Forslag til barnesykkel
|
Forslag til barnesykkel
27/08/2018 11:39
|
BenReddik
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kjære allvitende forum: Min datter på 7, snart 8år skal få ny sykkel siden hun har vokst fra sin Frog 20". Etter en helg i Trysil der hun leide en FS 24" (rocky mountain reaper) øyner far muligheten til å få med flere enn seg selv på den smale sti i hverdagen, selv om det vil være en overdrivelse å si at hun er helt frelst enda.
Derfor lurer jeg på hva slags sykler jeg bør se etter for å finne den perfekte kombinasjon av inspirasjon til videre stibruk, allmenn sykkelglede og fornuft?
Den kommer til å bli eneste sykkel, og må dermed kunne brukes til alt. Den bør være relativt lett siden heisbasert hører til sjeldenhetene. Den må være kul, og gjerne ha noen kule detaljer og fine farger.
Det enkle (og litt kjedelige kanskje?) er jo og kjøpe en helstiv sykkel og leie noe mer terreng orientert en gang i blandt. Om det finnes noe med plass til skikkelige dekk som ikke veier 15kg er det mere aktuelt.
Neste steg er å kjøpe en HT (med dempegaffel), men de lette barnevariantene er ganske dyre(?). Virker også å være mere rettet mot XC enn sti?
Eventuelt slå til på en brukt FS til barn, men de er vel tunge og kanskje mindre egnet til turen til skolen?
Ny FS til barn utgår før frelsen er et faktum, med mindre det finnes noe der ute som koster godt under 10K eller kan være i familien lenge( fks ved å kunne bytte til 26" hjul senere)
Bygge noe selv av en liten voksen ramme? Finnes det noe som funker til en jente på rundt 140cm, eller blir 26" hjul for stort?
Pr nå er frog 62mtb høyt på lista, men hadde vært gøy å klart å krydre det litt mer, helst for litt mindre penger. Prisen (ca 6700,-) kan uansett brukes som en pekepin på hvor smertegrensen går.
Er det noen som har noen erfaringer? Eller konkrete tips til modeller, brukt annonser eller andre ting som kan hjelpe meg å få årets bursdagsgave i havn?
Martin
Gammel og blid, med høy BMI
|
|
|
Re: Forslag til barnesykkel
[Re: BenReddik]
27/08/2018 11:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Commencal og lapierre har terrengsykler i 24"-sjangeren.
Det er dessverre få som har noe som er lett. Early Rider, Islabikes og Frog har alle lette sykler, men som du sier, det koster.
|
|
|
27/08/2018 12:04
|
BenReddik
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kune det funket å bygge noe fra en dirtjumper ramme, eller er det helt uegnet som mtb?
Martin
Gammel og blid, med høy BMI
|
|
|
27/08/2018 12:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kune det funket å bygge noe fra en dirtjumper ramme, eller er det helt uegnet som mtb? Blir ikke det fryktelig tungt siden de er laget for deng? De er vel også ganske bratte i gaffelvinkelen. Uansett: å bygge fra scratch vil nok ikke lønne seg. Mange av barnemodellen har også lav krank og korte krankarmer det ikke nødvendigvis er så lett å få tak i utenom.
|
|
|
27/08/2018 12:42
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Karbonbasert livsform.
|
|
|
27/08/2018 13:01
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kune det funket å bygge noe fra en dirtjumper ramme, eller er det helt uegnet som mtb? Jeg har bygget en barnesykkel (26") med en On-One 456 evo ramme som endte opp på ca 10 kilo. Dersom en har deler til overs kan det være en god løsning. edit: ramma har gått ut av produksjon, men kan kanskje være mulig å få tak i brukt?
Redigert av Garpen; 27/08/2018 13:02.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
27/08/2018 13:03
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Når min sønn var på den alderen hadde han en NS Bikes Clash 24. Han brukte den til hverdagssykling, hopping og stisykling. En av de få med 24 hjul som har en fungerede 100mm dempegaffel. NS Bikes lager solide og gode sykler, men en sånn sykkel er ikke den letteste, men slett ikke ille.
http://www.ns-bikes.com/clash-jr,101,pl.html
|
|
|
28/08/2018 11:18
|
Fox
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har kjøpt en FS (Propain Frechdax) til min sønn. Jeg synes det har vært en svært vellykket investering, selv om utlegget er stort. Han hadde en Early Rider fra før, men FS åpner jo for å kjøre steder som ellers ikke ville gått an og det blir mer moro for meg.. Hele sulamitten veier 9,5 kg, så det MÅ ikke være tungt (men dyrt...).
Husk at den kan jo selges igjen, og da blir ikke totalen så ille.
Men å ha en FS uten å ha en billig sykkel til skolen etc. er ikke noe jeg ville anbefale.
Alternativer jeg ville vurdert i den sammenheng, som jeg mener er langt bedre value/money enn Rocy Mountain Reaper i 24" klassen:
TrailCraft Flow kids bikes (denne skal bli konvertibel til 26") Spawn Cycles ...og sikkert et par til. Neste podesykkel for min del blir nok Trailcraft eller Flow, avhengig av pris.
Lars
|
|
|
|
|