Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T?

GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? #2499726 01/08/2018 08:48
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 15
K
Kasbon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 15
Hei,

Sitter og ser på en brukt Scott Scale 910 som potensiell ny sykkel etter tyveri (stjelt under et døgn etter påmelding til grenserittet, snakk om flaks!). Jeg ser at 2018-modellen er utstyrt med "Sram GX Eagle GXP Boost PF QF 168 / 32T"-krank. 32T blir nok for lite for min smak på et 1x12-oppsett med 10-50.. Må derfor ha på noe større.

Ifølge SRAM er det listet opp 30, 32, 34 som potensielle chainrings, men oslo sportslager sier at 38T ikke skal være noe problem. Er det noen som med sikkerhet kan si hvem som har rett her?

Ønsker forøvrig minst 36T og tenker nok at jeg hiver på 38T om det går.

Redigert av Kasbon; 01/08/2018 08:50.
Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499733 01/08/2018 08:55
Registrert: May 2011
Innlegg: 484
Hen9ng Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 484
36t går helt sikkert. Det er ikke noe problem. 38t er jeg noe usikker på, men mener at det også skal gå fint.

Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499741 01/08/2018 09:15
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
36 og 38 finnes som egne sram krankdrev til denne kranken. Du trenger kanskje med offset for at det skal passe


-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499755 01/08/2018 09:46
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 15
K
Kasbon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 15
Høres bra ut. Skjønner ikke hva som skal gjøre at det ikke skulle gå med større drev enn 34T. Må vel nesten være ramma som setter begrensning for dette vel?

Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499757 01/08/2018 09:57
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
Er kjedestaget som setter begrensningen, du kan skru på hvilket som helst drev sålenge det ikke gnisser i staget og gir levelig kjedelinje. Fulldempere er tunet med en spesifikk ring i tankene, hvilken det er varierer.

Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499775 01/08/2018 10:56
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
B
Brede K. Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
Jeg har en Scott Scale 910 -18. Og kan bekrefte at 38 passer helt utmerket på den med drev for boostkrank.

Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Brede K.] #2499808 01/08/2018 12:43
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
B
Brede K. Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
Forøvrig går det med et nødskrik med "originalkjedet", kjørte med det på kanalrittet pga av litt dårlig planlegging. Men bør absolutt legge til et par lenker for å få en litt mindre anstrengt kjedelengde.

Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499828 01/08/2018 15:05
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
Ramo anbefaler maks 36T drev på Scale og Spark.

Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2499870 01/08/2018 19:18
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
B
Brede K. Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
Interessant... Dette er ikke rettet mot deg, chalshus, - men lurer fælt på hva som er begrunnelsen til Ramo om maks 36?
For manglende plass er det hvert fall ikke. Den er plenty. Man kan garantert måle forskjellen på 32 og 38 mot kjedestaget, men ved øyesyn er det tilnærmet likt. Nå skal det sies at jeg satt på en Quarq wattkrank med 38T, men det skal være samme Q-faktor og boost som original GX krank...

Jeg og en kamerat kjøpte likens Scale 910, og når vi hentet de i butikken var vi også litt skeptisk mht til 38T og plass. For det ser unektelig litt småtrangt ut. Men synes som sagt det ikke forandret seg nevneverdig fra 32 til 38.

Redigert av Brede K.; 01/08/2018 20:09.
Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Brede K.] #2499909 02/08/2018 06:42
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: Brede K.
Interessant... Dette er ikke rettet mot deg, chalshus, - men lurer fælt på hva som er begrunnelsen til Ramo om maks 36?
For manglende plass er det hvert fall ikke.


Dette handler ikke om plass, men hva sykkelen er optimalisert for, dvs. hele konstruksjonen. Det betyr ikke at det ikke går, men det kan f.eks bety mer chainslap.


Lars-Erik
Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Ugla] #2499999 02/08/2018 11:37
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
B
Brede K. Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 43
Ja, ikke umulig det du sier der.
Har ikke merket noen unoter eller forskjeller fra 32T til 38T foreløpig. Så får satse på at det holder seg slik videre ICON_SMILE

Redigert av Brede K.; 02/08/2018 11:38.
Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2500105 02/08/2018 20:49
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 15
K
Kasbon Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 15
Takk for gode svar. Fikk på et 36T drev i dag så dette blir bra. Men jeg glemte såklart å ta med et nytt kjede. Hva tenker folket og stillingen på girveksleren på bildene her? Er det for mye fremoverlent på største drev?

Vedlegg
girveksler1.jpg (108.79 KB, 118 nedlastinger)
girveksler2.jpg (106.04 KB, 117 nedlastinger)
Re: GX Eagle krank: mulig med 36T eller 38T? [Re: Kasbon] #2500106 02/08/2018 21:01
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 918
J
jørgm Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
J
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 918
Jeg hadde ikke vært bekymret.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå