Rubiks kube
|
Rubiks kube
09/04/2018 09:59
|
skiraffen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kanskje det er flere andre som tittet på Norske talenter og så kubegutten som trikset med Rubiks kube. Jeg er klar over at dette er "trylling" og at han ikke løser kuben reelt, men avleder oppmerksomheten og bytter kuber, bruker veldig enkle kombinasjoner, programmet klippes til rett tid og tilsvarende.
Men det jeg stusser over er at når Mia i det første programmet mikser kuben så blir den identisk med kuben som benyttes i blind-løsingen i påfølgende program (som jo ikke er kuben Janne (og deretter Bjarne) mikser). Den er også lik kuben han bruker i pose- og klokketrikset.
Er det bare jeg som synes sannsynligheten for at Mia mikser den slik vil være veldig liten? Det virker også som hun utelukkende benytter fire++ veldig banale rotasjoner.
Hva er det jeg ikke skjønner?
|
|
|
Re: Rubiks kube
[Re: skiraffen]
09/04/2018 10:11
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Regner med at han gjør det samme bare motsatt. Bytter ut den kuben som er blandet med en han har pugget mønsteret til.
Forresten tror all trylling på tv gjøres uten bruk av kamera og klipping. Hvis ikke så er det meningsløst.
|
|
|
09/04/2018 10:18
|
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
Den kuben i syltetøyglasset var jo ganske obvious. La godt merke til at han presiserte at hun måtte tegne på et hjerte sammen med signaturen sin, som hun ikke gjorde i utgangspunktet. Hadde vært fett om hun droppa det, så kommer han med den andre kuben med hjerte etterpå 
|
|
|
09/04/2018 10:21
|
gare
More than words
|
More than words
Dette trikset ble jo vist på Penn & Teller Fool Us for en stund siden der tryllekunstneren ikke ble avslørt av verken Penn eller Teller, da er det kanskje ikke så rart om det er vanskelig for menigmann å finne ut av det?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Dexter]
09/04/2018 10:32
|
skiraffen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Forresten tror all trylling på tv gjøres uten bruk av kamera og klipping. Hvis ikke så er det meningsløst. Jeg observerer i alle fall at det klippes i det han gir Jannes kube "videre" til Bjarne. De mikser jo samme kube, mens en enkel firerotasjoners legges på bordet. Tilsvarende vises ikke hva Mia gjør med kuben når hun mikser den. Synes det er litt suspekt, hun gjør jo noen veldig banale flytt.
|
|
|
09/04/2018 11:39
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det å løse Rubiks kube er ren pugging av algoritmer. Jeg er ikke spesielt god i matte, men en påske for noen år siden bestemte jeg meg for å kunne lære meg å løse kuben. Min personlige rekord på å løse den er nå 39 sekunder og med algoritmene ferdig pugget klarer jeg å løse den hver eneste gang. Det er en god stund siden jeg tok tiden sist, men jeg bruker sjelden mer enn et drøyt minutt på å løse den. Det er rett og slett bare å pugge noen algoritmer. Løsningen ligger på hjemmesiden til rubik: https://eu.rubiks.com/solve-it/3x3I det første trikset (analog klokke) har han rett og slett en kube som kan løses på noen få trekk klar på forhånd. Den ser ut til å være rotet godt til, men det er den altså ikke. Han gjør de siste 3-4 trekkene når han stiller klokka tilbake igjen. Han skal ha en ting. Når han løser den i blinde så er han flink til å se mange trekk fremover. Selv må jeg se på kuben 3-4 ganger underveis for å løse den. Men med en god del øvelse skal det være mulig å løse hele greia i blinde selv for en som fikk G i matte på ungdomskulen. Det handler om å kjenne igjen mønstere. Resten av triksene hans er "bare" fingerferdighet, bytte av kuber og triks man ser lignende av hos ganske mange "magikere" som har holdt på en stund. PS! Jeg har ikke sett annet enn det ferskeste klippet fra youtube. Ser sjelden/aldri på Norske talenter.
Redigert av Raskall; 09/04/2018 11:41.
|
|
|
09/04/2018 11:45
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
@gare: Hvilket av triksene mener du var på P&T Fool Us? Det med kuben i glasset?
|
|
|
09/04/2018 11:57
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
@MariusN: Usikker på hva du mener er obvious, men jeg antar du tenker at han hadde tegnet på Mias signatur og et hjerte på kuben i glasset på forhånd? I så fall tror jeg du tar feil. Her er et bilde fra sendingen, det til venstre er når Mia signerer, det til høyre er av kuben i glasset:
Redigert av mroek; 09/04/2018 12:00.
|
|
|
[Re: mroek]
09/04/2018 11:58
|
gare
More than words
|
More than words
@gare: Hvilket av triksene mener du var på P&T Fool Us? Det med kuben i glasset? Det med kuben i papirpose, og det med å løse en kube som er eksakt lik den som en annen har mikset selv. Du kan finne dette på youtube, husker ikke hvor gammelt dette innslaget er, utover det er jeg like imponert over godt utførte triks selv om jeg vet hvordan de gjennomføres.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/04/2018 11:59
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
@gare: Ok, da er jeg med. Jeg vet også litt om hvordan en del av dette utføres, og jeg er enig i at det ikke gjør det verken mindre imponerende eller underholdende. :-)
|
|
|
[Re: Raskall]
09/04/2018 12:04
|
skiraffen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Han skal ha en ting. Når han løser den i blinde så er han flink til å se mange trekk fremover. Selv må jeg se på kuben 3-4 ganger underveis for å løse den. Nei, kuben han løser i blinde er ikke den samme som han får fra Janne. Den han løser i blinde er den samme enkle permutasjonen han har i klokke- og posetrikset.
|
|
|
09/04/2018 12:07
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Forresten tror all trylling på tv gjøres uten bruk av kamera og klipping. Hvis ikke så er det meningsløst. Jeg observerer i alle fall at det klippes i det han gir Jannes kube "videre" til Bjarne. De mikser jo samme kube, mens en enkel firerotasjoners legges på bordet. Tilsvarende vises ikke hva Mia gjør med kuben når hun mikser den. Synes det er litt suspekt, hun gjør jo noen veldig banale flytt. Har ikke sett dette showet, men sett flere lignende trix før. Hvis kamera er med på tryllingen, så er det helt meningsløst. Da kan jo alle trylle. Har sett en del på Fool Us med Penn og Teller, og der er reglene at det ikke er filmtriks og ingen i publikum er med på det. Uten disse forutsetningene så er det som sagt meningsløst.
|
|
|
09/04/2018 12:30
|
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
@MariusN: Usikker på hva du mener er obvious, men jeg antar du tenker at han hadde tegnet på Mias signatur og et hjerte på kuben i glasset på forhånd? I så fall tror jeg du tar feil. Her er et bilde fra sendingen, det til venstre er når Mia signerer, det til høyre er av kuben i glasset: Er jo forskjellig farge på de, altså - den hun har i hånden er rød under Mia, og den i glasset er grønn. Er litt forskjell på prikken over I'en. Jeg tipper han har finstudert hennes signatur, og valgte hun til å signere da hennes navn er det korteste og enkleste. Hun tegnet jo ikke et hjerte til å begynne med, før han spurte om det. Kan være at hun pleier å signere med et hjerte, så gjorde hun det ikke denne gangen, det satt hele trikset i fare.
|
|
|
09/04/2018 12:37
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Det er absolutt samme signatur, så det er ikke løsningen.
Tror heller på tre andre muligheter: - Glasskrukka har en falsk vegg/bunn. - Den hvite midtlappen lar seg skrape av og lime på på nytt - Kuben lar seg demontere.
|
|
|
[Re: MariusN]
09/04/2018 13:37
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Er jo forskjellig farge på de, altså - den hun har i hånden er rød under Mia, og den i glasset er grønn. Har ikke sett videoen, men har vridd "en del" på kuber. Senter på kan roteres, så det at den ene er rød under og den andre er grønn betyr ikke nødvendigvis at det ikke er samme kube. Dette gjør f.eks. at det er vanskeligere å løse kuber med bilder på enn de som har ensfargede sider. Ellers er de "triksene" jeg har sett hvor to (eller) flere kuber skal rotes til av forskjellige personer, for så å bli "like", bare bytting av kuber underveis i trikset.
|
|
|
09/04/2018 15:11
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det er helt klart samme signatur, ingen tvil om det. Er også litt interessant at lappen med signaturen står bittelitt skjevt på begge bildene.
Men det er et vesentlig poeng at rød og grønn side har byttet plass, det kan jo ikke skje uten videre om det faktisk var samme kube (som ikke er blitt demontert og satt sammen igjen). Så da er det nok mest sannsynlig at det er en spesialkube der knotten med signaturen enkelt kan løsnes (siden klisterlappen er posisjonert likt på begge bilder). I tillegg må det være nok plass til å få vridd på senterdelen av kuben nedi glasset, siden signatursiden av kuben vender mot en av sidene i glasset.
|
|
|
09/04/2018 20:21
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Men det er et vesentlig poeng at rød og grønn side har byttet plass, det kan jo ikke skje uten videre om det faktisk var samme kube (som ikke er blitt demontert og satt sammen igjen). Det er teknisk mulig med samme kube, se f.eks. her: http://www.alchemistmatt.com/cube/rubikcenter.htmlMove 2: Rotating a single middle-center piece by 180 degrees Hvis kuben ikke har blitt vridd på i perioden mellom den ble tegnet på og når den havnet i glasset, er det selvsagt snakk om to forskjellige kuber (igjen, jeg har ikke sett videosnutten). Da er nok trikset at en hvit klistrelapp flyttes fra én kube til en annen 
|
|
|
09/04/2018 21:09
|
skiraffen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Etter litt øving løser jeg kuben i programmet på fire-fem sekunder, men med to hender. Jeg må i hvert fall olje kuben litt for å klare det med en hånd, så kan jeg i alle fall dra posetrikset.
Ulempen med å småøve på dette er at hvis man først bommer når man øver så er det så utrolig tidkrevende å løse kuben på ordentlig.
Jeg satser på at triksa er fair & square og det bare er Mia som gjør en håpløs jobb med å mikse kuben og som dermed får det til å se suspekt ut.
|
|
|
[Re: fikse]
09/04/2018 21:46
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Men det er et vesentlig poeng at rød og grønn side har byttet plass, det kan jo ikke skje uten videre om det faktisk var samme kube (som ikke er blitt demontert og satt sammen igjen). Det er teknisk mulig med samme kube, se f.eks. her: http://www.alchemistmatt.com/cube/rubikcenter.htmlMove 2: Rotating a single middle-center piece by 180 degrees Hmm, interessant. Intuitivt tenkte jeg at det ikke gikk, men der tok jeg åpenbart feil. Uansett metode så er det et fint triks. :-)
|
|
|
|
|