Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Zwift med spinningsykkel?

Zwift med spinningsykkel? #2451535 20/11/2017 12:35
G
Gubben Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Jeg ser dere har en Zwifttråd allerede, men spørsmålet mitt er kanskje litt offtopic der. Derfor en ny tråd.

Etter hva jeg forstår er det rulle som er tingen om en ønsker å sykle i Zwift. Men den eneste sykkelen jeg har brukes ute hele året. Det samme gjelder for kona. Og det er ganske stor høydeforskjell på oss, så vi kan ikke kjøpe en felles tredje sykkel ment for en kompatibel sykkelrulle.

Det ideelle hadde vært en spinningsykkel, (for det må vel være spinning??) som realistisk også simulerer nedoverbakke og som kan kobles opp mot Zwift. Men finnes det noen slike? Eller kan man ettermontere wattpedaler på en god spinningsykkel og oppnå det samme? I så tilfelle, hvilken måler er det som gjelder?

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2451546 20/11/2017 12:57
B
Baretri Offline
Medlem
Medlem
B
Tips fra meg.....søk på Youtube. Ligger noen videoer der med spinningsykkel som oppsett :-)

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2451548 20/11/2017 13:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med spinningsykkel som du kan bruke egne pedaler på kan du fint koble opp mot Zwift. Men det simulerer ikke terrenget.

Det finnes helt sikkert, men jeg tipper de er så sykt dyre at det blir billigere å kjøpe rullesykkel til både deg og kona + 2 ruller ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2451599 20/11/2017 17:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tipper du kan bruke en av de nyere spinningsyklene fra Stages eller Cycleops med Swift.

De koster nok opp mot 30 000 kroner.

Jeg har en eldre Cycleops spinningsykkel av samme grunn som deg. Både kona og jeg kan sykle på den, tross stor høydeforskjell.
Den jeg har måler watt, men kan dessverre ikke brukes mot simulatorer.

https://www.stagesindoorcycling.com/sc3

https://www.cycleops.com/product/phantom-5-indoor-cycle

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2451963 22/11/2017 11:21
S
SoneX Offline
Avhengig
Avhengig
S
når wattbike atom kommer til norge er det en rimelig spinn sykkel som er perfekt til formålet

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2452044 22/11/2017 16:03
G
Gubben Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Takk for svar! Da har jeg prøvd å lese meg litt opp på det som er foreslått.

CycleOps Phantom og Stages SC3 er begge på en liste jeg fant hos Zwift over «indoor bikes» som overfører power, men ikke endrer motstand automatisk i bakker etc. Ingen gjør det i flg den listen virker det som. Betyr det at vi i Zwift vil få for høy hastighet opp bakkene i forhold til innsats dersom vi ikke manuelt klarer å finjustere riktig manuelt på en spinningsykkel? Det virker som det er en del der inne som ikke har særlig til overs for juksere….

Og så er det dette med nedoverbakker. En ting er jo den subjektive følelsen av å sykle som ute, men hva med resten av feltet. Vil de bare suse i fra oss som kun har watt til å styre farten? Eller kan dette styres med cadenssensor eller tilsvarende på bein eller svinghjul?

Det virker som de færreste ruller har innebygd motor for å simulere nedoverkjøring. Løser dere dette med å kjøre med lav motstand og høyt «turtall», eller hvordan funker det?

Og så et spørsmål om spinningsykler. Den ene av de to over har frinav, om jeg husker rett, hvor svinghjulet fortsetter å spinne når en slutter å tråkke. Altså mer som ute. På den andre (reimdrift??) fortsetter pedalene å gå rundt også når du ikke legger kraft i tråkket. Svinghjulet stopper ikke før beina gjør det. Hva ville dere foretrekke, og hvorfor?

Wattbike Atom ser jo bra ut, men når kommer den i salg i Norge da. Jeg har satt meg på liste for å bli varslet, så får vi se om den kommer før jeg trekker kortet på en av de andre, evt en rulle…

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2452207 23/11/2017 12:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Gubben

Og så et spørsmål om spinningsykler. Den ene av de to over har frinav, om jeg husker rett, hvor svinghjulet fortsetter å spinne når en slutter å tråkke. Altså mer som ute. På den andre (reimdrift??) fortsetter pedalene å gå rundt også når du ikke legger kraft i tråkket. Svinghjulet stopper ikke før beina gjør det. Hva ville dere foretrekke, og hvorfor?

Fastnav er ingen fordel som jeg ser det. Det er bedre med frinav som gjør at du faktisk kan stoppe å trå uten å brekke beina.
Cycleops har frinav.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2452214 23/11/2017 12:42
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
CycleOps Phantom og Stages SC3 er begge på en liste jeg fant hos Zwift over «indoor bikes» som overfører power, men ikke endrer motstand automatisk i bakker etc. Ingen gjør det i flg den listen virker det som. Betyr det at vi i Zwift vil få for høy hastighet opp bakkene i forhold til innsats dersom vi ikke manuelt klarer å finjustere riktig manuelt på en spinningsykkel? Det virker som det er en del der inne som ikke har særlig til overs for juksere….

Og så er det dette med nedoverbakker. En ting er jo den subjektive følelsen av å sykle som ute, men hva med resten av feltet. Vil de bare suse i fra oss som kun har watt til å styre farten? Eller kan dette styres med cadenssensor eller tilsvarende på bein eller svinghjul?

Om du ikke har smartrulle med wattmåler så blir du hvertfall diskvalifisert om du ender topp 3 i A-kategorien på de offisielle listene. Det er fordi det går så absurd mye fortere i nedoverbakker og rullende terreng/inn i oppoverbakker kontra smartruller som justerer motstanden.

Når det er sagt så er det bare å kjøre på. Det er jo ikke juks. Og dessuten så kommer du jo frem på displayet om konkurrenten kjører smartrulle/wattmåler eller ikke. Så det er bare å ignorere de grinebitterne som kaller det juks.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2453179 29/11/2017 13:20
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det noen som har erfaring med bruk av Stages-sykkel mot Swift ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: bjerkseth] #2453188 29/11/2017 13:33
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth

Om du ikke har smartrulle med wattmåler så blir du hvertfall diskvalifisert om du ender topp 3 i A-kategorien på de offisielle listene. Det er fordi det går så absurd mye fortere i nedoverbakker og rullende terreng/inn i oppoverbakker kontra smartruller som justerer motstanden.

Når det er sagt så er det bare å kjøre på. Det er jo ikke juks. Og dessuten så kommer du jo frem på displayet om konkurrenten kjører smartrulle/wattmåler eller ikke. Så det er bare å ignorere de grinebitterne som kaller det juks.

Jeg har aldri blitt disket selv om jeg har fått podium i A med dum rulle og wattmåler.

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: sykkeloyvind] #2453305 30/11/2017 08:55
G
Gubben Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Sitat: sykkeloyvind
...
Fastnav er ingen fordel som jeg ser det. Det er bedre med frinav som gjør at du faktisk kan stoppe å trå uten å brekke beina.
Cycleops har frinav.
Da blir det ikke StagesSC3 i alle fall. Jeg var litt tvilende til om den kunne være godt for et vondt kne i utgangspunktet. Dessuten ser det ut som den er utsolgt nå. Og importøren skal visstnok ikke fortsette med agenturet etter nyttår.

Cycleops er jeg usikker på om har en sittestilling som passer for oss. Det ser ut som den kommer svært nært landevegssykkel, mens vi begge trenger en mer opprett stilling. Luftmotstand er ikke noe problem innendørs og ingen av oss jakter minutter og sekunder ute. Så jeg begynner å tenke i retning rulle og en dedikert sykkel for innendørsbruk. Men problemet blir å finne noe som er akseptabelt både for en på 160 og meg på 182. Det er jo ikke akkurat sesong for sykkel i butikkene nå.

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Hoaas] #2453361 30/11/2017 12:52
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Hoaas

Jeg har aldri blitt disket selv om jeg har fått podium i A med dum rulle og wattmåler.

Nei, det er lettvint å jukse. Ingen som sjekket om du veide 50kg heller :-)

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2453369 30/11/2017 13:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er det å sykle med wattmåler på dum rulle å jukse? Ja, man får kanskje en hypotetisk fordel nedover, men jaggu får du det tyngre med å holde følge oppover. Hva med de som sykler på ruller med 10% nøyaktighet, er det også juks?

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2453377 30/11/2017 13:39
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Alt annet enn å oppgi korrekt vekt og bruke en nøyaktig wattmåler er juks. Gøy å slå de som jukser da ICON_SMILE
Selv satser jeg på å fjerne vekt og trene bedre.

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2453379 30/11/2017 13:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jeg enig i, det er kjedelig å sykle mot de som har dårlig kalibrerte/unøyaktige ruller.
Jeg mener dog at man må ta dette for det det er, et spill. Det vil neppe bli sånn at de som kun har smartrulle med uviss nøyaktighet blir nekta å delta i ritt, eller diskvalifisert. Mener man at wattkrank/pedaler med dum rulle er juks, så mener jeg at man er på bærtur.

Redigert av Hoaas; 30/11/2017 13:54.

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Hoaas] #2453380 30/11/2017 13:58
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Mulig det kommer ann på hvem som arrangerer rittet. Jeg ser jevnlig på listene på www.zwiftpower.com at både de med smartpower (blå) og zP (grå) blir fjernet fra podium i A og disket. For min del spiller det ingen rolle. Kjører bare løp på Zwift når jeg skal ha en hardøkt over terskel. Resultatet er revnende likegyldig. Og stort sett klarer jeg å pushe mest watt når det er en med en rulle på steroider foran med, så sånn sett er det bare fint.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: bjerkseth] #2453385 30/11/2017 14:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth

Mulig det kommer ann på hvem som arrangerer rittet. Jeg ser jevnlig på listene på www.zwiftpower.com at både de med smartpower (blå) og zP (grå) blir fjernet fra podium i A og disket. For min del spiller det ingen rolle. Kjører bare løp på Zwift når jeg skal ha en hardøkt over terskel. Resultatet er revnende likegyldig. Og stort sett klarer jeg å pushe mest watt når det er en med en rulle på steroider foran med, så sånn sett er det bare fint.

Tror alt kontrolleres på zwiftpower, men kan selvsagt være noen ritt som har særegne regler.
I går var det vel en på SZR som vant A med smartrulle. Mulig disk kommer hvis rytter ikke kan verifisere watten sin. Altså at han har tilsvarende trøkk utendørs, og dette skjer vel automatisk om en rytter har +5w/kg i 20min.

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2453413 30/11/2017 15:45
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Man ser jo at enkelte har KOM på over 750 watt i 10 min, så at enkelte blåser forbi deg på tullewatt i ritt er helt forståelig. Rart at det ikke blir plukket opp bedre.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Zwift med spinningsykkel? [Re: Gubben] #2453427 30/11/2017 17:06
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg synes det var mye mer juksewatt med z-power før enn hva det er nå. Jeg har inntrykk av at reglene om at z-power ikke kan vinne kategori-A gjør at det å jukse ikke er like attraktivt å jukse.

Folk kan selvsagt allikevel jukse med vekten sin eller feilkalibrert wattmåler, men da blir man kanskje fortere tatt for juks?

At noen har en rulle som gir de 5% mer watt enn de egentlig har synes jeg ikke er så farlig.

Sikkert en god del som jukser og sykler styggfort utenom ritt og tar KOM. En av de raskeste i SZR-rittet i går syklet opp Wattopia-klatringen på 1:35 (597 watt) https://www.strava.com/activities/1295662318/segments/32037371702, mens personen som har KOM på det segmentet har syklet segmentet på 1:15 (712 watt). Denne personen ser ut som en unge, som trolig ikke en gang har snøring på hvordan sette opp z-power korrekt: https://www.strava.com/athletes/1259275
Husker det var en del av disse barna som syklet ritt før z-power ble bannlyst.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support