|
|
Hvilken El fulldemper
|
Re: Hvilken El fulldemper
[Re: Tollef]
12/10/2017 10:01
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva er typisk forskjell i gjennomsnittsfart på stitur vs. el-stitur for deg olechr? Kommer jo veldig an på mange faktorer, men siste turen min hadde jeg 16 Km/t i snitt på mer eller mindre singeltrack. Ca 2 km tur retur er asfalt. Den turen her ga jeg gass, men ligger da ca på farten til de beste tidene mine oppover og en del saktere nedover. Men alt i alt tipper jeg 3-6 km/t høyere i snittfart.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: baronKanon]
12/10/2017 10:03
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Here we go again. Enda en El-sykkeltråd som sporer helt av iforhold til trådstarters utgangspunkt. Det er MAAAANGE tråder nå hvor sterke meninger hvorfor det skal/skal ikke være lov å bruke El-sykkel. Den debatten mener jeg vi kan kjøre videre i tråder det allerede eksisterer. Kan vi ikke holde oss for gode til å spore av like mye her også? Akkurat her så er tiltenkt bruk enn så lenge ulovlig. Jupp, og med rette at trådstarter fikk info om dette. Så ikke siktet til ditt innlegg baron. Håper på flere gode forslag til hva han bør kjøpe ifht til sine ønsker, og at flere deler sin erfaring som han etterspør.
|
|
|
[Re: Trond123]
12/10/2017 19:00
|
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Men hvorfor bruker friske folk El da? For å holde høyere snitt fart? Strava segment dopg?
Jeg skjønner at ikke alle er like raske som de en gang var. Men de er da fortsatt kapable til.å sykle? Ole ch vil sykle fra de fleste her... Så hvorfor El?
|
|
|
12/10/2017 19:11
|
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Altså ikke kritikk. Men undring på hvorfor så mange brukte El og synes det er så morsomt. 😊 er det morsommere fordet det går fortere? Eller er det andre ting?
|
|
|
[Re: Flytstien]
12/10/2017 20:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Men hvorfor bruker friske folk El da? For å holde høyere snitt fart? Strava segment dopg?
Jeg skjønner at ikke alle er like raske som de en gang var. Men de er da fortsatt kapable til.å sykle? Ole ch vil sykle fra de fleste her... Så hvorfor El? Fordi det er gøy. Akkurat på Strava hjelper det jo ingen ting for man setter det på E-bike. Sykkel er gøy og de fleste sykler har sin sjarm. Som i dag syklet jeg Elsykkel. Jeg hadde ikke noe lyst til å dra ut og var sliten i både hode og kropp. Da er det utrolig digg med elsykkel. Da kan man få en fin tur som ellers hadde gått i sirup tempo. Dette kommer nok også til å bli et treningsredskap for mange. Man kan da sykle rolig langtur men med høyere fart. Jeg sykler nok fra de fleste her selv når jeg ikke er i form, men det er moro. Derfor kommer jeg til å bruke det på en del turer andre turer stisykkel, racer, fatbike osv. E-fatbiken er mest for å kunne få tråkket opp flest mulig km på en kveld.
|
|
|
12/10/2017 20:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Og har man begrenset tid så rekker man plutselig de turene man ellers kun rekker i helgene.
Redigert av olechr; 12/10/2017 20:20.
|
|
|
12/10/2017 20:13
|
Sikko
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke el-sykkel, men vurderer sterkt å handle en fulldemper. Hovedgrunnen til det er at jeg har begrenset med tid til sykling. Da vil jeg helst bruke denne tiden til å dundre nedover, ikke på å snegle meg oppover.
|
|
|
12/10/2017 21:46
|
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Jo. Men blir det noe bedre trening å sykle 5 mil El en kveld kontra 3 mil vanlig? Om pulsen er tilnærmet lik?
Blir ikke det likt?
|
|
|
13/10/2017 05:32
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo. Men blir det noe bedre trening å sykle 5 mil El en kveld kontra 3 mil vanlig? Om pulsen er tilnærmet lik?
Blir ikke det likt? Jo, men opplevelsen er jo litt forskjellig. Hvorfor løper noen Berlin Maraton i stedet for å løpe rundt huset? LIvet er heldigvis ikke bare trening ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
13/10/2017 07:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Blir ikke det likt? Nå er det mer om jeg sykler 12-13 km eller 20 km på en kveld. Da er det gasnke stor forskjell på løypevalget. Jeg sykler ikke bare for trening, men fordi det er gøy. På 1,5 time rekker jeg morsomme løyper/stier med en Elsykkel. På vanlig sykkel blir det bare korteste runde. Er det kun for trening man sykler så er jo saken en annen, men det er jeg ferdig med :-) Men man får litt høyere fart på El sykkelen, så man blir vant til å kjøre et høyere tempo. Det kan være positivt.
|
|
|
13/10/2017 08:14
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan ikke tenke meg at noen blir tatt for elsykling på sti mens endringer i Markaloven er under utforming.
Jeg synes Specialized Turbo Levo 27+ fungerer ypperlig på de turene jeg har hatt med en kopis sin sykkel. Jeg sykler da brattere opp enn ellers og gjerne flere høydemeter. Litt interessant å se at denne sykkelen setter faktisk mindre spor etter seg oppover enn en vanlig terrengsykkel pga det jevnere tråkket. 29er-versjonen med 2.3"-dekk har endel mindre bruksområde pga at den må kjøres penere og flyter dårligere.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: olechr]
13/10/2017 08:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men man får litt høyere fart på El sykkelen, så man blir vant til å kjøre et høyere tempo. Det kan være positivt.
Absolutt. Jo mer tipp-topp El-mtb-ene blir, jo mer nyttig treningsverktøy vil de bli. Da kan man kjøre alle økter på sti, uten at det blir lapskaus. Vanlig terrengsykkel på hardøktene og el-mtb på de roligere øktene. Da får man trent med god fart på sti på alle øktene. Jeg har akkurat samme kveldsproblemet som deg, når du bare rekker 10-15 km på sti, blir det mer på samme stier enn ønsket.
|
|
|
13/10/2017 10:48
|
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Ok. Når dere sier det sånn så er det kanskje ikke,så galt allikevel. 
|
|
|
14/10/2017 15:47
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenker dere som har og dere som får elsykkel noe på å ta litt ekstra ansvar for å styrke stiene dere bruker?
|
|
|
[Re: erikskon]
14/10/2017 15:59
|
olechr
More than words
|
More than words
Tenker dere som har og dere som får elsykkel noe på å ta litt ekstra ansvar for å styrke stiene dere bruker? Nå er vi som kjøper El sykkel de samme folkene som syklet vanlig stisykkel før. Så tipper svaret på spørsmålet ditt er: ja noen gjør det og noen ikke. Akkurat som det var med vanlige sykler. Det viste du vel, men spørsmålet var vel mest for å provosere kanskje?
|
|
|
14/10/2017 16:22
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nå er vi som kjøper El sykkel de samme folkene som syklet vanlig stisykkel før. Du får tilgi meg, Ole Christian, jeg er ikke stisyklist og har ikke fulgt disse trådene så nøye, men husker bestemt at utgangspunktet for en stund tilbake var at el-assistanse i naturen var så bra og nødvendig fordi eldre eller de med helseplager da kunne få glede av aktiviteten. Registerer at vi er tilbake til at det i realiteten dreier seg om å sykle fortere og lengre enn hva man greier uten hjelpemotor, noe som er akkurat det vi skeptikere antok var tilfellet  Den logiske fortsettelsen av ønsket om å sykle fortere og lengre, er selvsagt å trimme doningene eller arbeide for å tillate høyere effekt og endre begrensningene. Kanskje ikke for en rytter av ditt kaliber, men for mange andre. Men jada, det avvises selvsagt også nå. På samme vis avvises frykten for hvilke begrensninger som i fremtiden kan påføres alminnelige sykler som følge av at disse likestilles med stadig mer avanserte doninger med hjelpemotor. *** Jeg tror vi står ved et vannskille, hva gjelder både stisykling og annen sykling. Hvem vil ikke være raskere, sterkere og mer utholden? Men i all den motoriserte moroa, hvor blir det av idealene og sykkelkulturen? Lidenskap og lidelse 
|
|
|
14/10/2017 16:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Lidelse får du på EL også;-)
Trur ingen mener at jeg ikke er lidenskapelig opptatt av sykkel fordi jeg også sykler EL. Av 7 sykler er fortsatt bare 2 EL.
Trur man bare må innse at utviklingen går fort, sjukt fort. Jeg trudde ikke EL skulle bli så bra så fort. Er ikke mange år siden det var utenkelig med smart telefon, Facebook og andre nyvinninger. Verden går unna.
Jeg er positiv til ting som gjør at folk kommer seg ut i skogen. EL sykkel er ikke så farlig som mange skal ha det til. Jeg er mye skumlere å møte på vanlig sykkel enn jeg er på EL. Det går fortsatt en del fortere med vanlig sykkel nedover. Nå legger jo mange merker såpass mye i EL om dagen at kan nok hende det er midlertidig det også.
|
|
|
14/10/2017 18:18
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenker dere som har og dere som får elsykkel noe på å ta litt ekstra ansvar for å styrke stiene dere bruker? Nå er vi som kjøper El sykkel de samme folkene som syklet vanlig stisykkel før. Så tipper svaret på spørsmålet ditt er: ja noen gjør det og noen ikke. Akkurat som det var med vanlige sykler. Det viste du vel, men spørsmålet var vel mest for å provosere kanskje? Jeg synes at alle som bruker stier burde føle et ansvar for å ta vare på dem. De med elkraft og motor tar for seg mer av stiene. Over lengre strekninger og med mer kraft mot bakken, og jeg synes de burde føle et spesielt stort ansvar. Det har selvsagt alltid vært forskjell på hvor mye folk sykler, men jeg synes det er enkelt å skille mellom de som sykler mer fordi at de gidder litt mer og de som bruker motor. Ork og form er en herlig rettferdig måte å fordele ressursbruken på. Kilowatt elkraft og pengebok er ikke like bra. Det skal bli veldig interessant å se hvordan debatten om slitasje på marka blir om noen år. Frem til nå har vi blitt akseptert som sidestilt med annet friluftsliv og til og med hatt forskning som viser at vi ikke sliter mer enn fotgjengere, men når elsykkel er normen kan vel ingen påstå at vi bedriver friluftsliv på lik linje med andre. For med motor og elkraft gjør vi ikke det.
|
|
|
14/10/2017 18:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Tenker dere som har og dere som får elsykkel noe på å ta litt ekstra ansvar for å styrke stiene dere bruker? Nå er vi som kjøper El sykkel de samme folkene som syklet vanlig stisykkel før. Så tipper svaret på spørsmålet ditt er: ja noen gjør det og noen ikke. Akkurat som det var med vanlige sykler. Det viste du vel, men spørsmålet var vel mest for å provosere kanskje? Jeg synes at alle som bruker stier burde føle et ansvar for å ta vare på dem. De med elkraft og motor tar for seg mer av stiene. Over lengre strekninger og med mer kraft mot bakken, og jeg synes de burde føle et spesielt stort ansvar. Det har selvsagt alltid vært forskjell på hvor mye folk sykler, men jeg synes det er enkelt å skille mellom de som sykler mer fordi at de gidder litt mer og de som bruker motor. Ork og form er en herlig rettferdig måte å fordele ressursbruken på. Kilowatt elkraft og pengebok er ikke like bra. Det skal bli veldig interessant å se hvordan debatten om slitasje på marka blir om noen år. Frem til nå har vi blitt akseptert som sidestilt med annet friluftsliv og til og med hatt forskning som viser at vi ikke sliter mer enn fotgjengere, men når elsykkel er normen kan vel ingen påstå at vi bedriver friluftsliv på lik linje med andre. For med motor og elkraft gjør vi ikke det. Helt enig med det du sier, men om man driver med stivedlikehold har nok lite med om det er El sykkel eller ei:-) Sorry jeg ser ikke at den Elsykkel sliter noe mer på marka enn en vanlig sykkel. Blir som å forbi de som sykler fort eller er i god form for det sliter mer. :-)
|
|
|
14/10/2017 18:46
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Sorry jeg ser ikke at den Elsykkel sliter noe mer på marka enn en vanlig sykkel."
Om antall km sykla aukar med elsykkel så vil vel det gi meir slitasje i sum, sjølv om elsykkel skulle slite likt med vanleg sykkel per meter sykla.
Redigert av TrondAM; 14/10/2017 18:47.
|
|
|
[Re: TrondAM]
14/10/2017 19:20
|
olechr
More than words
|
More than words
"Sorry jeg ser ikke at den Elsykkel sliter noe mer på marka enn en vanlig sykkel."
Om antall km sykla aukar med elsykkel så vil vel det gi meir slitasje i sum, sjølv om elsykkel skulle slite likt med vanleg sykkel per meter sykla. Det kan du si og det er riktig. Men i mitt tilfelle sliter da El sykkel mye mindre på marka enn vanlig sykkel. For jeg sykler mye mindre enn jeg gjorde uansett om jeg nå har EL. :-)
|
|
|
14/10/2017 19:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Og kommer flere folk lengre inn i marka, blir det mindre press på stiene i nærheten av utfartstedene. Så det kommer bare an på hvordan man vinkler det.
|
|
|
14/10/2017 19:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Alt det handler om er å være hyggelig og ta hensyn til andre brukere av marka. Gjør man det så har man kommet veldig langt. Et lite hei, eller å stoppe og hilse på bikkja til de man møter kan gjøre alt til en hyggeligere opplevelse. Så bruk hodet med eller uten EL så går det meste bra.
|
|
|
[Re: TrondAM]
14/10/2017 19:39
|
FotoVegard
Fersking
|
Fersking
Om antall km sykla aukar med elsykkel så vil vel det gi meir slitasje i sum, sjølv om elsykkel skulle slite likt med vanleg sykkel per meter sykla. Den logikken kan vel alle være med på. Samtidig blir det kanskje litt ufair mye fokus på el-biten her da? På samme måte kan en si at en ivrig syklist sliter mere på sti enn en som ikke sykler så ofte, uten at det er så mye fokus på hvor mange av disse som faktisk er med å klopper etc... For å holde ting litt on topic kan jeg si som hvertfall helt uavhengig av støtte fra sykkelprodusenter og slike ting at jeg lånte en El-Stisykkel fra Merida. De har jo fått ganske god omtale for de sine, og hadde en kontakt der pga sykkelfestivalen vår Hillbilly Huckfest som jeg er med å arrangerer. Måtte jo sjekke hva hypen var om!!  Det hører med at selv om jeg nå sykler mest sti så er min bakgrunn er veldig lek og nedoverfokusert, så var naturlig nok veldig spent på dette. Som sagt, jeg liker nedover og hater vel egentlig å sykle motbakker og crux. Med El, så vart dette lekende lett. Jeg ble litt skuffet over at en for nok fremdeles samme treningsutbytte pr. time på sykkel. Den store forskjellen for min del er at det føles mere som en time på spinningsykkelen. Det blir mere som en jevn visping med pedalene. Motstanden for å holde det gående er jevnere, og el-funksjonen tar seg av toppene. Alt blir mye lettere siden en slipper å "time" tråkkene like mye og ja, en brenner jo sjukt mye flere meter sti pr/t enn ellers! Den økte vekten jeg var redd for merkes ikke noe særlig her, ettersom motoren utjevner det. Litt det samme bortover. En fyker jo avgårde, noen få tråkk her og der, så erflyten rett til topps igjen. Veldig morro! Og en blir jo sliten. En blir jo riktignok veldig sliten av å kjøre motorcross og. Så tolk dette som en vil. Om målet er å bygge lår til birken så er det kanskje litt bom, men sykkelfeeling og puls er det nok liten tvil om får kjørt seg. Nedover derimot. Litt på samme måte som oppover så blir det en litt nummen opplevelse. Sykkelen er så tung at småhopp, manuals, og anna leik blir ganske døllt rett og slett syns jeg. Min konklusjon er at det handler nok her litt om sykkelstil/smak og. Om en er mere opptatt av fart og flyt, og kanskje ikke like opptatt av leken, så er den veldig stødig og fin. Så tror nok mange vil sykle vel så fort med en slik en. Kort oppsummert for min del så er det fascinerende å slå det litt fra seg. Trodde jo slike sykler ville appellere spesielt til slike syklister som meg. ideen om å kunne shuttle seg selv høres jo helt villt ut! Men jeg hater heller cruxa oppover for å få morro på de små nedoverstrekkene her og der. Det blir for numment. Og når jeg først kommer meg ut døra så er det jo for å få litt trim som en bonus. Om jeg sykler 1 eller 3 mil er litt ett fett for meg. Det handler om smiles per hour. Og selv om jeg hater å innrømme det så gir jo disse cruxa litt mestringsfølelse en gang i skuddåret når jeg klarer ett og. El sykler er nok kommet for å bli. De er nok geniale for de som liker de. Kanskje litt ferskere syklister. Kanskje litt latere enn meg. KAnskje de med litt andre prioriteringer. Guiding og rekruttering til å få folk til å prøve sykkel er det jo genialt til! Det blir spennende å se hva som skjer med politikken og utviklingen av disse fremover. Men det er hvertfall mine erfaringer! Leste du og har bestillt en Merida. Virka på meg som at den var veldig bra som El-Sykkel, fornuftig specca og syns el-opplegget fra Shimano som satt på min med moduser osv ikke ble for brått og funka veldig fint. For min del blir det mere en smaksak om hele konseptet som ikke stemmer helt. Enn så lenge. 
|
|
|
14/10/2017 19:41
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og kommer flere folk lengre inn i marka, blir det mindre press på stiene i nærheten av utfartstedene. Så det kommer bare an på hvordan man vinkler det. 250 W elkraft er fysiske fakta og ikke hvordan man vinkler det. Tror du virkelig ikke det at vi tar et så markant steg bort fra alle andre former for friluftsliv kommer til å bli brukt mot oss? Jeg ser at det vokser frem et svært stort behov for vedlikehold av stiene i marka her i Trondheim. Etterhvert som at kostnadene med dette kommer frem er jeg også sikker på at man vil se nærmere på hvem som sliter urimelig mye mer enn andre. Da synes jeg ikke det er feil å peke ut den ene brukergruppen som baserer seg på motor. Får bare håpe at de klarer å skille syklister og elsyklister når det skjer. Og jeg lurer hvor bransjen som har tjent seg feit på elsykler er når dette skjer.
|
|
|
14/10/2017 19:49
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elsykkel er visstnok også fantastisk fordi at det får mange flere ut på stiene. Er det også slik da at sykkelbransjen jobber aktivt med å sikre at det finnes stier som tåler en eksplosiv vekst av stisyklister? Er det forresten sikkert at det beste for stisyklister er at det blir så mange som over hodet mulig? For salgstall er det jo det, men for syklistene?
|
|
|
14/10/2017 20:01
|
olechr
More than words
|
More than words
Elsykkel er visstnok også fantastisk fordi at det får mange flere ut på stiene. Er det også slik da at sykkelbransjen jobber aktivt med å sikre at det finnes stier som tåler en eksplosiv vekst av stisyklister? Er det forresten sikkert at det beste for stisyklister er at det blir så mange som over hodet mulig? For salgstall er det jo det, men for syklistene? Det argumentet der kan du bruke mot vanlig stisykler også.
|
|
|
15/10/2017 07:29
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Klikket meg inn på tråden for å se litt på hvilke sykler som ble anbefalt og se hva folk tenkte om denne: https://www.cube.eu/en/2018/e-bikes/moun...ctionteam-2018/ DEN skulle jeg hatt om jeg skulle hatt e-bike! Men tråden var dessverre ødelagt av "tullebukker" med spm om/rundt el-sykkel i marka. Nok tråder ellers om det som Nilsern påpeker.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
15/10/2017 08:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Klikket meg inn på tråden for å se litt på hvilke sykler som ble anbefalt og se hva folk tenkte om denne: https://www.cube.eu/en/2018/e-bikes/moun...ctionteam-2018/ DEN skulle jeg hatt om jeg skulle hatt e-bike! Men tråden var dessverre ødelagt av "tullebukker" med spm om/rundt el-sykkel i marka. Nok tråder ellers om det som Nilsern påpeker. Den der er skikkelig fin. Selv har jeg bestilt meg denne fra samme merke: https://www.cube.eu/en/2018/e-bikes/moun...idiumnred-2018/
|
|
|
|
|