De er avhengig av LBSen du bruker.

Har hørt mye rart gjennom årene. Mange bra sykkelverksteder der ute, mens noen andre er muligens litt mindre kunnskapsrik. Men DT Swiss nav burde de fleste nok klare snart. Brukes på sykler til mange av de største sykkelmerker, så det burde være enkelt for dem.
Alltid mulig at de har brukt litt mye og tjukt fett, eller noen gang for lite fett. Muligens noen lager som burde vært skiftet men ikke er det. Noen klarer å skade navhylsen under servicen eller bruker for mye makt og feil verktøy. Til og med feil type kulelager. Har sett det meste.
Har 2 hjulsett selv med disse DT Swiss 3 Palls nav og de fungerer fint i sitt 3e sesong nå, men jeg er i overkant nøye på vedlikehold og har tilgang til alle deler og verktøy.
Men jeg har alikevel bare en litt større service 1-2 ganger i sesongen etter behov. Lett å ta av bosset for å se om navet trenger litt fett. Det er bare å dra litt forsiktig i kassetten, så følger vanligvis endekoppen,bosset og kassetten med av.
Hvis det bare er under belastning kan det være at lagerne i bosset er slitt eller slarkete. Belastningen er nok til at de skaper litt mye friksjon. Bosset blir ofte ikke skiftet av sykkelverksteder, selv om de burde det når de alikevel skal skifte lager i hjulet. Du burde kunne kjenne det på lagerne når du tar av bosset.