Jeg har en Trek FuelEx9.8 som jeg den siste tiden har fått en grusom knakelyd i carbonet når jeg trår på litt. Veldig vanskelig å høre om det kommer fra området rundt kranken eller styret. Har hatt plukket den fra hverandre, rengjort og strammet alle deler med riktig moment, men har ikke byttet noen lager. Noen tips eller ide hva som kan være årsaken til lyden? Det høres helt grusomt ut når man trør hardt i motbakke spesielt.
Dette er det store spørsmålet,- hvor kommer lyden fra? Begynn fra en kant og sjekk en og en del for å utelukke. Prøving og feiling er den beste fremgangsmåten her
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
Jeg hadde et problem som ligner på min slash. Viste seg til slutt å komme fra setepinnen/feste til setepinne. Lyden forplantet seg i hele sykkelen, og jeg holdt på å bli gal.
Kommer det bare når du sitter på setet eller også når du står å tråkker?
Jeg ville tatt en titt på kranklageret. De er sånn pressfit-tull hvor lagrene ligger rett i ramma, så hvis knirken er der må man til med noe epoxy eller lignende.
Lyden er kun når jeg trår litt på, ikke når jeg trår rolig. Ikke noe lyd når jeg bare gynger på setet heller, men dersom jeg holder inne bremsen å trår kommer det.
Jeg hadde en fæl knirking som viste seg å komme fra stemet. Det hjalp ikke å fette opp bolter eller skru til. Det var tydeligvis ødelagte gjenger. En annen lei knirk fjernet jeg ved å spraye wd40 der seterailsene entrer setet (neppe aktuelt for deg siden lyden også er der når du står).
Sliter med tilsvarende på min 9.8. Men det er mer som en kneppelyd. Mistenker kranken, men jaggu ikke sikker. Ikke seterelatert for det kommer også når jeg står.
Ergo, følger tråden..
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Har en fuel ex8 (2017) knaket når jeg tråkket på og det hørtes faktisk ut som hele sykkelen var på tur å gå i oppløsning
Strammet opp hele sykkelen til korrekt moment (et par bolter var ikke korrekt strammet) Demonterte styrelager Tok av hjul, rengjorde Pedaler av, andre på. Krank av, rent og fint der
Det var setepinnen
Tørket av seterøret innvendig med klut og pinne for å komme langt nok ned. smurte inn nederste 15cm av setepinnen med grease, da var sykkelen som ny. Om ikke bedre
Sliter med tilsvarende på min 9.8. Men det er mer som en kneppelyd. Mistenker kranken, men jaggu ikke sikker. Ikke seterelatert for det kommer også når jeg står.
Ergo, følger tråden..
Kneppelyd kan fort være pedalene. Sjekk følgende: -Kommer lyden i det pedalen går over klokken 12 i tråkket? -Kommer det en eller to ganger per omdreining?
Hvis det kommer en gang, trø med en fot av gangen og hør hvilken det er. Skru ut den eller begge pedalene, rens pedalaksling og innsats i kranken, fett opp gjengene på pedalakslingen og nyt lydløs sykkel.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Ikke seterelatert for det kommer også når jeg står.
Ja ja, latt meg lure av det der og jeg. Trengte ikke sitte, det var bevegelsen i ramma mot setepinnen helt uavhengig stå/sitte. Trår du så er det mye vridning i ramma, ikke bare krank.
Høres ut til å være omtrent identisk til problemet jeg hadde for en ukes tid siden. I mitt tilfelle viste det seg å være nedre ledd i rammen som trengte litt pleie. (Tror jeg. Jeg gikk over flere punkter i samme operasjon)
Jeg forstår det sånn du allerede har gått over hele sykkelen med korrekt moment og godt med fett? I så tilfelle er neste steg å bytte kranklageret.
Tror jeg bestiller kranklager så jeg har når jeg kommer hjem igjen, så får jeg forsøke å bytte det. Er det noen plasser på nett man finner hvilke kranklager man har? Har ikke funnet noe så langt.
Ja stemmer jeg har gått over og rengjort, smurt og trekt med moment.
Det virker som om det er en del (inkl. meg selv) som har slitt med knirk på disse rammene. De kommer med ganske lite fett fra fabrikk og blir fort tørre. Har du inntrykk av at knirkinga di kommer framme eller bak? Jeg hadde også knirk (noe voldsomt til slutt) da jeg trakka på medium hardt. På stramt kjede og godt påtråkk og kun rolig sykling var det stille. Smurte og rensa og rensa og smurte. Endte opp med å levere til lokal sjappe og få skifta alt av lager og bolter.
Har du tatt ut lagrene og renset der også samt tatt ut hovedbolten gjennom ramma og rengjort skikkelig? Kjente du noen ujevnheter da du hadde oppe lagrene? Hvor langt har de gått? Ville venta med å bytte kranklager om jeg var deg før jeg var helt sikker da det er den del som har hatt samme symptomer som ikke har vært pga. kranklager.
Har inntrykk av at det kommer fra området rundt krank eller litt over. Sykkelen er gått vel 2300km. Har sjekke alle lager og de virker og, eneste at det er kommet noen sandkorn i lagrene i linken mellom demper og bak triangel, men der er ikke noe slark. Når du sier hovedbolten, tenker du da på den som fester triangelen til ramma nede ved demperfestet? Tenkte å få tak i alle lager som kan være gåen, i tilfelle de må byttes. De må nok byttes en eller annen gang før jeg en gang kjøper ny. Må ha den tipp topp til skaidi extreme og er bortreist på jobb for tiden så har ikke for mye tid å feilsøke når jeg kommer hjem.
Synderen på disse Trek-syklene er ofte den nederste bolten - dvs. den som er delvis "skjult" bak krankdrevet og du må ta ut kranken for å komme til.
Her kan det være behov for å tørke bort møkk, fette opp og stramme til rett moment. I tillegg så er det visst gjerne litt "uperfekt" i ramma akkura her, så mange har fått bort lyden ved å tillegg "pusse" litt med f.eks. en fin slipesvamp.
Jeg har vel i grunn selv en lyd fra denne bolten (som jeg alltid har hatt, og som riktignok kan være demperventilen), men det er en rolig knirk som kommer hver gang oppheng/demper er i bevegelse. Ikke slik jeg blir gal av.
Ja, det er den bolten som anonymous22 også nevner bak krankdrevet. Merker ikke slark men om det blir tørt her og/eller kommer inn ørlite sand kan det være en god ide å ta den ut og rense ordentlig godt, blåse gjerne rent med trykkluft etc og fette opp igjen. 2300km er ganske langt på samme lager så vil ikke overraske meg om du finner en synder der. Tre gjørmete høstturer i fjor var nok til at min begynte å knirke...
Var ute å syklet med en kompis i går. Han hadde noe infernalsk knirk ifra start. Sykkelen er ganske ny, og har kun gått 5-6 turer sikkert. Er en Fuel Ex 8.
Gikk over diverse skruer til demperopphenget, og det var den nedre bolten som var synderen ja. Det var ett par andre løse også. Etter stramming gikk det greit denne turen, men da skal jeg anbefale han å ta opp, og smøre dette bedre. Var litt overrasket over at det skulle knirke så fort på en sykkel som er såpass lite brukt.
Merk at ofte skal disse boltene trekkes til med et gitt moment. Strammer du utover dette momentet slutter det kanskje å knirke for øyeblikket men det er større sansynlighet for å ødelegge lageret. Ideelt bør det demonteres, rengjøres, fettes opp og strammes med korrekt moment.
En liten oppdatering på denne. Smurte bolter setepinne og alt jeg fant. Knakingen ble noe bedre, men forsvant ikke. Måtte ut med kranklagret og smøre fett rundt det før knakingen gav seg. Nå er det en fryd å sykle igjen