Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål

Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål #2444402 13/10/2017 08:58
S
Sharkmode Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Ser etter ny sykkel med et budsjett på ca 12 000.

Førstegangskjøper på sykkel, jeg er 198 cm høy og ser etter en sykkel til primært pendling til jobb og trening på asfalt, men samtidig muligheten for å sykle på grus og lette stier. Har derfor endt opp på enten grusracer eller cyclocross, og da ligger White CX Pro og Gavia Terra Comp Gravel innenfor mitt budsjett. Jeg får 25% rabatt på CX Pro, så da er også spørsmålet, hva gir mest for pengene? CX Pro til 7500 eller Terra Comp til 10999? Er det forresten andre sykler jeg bør se på?

Ventet på en form for sykkelsalg, siden det skal være sesong for det nå, men har sett veldig få salg hittil. Synes forresten det er ekstremt mye å sette seg inn i når det kommer til sykkel, har brukt de siste to ukene på det, men det dukker jo opp nye spørsmål hele tiden, tenkte derfor å høre med dere som har litt peiling!

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444421 13/10/2017 10:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Du er muligens i feil underforum - etter sykkeltype hører nok spørsmålet hjemme i Sykkelkross, bikepacking, gruskverning ICON_SMILE

Av de to alternativene du nevner, ville jeg valgt Gavia'n.

White CX Pro er en krossykkel, satt opp for kross. Den har krossgeometri, krossutveksling og krossdekk. Det er mye å si om det, men kortversjonen er at den ikke er designet eller satt opp for bruken du beskriver, muligens med unntak av stipartiene. Mange finner seg likevel godt til rette på en krossykkel for allround bruk, og det er ingen tvil om at den vil kunne fungere for det. Men det er uansett verdt å merke seg at denne modellen er satt opp med rimelige, semihydrauliske bremser som står tilbake for fullhydrauliske på flere vis.

Terra Comp er i høyere grad laget for bruken du beskriver, med vekt på grus og terreng. Den har mer egnet geometri (om enn avhengig av personlige preferanser og kroppsbygning), egnet utveksling og egnede dekk. Unntaket er sti, der grovere dekk vi gjøre en bedre jobb. Det er mulig å sette på 650b/27.5" hjul, som åpner for å bruke den til virkelig grov sykling. Den har fullhydrauliske bremser, noe som i min bok er et stort pluss. Fester for skjermer og bagasjebærere har den også.

Om du i praksis primært skal sykle landevei og lett grus, er det tredje valget mest naturlig og vil gi deg den beste opplevelsen: Landeveissykkel med skiver og dekklaring for dekk opptil 32 mm eller bredere. Denne sykkeltypen er forholdsvis ny, så utvalget er dessverre fortsatt begrenset og prisene til dels noe høyere enn for kross- og grussykler. Eksempler er Canyon Endurace, BMC Roadmachine og Focus Paralane (se linker).

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444424 13/10/2017 10:28
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Under landevei er det en egen kategori (tilsv Racer) som heter Sykkelkross, Bikepacking etc. Der er det allerede flere som synser om de to du ser på. Eller velg søk og skriv inn sykkelmodellen og du får opp flere treff.

Litt avhengig av hva du mener med grus og lette stier... Det er flere racersykler (som vil oppleves raskere enn en CX) som tåler varierende grad av grus, som har plass til skjermer, litt brede dekk, lettere girutveksling osv... De raskeste alternativene er typisk Cannondale Synapse, Canyon Endurace som er rene racersykler og videre til det som vel heter "Eventyr-sykler". De er litt om noen av disse i en test på landevei.no https://www.landevei.no/Test/Test-av-syv-eventyrsykler

Fllere av CX modellene er laget for å grisekjøre i kross ritt med kondomdrakt, melkesyra opp under ørene på full spiker og ikke spesielt egnet til pendling, koseturer i marka osv...

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sepeda] #2444427 13/10/2017 10:34
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
Velkommen på forumet!

Urgh, ser Sepeda har et både raskere og mer presist svar enn meg....

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: EmilZipp] #2444434 13/10/2017 10:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Synes svarene våre utfyller hverandre godt ICON_SMILE Har egentlig som intensjon å legge ut langt færre innlegg. Jeg har jo uansett bare et par-tre kjepphester som jeg gjentar i det uendelige. Men faller stadig for fristelsen å ta små mentale pauser fra kontorarbeidet...

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444436 13/10/2017 10:50
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Gå for Gaviaen.
Jeg sykler på en CX og det fungerer helt fint det også altså. Utvalget av grusracere var noe begrenset da jeg kjøpte min, men skulle jeg kjøpt i dag, ville jeg heller valgt dette.
Husk at du også trenger en haug av ekstrastæsj. Pedaler, sko, klær, flaskeholder(e), lite multiverktøy, ekstra slange, liten pumpe til tur, gulvpumpe hjemme, osv.

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444439 13/10/2017 10:53
S
Sharkmode Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for kjapp og god hjelp, da prøver jeg på de andre kategoriene. Eventyr-sykler ser absolutt interessant ut, og nærmest det jeg er ute etter, men litt for høyt i pris i forhold til hva jeg kunne tenkt å bruke på en førstegangssykkel.

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444443 13/10/2017 11:02
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sharkmode
Takk for kjapp og god hjelp, da prøver jeg på de andre kategoriene. Eventyr-sykler ser absolutt interessant ut, og nærmest det jeg er ute etter, men litt for høyt i pris i forhold til hva jeg kunne tenkt å bruke på en førstegangssykkel.

Beklager, testen jeg linket til var ment for å vise hva slags type sykler "Eventyr" er, hva disse er laget for og ulike kompromiss mellom fart/lekenhet vs tåle (være behagelige på) grovt underlag... og heldigvis finnes det mye billigere varianter også, bla den Gavia'n (tydeligvis). Helt enig, ingen vits i å legge så mye penger på bordet for din første sykkel. Min første kostet 12.500 og var satt ned 50% av villedende pris på G-Sport i høstferien for noen år siden. Du har valgt helt rett tid for å handle !

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444563 13/10/2017 21:47
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hva med den nye Gavia Randonneur til rundt 8000 med fullhydrauliske Shimano Tiagra bremser? Tror denne har litt mer avslappet geometri enn en fullblods CX

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: AntonS] #2444594 14/10/2017 08:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: AntonS
Hva med den nye Gavia Randonneur til rundt 8000 med fullhydrauliske Shimano Tiagra bremser?

Oj, Gavia Randonneur 2018 ser veldig bra ut til den prisen!

Den mest betydelige oppgraderinger fra 2017-modellen er, som du sier, fullhydrauliske flatmount bremser på Tiagra-nivå, men det er også verdt å merke seg større kassett 11-32 for bredere spenn i utvekslingen.

Det er ikke spesifisert hvilke akslinger sykkelen kommer med, men så vidt jeg kan se er det tradisjonelle hurtigkoblinger (?), ikke gjennomgående 12mm akslinger. I så fall synd, men hvor mye kan man forvente til en slik pris?

Det meste annet er likt. Som før, anvendelig kompakt kranksett 50/34 og landeveisorienterte Continental Ultra Sport 32mm, som med fordel kan byttes til hakket grovere dekk, om man skal sykle mye grus. Dekklaring på opptil 40mm.

Det er ennå ikke oppgitt geometriske mål for nye Randonneur, men så vidt jeg kan se, er rammen den samme som før. 2017-modellen har nøyaktig samme geometriske mål som alu-versjonen av Canyon Inflite, selv om den rent designmessige utformingen av Canyon-rammen er forskjellig fra Gavias versjon. Litt slemt å kopiere, men Inflite i alu er kjent som en allsidig ramme som fungerer godt utenfor krossløypen. (Canyons nye Inflite CF SLX i karbon er derimot en rå rittmaskin og ingen allrounder.)

Alt i alt ser nye Randonneur ut til å være et utmerket kjøp - det må være markedets rimeligste med fullhydrauliske bremser.

Kudos til Bikeshop og Gavia for igjen å velge Tiagra fullhydraulisk gruppe fremfor diverse mekaniske/semi-hydrauliske bremser! Håper flere gjør det samme!

(Ser forresten at tråden er flyttet til kross/grusforumet - antar at Valentino har fikset? Kategoriene flyter over i hverandre for tiden - ikke så enkelt skille som før ICON_SMILE )

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444601 14/10/2017 10:30
S
Sharkmode Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
A new challenger appears.

Var jo en veldig god pris på Randonneur, hvordan vil dere si denne er i forhold til Terra Comp Gravel?

Jeg har fått noen tilbud på Focus Mares AL Tiagra til ca 13k og 20% på alt fra oslo sportslager. Ikke hørt eller lest noe om https://www.oslosportslager.no/produkt/rondo-2018-ruut-al-gravel-plus-45058.aspx eller https://www.oslosportslager.no/produkt/everest-2017-cx-c-cyclocross-44810.aspx , tror dere det er noe som hadde vært aktuelt for mitt bruk eller gode kjøp?

Sorry for alle spørsmål, å sette seg inn i kjøp av sykkel er jo rene rocket surgery ^^

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444639 14/10/2017 17:07
mogens Offline
Besatt
Besatt
Siden du skal bruke sykkelen primært til pendling, ville jeg hatt på sjekklisten om sykkelen har

1. Festepunkter for skjermer
2. Festepunkter for bagasjebrett. Bagasjebrett er ikke akkurat det kuleste tilbehøret man kan sette på sykkelen, og øker vekten kanskje med 7-800 gram. Men om du skal ha med deg litt bagasje på pendleturen så er det fantastisk mye bedre å sykle med veske på bagasjebrettet enn med ryggsekk. Og det utvider bruksområdet til sykkelen, om du skulle finne ut at du skal bruke den som touringsykkel med oppakning. (Ja, jeg vet det finnes mer moderne bikepacking-løsninger som ikke krever bagasjebrett, men kapasiteten er ikke like stor.)

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2444660 14/10/2017 18:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Var jo en veldig god pris på Randonneur, hvordan vil dere si denne er i forhold til Terra Comp Gravel?

Gavia Randonneur har som sagt samme geometri oppgitt som Canyon Inflite. Til tross for at det er en krossramme, har den faktisk noe mindre aggressiv geometri enn Terra Comp, altså mer oppreist sittestilling. Så her kommer det an på hva du foretrekker. Men du kan selvsagt enkelt tilpasse ved antall spacers/avstandsskiver, lengde/vinkel på stem og evt. valg av styre.

Pluss til Terra for gjennomgående 12mm akslinger, som er den nye standarden for sykler med skivebremser.

Pluss også til Terra for plass til 650b/27,5" hjul med brede terreng- eller piggdekk.

Utstyrsmessig ligger de to syklene nær hverandre, men Terra oppgis å være hakket lettere, selv med bredere og tyngre dekk.

Terra har utmerkede dekk for grussykling, som også fungerer godt på landeveien, mens Randonneurs dekk er primært for landevei, men også for mindre krevende grus - om du ser forskjellen ICON_SMILE

Begge sykler har flust med festepunkter for skjermer og bagasjebærere.

Alt i alt fremstår Terra som hakket mer moderne og allsidig. Men på budsjett, gitt prisforskjell på kr. 3000, ville jeg gått for Randonneur og heller brukt mellomlegget på klær og annet utstyr - eller et par lettere hjul.

Jeg har fått noen tilbud på Focus Mares AL Tiagra til ca 13k

Focus Mares er en anerkjent krossykkel. Karbonversjonen er en mer aggressiv rittsykkel mens alu-versjonen, som du viser til, har en mer avslappet geometri med mer oppreist sittestilling. Den har likevel hakket mer aggressiv sittestilling enn Randonneur, noe som for øvrig enkelt kan justeres.

Pluss for moderne ramme med 12mm akslinger og flatmount bremsefester.

Ikke opplyst om den har fester for skjermer, men ser at sykkelen kommer i pendlerutgave med heldekkende skjermer, så da har den vel fester?

Krossdekk som ikke egner seg spesielt godt for landevei.

Mindre kassett 12-28, som gir tyngre gir enn Gavias 11-32. Det er en smakssak og avhenger av hvor mye krutt du har i bein og hvor bratte kneiker du skal forsere, evt. om du skal trekke vogn.

Komponenter for øvrig på nivå med Randonneur og Terra, med muligens noe lettere hjulsett.

Dette er en sykkel jeg ville kjøpt om jeg ville prøve meg på krossritt, men til din bruk og på begrenset budsjett, synes jeg alt i alt Gavia sine modeller stiller sterkere. Men Focus Mares klinger godt ICON_SMILE

Focus har forresten en modell som er laget for, og er bedre egnet til, bruken du beskriver, nemlig den allsidige landeveissykkelen Paralane.

Ikke hørt eller lest noe om Rondo RUUT AL Gravel Plus

Så artig at Sportsslageret skal ta inn denne modellen! Den er utvilsomt den mest spesielle av syklene du har funnet frem til, og vil bli et godt samtaleemne med sykkelinteresserte. Om du googler den, vil du se at den har fått omfattende omtale internasjonalt.

Den er ekstremt allsidig idet du kan endre geometrien slik det er beskrevet på hjemmeside. Den tar også 650b/27,5" hjul og har alle de siste standardene, foruten festepunkter for både skjermer og bagasjebærere. I første omgang ville jeg hørt med Sportslageret hva som er prisnivået. Jeg regner med at denne er mer kostbar enn de andre modellene du vurderer.

Æsj, denne har jeg lyst på selv...

Jeg setter stor pris på Sportslageret, men denne sykkelen synes jeg de overselger. Det er flott at de har en klassisk krossykkel med cantilever-bremser for dem som vil ha den genuine kross-følelsen i ritt, med god plass til gjørme mellom felger og bremser, men for hverdags- og helårsbruk kommer canti-bremser til kort i forhold til hydrauliske skivebremser. Det er en grunn til at canti lever videre kun på rittsykler. Både utveksling og dekk på denne sykkelen er bedre egnet for krossykling enn for allsidig bruk. Denne er for kross-entusiastene ICON_SMILE

Sorry for alle spørsmål, å sette seg inn i kjøp av sykkel er jo rene rocket surgery.

Og det blir ikke noe lettere av å spørre nerder som oss her inne, antar jeg ICON_SMILE Tror du allerede har funnet noen av de beste alternativene her - lykke til!

Og forresten, hvis du lurer på hva jeg mener med krossykling, mener jeg dette. Det er noe av det råeste du kan gjøre på en sykkel, men det er ikke dermed sagt at syklene er de beste for pendling, grus og landevei ICON_SMILE

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2446374 23/10/2017 21:31
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei! Du er 198 så det viktigste er at du får en sykkel som er stor nok. En Gavia Randonneur 62cm burde være tilstrekkelig. White har tidligere kun laget sykler for folk med gjennomsnittlig høyde og Focus har vært veldig lave i fronten. Du burde nok ha reach på minst 400mm og stack på 610-620mm eller mer hvis du ikke er veldig fleksibel og liker å sitte aggressivt.

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: skubisan] #2447615 29/10/2017 18:22
R
RoyOlaf Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
R
Noen som er kjent med Serious Grafix Pro som selges på bikester.no? Er selv på jakt etter blandeveissykkel.

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2487917 02/06/2018 12:23
J
Jørgen___ Offline
Fersking
Fersking
J
Noen tanker om stack/reach forholdet på Terra Comp vs. White GX Pro 18 eller Randonneur?

Er ca. 174-175 høy, og vil ha en avslappet, litt oppreist sittestilling. Noe kan jo hentes inn på justeringer, men nok til at Terra Comp (ca. 1.43 i forhold om jeg husker riktig) vs. over 1.5? Eller er det bare tall =)

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Jørgen___] #2488002 03/06/2018 08:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hei!

Antar at du trenger snarlig svar siden White GX Pro nå går på vennesalg for kr. 7.500, hele kr. 3.500 rimeligere enn Gavia Terra Comp ICON_SMILE

Først: Gavia Randonneur er tilgjengelig kun i ett eksemplar i XS anbefalt for høyde 152 - 160, så den er ikke aktuell for deg.

De sentrale målene hva gjelder sittestilling er som kjent stack og reach. Enkelt sagt sier stack noe om hvor høy fronten er og reach hvor langt frem det er til styret. Høy stack og kort reach gi avslappet sittestilling - lav stack og lang reach gir fremoverlent sittestilling. Se Landeveis Geometrisk vekkelse

I minste størrelse S/53 har GX Pro stack på 585 mm og reach på 387 mm. Forholdstall 1,51. (Bemerker at S oppgis noe unøyaktig både som 53 og 52.)

I anbefalt størrelse M/54 har Terra Comp stack på 544 mm og reach på 378 mm. Forholdstall 1,44.

Forholdstallet indikerer at Terra Comp har betraktelig mer aggressiv geometri/fremoverlent sittestilling. Men de reelle målene for stack og reach for å finne riktig størrelse er viktigere.

Vi ser fra målene at GX Pro i minste størrelse S faktisk er større enn Terra Comp i M. GX Pro har hele 41 mm høyere stack og 9 mm lengre reach.

Jeg mistenker at GX Pro i S er hakket for stor for deg. Målene skulle heller tilsi en rytter på rundt 180 cm. Men XXL har heldigvis utmerkede ordninger for retur eller bytte.

Ut fra din høyde, avhengig av lengde på armer og bein, vil du på GX Pro altså sitte med armene rimelig høyt oppe, men likevel utstrakt. Hvorvidt du vil trives med det, er det kun du som vil kunne erfare.

Ettersom rammen er stor, vil du ha begrenset rom for tilpassing. Det er som kjent lettere å tilpasse en hakket for liten ramme (ved hjelp av spacers/mellomringer og lengde/vinkel på stem) enn en større ramme (du får ikke senket fronten uten dramatiske grep som høy negativ vinkel på stem og det er begrenset hvor kort stem man kan bruke før det går ut over stabiliteten).

På bildet har GX Pro knapt synlig setepinne (lavt sete), som om den var satt opp for en (for) lav rytter. Det kan forklares både med generelt stor ramme og med langt seterør - over 40 mm lengre i S enn Terra Comp i M. Det reduserer dessverre vibrasjonsdempingen som en god setepinne kan gi og vil trolig bidra til at GX Pro oppleves hardere.

Terra Comp vil gi deg betraktelig lavere front, men det kan altså kompenseres med mellomringer og evt. vinkel på stem. Du vil få noe kortere reach, altså i prinsippet mindre utstrakt sittestilling.

Som nevnt over, er Terra Comp en mer allsidig modell enn GX Pro, bl.a. med plass til både 700c/28" og 650b/27,5" hjul - og originalt satt opp med felger som egner seg for slangeløst oppsett.

Terra Comp har også mer grus/eventyrrettet utveksling med krank 50/34 og kassett 11-32, mens GX Pro har mer tradisjonell landeveisutveksling med samme krank og kassett 11-28. White oppgir ikke hvilken girarm sykkelen er satt opp med, men om det er SS-versjonen tar den maksimalt 11-28. Du må da evt. bytte til ny GS-versjon for å kunne bruke f.eks. 11-32.

Det mangler dessverre også informasjon om akslinger på GX Pro (gjennomgående aksling foran og bak eller bare foran?), men pluss for moderne flat mount bremsefester.

Mangler også informasjon om felgene er egnet for slangeløst oppsett.

Om disse forskjellene ikke er avgjørende for deg, synes det fornuftig å slå til på vennesalget på GX Pro i S og heller returnere den om størrelsen ikke passer ICON_SMILE

Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2488030 03/06/2018 12:37
J
Jørgen___ Offline
Fersking
Fersking
J
Takk! FOr både dette og tidligere svar... alltid noe som kommer i veien for å begynne å sykle frown

Visste faktisk ikke om vennefesten, men da kan man jo bestille og prøve uansett (seff. tomt på lagre i Stavanger så da får man ikke prøvd der heller...) . Snakket med XXL og de var usikre, men så ut som vanlig aksling (hurtiglås finnes vel knapt på solid av den typen som er vist?).

Men tror det stemmer bedre med Terra Comp som du også sier. Ulempen er at jeg bor sørvestpå og der blir det litt vanskeligere å få prøvd. Men bikeshop virker så proffe at jeg tror det er liten sjanse å gå på en blemme - i hvertfall ift. XXL.

Takker igjen!

Redigert av Jørgen___; 03/06/2018 12:51.
Re: Ny syklist med begrenset budsjett - Spørsmål [Re: Sharkmode] #2488384 04/06/2018 16:11
J
Jørgen___ Offline
Fersking
Fersking
J
GX PRO 18; definitivt vanlige nav/akslinger.

Ellers var den både lang og "rank" - ble sittende med sete langt nede, og selv med styret godt opp var armene strake for å rekke frem omtrent uansett grep.

Så da blir det bikeshop.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå