Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Grillforbud i egen hage

Grillforbud i egen hage #2487890 01/06/2018 23:09
N
nordfonn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Leste i kveld at det ble innført grillforbud i egen hage i store deler av Rogaland klokken 15:30 i dag (fredag 1. Juni.). Samt at brannvesenet har brukt ressurser på å kjøre rundt og stoppe grillere.

Flaks at jeg ikke grillet til middag eller kvelds, for jeg var ikke klar over det før i kveld da jeg så det på NRK.no.

Etter det jeg forstår leser har altså brannvesenet gått ut med en pressemelding for å informere om dette. Det får meg til å tenke: finnes det ikke andre muligheter for å spre slik informasjon til borgere? Lokasjonsbasert masse-utsendelse av SMS for eksempel?

Det er en god del innbyggere som ikke nødvendigvis følger med på regionale, eller nasjonale nyheter..

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2487891 01/06/2018 23:31
mogens Offline
Besatt
Besatt
Samme forbud er innført her i Bergen og flere nabokommuner. Først ble det innført generelt forbud mot åpen ild, med unntak av grilling på privat eiendom. Da fikk jeg sms fra kommunen. Da forbudet ble utvidet til også grilling i hager og på terasser, fikk jeg ingen ny sms.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2487897 02/06/2018 06:52
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitert fra en eller annen avis som seg synes er ganske passende, "Pølsa di er ikke verdt en skogbrann"

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2487902 02/06/2018 09:06
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: nordfonn

Etter det jeg forstår leser har altså brannvesenet gått ut med en pressemelding for å informere om dette. Det får meg til å tenke: finnes det ikke andre muligheter for å spre slik informasjon til borgere? Lokasjonsbasert masse-utsendelse av SMS for eksempel?

Det er en god del innbyggere som ikke nødvendigvis følger med på regionale, eller nasjonale nyheter..

Sånne tjenester finnes men det er opp til kommunene (mener jeg) og kjøpe de inn og bruke dem, og registrere innbyggere etc. Kommunen min (Lørenskog) har det og det brukes fra tid til annen. Funker fint.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2487916 02/06/2018 12:23
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har granitt gulv og vegg i grillkroken. Føler ikke at brannfaren er videre stor. At alle naboer vanner døgnet rundt gjør det også ganske trygt.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488061 03/06/2018 17:57
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Brannfaren er ikke noe hver enkelt skal føle seg frem til når det er så tørt som det er nå, og det er ingen som kommer til å dra rundt og vurdere hver enkelt eiendom for å brannfaredifferensiere. Forbudet gjelder der det er forbud og ferdig med det.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488076 03/06/2018 19:46
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
+1 for siste taler!

Re: Grillforbud i egen hage [Re: TordFuglstad] #2488124 03/06/2018 22:12
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: TordFuglstad
Jeg har granitt gulv og vegg i grillkroken. Føler ikke at brannfaren er videre stor. At alle naboer vanner døgnet rundt gjør det også ganske trygt.

Og du har full kontroll på alle glør også?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: TordFuglstad] #2488133 03/06/2018 22:47
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: TordFuglstad

I og med at det høres ut som du griller hjemme, så synes jeg heller at du skal finne fram støpejern-steikepanna, sette på plata inne på kjøkkenet ditt og varme kjøttet der inne.
Så kan du gå ut og nyte stekt mat i kontrollerte former, gjerne med en øl ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488151 04/06/2018 06:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kan noen forklare meg hvordan en gassgrill i en hage skal kunne antenne vegetasjon?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488154 04/06/2018 06:29
T
teithund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Etter å ha forsømt renholdet av gassgrillen min i for mange år hadde det samlet seg masse forkullete rester i bunnen av grillen. Kombinert med fett som dryppet fra maten fortsatte grillen å brenne etter at gassen var skrudd av.

Det brant ganske heftig. Følte ikke at det var noen fare for ukontrollert brann, men var heller ikke komfortabel med å fjerne blikket fra grillen før fettet var utbrent.

Kan tenke meg at brannvesenet hadde sløve grilleiere som meg i tanken da de utstedte grillforbud i egen hage. En som hadde vært enda sløvere kunne ha helt vann på fettbrannen.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488157 04/06/2018 06:38
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Kan noen forklare meg hvordan en gassgrill i en hage skal kunne antenne vegetasjon?

Såvidt jeg har skjønt er det kullgrillforbud i egen hage. Men med tanke på de temperaturene enkelte her inne prøver å oppnå i grillen sin så vil kanskje en kortbeint gassgrill kunne antenne tørr vegetasjon rett under den, hvis den står rett på tørt gress.

Redigert av Arne_And; 04/06/2018 07:15.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488163 04/06/2018 06:47
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: nordfonn

Dette. Vi har ikke en eneste TV-kanal, ser kun via nett, og da aldri f.eks nyheter. I tillegg har vi lært at lokalavisa kjører [+] på alt av innhold, så vi gidder ikke å surfe der så veldig hyppig for å lese om vaffeloppskrifter og naboer som krangler om støy fra trampoline. Radio bruker vi heller ikke, selv ikke i bilen pga DAB (og fordi vi omtrent aldri kjører bil).

Sjekket lokalavisa på nett nå, og i en arikkel dypt inne i spennende nyheter fant jeg følgende sitat:

"– Ikke tenn opp noe som helst noen sted. Prøv å unngå og tenne på grillen hjemme til og med. "

"Prøve å unngå" er vel omtrent like sterkt som når jeg ber ungene å ikke la oppvasken stå på bordet. Syntes også det er stor forskjell mellom en gass- og kullgrill når det gjelder brannfare. Skumlere med sneiper og glass i skogen enn en ok gassgrill på en terrasse.

SMS FTW, kommunen kunne vært mye flinkere der, selv om de gjør mye bra kommunikasjonsmessig.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: knutspeed] #2488177 04/06/2018 07:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knutspeed
glass i skogen

Sjansen for at et glasskår skal klare å fokusere lyset tilstrekkelig til at det starter brann tror jeg er mikroskopisk. Hvor ofte skjer dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488178 04/06/2018 07:12
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sakset fra Oslo brann- og redningsetat:

VIKTIG INFO OM BÅL/GRILLING I OSLO🔥

Vi får utrolig mange spørsmål om hva som er tillatt av grilling og bål i Oslo kommune. Her får du svaret:

Det er TOTALFORBUD mot all bruk av ild, det vil si bål, alle typer griller, primuser, og lignende. Vær også varsom med sigarettsneiper og lignende. Skogbrannfaren er ekstremt høy nå!

Det eneste som et tillatt er forsvarlig grilling i byparker innenfor ring 3 og i private hager. Engangsgrill må kastes i godkjent beholder.

Vi opplever også å få veldig mange telefoner til 110-sentralen vår med tips om ulovlig grilling og med spørsmål om hva som er tillatt. Ikke ring nødnummer 110 unødvendig! Mange kunne nok hatt litt mer is i magen - det er ikke nødvendig å ringe oss for å sladre på alle. Ring oss selvfølgelig på nødnummer 110 hvis ting er alvorlig eller på vei ut av kontroll. Vi kan også nås på telefon 67 12 88 00‬ for mindre presserende henvendelser.

Vi er jevnlig ute og kontrollerer at det ikke er bål eller grilling i marka - forrige helg rekvirerte Sagene brannstasjon til og med en kano for å slokke et ulovlig bål ved Øyungen. Takk til Aftenposten for fint bilde!

Les saken til Aftenposten her: https://www.aftenposten.no/…/Folk-fortsetter-a-tenne-bal-og…

Fint om alle kan hjelpe oss å dele dette innlegget videre!

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488191 04/06/2018 07:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
glass i skogen

Sjansen for at et glasskår skal klare å fokusere lyset tilstrekkelig til at det starter brann tror jeg er mikroskopisk. Hvor ofte skjer dette?

Ser at det ofte advares mot glasskår og brannfare, men det er fryktelig mange variabler som skal stemme før glasskår antenner en brann. Vil også tro at dette ikke er hovedårsaken til skogbrann.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488199 04/06/2018 08:00
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G

Av samme grunn som at den lydige hunden som aldri har skadet noen, plutselig kan bite en unge eller løpe etter en sau.

Av samme grunn til at noen plutselig kjører ut av veien i 110 der det er "helt trygt" å kjøre 110.

Men hovedgrunnen: Fordi politiet ikke har kapasitet til å sjekke hver eneste enkeltsak.

Nå blir det referert over at egen hage ikke er omfattet av forbudet, så da skal du bare være generelt aktsom. Hadde det vært en del av forbudet, skulle du gitt totalt faen i å prøve å rasjonalisere et brudd på reglene, og gått inn og varmet stekepanna. Fordi det er sånn man forholder seg til forbud. Så kan du heller melde deg inn i et politisk parti og prøve å påvirke lovene slik at brannvesenet/politiet ikke har lov å komme med forbud som dette.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488202 04/06/2018 08:05
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Hvis man ser bort fra alle diskusjoner rundt reell brannfare eller ikke - spørsmålet her er jo hvordan skal en etat nå fram til alle innbyggere med en viktig beskjed, når det ikke er sånn lenger at alle ser Dagsrevyen på NRK, hører på P1 til frokost og leser samme avis.

Det er et ganske viktig spørsmål, og det fins jo ting som er enda viktigere enn å unngå grilling i egen hage. Selv har jeg trua på sms, men jeg veit ingenting om det praktiske rundt det.

Alternativene som brannvesenet bruker idag virker både veldig arbeidskrevende og er avhengig av at mange andre tar opp tråden og sprer det videre - å gå ut på Twitter, Instagram, Facebook og egen pressemelding, og satse på at det spres av publikum og både lokale og regionale media.

Når det gjelder bålforbud i marka har de også gått ut med fysiske oppslag ved kjente bålplasser. Men på Lutvann, f.eks., henger det ett laminert A4-ark på oppslagstavla. Lett å se hvis du først går inntil for å sjekke, men for kidsa som har kommet snarveien hjemmefra med en sekk full av mat og en engangsgrill er det veldig lett å overse den. For at oppslag skal fungere optimalt tror jeg de bør henge et sted der du ikke forventer dem og blir overrasket - f.eks. på bommen der du går inn i marka.

Tror også lokalbutikkene som stoppet å selge engangsgriller hadde en veldig viktig opplysende effekt. Kanskje Brannvesenet kunne hatt et samarbeid med de store butikkkjedene, og gjort avtaler om egne oppslag til sånne tilfeller.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: Gråstein] #2488213 04/06/2018 08:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein

Av samme grunn som at den lydige hunden som aldri har skadet noen, plutselig kan bite en unge eller løpe etter en sau.

Nå er ikke jeg pyrotekniker eller hundepsykolog, men det er helt andre mekanismer som setter fyr på en skog enn det er hva som får en hund til å løpe etter en sau. Dette var ikke i nærheten av å svare på spørsmålet en gang. Leste du i det hele tatt spørsmålet mitt?

Sitat: Gråstein

Nå blir det referert over at egen hage ikke er omfattet av forbudet, så da skal du bare være generelt aktsom. Hadde det vært en del av forbudet, skulle du gitt totalt faen i å prøve å rasjonalisere et brudd på reglene, og gått inn og varmet stekepanna. Fordi det er sånn man forholder seg til forbud. Så kan du heller melde deg inn i et politisk parti og prøve å påvirke lovene slik at brannvesenet/politiet ikke har lov å komme med forbud som dette.

Hva i all verden er det du insinuerer her - at jeg er rammet av et forbud og har problemer med å forholde meg til det? Har du som hobby å dikte opp historier om folk du ikke kjenner, eller var dette noe du bare plutselig fikk lyst på å gjøre i dag?

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488214 04/06/2018 08:19
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
glass i skogen

Det var glass som utløste brannen i Lommedalen for ei uke eller to siden.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: simson] #2488215 04/06/2018 08:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: simson

Denne her?
https://www.aftenposten.no/norge/i/kazxV...t-i-full-flamme

"Oslo-politiet opplyser på Twitter at brannvesenet har funnet en bålplass med en forbrent kaffekjele. De antar at dette er stedet er brannen startet."

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488218 04/06/2018 08:28
gare Offline
More than words
More than words

Jeg tror det er enklere å innføre et totalforbud slik at man slipper å forholde seg til synsing. Antagelig vil en gassgrill i en hage ikke antenne noe vegetasjon overhodet, men når "noen" ser at du fyrer opp gassgrillen legger vedkommende engangsgrillen rett på plenen og fyrer opp.

Det er noen analogier til fartsgrenser, noen sjåfører ville formodentlig fint kunne forholde seg til 150 km/t som maksgrense på motorveien, mens andre ville oppfatte dette som den hastigheten man skal kjøre i uavhengig av forholdene.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: gare] #2488222 04/06/2018 08:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare
Antagelig vil en gassgrill i en hage ikke antenne noe vegetasjon overhodet, men når "noen" ser at du fyrer opp gassgrillen legger vedkommende engangsgrillen rett på plenen og fyrer opp.

Da kunne man jo innføre forbud mot bruk av kullgrill, som enkelte kommuner har gjort. Og når man er på terassen, er man vel strengt tatt ikke i hagen. "Utendørs på egen eiendom" hadde vært en mer presis formulering hvis dette også omfatter hagen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488223 04/06/2018 08:33
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Antagelig vil en gassgrill i en hage ikke antenne noe vegetasjon overhodet, men når "noen" ser at du fyrer opp gassgrillen legger vedkommende engangsgrillen rett på plenen og fyrer opp.

Da kunne man jo innføre forbud mot bruk av kullgrill, som enkelte kommuner har gjort. Og når man er på terassen, er man vel strengt tatt ikke i hagen. "Utendørs på egen eiendom" hadde vært en mer presis formulering hvis dette også omfatter hagen.

Jeg er ikke uenig med deg ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Grillforbud i egen hage [Re: GeirK] #2488226 04/06/2018 08:34
per-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Denne her?

"Oslo-politiet opplyser på Twitter at brannvesenet har funnet en bålplass med en forbrent kaffekjele. De antar at dette er stedet er brannen startet."

Og senere på dagen skriver politiet på twitter:
OPS Politiet Oslo @oslopolitiops May 27
Bålplassen er ikke arnested, uvisst pr nå hvordan/hvor brannen har startet.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: nordfonn] #2488229 04/06/2018 08:38
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det er vel ganske åpenbart at det er former for fyring som IKKE klarer å antenne vegetasjon. En primus med vindskjerm, i vindstille forhold, som står på sand eller stein i vannkanten og blir passet på, er ganske bankers.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er et tema. Det er vanskelig nok å få formidlet forbud, om ikke det skal være en masse underordnet informasjon. Folk er flokkdyr, og gjør sånn som andre gjør. For meg er det like åpenbart at det eneste rasjonelle for Brannvesenet er å legge ned absolutte forbud, og ikke gå inn på diskusjoner om hvorvidt det ene eller det andre er greit likevel.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: per-e] #2488230 04/06/2018 08:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: per-e

Denne her?

Det er et såpass populært område at man finner bålplasser er i seg selv en dårlig indikator. Jeg har hørt glass-teorien før, men ingen bekreftelser fra politi/brannvesen.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grillforbud i egen hage [Re: Anders A-R] #2488232 04/06/2018 08:50
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Anders A-R
Jeg har hørt glass-teorien før, men ingen bekreftelser fra politi/brannvesen.

Google finner masse treff på dette, Brannvesenet hadde vel aldri advart mot det om det ikke var tilfelle.

Jeg lærte om brennglass i speideren på barneskolen.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: per-e] #2488236 04/06/2018 08:57
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: per-e

Denne her?

Jeg var på fest fredag med en brannmann som var med på sluknings- og etterforskningsarbeidet, som opplyste at de har gått bort fra kaffebålteorien de først hadde, og mente nå at det var konsentrert lys fra glass.

Re: Grillforbud i egen hage [Re: JoachimV] #2488260 04/06/2018 10:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV
Sitat: Anders A-R
Jeg har hørt glass-teorien før, men ingen bekreftelser fra politi/brannvesen.

Google finner masse treff på dette, Brannvesenet hadde vel aldri advart mot det om det ikke var tilfelle.

Jeg lærte om brennglass i speideren på barneskolen.

Jeg har en veldig god forståelse av hvordan et brennlass fungerer, og ut i fra den forståelsen ser jeg det som svært lite sannsynlig at et glasskår skal forårsake brann.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå