Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvordan bli klar for vinteren?

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Hoaas] #2519407 31/10/2018 07:45
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: Hoaas

Hender: 45nrth sturmfist. Svært varme hansker som holder deg varm uansett temp.

Nekter jeg og tro på. Varm på henda uansett temp liksom.. ICON_WINK Men skal prøve.. Sturmfist 4 eller 5 du har? Ser bikeshop har begge.

Mye bra tips.
Jeg går nok for nye Wolvhammer med boa snøring hvis ingen overbeviser meg om at Lake Mxz 400 er bedre.

Noen som har testa 45nrth Naughtwind bib?

Redigert av Kriss; 31/10/2018 07:59.
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2519415 31/10/2018 08:03
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Jeg nekter også å tro på det, det kommer fra folk som ikke har problem med kalde fingre. Jeg begynner å fryse på fingra bare jeg ser det blir kaldt neste dag på værmeldinga og må bruke lange Defeet-hansker når temperaturen ligger rundt 10-12 varmegrader.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2519416 31/10/2018 08:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har sturmfist 4.
Jeg skal ikke lyve, det har hendt at jeg har blitt kald med Sturmfist 4, men det er kun hvis jeg har stoppet for en liten matpause e.l. Om jeg ikke tar av meg hanskene for en lengre pause så har jeg ikke opplevd å bli kald. De er utrolig bra. Litt tykke er de, men føler ikke at de blir klumsete på trigger/brems.

Jeg har ikke testa Lake mot Wolvhammer, men det jeg har hørt er at Lake er litt mindre på foten, ikke så klumpete. Men at det går på bekostning av varme. Om man ikke har mange dager med -15 eller kaldere tror jeg ikke det blir noe problem. Så det får bli en vurderingssak.

Jeg fryser nok lettere på beina enn på henda, selv med kontorfingre ICON_LAUGH Men fryser vesentlig lettere enn andre jeg sykler med, så er vel midt på treet der tenker jeg.

Redigert av Hoaas; 31/10/2018 08:09.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Hoaas] #2519417 31/10/2018 08:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har ikke testa Lake mot Wolvhammer, men det jeg har hørt er at Lake er litt mindre på foten, ikke så klumpete. Men at det går på bekostning av varme.

Men det gjelder gjerne den lettere 303, ikke nye 400 som trådstarter vurderer? Ut fra bilder er 400 større enn både Wölvhammer og Vølfgar.

Fat-bike.com: Mid-Term Review of the Lake MXZ400 Boots

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Sepeda] #2519422 31/10/2018 08:19
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: Sepeda
Jeg har ikke testa Lake mot Wolvhammer, men det jeg har hørt er at Lake er litt mindre på foten, ikke så klumpete.

Men det gjelder gjerne den lettere 303, ikke nye 400 som trådstarter vurderer? Ut fra bilder er 400 større enn både Wölvhammer og Vølfgar.

Er 400 eller Wolvhammer jsom vurderes ja. 400 ser jo gigantisk ut så heller mot Wolvhammer

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2519423 31/10/2018 08:19
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Sepeda] #2519465 31/10/2018 09:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke testa Lake mot Wolvhammer, men det jeg har hørt er at Lake er litt mindre på foten, ikke så klumpete. Men at det går på bekostning av varme.

Fat-bike.com: Mid-Term Review of the Lake MXZ400 Boots

Ah, min feil, tenkte på 303. 400 ser svære ut, da ville jeg nok holdt en knapp på Wolfhammer, som er varm nok for kalde poteloter. Jeg som fryser lett på beina holder ut i en drøy time med vanlig ullsokk i skoa når det er -20-25, da begynner det å bli småkjølig på beina. Bruker Therm-ic sokker til de kaldeste og lengste turene.

Redigert av Hoaas; 31/10/2018 09:36.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Hoaas] #2519648 01/11/2018 08:48
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Blackfriday er jo snart.. Litt ute av drift med et kne likevel så kan vel vente.
Så dere har tiden frem til da til å komme med flere tips og brukererfaringer.. ICON_SMILE Takk så langt!

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2519668 01/11/2018 09:57
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Tenker at man ikke må gjøre det så komplisert. Skal ikke kommentere alt men bekledning kroppen:

Overdel: Vindtett + vanntett skalljakke. Det har du kanskje fra før? Under den tar du på tynne ullgensere. Du må nesten finne ut hvor mange du trenger, men kjøp også noen i større størrelser enn du vanligvis bruker hvis du skal ha på mange.

Underdel: Vindtett + vanntett skallbukse som passer til sykkel. I tillegg til din vanlige sykkelskjorts med rumpepadding bruker du lang under i ull. Samme prinsipp som over, ta på antallet du trenger iht. kulden ute.

Du vil aldri bli kvitt fuktighet. Enten svetter du eller så får du vann inn. Det viktigste er derfor at tøyet er vindtett og at det du har på kroppen ikke blir kaldt når det blir vått (derfor ull). Skal du stoppe over lengre tid bør du ta det ytterste ulltøyet ytterst da dette er mest vått av din egen svette.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2519676 01/11/2018 10:13
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det meste av skallbekledning funker utrolig dårlig til aktivitet utover "gå-intensitet". Blir du bare litt varm blir det vått inni skallbekledninga, er det kaldt nok fryser denne i tillegg til is.
Jeg skjønner behovet for vanntett om man bor i bergen, eller andre steder hvor vinteren er grå og våt. Er det for det meste tørre og kalde vintre er det helt unødvendig med vanntette klær. Ja til gode pusteegenskaper og varme sier nå jeg.

Er det pissregn, sørpe og/eller is er det kanskje bedre å finne på noe annet uansett ICON_WINK

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2519688 01/11/2018 10:58
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Svetter svært lite og har ikke planer om å kjøre hardt ute. At jeg blir varm har sjelden vært et problem.
Status foreløbig:
Sko: Kjøper Wölvhammer med Boa og håper jeg blir fornøyd med det..
Overkropp: Her er jeg faktisk fornøyd med Fugujakka til assos og justerer lag etter behov. Fryser sjelden her.
Bein: Her må jeg ha noe. trolig noe ala Naughtwind bib og bukse av noe slag.
Hansker: Her tester jeg nok 45nrth sturmfist 4 så får vi se om Hoaas sin alltid varm garanti holder mål.
Hode: Her skal jeg alltids finne på noe.

Gjør det gjerne komplisert om jeg slipper og fryse! ICON_WINK

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2522518 17/11/2018 08:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Landevei har i siste nummer testet plagg for vinterën - jakker, bukser og hansker yes Obligatorisk lesning for dem som vil nyte vintersyklingens gleder.

Kjenner meg igjen i omtalen av de få plaggene jeg har brukt selv.

Fint at Alpers er klar på at Gore C5 Gore Tech Thermo Gloves er egnet for nullføre og sludd - altså ikke en fullblods vinterhanske, slik som enkelte markedsfører den som. Dessverre kan den ikke garantere vanntetthet i lengre turer i pøsregn - den blir på et tidspunkt mettet og slipper inn fuktighet. Like fullt er hansken den varmeste og mest behagelige jeg har hatt blant hansker med rimelig god beskyttelse mot regn. Anbefales.

Litt synd at Landevei ikke inkluderte noen produkter fra Craft. Craft er gjerne ikke det mest spennende, men svenskene kan vinterplagg - også for syklister. Attpåtil for en rimelig penge.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2522737 19/11/2018 11:22
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Kriss

Mener jeg bestilte den fra Bikeshop i fjor høst og returnerte den.
Den virker varm da det er mye merinoull i den, men ikke spesielt vindtett. Tror den er beregnet for bruk under 45nrth vinterbuksen, eller annen skallbukse.
Personlig kjører jeg ei Sportful R&D zero vinterbukse med flosset innside. Alipnsokker som går til knærne.
En baggy short over hvis det nærmer seg -10.
Kjører med Japantersko og varmesåler på batteri.

Sealskin tykkeste lobsterhanske er god, men har også et par Swix lobster som faktisk er like bra og lettere å bevege.
Har også en Sportful R&D zero jakke med flosset innside, lages desverre ikke mer, men ser at Landevei ga den nye utgaven topp karakterer. Jeg har denne og, men personlig synes jeg ikke den er like bra, blant annet er amene og glidelåsene mer utsatt for vindlekasje. Utenpå har jeg en sportfull refleksvest, denne er vindtett også.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2522977 20/11/2018 14:32
anderfo Online
Besatt
Besatt
Du kan komme innom meg og prøve(-sykle) et par gamle 45NRTH Wölvhammer og Lake MXZ 303 hvis du vil. Begge er i str 44, om det skulle passe.
(de er ikke til salgs, bare tilgjengelige for testing)

Hansker: Vær obs på at 45NRTH Sturmfist er små i størrelsene... Kjøper du dem for små er de iskalde (det gjelder også alle andre hansker og sko).

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523070 21/11/2018 07:17
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt Sturmfist 4 og var ikke fornøyd. Min erfaring var at hvis de først ble kalde så var de nesten umulig å få varme igjen, og kalde ble de hvis de måtte av for å fikle med et eller annet. Jeg prøvde de side om side med et par betydelig billigere alpinhansker, og alpinhanskene var varmest.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523124 21/11/2018 09:44
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
På de kaldeste langturene:

• Pearl Izumi Pro Softshell 180 jakke, med tynn teknisk trøye under, eller tynn ulltrøye på superkalde dager
  • Pearl Izumi Amfib bukse uten pad, med favorittbib under
  • Styremuffer!
  • Store Lake MXZ 303, med tynne ullsokker under
  • Sykkellue, buff

Prikken over i'en: Å dra frem en tørr undertrøye før kaffepausen, og en tørr lue og buff for hjemturen.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523127 21/11/2018 09:53
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Har skonummer klart, har prøvd 303 og Wolvhammer nå og 44 er riktig der!

Mya bra tips. Satser på både bra kne etter operasjon nå, snart frisk og godt påkledd innen kort tid så jeg blir klar for litt gamping ute.. ICON_SMILE

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Arne_And] #2523249 21/11/2018 21:54
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Arne_And
Jeg har hatt Sturmfist 4 og var ikke fornøyd. Min erfaring var at hvis de først ble kalde så var de nesten umulig å få varme igjen, og kalde ble de hvis de måtte av for å fikle med et eller annet. Jeg prøvde de side om side med et par betydelig billigere alpinhansker, og alpinhanskene var varmest.
Helt enig. Jeg kjøpte dem ganske billig av deg og har ikke funnet meg til rette med dem. Funker kun i varmegrader...
Rimelige Hestra-hansker (250-300 kr på vårtilbud på XXL) duger langt bedre i kulde, ihvertfall ned mot -15. Hvis det blir for kaldt, er det ullvanter eller tovede ullvotter m/vindvotter utenpå som funker for meg.
(og sikkert styremuffer, men det er litt for mye styr på f.eks. pendlesykkelen som må parkeres utendørs på jobben hele dagen, så det har jeg ikke testet)

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: anderfo] #2523251 21/11/2018 22:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vi må ha forskjellige Sturmfist 4 ICON_SMILE

Jeg opplever mine som så varme at det er helt uaktuelt å bruke dem i varmere vær enn 10 blå. Synes 45nrth treffer bra når de anbefaler dem for bruk fra minus 9 til minus 18. Derfor bruker jeg heller Sturmfist 5 det meste av vinteren, men også dem kun i kuldegrader.

Enig med Landevei som i siste nummer omtaler Sturmfist 4 som isbrytere til bruk på de absolutt kaldeste dagene.

Hvordan noen kan bruke dem i varmegrader, er et mysterium for meg. Det må nødvendigvis bli ekstremt varmt og fuktig om man har et minimum av intensitet (?).

Men ja, tar man først våte og kalde hender inn i dem, kan man miste den gode varmen. Om man har et par helt tynne og tørre liners i bakhånd, kan det hjelpe.

Og ja, om de blir liggende i snø og is er det vanskelig å få opp varmen i dem etterpå. Jeg stikker dem inn under jakken om jeg må ta dem av ved stopp.

Og de må passe. Litt små i størrelsen etter min erfaring.

Hestra-hansker er et alternativ for dem som sykler med flatt styre, men de har ikke de samme isolerende materialene i håndflate og fingre og jeg synes heller ikke at de gir samme grep.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Hoaas] #2523252 21/11/2018 22:12
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det meste av skallbekledning funker utrolig dårlig til aktivitet utover "gå-intensitet". Blir du bare litt varm blir det vått inni skallbekledninga, er det kaldt nok fryser denne i tillegg til is.
Jeg skjønner behovet for vanntett om man bor i bergen, eller andre steder hvor vinteren er grå og våt. Er det for det meste tørre og kalde vintre er det helt unødvendig med vanntette klær. Ja til gode pusteegenskaper og varme sier nå jeg.

Er det pissregn, sørpe og/eller is er det kanskje bedre å finne på noe annet uansett ICON_WINK

Enig. Skallplagg er veldig tynne, og det er naturlover som gjør at det skapes kondens (blir vått) på innsida - det er ikke til å unngå. Jeg var en ivrig vintersyklist i en del år. Litt mindre nå, men har funnet ut hva som funker for meg: Softshell for alle penga når det gjelder jakke og bukse, iallfall når det gjelder litt intensitet. Mulig skall kan funke ved rolig langtur, men det er så kjedelig at jeg aldri har giddet sånt, verken sommer eller vinter. Har en Vaude Minaki Primaloft-jakke, men har liksom ikke kommet i gang med den... Er det veldig kaldt, kan jeg lett øke beskyttelsen mot kald gjennomtrekk ved å dra på buff/ullhals, vanlig vindvest og løse ermer under. Jeg fryser sjelden eller aldri på fingrene. Problemet mitt er at jeg blir klam (men faktisk uten å fryse!), også i -10. Answer Sleestak er hansken jeg foretrekker, men må ha minusgrader for å kunne bruke den. Ellers bruker jeg sommerhansker så lenge det er plussgrader eller høsthansker rundt null.

Gaute
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523782 26/11/2018 07:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Noen som har erfaring med både Fasterkatt/Japanther og nye Ragnarök og kan sammenlikne/dele inntrykk?

Er fortsatt på Fasterkatt, med de er litt slitt etter flere vinters daglig bruk (glidelås/lisser). Har et par ubrukte Japanther i eske, men teller på knappene om jeg heller skal prøve nye Ragnarök.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523838 26/11/2018 11:50
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er min vintersykling begrenset til kort pendling (3,5 km) og variert fatbiking, men min foretrukne bekledning er basert på Swix langrennstøy. Får da nok luft mellom ytterlag og resten til at det funker, og jeg har vært ute i ganske kaldt vær. Jeg har en Swix-modell som er ganske tynn, men samtidig ganske vindtett, og med ikke altfor smal passform. Under dette kjører jeg lagvis med ull.

På beina er det Wolvhammer og ullsokker (evt flere lag), på hendene Sturmfist 4 på de kaldere dagene (fra -7-8 C) og evt tynne vanter under. Mange dager bruker jeg faktisk bare litt tjukkere fleece-hansker, tro det eller ei. Akkurat nok gjennomtrekk til at de ikke blir fuktige eller kalde. Skulle ikke tro at det funka. Ellers blir det et gammelt par Hestra-hansker med ullhansker inni. Under hjelmen har jeg hjelmlue i ull og hals.

PS! Å kunne bytte ut fuktige lag underveis kan være gull verdt, i praksis betyr dette hansker/votter, hals, lue og trøye. Selv om man blir eksponert for kulde der og da, er ofte resultatet bra noen minutter senere. Bar overkropp i -25C er selvsagt ikke bra.

Til landevei på vinteren, noe jeg heldigvis har gitt meg med, var alt mye vanskeligere på grunn av mindre bevegelse og mye fartsvind. Føttene ble alltid kalde, klarte ikke å finne riktig kombinasjon av sokker, sko og overtrekk, så har ikke så mye å bidra med der.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523863 26/11/2018 13:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Enda et spørsmål - i tillegg til Ragnarök i innlegget over ICON_SMILE

Noen som kan anbefale en vindtett og skikkelig varm lue med cap/skygge for de kaldeste dagene?

Fortrinnsvis like varm som 45nrth Stovepipe, om noen kjenner til den ICON_SMILE Min favorittlue, men savner cap.

Har hatt 45nrth Greazy i merino-ull, men den er ikke vindtett for raskere sykling. Har også Castelli Difesa og liker den godt, men opplever den mer som en lue for kald høst og vår enn norsk vinter.

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Sepeda] #2523869 26/11/2018 14:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Noen som kan anbefale en vindtett og skikkelig varm lue med cap/skygge for de kaldeste dagene?

Fortrinnsvis like varm som 45nrth Stovepipe, om noen kjenner til den ICON_SMILE Min favorittlue, men savner cap.

Har hatt 45nrth Greazy i merino-ull, men den er ikke vindtett for raskere sykling. Har også Castelli Difesa og liker den godt, men opplever den mer som en lue for kald høst og vår enn norsk vinter.

Kanskje Rapha sin kan være bra her: https://www.rapha.cc/no/en/shop/peaked-merino-hat/product/PMH01XXDGN
Jeg har en tilsvarende fra Rapha som er tjukkere, men dermed også for stor til å ha under hjelmen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Sepeda] #2523880 26/11/2018 15:21
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Jeg syns det er litt sjenerende med altfor tjukk lue pga at lyden blir dempet (samme problem som gjør at jeg ikke kan bruke hjelm i alpinbakken, mister oversikten både visuelt og lydmessig), så bruker en buff, til nød en polarbuff, og om det er tosifret minus bruker jeg gore sin windstopper hjelmlue, helst oppbrettet på halve øret.. Det er denne: https://www.gorewear.com/us/en-us/gore-c...men_accessories

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523885 26/11/2018 16:15
stosu Offline
Besatt
Besatt
Etter barfrostturer i helgen og sykkelpendling 2x18km i dag har jeg funnet ut at foret sykkelbukse innenfor skibukse funker bra. På overkroppen hadde jeg super, lang sykkeltrøye og til slutt vindtett, fôret regnjakke. Tror det var 11-12 kuldegrader i dag tidlig i tørt innlandsklima

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Kriss] #2523915 26/11/2018 20:04
chalshus Offline
More than words
More than words
Hva med Assos FuguHelm. Ulempen er at den er stivt priset.

https://www.assos.com/fuguhelm?quantity=1&g=fuguhelm_Black%20Volkanga-1-M.jpg&color=104

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: chalshus] #2523919 26/11/2018 20:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk - godt tips! Får google. Er jo Cyber Monday.

Assos passer til sykkel og garderobe ICON_SMILE Rapha er sikkert topp, men jeg er ikke der ennå ICON_SMILE

Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: Sepeda] #2523924 26/11/2018 20:36
RoyE Offline
Besatt
Besatt

Min venn, du skal ha denne. https://www.prendas.co.uk/products/prendas-ciclismo-belgian-style-winter-hat

Stilig, varm og billig. Anbefales.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Hvordan bli klar for vinteren? [Re: RoyE] #2523927 26/11/2018 20:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk! Meget interessant ICON_SMILE Får god omtale på Road.cc. Men er den vindtett for de raske turene på kaldeste vinteren?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support