Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlige batterier på Magicshine

Dårlige batterier på Magicshine #2460010 15/01/2018 13:14
E
Einar Beinhard Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E

Kjøpte et sett MJ-906 for et drøyt år siden.

http://www.magicshineuk.co.uk/magicshine-mj-906-5000-lumens-bike-light-2016-model.html

Pakken inneholder et stort og et lite batteri. Ingen av dem fungerte skikkelig, viste det seg. Dro innom XXL og fikk byttet i et nytt sett, uten å vise kvittering, takket være at betjeningen ikke kjente rutinene. Jeg brukte det lille noen få ganger, så begynte det å til dels slokne uten forvarsel etter kort tid, og til dels ikke være mulig å få liv i tross fulladet. Da jeg skulle ta det store i bruk, var det helt dødt.

Denne gangen traff jeg på han som har ansvar for Magicshine produkter på XXL. Han ville ikke gi meg noe som helst, men sa jeg kunne kjøpe nye batterier av han. Magicshine gir nemlig bare 6 mnd garanti på batteriene. Siden jeg ikke bruker lys om sommeren, fant jeg ikke ut før på høsten at den var defekt. Det største batteriet har aldri vært brukt, men er like fullt dødt.

Kan virkelig XXL gi så lite som 6 mnd garanti? Er de forpliktet til å informere om det ved kjøp? Jeg tror ikke det var noen garantibetingelser i pakken.

Einar

Re: Dårlige batterier på Magicshine [Re: Einar Beinhard] #2460017 15/01/2018 13:35
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Nå er det forskjell på reklamasjon og garanti. En garanti er en frivillig sak om butikk/leverandør gir, mens det som følger av loven er noe helt annet, det kan ikke regulere seg ut av når det gjelder forbrukerkjøp.

Lovmessig er det to frister som gjelder, to år eller fem år, avhengig av forventet levealder på gjenstanden.

Din frist for å reklamere er også behørig regulert, og slik du framstiller ville jeg gått videre overfor XXL med dette. Mye dårlig opplæring av butikkpersonale rundt omkring.

Lars-Erik
Re: Dårlige batterier på Magicshine [Re: Einar Beinhard] #2460027 15/01/2018 14:16
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Kjenner ikke magicshine, men antar de bruker oppladbare Lithium-batterier? Og du sier du ikke bruker lyktene sommerstid? Kan være at problemer du opplever ikke nødvendigvis er relatert til Magicshine i seg selv, men heller til hvordan du behandler Lithium-batteriene?

Hvis Lithium-batterier blir fullstendig utladet, så ødelegges de (Om batteriet sitter i Lykter, driller, mobiltelefoner eller elbiler er likegyldig for det fenomenet). Siden Lithium-batterier har en viss egenutladning over tid, så kan denne totale utladningen skje av seg selv dersom batteriene har vært "ganske flate" og deretter blitt liggende lenge (typisk over sommeren).

Lithium trives best om du lader de til ca 40% før du langtidslagrer de. Kan være verdt ett forsøk.

EDIT: Ja, jeg antar det kan/bør være såpass kort garantitid på batterier, da batterier er en forbruksvare, og det mest avgjørende for hvor lenge de lever, blir hvordan du behandler de (som nevnt ovenfor). Og det er vanskelig for XXL (eller andre selgere) å kunne bevise hvorvidt du har "mishandlet" batteriene dine i tiden du har hatt de. For mobiltelefoner osv, gis vel garanti typisk for produktet minus batteriet(?) nettopp fordi batterier faktisk er en forbruksvare.

Redigert av vviz; 15/01/2018 14:19.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Dårlige batterier på Magicshine [Re: Einar Beinhard] #2460028 15/01/2018 14:30
ventle Online
Besatt
Besatt
Det er to års reklamasjonsrett på oppladbare batterier, jfr en avgjørelse i forbrukertvistutvalget fra 2008 (saken gjaldt oppladbare batterier i en bærbar pc, men ettersom det er samme teknologi skal det mye til at ikke det samme vil gjelde for de fleste andre typer forbrukerelektronikk). Du bør selvfølgelig ha en kvittering for å dokumentere at du er innenfor reklamasjonstiden på produktet, jeg forsto ikke ut fra innlegget om det bare var første gangen du ikke hadde kvittering å vise til.

Litt på siden: merk at avgjørelsen fra FTU ikke fastslår at det ikke skal være fem års reklamasjonsrett på batterier - det er bare ikke blitt prøvd rettslig enda, fordi noen ikke har prøvd å kreve denne retten i en sak FTU har fått på bordet.

mvh Helge
Re: Dårlige batterier på Magicshine [Re: Einar Beinhard] #2460064 15/01/2018 18:26
B
Becker'n Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg ville krevd pengene tilbake og kjøpt noe annet.

Problemet med Magicshine lyktene og andre rimelige kinalykter er at batteriene ofte er av laveste kvalitet. De har høy selvutlading og er brannfarlige, en sesong og rett i søpla. Litiumbaterier av god kvalitet holder i mange år uten at man må ta spesielle forholdsregler som å lade til 40% før lagring. De har bedre celler, elektronikk og større marginer på cut-off spenning etc. slik at det tåler å ligge mye lenger.

Pinell (radio) har en dyrekjøpt erfaring med tilsvarende dårlig/billig spesifiserte kinabatterier https://www.abcnyheter.no/helse-og-livss...mot-dab-radioer

Jeg har for øvrig god erfaring med en L&M Seca 700 race kjøpt i februar 2009 som fungerer utmerket enda.

Ibis Mojo SL
Re: Dårlige batterier på Magicshine [Re: Einar Beinhard] #2460103 15/01/2018 21:11
E
Einar Beinhard Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Takk for svar. Man bør forvente at batteriene fra fabrikk er ladet godt opp, eller i det minste at betjeningen gir beskjed om at de må lades opp umiddelbart. Jeg ladet dem før jeg tok dem i bruk, men det er ikke nødvendigvis innlysende for alle.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå