Det var helt konge uten pigg i Lillo i kveld, ihvertfall. Kun et par steder pigg hadde hjulpet litt, men ikke noe å legge om dekk for. Men værmeldingen tilsier varmere på dagen i morgen, så om du har anledning til å ta det på morgenen før jobb så ville jeg gjort det.
Noen som vært ute i lillo/nordmarka igår som vet hvordan siste nederbørden har påvirket føre, fungerer fortsatt piggfritt fint? Skal guide ett gjeng med svensker imorgen så greit å sko dem riktig. Kan melde om at oppe i Vestmarka/vestmarkseter er det blankis på alle stier som folk har tråkka på in snøen....
Kanskje muligens kan du klare deg uten pigg inne i skogen i Østmarka, men alt av transportetapper er blankis. Det regnet i går og frøs i natt. Sneen er borte.
Bærumsmarka, inn fra Hosle, retning Nygård-Skriverberget++ idag var knall m pigg. Alle stier hadde blank is ispedd krispi snø der folk ikke hadde tråkka. Hadde ikke vært greit uten pigg her idag. Tilsvarende i Sørkedalen Ref en som kom opp derfra.
Noen som har formening om man må ha pigg i Pioneeren og omegn?
På mistanke vil jeg si pigg, men det er basert på det som var av snø og ruglete is på torsdag morgen, dvs. før regnet kom. På torsdag var det greit uansett dekkvalg, men nå vil jeg tro det er en del/mye is.
Noen som har formening om man må ha pigg i Pioneeren og omegn?
I går var føret vekslende. Noen steder var det greit å ha pigg andre steder var det bare plagsomt - det kommer litt an på om du vil skli på is eller svaberg og røtter.
Jeg har syklet området Ulsrudvann . Nøkkelvann - Lutvann i dag og synes ISP var et helt riktig valg, selv om det har en kost ved å skli på en del røtter.
På føret nå om dagen synes jeg fat freddies er overlegne isp'er iom de er gode stidekk m/pigger
Jo bredere dekk, jo mindre marktrykk, så sant man ikke bruker cold-cutters el., og det er det ikke føre for nå. Etter ett stygt fall pga. for dårlig grep i en utforkjøring i forrige vinter tar jeg for egen del ingen sjanser.
Syklet Garfangåsen, Blåberstien og Blå-ekstra på søndag, samt Swahili opp. Helt klart behov for piggdekk hvis man ønsker å komme opp bakkene og ikke få overraskelser utfor. Opp Swahili var det klink is under et tynn lag snø. Kom opp det meste med ISP-likevel, uten pigger hadde det blitt trasking i lyngen.
Isen bar ikke på myrhullene i går, så det ble en del plumping med dertil vann og gjørme som frøys på sykkelen. Likevel funket alt supert hele veien hjem. Vasket sykkelen med varmt vann etterpå. Lå et flere cm tjukt lag med is på felgene.
Sykla fra Frognerseteren via gamle Skjennungsvei, Ullevålseter, ned Bunghole forbi sognsvann og over til Vettakollen stasjon i går kveld. Fatbike med pigg (dillinger5). Var helt nydelig, utrolig raskt føre, mye is som jevna ut terrenget endel, men fortsatt bra grep. De aller fleste vannpytter hadde så tjukk is at man ikke gikk gjennom. Bare å komme seg ut før mildværet kommer!
Syklet i Trulsen land med piggdekk. Blandingsføre, bortsett fra på veiene var det lite is. Tror det går helt fint uten pigg, når du først er på siene. I skyggesidene var det litt snø/ is.
Syklet i Trulsen land med piggdekk. Blandingsføre, bortsett fra på veiene var det lite is. Tror det går helt fint uten pigg, når du først er på siene. I skyggesidene var det litt snø/ is.
Var det våt eller har frosten satt seg?
Svarer meg selv jeg. Trulseland og odden i dag. Veldig vått, litt is her og der, men greit uten pigg. Hadde følt meg mer usikker på glatte steiner med pigg så klissegummi var best i dag.
Syklet i området rundt Trulsen i da. Overraskende fine forhold, jeg brukte noen gamle Dillinger 4 og det fungerte fint for meg. På grusveiene er det blank is enkelte steder, f.eks gruspartiet i Trulsen og enda mer opp fra Korketrekkeren. På stiene er det variabelt, fra helt bart til is og snødekke. Rundt Solbergvann var det en god del is på "truslssiden", på motsatt side var det bart. Tror jeg holder meg til "Bukken" og D4 framover.