Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppsett av rulle

Oppsett av rulle #2451325 18/11/2017 21:06
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Hei! Jeg har nettopp gått til innkjøp av en meget enkel (brukt) rulle, en tacx satori-greie,,, og 'tacx speed & cadence sensor smart' (https://tacx.com/product/speed-cadence-sensor/) (spurt i sportsbutikken etter noe som ville vise meg fart+distanse når jeg sykler på en ''dum'' rulle og som kunne kobles opp til en garmin 800. Problemet er, etter at jeg har satt opp alle disse greiene, så finner jeg ikke ut hvordan jeg kobler 'sensorene' til hverken garminen eller telefon eller hva enn det er meningen at jeg skal koble de til?

(leste nå over siden på nytt og ser at det står i liten skrift at jeg muligens må ha en ANT+ ledning, kan dette muligens løse problemet mitt?)
må jeg ha en slik en: https://www.amazon.com/Garmin-USB-Stick-Fitness-Devices/dp/B00CM381SQ/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1449855797&sr=8-1&keywords=garmin+ant%2B
eller en slik: https://www.xxl.no/tacx-ant-dongle-for-a...CFZBbGAodCGsPIg

eller er det det samme?

På forhånd, takk for alle svar som er å få... Lurer også på om det finnes en tråd hvor folk viser de ulike rulleoppsettene sine?

+ fant ut at jeg har en kadenssensor til garminen, trenger jeg da den fra tacx?

Re: Oppsett av rulle [Re: likeråsykle] #2451367 19/11/2017 11:15
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du må søke etter nye sensorer i Garminenheten for å finne dem. Jeg kjenner ikke til Tacx-sensorer spesifikt, men den ser jo standard ut.

ANT+ er en standard for å send og motta signaler fra sensorer og enheter. En Garmin 800 kan snakke ANT+ og trenger ikke noe ekstra. Hvis du skal bruke en enhet som ikke snakker ANT+, typisk mobil eller PC, kan du ha behov for en USB dongle (Buetooth kan brukes i noen tilfelle, men langt fra i alle.)

Husk at fart og distanse på rulle er helt teoretisk beregnede tall. De kan absolutt være nyttige til å sammenligne økter og total fra uke til uke og denslags, men ha i bakhodet at de er og forblir noe annet enn fart og distanse ute.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Oppsett av rulle [Re: oyvin] #2451377 19/11/2017 12:29
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: oyvin
Du må søke etter nye sensorer i Garminenheten for å finne dem.

Husk at fart og distanse på rulle er helt teoretisk beregnede tall. De kan absolutt være nyttige til å sammenligne økter og total fra uke til uke og denslags, men ha i bakhodet at de er og forblir noe annet enn fart og distanse ute.

Hmm, ja det var det jeg trodde, men når jeg søkte kom ikke opp noe, så antok at jeg kanskje måtte ha noe ekstra til Garminen.. Kan jo prøve på nytt i kveld.

Klar over det, greit for sammenlikning som du sier + blir litt mer spennende! Men blir jo trening uten å vite hvor fort (teoretisk, da,,,) man sykler også.

Re: Oppsett av rulle [Re: likeråsykle] #2451411 19/11/2017 16:29
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Skrev feil, har en 810 ikke 800.. men har vel ikke så mye å si. Har i hvert fall fått koblet sensorene til Garminen, men når jeg tråkker kommer det hverken opp fart/distanse, noen som vet hva det kan skyldes?

Re: Oppsett av rulle [Re: likeråsykle] #2451419 19/11/2017 18:48
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er batteri i sensoren?
Du søker etter sensorer i Garminen, men får ikke opp de nye?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Oppsett av rulle [Re: likeråsykle] #2452284 23/11/2017 18:47
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Har fått det til nå! Dog med garmin-sensoren og ikke tacx (så det var jo ett bortkasta kjøp...). Kan man fortsatt koble til zwift eller trainerroed om en kun har har et slikt oppsett? (Garmin med kadens+fartsensor).

Var dessverre ikke så spennende jeg så for meg, da jeg sykler visst veldig tregt inne...

Re: Oppsett av rulle [Re: likeråsykle] #2452306 23/11/2017 19:50
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan sikkert sykle i 40km/t i snitt i 2 timer på satori om du ønsker det, det er jo bare å skru ned motstanden på rulla.

Ja, med garmin ant+ fart/kadenssensor skal du kunne koble opp til både zwift (zpower) og trainerroad (virtual power). Du søker opp sensoren i valgt program, velger rulle og hvilken motstand rulla står på.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Oppsett av rulle [Re: Hoaas] #2452313 23/11/2017 20:40
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Hoaas
Du kan sikkert sykle i 40km/t i snitt i 2 timer på satori om du ønsker det, det er jo bare å skru ned motstanden på rulla.

Takk for svar, skal prøve! Sykler mest på den letteste motstanden da jeg foretrekker å justere gjennom gir, men blir likevel rundt 10km lavere enn 'cruise'-snittfart ute når jeg bare spinner'inne. Men er jo nedoverbakker og slik ute også.. kanskje jeg har bakhjulet litt for hardt festet mot den tingen bak?..

Re: Oppsett av rulle [Re: likeråsykle] #2452323 23/11/2017 21:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette kan ikke sammenlignes med ute, det er lagt på motstand på rulla, selv på laveste motstand. Det blir som om du skulle syklet med bremsa på utendørs. Fart betyr fint lite inne, det er watt/effekt som betyr noe. Jeg vet ikke om noen som trener etter fart inne, kun watt eller puls ICON_WINK Ikke bry deg om farta

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support