Cube Stereo 120 Super HPC SLT 29:Toppmodell i en fantastisk allsidig serie som Cube dessverre ikke har videreført på en helhjertet måte. Av Cube selv kalt "the ultimate trail bike" da den ble lansert til stor oppmerksomhet på sykkelmessene. Kjøpt i forkant av 2015-sesongen, ytterst lite brukt i 2017 og 2018. Kort karakteristikk av sykkelen: Svært lett, rask, følsom, allsidig, lekker finish. Av meg brukt som rittsykkel (passer i min verden perfekt til det), ellers har den vandringsmengde som duger til ordentlig stisykling også. God plass til store dekk.
Cube Stereo 120 Super HPC SLT 29, fullkarbon ramme.
Rammestørrelse: 18"/M (jeg er 1,78 og har funnet meg veldig godt til rette, men jeg vil si en slags "sweet spot" for bruker er ca. 1,75 m).
Nypris: 65.000 kr. Likevel betydelig oppgradert av undertegnede.
Bakdemper: Fox Float CTD Factory Boostvalve Kashima.
Gaffel: Rock Shox SID XX 29 m/styremontert, hydraulisk låsebryter.
Hjul: DT 180 CL straightpull nav, svarte DT Comp Race eiker, svarte alunipler og Nextie karbonfelger med 27 mm innvendig bredde, 33 mm utvendig.
Krank: Race Face Next SL, 32t drev (34t medfølger).
Bakgir/girhendel: SRAM XX1.
Kassett: SRAM XX1 10-42t.
Bremser: Shimano XTR 180mm skive f/b (XT hendel til bakbremsen).
Setepinne: Rock Shox Reverb Stealth, 125 mm vandring og innvendig slange, styremontert hydraulisk bryter.
Setepinneklemme: Tune.
Styre: Syntace Vector Carbon 8 grader, 740 mm bredde.
Styreframspring: Syntace F109 m/titanbolter, karbon topp-plate m/titanbolt.
Holker: ESI.
Kjedefører: e13 XOX (kan enkelt tas av).
Vekt i avbildet versjon med Maxxis Ikon EXO i 2,2-bredde: 11,0 kg inkludert pedaler, flaskeholder, senkepinne og kjedefører. Til sammenligning veide de seks rittfulldemperne i Terrengsykkels test i mai-utgaven i år (nr. 74) i snitt 11,2 kg. Alle med 100 mm vandring f/b, men ingen med pedaler, flaskeholder eller senkepinne og i prisleiet 40-52k kroner.
Tør påstå denne er særs velholdt. Service og relevante vedlikeholdsopplysninger:
Nytt hjulsett mesterlig bygd av Espen Wettre/turnerbikes.no juni 2017. Nav overhalt i denne forbindelse. Hjulsettet veier ca. 1430 g. Fortsatt snorrette.
Gaffel på fullservice august 2018, låsebryter luftet.
Bakdemper på service mai 2018.
Bremser luftet oktober 2017, ny hendel til bakbrems montert mai 2018.
Nytt kranklager august 2018, nytt krankdrev montert.
Styrelager fettet opp mai 2018.
Nytt kjede montert hver vår, seinest i mai 2018.
Selges for 22.000 kr.