndag og hvis du er avhengig av å sykle deg ut av Tel Aviv (eller en annen by) så er dette den klart beste dagen. Amatør som jeg var sykla jeg ut søndag morgen. Det innebar tett trafikk og utrivelige veier i noe over 2 mil før det ble noe mer komfortabelt.
* Ta toget ut/inn av byen. På tilbaketuren tok jeg toget fra Beth Shemesh. Var ikke så fristende å tråkke i ettermiddagstrafikken inn til Tel Aviv. Merk at israelerne ikke lar deg ta med sykkelen inn på toget etter kl. 15.00 (pga rushtid). Jeg tok toget 1450, nærmest alene og med flere sykkelplasser i kupeen.
* Hold deg til veiskulderen eller så langt ut du kommer. Bilister i Israel er lite vant til syklister og viser ingen spesielle hensyn (selv om det er rikelig med skilt som advarer om syklister). Ved et tilfelle måtte jeg bytte slange og fant det best å stå på utsiden av autovernet etter flere nære passeringer.
* Fjellene ved Jerusalem er flotte! Her får du på skikkelig stigninger og lite trafikk i historiske omgivelser.
* Sykling er populært og voksende. Du finner lett sykkelbutikker og sykkelnettet inne i Tel Aviv er bra (og utmerket langs stranda), men det er først og fremst transportsykkel (og ikke minst elsykkel!) som gjelder. Jeg så vel to-tre landeveissyklister i løpet av en knapp uke og tusenvis av elsyklister.
* Israel/Tel Aviv/Jerusalem blir nok ikke en sykkeldestinasjon med stor gravitasjon med det aller første, men hvis du likevel skal dit så kan en sykkeltur absolutt anbefales på turen. Stisykling og grovgravel er også tilgjengelig, men krever at du har bil for å komme deg til de aktuelle spotene.
* Det var for øvrig en flott reportasje fra Libanon i siste nummer av Cyclist, det så også veldig spennende ut.