|
"Jeg forstår ikke gravitasjon, så derfor ..."
|
"Jeg forstår ikke gravitasjon, så derfor ..."
16/10/2017 14:47
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
"... finnes den ikke." Det er et bekymringsfullt paradoks at med mer tilgang til informasjon enn noen gang i menneskets historie er det antakelig flere som tror at jorden er flat enn for 200 år siden. Christian Paaske - Norges mest profilerte flat earther: https://www.youtube.com/watch?v=i3Kxw_koRuE
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: "Jeg forstår ikke gravitasjon, så derfor ..."
[Re: GeirK]
16/10/2017 15:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
16/10/2017 15:05
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Han argumenterer med at siden gravitasjonen er "selektiv", dvs ikke fungerer på fugler og fly, er den ikke reell.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/10/2017 15:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Han argumenterer med at siden gravitasjonen er "selektiv", dvs ikke fungerer på fugler og fly, er den ikke reell. Den er da ikke selektiv? Hva skjer når et fly "stalls" eller mister oppdriften på norsk?
Redigert av sveinaa; 16/10/2017 15:10.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
16/10/2017 15:14
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Da begynner tyngdekraften å virke igjen.
Du kan ikke bruke logikk til å argumentere mot ulogiske påstander.
|
|
|
16/10/2017 15:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Tja.. Hva skjer https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgsFunker ikke å sette inn video men verdt å trykke på. Bian Cox tester gravitasjon i NASA's gigantiske vakuumsilo.
|
|
|
[Re: JoachimV]
16/10/2017 15:29
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Tja.. Hva skjer https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgsFunker ikke å sette inn video men verdt å trykke på. Bian Cox tester gravitasjon i NASA's gigantiske vakuumsilo. Har sett den før. Veldig fin - og relevant her.
|
|
|
16/10/2017 16:30
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Han argumenterer med at siden gravitasjonen er "selektiv", dvs ikke fungerer på fugler og fly, er den ikke reell. Den er da ikke selektiv? Hva skjer når et fly "stalls" eller mister oppdriften på norsk? Da mister det viljen til å fly ... Jeg synes dette var mye enklere enn konvensjonell fysikk. Fra nå av skal jeg tråle verdenveven etter litt flere alternative fakta slik at jeg også kan forstå. Og er det noe jeg ikke forstår så er det jo gravitasjon. Enkelt og greit!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
16/10/2017 16:39
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Du kan ikke bruke logikk til å argumentere mot ulogiske påstander. Hoill an!!! Tyngdekraften virker da for svingende selv om flyveapparatet holder seg aldri så mye i luften. Det er ikke noe man skrur av og på! -H
|
|
|
16/10/2017 17:49
|
anonym
Besatt
|
Besatt
At gravitasjonen er selektiv, er jo noe man har vist lenge. Jeg er mye tyngre enn brodern, selv om vi er like store. Derav er selektiv gravitasjon bevist.
Det at høns ikke kan fly, har med en mental sperre å gjøre. De flyr godt 10-15 meter, bare man kapper hodet av de.
Redigert av anonym; 16/10/2017 17:51.
|
|
|
[Re: Howard]
16/10/2017 18:01
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Du kan ikke bruke logikk til å argumentere mot ulogiske påstander. Hoill an!!! Tyngdekraften virker da for svingende selv om flyveapparatet holder seg aldri så mye i luften. Det er ikke noe man skrur av og på! -H Nå bruker du logikk igjen...
|
|
|
16/10/2017 18:05
|
bjorn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg trodde et øyeblikk du mente sykkelreporteren hos TV2... hvorfor kaste bort tid på å se/høre/lese nut cases som fornekter virkeligheten? Om nye 200 år vet vi sikkert absurd mye mer enn i dag, men jeg vedder et 26"x2,2" sykkeldekk i mint condition på at det finnes omtrent like mange slike tullinger også da.
Bjørn
|
|
|
[Re: JoachimV]
16/10/2017 18:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Tja.. Hva skjer https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgsFunker ikke å sette inn video men verdt å trykke på. Bian Cox tester gravitasjon i NASA's gigantiske vakuumsilo. Brian Cox er jo selve formannen i alle gravitasjonskonspirasjoner.
|
|
|
16/10/2017 18:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Pussig å si. Hold en vilkårlig ting i hånden og slipp den. Hva skjedde? Han argumenterer med at siden gravitasjonen er "selektiv", dvs ikke fungerer på fugler og fly, er den ikke reell. Den er da ikke selektiv? Hva skjer når et fly "stalls" eller mister oppdriften på norsk? Ja, hva så. Hva skjer med folkene som er på flyet? De er vektløse, altså uten påvirkning av gravitasjon, og hvorfor trur du at de da er uten påvirkning av gravitasjon? Fordi den ikke finnes.
|
|
|
[Re: bjorn]
16/10/2017 18:34
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg trodde et øyeblikk du mente sykkelreporteren hos TV2... hvorfor kaste bort tid på å se/høre/lese nut cases som fornekter virkeligheten? Om nye 200 år vet vi sikkert absurd mye mer enn i dag, men jeg vedder et 26"x2,2" sykkeldekk i mint condition på at det finnes omtrent like mange slike tullinger også da. Jeg tror antallet er økende og selv om Flat Earth ikke er en farlig konspirasjonsteori, så er det mange andre former for virkelighetsfornektelse som kan være ganske skadelig for menneskeheten.
|
|
|
16/10/2017 18:40
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
les om inn/utgruppe-bias og hva som skjer når noen fra utgruppen entydig beviser - gjerne med vitenskapelige bevis mot noe som er ikke-vitenskapelig - at noen i inngruppen tar feil. Paradoksalt blir de i inngruppen sikrere i sin sak i etterkant, fremfor å gjøre det rasjonelle som vil være å revurdere og få en mer nyansert forståelse for noe. Mao fungerer vitenskapen ikke som kur, men som forsterker. Basert på hvor mange som i dagens samfunn tror ting på tvers av det vitenskapen sier, er det altså ikke nødvendigvis en motsetning mot at mer kunnskap er tilgjengelig vs at konspirasjonsteorier og annen ikke-vitenskapsbasert "kunnskap" brer om seg. Det kan forklares i psykologiske mekanismer, om jeg husker riktig 
|
|
|
16/10/2017 20:03
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
[quote=sveinaa]Siden gravitasjonen er "selektiv", dvs ikke fungerer på fugler og fly, er den ikke reell. Utrolig flaks at selektiviteten(?) går på art eller type gjenstand, og ikke rammer vilkårlig. Tenk så stusselig det ville vært å måtte plukke ned en nyfødt baby fra taket f.eks
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
16/10/2017 20:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Pøh, alle vet jo at babyer plukkes ned fra storkenebber.
|
|
|
16/10/2017 20:12
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Mennesker er ikke rasjonelle. Ikke alltid, i alle fall.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
16/10/2017 21:21
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Han argumenterer med at siden gravitasjonen er "selektiv", dvs ikke fungerer på fugler og fly, er den ikke reell. Det er klart gravitasjonen er selektiv. Mot meg er den veldig slem, f.eks. Jeg driver med klatring og buldring og er minst like sterk som Magnus Midtbø , det er bare at han ikke er like gravitasjonsutfordret som meg. Det samme skjer når jeg sykler. Forbasket sterkt gravitasjonsfelt når jeg sykler opp til Tryvannstårnet. Jeg burde jo egentlig ha KOM opp der med min kondis. Akk ja.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
16/10/2017 21:23
|
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Gravitasjon er oppkonstruert av Staten for å holde oss nede
|
|
|
[Re: RobinB]
17/10/2017 07:27
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Minner meg om den herlige saken om hestefornekterene i Sverige: Hestefornektere skaper illsinte reaksjoner«Hästar finns inte» heter Facebook-siden som ble opprettet i august, og som nå har fått nesten 230 000 "likes" fra Facebook-brukere. Misjonen er å overbevise verden om at hester ikke finnes, "hvilket er vitenskapelig bevist", ifølge gruppen selv.
I skaren på snart en kvart million tilhengerne, finnes det også et tusentalls brukere utenfor Sverige, hovedsakelig fra Norge, opplyser administratoren bak siden.
– Hest er en frukt
Denne påstanden har fått overraskende mange tilhengere i Sverige. "Vi støtter til och med vitenskapen om at hest er en frukt. Det vil si at hest er en frukt som ikke finnes", erklæres det på siden, der "Hästar finns inte" er kategorisert som en politisk organisasjon.Sideadministrator Johannes, som kun står frem med fornavn, sier til TV4 at situasjonen kan sammenlignes med drager. — Drager er reptiler, men de finnes ikke, hevder Johannes overfor TV4. Overfor Aftenposten.no utdyper han skriftlig at siden er opprettet for å få slutt på løgnene om hester. —Vi vil spre sannheten til folket, sannheten om at hest er en frukt som ikke finnes. - De fleste mener å vite at man kan observere at hester finnes. Hvorfor hevder dere noe annet? — Vi har undersøkt hvorfor så mange påstår at hester finnes, og ikke riktig tatt rede på hvorfor. Men mange av dem som påstår at hester finnes, lider av vrangforestillinger i ulik grad. Mange påstår til og med at det skal finnes en slags "hestesekt" som sprer troen på hester. Vi vet at det kan være litt leit å høre at folk sprer slike løgner, men sammen kan vi få slutt på løgnene, erklærer Johannes.
Fans kan nå kjøpe T-skjorter og handlenett med det banebrytende budskapet i en egen webbutikk, mens diskusjonen går varm om hester eksistens både i sosiale og tradisjonelle medier i Sverige.
Sinte hesteelskere Facebook-siden, og den eskalerende mengden oppmerksomhet den har fått, har satt sinnene i kok hos hesteelskere. Foruten utallige kommentarer på siden, der folk forteller at de både har sett og ridd på hester selv, "Dere er dumme i hodet, jeg har ridd på hester hele livet", kommer oppriktige bekymringsmeldinger som denne: "At dere kan tulle med slikt, det gjør meg redd. Dette handler om respekt for dyrene, og dyrenes rett til å leve", skriver én, mens en annen er hakket sintere: "Jeg forstår ikke hvordan dere idioter tenker. Jeg føler meg ekstremt krenket av denne siden, og jeg tror mange hestefans verden rundt vil stappe dere ned i toalettet og urinere på dere. Dere er avskyelige". Andre ser fenomenet som et kunstprosjekt., for å demonstrere hvor lett man kan spre budskap via sosiale medier. Facebook-aksjonen har også rapportert om dødstrusler, som blir rapportert inn til Facebook og fjernet fra siden. — Vi har fått veldig blandede reaksjoner, slik mange andre vitenskapelige gjennombrudd også har fått. De trusler vi har mottatt, har heldigvis rettet seg mot vår organisasjon, ikke mot noe enkeltindivid, forklarer Johannes overfor aftenposten.no.
Regjeringen til motmæle Sveriges landbruksminister Eskil Erlandsson sier det ikke bare finnes hester, men mange slags raser blant dem. Nå har også den svenske Regjeringen tatt til motmæle mot organisasjonen. Landbruksminister Eskil Erlandsson uttaler seg i Djurbladet, en bloggside hos Helsingborgs Dagblad, om saken, og sier via sin pressesekretær at det ikke er noen grunn til uro:— Hester finnes. Det finnes til og med flere ulike hesteraser, sier Erlandsson, noe Facebook-gruppens administrator svarer slik på:
"Hvem vet hva mer de lyver om?".Herlig. https://www.aftenposten.no/kultur/i/Xgdn7/Hestefornektere-skaper-illsinte-reaksjoner
|
|
|
17/10/2017 11:06
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Som han sa, engelskmannen:
I'm reading this book about anti-gravity. I really can't put it down...
|
|
|
17/10/2017 14:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, fikk ikke sett videoen før nå.
Er dette broren til Per Inge Torkelsen?
Fantastisk. Leste meg gjennom kommentarfeltet på en av blogginnleggene hans. En ting skal han ha, han vet å klamre seg fast til .............det siste strået.
|
|
|
[Re: Tange]
17/10/2017 14:35
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Tyngdekraften er selektiv faktisk. Hadde tatt seg ut om jeg ved en feiltagelse deaktiverte den for meg selv.
Artig tanke å leke med, om tyngdekraften plutselig opphørte på jorda. Wiiii!!!!
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
|
|