Annbefal meg en bok
|
Annbefal meg en bok
11/08/2017 01:09
|
Skorp
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei!
Jeg har aldri lest en god bok. Bokannmeldelser har gått i Animorphs, Grøsserne eller noe tilfeldig som bare ble skummet gjennom for å få gjort leksen.
Hvor skal jeg begynne?
Redigert av Skorp; 11/08/2017 01:21.
|
|
|
Re: Annbefal meg en bok
[Re: Skorp]
11/08/2017 05:21
|
Søgnerider2
Medlem
|
Medlem
Det kommer an på hva du vil oppnå med lesingen. Dersom det er underholdning/spenning, så er krim fint, da er det naturlig å anbefale Jo Nesbø-serien om Harry Hole, her er mye god krim, med spenning i massevis.
Dersom du vil ha bøker som får deg til å tenke, ville jeg lest 1984 av George Orwell, den er egentlig ment som ei barnebok, men som voksen leser ble jeg skremt av denne boka.
Brave new world (Vindunderlige Verden på norsk) av Aldous Huxley, er et dystert blikk på samtiden/fremtiden. Storebror ser deg, får en helt annen betydning for deg etter å ha denne boken.
Lee Childs har skrevet en lengre serie om en karakter han kaller Jack Reacher, artig underholdning, verd en test.
Paul Hoffman, Guds Venstre Hånd, fantastisk bok, masse mørk humor, godt forsøk på å lage en annerledes historie.
Terry Pratchett, alle bøker fra han egentlig.
Jan Guillou, alle bøker om Hamilton, spionromaner, har egentlig blitt et fint bilde av norden på 80-tallet, før internett.
Er egentlig lettere å anbefale ei bok dersom du forteller litt om hva du liker av film for eksempel.
mvh Morten
Edit: diverse skrivefeil...
Redigert av Søgnerider2; 11/08/2017 05:23.
|
|
|
11/08/2017 06:17
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Shantaram av Gregory David Roberts. Ei bok som dekker mye, og antagelig også for deg til å tenke litt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
11/08/2017 06:37
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Hvis du vil ha spenning så stemmer jeg også for Jo Nesbø, men også Jørn Lier Horst
Har du lyst på noe som er mer morsomt, så kan jeg anbefale forfatteren Fredrik Backman, feks en mann ved navn Ove
|
|
|
11/08/2017 06:41
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
For meg handler en god (underholdnings)bok først og fremst om forfatterens evne til å skrive slik at man nærmest kan se, høre, føle og lukte det som skjer. Om du skal begynne et sted, stemmer jeg også for Shantaram. Et stykke ut i denne boken blir dessuten meningen med livet forklart...
På krimsiden har jeg nylig oppdaget Paula Hawkins. Jeg leste først "The Girl on the Train" (som også er filmatisert), og leser nå "Into the Water". I tillegg til at hun skriver stemningsfullt, har hun en særegen teknikk. Den går ut på at hun lar hvert kapittel fortelles av en av personene i plottet. Dermed blir man kjent med flere enn hovedpersonen, og plottet avsløres litt etter litt. Til å begynne med skjønner man lite om hva som har skjedd, men etterhvert som man blir tildelt flere puslespillbiter utfordrer det leseren til å tenke selv og forsøke å løse saken. Litt som å spille Cluedo kanskje.
|
|
|
11/08/2017 07:30
|
jorg1ho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Krim: Lars Kepler's serie om Jonna Linna: Hypnotisøren, 2009 Paganinikontrakten, 2010 Ildvitnet, 2011 Sandmannen, 2012 Stalker, 2014 Playground, 2015 Kaninjegeren, 2016 Sci-Fi/komedie: The hitchhiker's guide to the galaxy We are legion, We are Bob Fantasy: Name of the Wind (King Killer chronicles, holder på med bok nr 2 nå) Gammelt: The picture of Dorian Gray To kill a mocking bird For å nevne noen av mine favoritter 
Redigert av jorg1ho; 11/08/2017 07:31.
2013 Richmond SLR Comp Team 1 2014 Everest 8848 XX1
|
|
|
11/08/2017 07:33
|
chalshus
More than words
|
More than words
Du kan få noen gode bøker av med sammen med syklene dine, Skorp.
|
|
|
11/08/2017 07:39
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Jorg1ho, "...hitchhiker..." er vel kanskje ikke den man skal starte med for å trigge leselysten. Selv om denne i nyere tid har endret status fra Nerdebok til Mainstream, vil jeg påstå at den er ganske sær og man skal være mer enn middels glad i underfundig britisk humor. Gjør seg antakelig best på originalspråket.
|
|
|
[Re: eOpseth]
11/08/2017 07:43
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Shantaram av Gregory David Roberts. Ei bok som dekker mye, og antagelig også for deg til å tenke litt. Kjempeforslag hvis man skal drepe all leselyst fra starten i allefall. Den er temmelig tykk...
|
|
|
11/08/2017 08:00
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Animal farm" av George Orwell. Kort bok som er god som den er, og enda bedre om man tar seg bryet med å relatere den til det som var opptakten til den russiske revolusjonen. Høres tungt ut, men det er ikke det. "All animals are equal, but some animals are more equal than others". "Beatles" av Lars Saabye Christensen. Fantastisk (synes jeg) skildring av det å vokse opp i Oslo på 60- og 70-tallet. "Seierherrene" av Roy Jacobsen. Kortversjon av de omfattende samfunnsendringene i Norge gjennom hele det 20. århundre. "Mengele zoo" av Gert Nygårdshaug. Nord vs. sør, terrorisme, miljøvern og imperialisme. Godt språk, spennende bok. Til slutt en perle for syklister: "Velo" av Paul Fournel. Fantastisk bok! Landevei skriver bl.a. følgende: "Forfatteren er syklist og forlegger. Han er også avantgardistisk skribent. Det bør vi være takknemlige for. Maken til overflødighetshorn av lettflytende korte, morsomme, poengterte og tankevekkende tekster om syklingens vesen har jeg til gode å lese".
|
|
|
11/08/2017 08:20
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg liker https://ken-follett.com/ veldig godt og har lest alle bøkene hans. Jeg foretrekker å lese på engelsk, men alle bøkene er oversatt til norsk. F.eks. "The eye of the needle" og "Lie down with lions" er bra steder å starte. Han har også noen trilogier hvor hver bok er på 1000+ sider, de er fantastiske men kanskje ikke akkurat der du skal begynne. På websiden kan du lese det første kapitlet av alle bøkene hans (på engelsk). Ser flere har nevnt Shantaram, den har jeg prøvd å lese men ga opp etter 3-400 sider. Synes den var dørgende kjedelig.
Redigert av DesmoSkier; 11/08/2017 08:26.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
11/08/2017 08:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Et uttrykk som brukes i alle mulige sammenhenger er "Kafka-prosess", uten at jeg tror de som bruker uttrykket helt forstår hva det er. Det gjør man bare ved å lese boka! Altså "Prosessen" av Kafka. Kort, lettlest og velskrevet er den også.
Redigert av KenR; 11/08/2017 08:32.
|
|
|
[Re: engekri]
11/08/2017 08:41
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Shantaram av Gregory David Roberts. Ei bok som dekker mye, og antagelig også for deg til å tenke litt. Kjempeforslag hvis man skal drepe all leselyst fra starten i allefall. Den er temmelig tykk... For ikke å nevne pretensiøs og oppskrytt på nesten alle måter.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: engekri]
11/08/2017 08:46
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Shantaram av Gregory David Roberts. Ei bok som dekker mye, og antagelig også for deg til å tenke litt. Kjempeforslag hvis man skal drepe all leselyst fra starten i allefall. Den er temmelig tykk... Hvis leselyst skal trigges av tynne bøker, er sjansen for å mislykkes stor. Historien bør være det som lokker. Enig i at boka er tjukk, men den er godt skrevet over et interessant tema.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
11/08/2017 08:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Dersom man aldri har lest før er det kanskje en ide og begynne med noe relativt enkelt og bra.
Hva med trioen Astrid Lindgren - Brødrene Løvehjerte Gert Nygårdshaug - Mengele Zoo Nicolai Houm - De Håpefulle (i sjangeren til Beatles, Saabye Christensen, men fra moderne tid)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
11/08/2017 08:51
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Astrid Lindgren - Brødrene Løvehjerte
Ikke den... Den er jo så trist! Likevel enig. En kjempegod bok. Leste den nettopp for 8-åringen og har hatt mange fine samtaler om livet, døden og livet etter døden (finnes det?) etterpå.
|
|
|
11/08/2017 08:52
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
En tykk krim-/spenningsbok som varer en stund er denne: Jeg er Pilegrim - Terry Hayes
For noe helt annet hvis du har litt rar humor, som meg, så er denne litt morsom: Kollektivt selvmord - Arto Paasilinna NB: Arto har skrevet mange rare/morsomme bøker.
|
|
|
[Re: eOpseth]
11/08/2017 08:53
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Shantaram av Gregory David Roberts. Ei bok som dekker mye, og antagelig også for deg til å tenke litt. Kjempeforslag hvis man skal drepe all leselyst fra starten i allefall. Den er temmelig tykk... Hvis leselyst skal trigges av tynne bøker, er sjansen for å mislykkes stor. Historien bør være det som lokker. Enig i at boka er tjukk, men den er godt skrevet over et interessant tema. Neida. Kanskje ikke så veldig godt argument at en bok er dårlig fordi den er lang. Men min antagelse er at det er lett å bli litt motløs etterhvert. Men boka er fin den. Selv har jeg hatt glede av å lese litt mer naturrelaterte bøker. Jeg likte godt Pelsjegerliv av Helge Ingstad. Har også lest en del om Amundsen på vei til sydpolen. Tinder og banditter er også en klassisker om du liker å farte i fjellet. Andre hyggelige og relativt trivielle bøker er "Hundreåringen som klatret gjennom vinduet og forsvant", og "En mann ved navn Ove".
|
|
|
11/08/2017 08:58
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil anbefale deg å starte med noveller. Lån på biblioteket, sånn at du slipper å bruke en drøss med penger. Les til du finner noe du liker, og så går du videre derfra og finner bøker du kan like. Her er noen få tips:
- Frank Bill: "Forbrytelser i Southern Indiana" (Ekstremt voldelig, men også svært spennende.)
- Per Petterson: "Aske i munnen, sand i skoa" (Petterson er en av de aller dyktigste prosaister vi har. Romanene hans er i verdensklasse, novellene gir en ok smakebit på forfatterskapet.)
-Lars Saabye Christensen: "Ingens" (En bok full av klassikere fra denne forfatteren.)
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: Søgnerider2]
11/08/2017 09:00
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer an på hva du vil oppnå med lesingen. Dersom det er underholdning/spenning, så er krim fint, da er det naturlig å anbefale Jo Nesbø-serien om Harry Hole, her er mye god krim, med spenning i massevis.
Dersom du vil ha bøker som får deg til å tenke, ville jeg lest 1984 av George Orwell, den er egentlig ment som ei barnebok, men som voksen leser ble jeg skremt av denne boka.
Brave new world (Vindunderlige Verden på norsk) av Aldous Huxley, er et dystert blikk på samtiden/fremtiden. Storebror ser deg, får en helt annen betydning for deg etter å ha denne boken.
Lee Childs har skrevet en lengre serie om en karakter han kaller Jack Reacher, artig underholdning, verd en test.
Paul Hoffman, Guds Venstre Hånd, fantastisk bok, masse mørk humor, godt forsøk på å lage en annerledes historie.
Terry Pratchett, alle bøker fra han egentlig.
Jan Guillou, alle bøker om Hamilton, spionromaner, har egentlig blitt et fint bilde av norden på 80-tallet, før internett.
Er egentlig lettere å anbefale ei bok dersom du forteller litt om hva du liker av film for eksempel.
mvh Morten
Edit: diverse skrivefeil... Enig i veldig mange av disse forslagene. Men hvor har du hørt/lest at 1984 opprinnelig var skrevet som en barnebok?
|
|
|
11/08/2017 10:03
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Her er mine forslag - noen av dem er utgitt som barne- eller ungdomsbøker, noe som passer fint for en fjortis som meg (på 43), så jeg gidder ikke engang å angi hvilke  Bøker av Neil Gaiman - Havet ved enden av veien (The ocean at the end of the lane) - Good Omeans (sammen med Terry Pratchett, finnes ikke på norsk) - Neverwhere (finnes ikke på norsk) - Kirkegårdsboken (The Graveyard Book) …og egentlig alt annet han har gitt ut  Bøker av Tor Åge Bringsværd - Pudder? Pudder! - Ker Shus - Bazar (hans første roman - totalt galemathias) - Kodémus - Novelle fra 1968 om alle menneskene som går rundt med digitale "lillebrødre" og "lillesøstre" som de spør om hjelp, og som alle er koblet til Sentraldatamaskinen. Han traff godt der  - En hjertesak - Novelle fra 1966 Bøker av Terry Pratchett Det meste, egentlig, men skal jeg framheve noen, så må det bli: - Tiffany-bøkene (The Wee Free Men, A Hat Full of Sky, Wintersmith, I Shall Wear Midnight og The Shepherd's Crown - tror de fleste finnes på norsk, men etter hva jeg har hørt, klarer ikke oversettelsen seg så bra med tanke på språklekeinga til Pratchett) - Nation (sannsynligvis det beste han har skrevet - tror ikke den finnes på norsk) - I lovens navn (Guards! Guards!) - første boka med "The city guard" - The Amazing Maurice and His Educated Rodents (Magiske Maurits og hans gløgge gnagere - finner du den norske utgaven i ei bruktsjappe eller noe, så kast deg over den - den ble bare utgitt i ett opplag, på tross av at boka er genial, og fikk Carnigie medal) Generelt vil jeg anbefale å lese Pratchett på engelsk, hvis du klarer det, siden han konstant leker med språket - helt genialt. Diverse - Momo av Micheal Ende - The gargoyle av Andrew Davidson (ikke på norsk) - Han som lengtet til stjernene av Thore Hansen Av krim, tja, jeg har gått lei av Nesbø (Snømannen ble et trist punktum for meg - etter det har jeg ikke giddi å lese noe mer derfra), men for å nevne noe, så les bøkene til Fred Vargas - her er det viktig å kronologisk. Mye moro der og litt mystikk som sniker seg inn bakdøra. Thore Hansens Død manns zarzuela og Blues for en aldrende morder (må leses kronologisk) er humoristisk og god krim om en gammel tegneserietegner som er leiemorder på si. Det får vel holde så langt 
|
|
|
11/08/2017 13:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Terskelen legges for lavt her. Som å anbefale en kjedelig terrengsykkel fra XXL til 5.000 til en nybegynner.
«Min kamp», bind 1 av Karl Ove Knausgård. «Snø» av Orhan Pamuk. «Slutten for det røde mennesket» av Svetlana Aleksijevitsj.
Tre lettleste romaner som har gjort inntrykk på meg.
Ellers skjer det mest spennende på sakprosafronten om dagen, går langt mellom hver skjønnlitteærer utgivelse jeg synes er interessant.
|
|
|
11/08/2017 13:39
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg ville iallfall tatt med noe av Charles Bukowski.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/08/2017 13:59
|
Ghast
Medlem
|
Medlem
"Animal farm" av George Orwell. Kort bok som er god som den er, og enda bedre om man tar seg bryet med å relatere den til det som var opptakten til den russiske revolusjonen. Høres tungt ut, men det er ikke det. "All animals are equal, but some animals are more equal than others". Den direkte inspirasjonen til Animal farm er ikke den russiske revolusjon, men Orwells egne erfaringer fra den spanske borgerkrigen, hvor han komme i skvis mellom sosialister og kommunister. Bokanbefaling støttes dersom leser er interessert i politikk og historie. Min anbefaling til leser er å finne bøker om ting/steder/tidsperioder/personer han/hun er interessert i og så ta det derfra. Er du usikker, ta utgangspunkt i filmer du liker. Kanskje du kan lese boka som favorittfilmen din er basert på? Boka er alltid bedre:)
Redigert av Ghast; 11/08/2017 14:09.
|
|
|
11/08/2017 15:09
|
torstein
Ingen custom tittel her nei....
|
Ingen custom tittel her nei....
"Dødt løp", en Tour de France-thriller av Kurt Aust.
Krim om skittent spill under TdF. Leste den under årets TdF, og storkoste meg! Anbefales!
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
|
|
|
11/08/2017 15:28
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke du sjømann, Skorp? Ville vurdert å lese "Skogsmatrosen" av Jon Michelet. Den er god! Ikke ha ambisjoner om å lese mer enn første bind av den lange serien i begynnelsen, blir mye likt i lengden.
Om du ikke tenker at fantasy er helt uinteressant og ikke trigger leselysten i deg, ville jeg begynt med første bind av Harry Potter. Ikke for tykk!
|
|
|
11/08/2017 15:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er det mange år siden jeg leste Sigrid-triliogien av Vera Henriksen, som fletter fiksjon og helt sentrale kapitler i norgeshistorien rundt år 1000 (av typen "sånn kunne det flatisk ha skjedd"), men jeg husker at datidens utgave av meg selv ble så knyttet til personene i boka at han gjennomgikk en liten sorgprosess da siste bok var ferdig slukt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
11/08/2017 15:38
|
Iselilja
|
Så langt i år har jeg lest 37 bøker. Blant de kan jeg anbefale Uten en tråd av Jens Bjørneboe og Å temme villdyret av Emily Maguire. Kanskje litt jentebøker?! Innen krim/spenning anbefaler jeg Sebastian Bergman serien av Hjort og Rosenfeldt. De må leses i rekkefølge.
|
|
|
11/08/2017 16:08
|
Floyd Thermal
Fersking
|
Fersking
Tom Egelands serie om Bjørn Beltø er god lesning. Jussi Adler Olsen er også krim som gjør det vanskelig å legge fra seg boka.
|
|
|
|
|