Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Budsjett hjulbygg (GT Grade X)

Budsjett hjulbygg (GT Grade X) #2519759 01/11/2018 15:28
M
Mariuslk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei!

Jeg er på jakt etter et rimelig hjulsett til en GT Grade X. Har vurdert Unaas AS-10, DT Swiss R32, Hunt eller tilsvarende, men har egentlig litt lyst til å lære meg å bygge hjul selv. Sykkelen kommer hovedsakelig til å se asfalt, men mulig det blir innslag av grusveiene i Nordmarka.

Trenger altså alle komponenter for å bygge hjul for skivebremser, 15x100 TA foran og 135mm QR bak. Ønsker å begrense budsjett til omtrent det Unaas hjulene ligger på, så rundt 3500,- og nedover. Er det mulig å få til? Evt. nødvendig verktøy får jeg ta i tillegg.

- NAV: Centerlock og boss for Shimano 11s. Ser for meg noe fra Novatec, finnes det bedre alternativer i denne prisklassen?
- Felg: Veldig usikker. Skal brukes med GP4000s II i 28mm, men ser helst at jeg har mulighet til slangeløst oppsett til senere. Bør jeg gå for 24H eller 28H?
- Eiker og nipler: Her er jeg ganske blank på hva som er fornuftig for et hjul i denne prisklassen.

Setter pris på all hjelp jeg kan få ICON_SMILE

Re: Budsjett hjulbygg (GT Grade X) [Re: Mariuslk] #2519801 01/11/2018 19:41
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Hei,

Skal du begynne å bygge hjul vil jeg anbefale deg å kjøpe H+ Son Archetype. De er sterke, stive og relativt lette å bygge bra.

Novatec forsåvidt helt greit, men ofte med litt underdimensjonerte lagre som lett går i stykker. Men såpass mye rimeligere enn de fleste konkurrenter.

På første hjulsett du skal bygge er det ofte lettere med flate aeroeiker, da ser du om eikene vrir seg, og det er lettere å holde igjen eikene for å bygge med et høyere spenn.

Men det viktigste er tålmodighet. Hjul er litt som god mat. Gjør du det nøye og bruker gode komponenter blir sluttresultatet som regel ganske bra ICON_SMILE

Redigert av lim3; 01/11/2018 19:42.
Re: Budsjett hjulbygg (GT Grade X) [Re: Mariuslk] #2520155 04/11/2018 13:21
M
Mariuslk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for tips om H+ Son Archrtype og aeroeiker. Ser ut til å være rimelig og lett tilgjengelig. Vil du anbefale meg å gå varianten med 24 eller 28 eiker til mitt bruk?

Da satser jeg på å prøve Novatec navene. Så får jeg heller bytte lagre ved behov, det er jo en grei jobb.

Re: Budsjett hjulbygg (GT Grade X) [Re: Mariuslk] #2520349 05/11/2018 11:11
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Mariuslk
Takk for tips om H+ Son Archrtype og aeroeiker. Ser ut til å være rimelig og lett tilgjengelig. Vil du anbefale meg å gå varianten med 24 eller 28 eiker til mitt bruk?

Da satser jeg på å prøve Novatec navene. Så får jeg heller bytte lagre ved behov, det er jo en grei jobb.

28 eiker er egentlig best, men bygger du det bra med jevnt spenn og gode nipler holder 24 greit til hovedsaklig asfalt og litt grus ICON_SMILE

Re: Budsjett hjulbygg (GT Grade X) [Re: Mariuslk] #2520390 05/11/2018 13:45
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Låner tråden til et generelt hjulbyggingsspørsmål; er regelen at man alltid må kontrollmåle ERD o.l. for å finne riktig eikelengde, eller kan man stole på at kalkulatorer som f.eks. www.prowheelbuilder.com gir riktig lengde? Tenkte å bygge med nav og felger som ligger ferdig definert i kalkulatoren, men er likevel er nervøs for å bestille feil lengder. Er 2 kryss det mest hensiktsmessige ved 28H? Kalkulatoren gir meg 1,2 mm forskjell foran og 1,3 mm bak, hvor korteste lengde typisk er oddetall og faller midt mellom lengder. Bør man da bestille alle samme lengde eller runde ned for de kortere?

Specialized Phenom 155 mm kjøpes

Moderator  support, Valentino