Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle?

Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? #2499247 30/07/2018 08:02
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Madammen fått jobbtilbud i Brumunddal og det ser ut som alle protester med vest er best er fånyttes. Hvor bør man bo hvis man ønsker en ok enebolig, sosialisering for en ettåring, grei tilkomst til turer i hverdagen og kanskje sykling fra døren?

Og vil en bergenser som setter pris på bratt og glatt nedoversykling gå inn i dyp depresjon, eller er det bedre muligheter enn det ser ut ved første øyekast? Evt bli godt kjent med veien til Lillehammer og Hafjell?

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499346 30/07/2018 15:00
jag Offline
Ringrev
Ringrev
"Grei tilkomst" til marka har du så og si alle plasser. Mange muligheter for å sykle i områdene rundt Brumunddal, Moelven, Hamar, Løten.

Dyrest bolig er nok i Hamar, det er billigere i Brumunddal og antagelig enda billigere i Moelven.
Det er littegrann nedover (og oppover) i Brumunddal, men ikke som Hafjell...

Du kan også sjekke litt på "hedmarken stisykkellaug" på FB, da ser du litt hvor folk sykler.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499349 30/07/2018 15:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
Kjøp enebolig i minkafeltet eller ved foten av bjørgeberget i Brumunddal, så får du alt du ønsker deg

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: stosu] #2499427 30/07/2018 20:23
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Det så ut som kurante områder, får følge med på finn fremover og gjerne ta en rekognoseringstur ved anledning. Ser ut som det er litt å velge blandt i åsene rundt selv om nedkjøringene ikke er veldig lange.

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499458 31/07/2018 05:30
stosu Offline
Besatt
Besatt
Nei, det er ikke stygglange nedkjøringer. Den lengste nedkjøringen i Bjørgeberget er 2-3km. Jeg har ikke sjekka nøye.
Det er bra terrengsykkelmiljø i Brumunddal, så byen anbefales på det sterkeste!

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499464 31/07/2018 06:35
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bjørgeberget er vel området med lengst nedkjøring i området, 200-300 høydemeter. Furuberget i Hamar er også bra, men mye trafikkert av gående.
Det er flere områder rundt Brumunddal med stier:
Bjørgeberget
Høsbjør
Byhagan
By-millom (merket sti mellom Brdal og Moelv, del av ett større stinett)
++

Bor ved foten av Bjørgeberget selv, men det er såpass kort mellom ting her at jeg ville ikke begrenset meg til det selv, selv om Minkafeltet er fint. Gangavstand til sentrum når en har barn er noe jeg har lært å verdsette.

Generelt får du litt mer for penga i Brumunddal enn Hamar, med de billigste områdene utenfor begge bysentrum.

Jeg kan guide hvis du ønsker en rekon-tur.

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499475 31/07/2018 07:13
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Eventuelt får du be madammen inngå kompromiss med å flytte til Lillehammer og kjøre turen til Brummundal ICON_SMILE Rundt 20 min lengre kjøring enn fra Hamar dessverre, men i bytte får du garanterte vinterforhold også. Her finnes det mange perler som nok kanskje er annerledes sykling enn i vest, men finnes i hvertfall utfordringer både nedover, bortover og oppover i rikelig monn rett ut fra alle deler av byen ICON_SMILE

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Larsemannen] #2499482 31/07/2018 07:23
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Larsemannen
Eventuelt får du be madammen inngå kompromiss med å flytte til Lillehammer og kjøre turen til Brummundal ICON_SMILE Rundt 20 min lengre kjøring enn fra Hamar dessverre, men i bytte får du garanterte vinterforhold også. Her finnes det mange perler som nok kanskje er annerledes sykling enn i vest, men finnes i hvertfall utfordringer både nedover, bortover og oppover i rikelig monn rett ut fra alle deler av byen ICON_SMILE

Som om jeg skulle skrevet det selv :-)
Kan legge til at det går tog en gang i timen, og det tar 35 min.

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Larsemannen] #2499650 31/07/2018 22:04
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Larsemannen
Eventuelt får du be madammen inngå kompromiss med å flytte til Lillehammer og kjøre turen til Brummundal ICON_SMILE

Hehe, har sett litt på den muligheten også, ja ICON_SMILE

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499689 01/08/2018 07:14
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Støtter Straightlines innspill på tog da ICON_SMILE Bor og jobber på Lillehammer, men er jevnlig i møter på Hamar og togforbindelsen er helt super siden man også kan jobbe på toget. Godt og stort stisyklingsmiljø har det også blitt ICON_SMILE

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499692 01/08/2018 07:15
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå vet jeg ikke hvordan det er bo i Moelv, men etter min mening har de det røffeste terrenget i Ringsaker, med lange bratte nedkjøringer (og ditto klatringer) på sti. Stiturer i Moelv bruker i alle fall å gi mange hm pr km og høy puls, og mye moro. Kort vei til Brummundal, Sjøsjøen, Brøttum (flotte stiterreng)-Søre Ål-Lillehammer. Straightline har full oversikt på dette området og kan si mer.
Så stemmer på Moelv. Ringsakers svar på Bergen he he. Tipper en kan møte opp i sentrum på lørdager og slåss litt, hvis en savner det fra storbyen også he he.

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Oddefa] #2499698 01/08/2018 07:31
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Den kanskje største fordelen ved å flytte ut av en stor by er redusert reisetid til/fra jobb, så jeg ville ha bosatt meg i den byen som gir kortest samlet reisetid for dere to.

Stisyklingsmulighetene er mange og gode uansett om det blir Lillehammer, Moelv, Gjøvik, Brumunddal, Hamar eller Elverum ICON_SMILE

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Cerberus] #2499704 01/08/2018 07:48
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hvis jeg skulle flyttet til et sted jeg ikke kjente ville jeg enten dratt på en ukes befaring, men aller helst begynt med å leie et sted et par måneder, så dere fikk sjekket ut ting. Blir mye mindre stress hvis fruen plutselig ikke likte jobben, eller at du hatet stedet, og ville tilbake til Bergen, eller du fikk jobb i Lillehammer. Da har du og et par måneder å finne ut hvor du har lyst å bo.

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Oddefa] #2499707 01/08/2018 07:56
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: Oddefa
Nå vet jeg ikke hvordan det er bo i Moelv, men etter min mening har de det røffeste terrenget i Ringsaker, med lange bratte nedkjøringer (og ditto klatringer) på sti. Stiturer i Moelv bruker i alle fall å gi mange hm pr km og høy puls, og mye moro. Kort vei til Brummundal, Sjøsjøen, Brøttum (flotte stiterreng)-Søre Ål-Lillehammer. Straightline har full oversikt på dette området og kan si mer.
Så stemmer på Moelv. Ringsakers svar på Bergen he he. Tipper en kan møte opp i sentrum på lørdager og slåss litt, hvis en savner det fra storbyen også he he.

Oddefa/Straightline: Kunne dere utdypet ang. stisyklingsmulighetene i Moelv, eventuelt henvist til Strava-spor? Til tross for å ha vokst opp i Moelv (og nå bosatt på gærne sida) visste jeg ikke at Moelv hadde så mye å by på stisyklingsmessig - det skal sies til mitt forsvar at stisyklingsinteressen kom etter at jeg flyttet vekk derfra...

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: olaho] #2499710 01/08/2018 08:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Moelv-runde som jeg syklet for 3 år siden (lenge siden gitt, så må få tatt en tur igjen snart).

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: olaho] #2499781 01/08/2018 11:14
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olaho

Oddefa/Straightline: Kunne dere utdypet ang. stisyklingsmulighetene i Moelv, eventuelt henvist til Strava-spor? Til tross for å ha vokst opp i Moelv (og nå bosatt på gærne sida) visste jeg ikke at Moelv hadde så mye å by på stisyklingsmessig - det skal sies til mitt forsvar at stisyklingsinteressen kom etter at jeg flyttet vekk derfra...

Oddefa overdriver. Jeg har bra kontroll i Lillehammer og omegn og sørover til Brøttum, men Moelv er en hvit flekk på kartet mitt.

Re: Hamar-ish - hvor bo og hvor sykle? [Re: Oddefa] #2499790 01/08/2018 11:45
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ingen bosetter seg frivillig i Moelv ICON_SMILE. Valget bør være forholdsvis enkelt: Uaktuelt å pendle: Brumunddal. Aktuelt å pendle: Lillehammer.

Moderator  support