Elsykkel i naturen
|
Elsykkel i naturen
05/08/2017 17:42
|
jonsen
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg er ingen supersyklist, mer en helt vanlig fyr egentlig, og er ikke i form til å sykle i milevis, så det frister å kjøpe en god elsykkel. Er det noe i veien for å sykle i skogen med elsykkel? Veier de veldig mye mer enn vanlige sykler?
|
|
|
Re: Elsykkel i naturen
[Re: jonsen]
05/08/2017 17:53
|
perbl
More than words
|
More than words
De veier endel mer ja, men samtidig får du såpass til hjelp at det ikke vil merkes så mye man skulle tro, såfremt du har strøm på sykkelen.
Oppfordrer deg til å holde deg til den legale varianten av elsykler mtp effekt og fart, samt bruke sunn fornuft i å omgås andre. Med elsykkel kan man ofte holde litt høyere fart på steder man med ordinær sykkel ferdes sakte.
Etter at det ble tillatt med elsykkel på stier, er det fortsatt endel av oss som er litt skeptiske til langtidseffektene mtp slitasje, så oppfordrer de som vil elsykle til å tenke over hvordan de ferdes.
Per B.
|
|
|
05/08/2017 21:47
|
olechr
More than words
|
More than words
De veier en del mer ca 7-10 kg mer, men vekten merkes mest når du skal herje. Feks fort igjennom svinger nedover, drop og hopp.
Er man i dårlig form må jeg være så ærlig å si at da hadde jeg valgt elsykkel. Har man noen skavanker hadde jeg lett valgt elsykkel. Personlig synes jeg vanlig sykkel er moro og lekent selv om jeg har tilgang på begge deler.
Faren min derimot har fått en helt ny sykkel opplevelse. Med kneprotese og et hjerte som lett gir flimmer var ikke terrengsykling lett å få til. Med en fulldempet elsykkel kan han plutselig sykle 2-3 timer på sti igjen. I slike tilfeller er elsykkel helt rått og jeg kan si at jeg sliter mer på marka enn det han gjør da jeg kjøre veldig mye røffere.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/08/2017 22:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er ingen supersyklist, mer en helt vanlig fyr egentlig, og er ikke i form til å sykle i milevis, så det frister å kjøpe en god elsykkel. Velkommen på forumet! Skjønner at det frister, men om du kjøper og bruker hyppig en alminnelig sykkel, vil du i løpet av noen uker eller i verste fall måneder være i stand til å sykle milevis  Det vil svi de første turene og kreve litt viljestyrke, deretter vil du oppleve rask fremgang. Du vil ikke angre. Tro meg, jeg har vært der  Alt dette forutsatt at du er ved alminnelig god helse og førlighet.
|
|
|
06/08/2017 08:58
|
jonsen
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takker for gode svar - jeg får ta en prat med viljestyrken min, så får vi se om det blir med eller uten hjelpemotor 
|
|
|
06/08/2017 13:21
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Verdt å merke seg at det også er begrensninger på motorisert ferdsel utenfor skogsbilveier i en del områder.
|
|
|
07/08/2017 13:00
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Har selv begge deler. Elsykkel er ihvertfall lettere når en skal en kjapp tur feks på butikken men gir MINIMAL treningseffekt. Så jeg sykler til jobb med manuell sykkel og ellers med el. Elsykkel er klart mest gøy.
|
|
|
07/08/2017 21:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Gir minimal treningseffekt? Det kommer da helt an på hvilket trinn man har den på og hvor mye man trår.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/08/2017 07:36
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Tja, har syklet 45 km med ca 25 kmt i snitt og rundt 150w. Det høres ikke mye ut med 150w, men på en rask sykkel er det meget godt hjelp. Blir ikke svett etter en slik tur. Oslo-Lambertseter derimot på manuell sykkel - helt svett, og det er kun 12 km.
Redigert av gutt45kg; 08/08/2017 07:36.
|
|
|
[Re: Sepeda]
28/08/2017 08:54
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg er ingen supersyklist, mer en helt vanlig fyr egentlig, og er ikke i form til å sykle i milevis, så det frister å kjøpe en god elsykkel. Velkommen på forumet! Skjønner at det frister, men om du kjøper og bruker hyppig en alminnelig sykkel, vil du i løpet av noen uker eller i verste fall måneder være i stand til å sykle milevis  Det vil svi de første turene og kreve litt viljestyrke, deretter vil du oppleve rask fremgang. Du vil ikke angre. Tro meg, jeg har vært der  Alt dette forutsatt at du er ved alminnelig god helse og førlighet. For min del så er alltid turer like fysisk slitsomme og krevende. Forskjellen litt forenklet er hvor langt jeg klarer å sykle. Så formen og utholdenheten blir bedre, men slitet er det samme. Jeg kan jo modere fart og intensitet, men ettersom jeg ikke trener målrettet blir det som regel til at jeg yter det jeg klarer når jeg er ute.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
28/08/2017 09:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg opplever med egen lastesykkel at jeg på flatmark hele tiden blir liggende akkurat der hvor motoren kutter. Mellom 25 km/t og 30 km/t kjennes det som om bremsen er på. Derfor er det like greit å bare roe ned til rett under 25 km/t. Med vanlig pendlesykkel triller jeg som regel avgårde i 28-29 km/t på flatmark. I bakker går det selvfølgelig en del lettere med motoren, men vekten på lastesykkelen veier bokstavelig talt litt opp her.
På grusveier i skogen ville jeg helt klart ha syklet fortere uten el, enn med, så fremt det ikke bare går slakt oppover. På stier vil man sjelden komme opp i 25 km/t uten motor, så her vil man få hjelp av motoren hele tiden, også på flater.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: gutt45kg]
21/09/2017 11:37
|
Risky
Fersking
|
Fersking
Har selv begge deler. Elsykkel er ihvertfall lettere når en skal en kjapp tur feks på butikken men gir MINIMAL treningseffekt. Så jeg sykler til jobb med manuell sykkel og ellers med el. Elsykkel er klart mest gøy. Dette kommer helt an på hvordan du bruker den, jeg har begge deler og snittpulsen min er like høy med som uten. Jeg kjører hardt med begge og får ekstra god fartstrening med el  Jeg syns det funker helt rått! Men ja, du kan bare henge etter å dasse , hvis det er det du ønsker.
|
|
|
06/10/2017 10:57
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Hadde du vært meg så hadde du kjøpt elsykkel. Jeg sykler hverdag til jobb og ellers også, når jeg skal rundt alene. Personlig syns jeg det er helt topp! Om jeg ønsker å tråkke til å få syrespreng og kjenne at krampa tar meg, så gjør jeg det, det er ikke noe problem, tro meg. Hvis jeg angrer meg så setter jeg opp hjelpen fra elmotoren og lar den frakte meg dit jeg skal sånn at jeg kan trå sagtere og få følelsen tilbake i låra  Du kjenner deg selv best, og må ta valg ut fra det. Det at du ikke får noe treningseffekt av elsykkel. Det er vel ikke helt sant. Og det kommer jo an på om du er topp idrettsutøver fra før eller om du stort sett har slappet av på sofaen de siste årene  Jeg gleder meg iallefall fortsatt til hver tur med elsykkelen min, så elsykkel det anbefaler jeg på det sterkeste  Det var et argument tidligere at elsykler ødela stiene, men det tror jeg ikke det fantes noe fakta som kunne understøtte. Så det er nok ikke så mye å tenke på. Så vidt jeg har testet ut selv så er det oftere at "vanlige" sykler uten el, "ødelegger" stiene ved at de spinner når det går oppover, men det tror jeg ikke elsyklene gjør så ofte.
Redigert av Rsykkel; 06/10/2017 11:05.
|
|
|
06/10/2017 11:27
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
som olechr sier; har du fysiske skavanker som du ikke kan trene av deg så kjøp el sykkel. kan bli en døråpner for mange
hvis du derimot kun er en slapp og overvektig fyr som har ligget for lenge på sofaen, kjøpe deg en vanlig sykkel og svett litt. Du vil bli overrasket over hvor fort du utvider rekkevidden din.
så er jo pris ett argument for en vanlig sykkel da. kan kjøpe mye øl for mellomlegget
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Rsykkel]
06/10/2017 12:51
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var et argument tidligere at elsykler ødela stiene, men det tror jeg ikke det fantes noe fakta som kunne understøtte. Så det er nok ikke så mye å tenke på. Så vidt jeg har testet ut selv så er det oftere at "vanlige" sykler uten el, "ødelegger" stiene ved at de spinner når det går oppover, men det tror jeg ikke elsyklene gjør så ofte.
Av mange viktige faktorer for slitasje er kraft mot underlaget og frekvens spesielt viktige faktorer. Med en elsykkel får hvermansen doblet kraften de påfører bakken og minst doblet kapasiteten på hvor mye sti de når over. Alt annet likt så vil altså en elsyklist slite mer enn en syklist. Dersom vi også antar at syklister ikke er mer fromme en syklister, så vil elsyklisten også ha langt mere kapasitet til å forsøke seg på partier og spøle. Våte partier som suger så mye kraft at en syklist nok vil unngå dem blir også mer overkommelig med motorkraft. Detter er selvsagt...
|
|
|
[Re: erikskon]
19/10/2017 13:25
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Av mange viktige faktorer for slitasje er kraft mot underlaget og frekvens spesielt viktige faktorer. Med en elsykkel får hvermansen doblet kraften de påfører bakken og minst doblet kapasiteten på hvor mye sti de når over. Alt annet likt så vil altså en elsyklist slite mer enn en syklist. Dersom vi også antar at syklister ikke er mer fromme en syklister, så vil elsyklisten også ha langt mere kapasitet til å forsøke seg på partier og spøle. Våte partier som suger så mye kraft at en syklist nok vil unngå dem blir også mer overkommelig med motorkraft. Detter er selvsagt...
Har du noe fakta som underbygger at elsykklene står og spinner like mye eller helst mer enn vanlige sykler? Litt mindre teori og litt mer praktisk hadde vært fint. Personlig har jeg nemlig aldri sett en elsykkel på 250w stå å spinne i noen løype (har sett noen på 8000w, men det blir jo litt annet...). Jeg har sett mange vanlige syklister spinne når det blir tungt. Grunnen til at jeg mener at vanlige syklister spinner eller spoler oppover i bakkene er jo fordi det blir for tungt og kraften blir for ujevn. Med det mener jeg lavt gir og stor kraft på kjede når krankarmene er vannrett, mens når de er horisontalt er det lite kraft på kjede og kassetten bak. For så at dette repeterer hyppig. Da spinner typisk bakdekket... Hos en elsykkel vil man typisk ha mer jevn kraft på kjede og kassett (bakhjulet) fordi elmotoren ikke bryr seg om kranken er i vannrett eller horisontal posisjon. Derfor får man ikke så mye spinning eller spoling i løypene med en elsykkel. Forstå meg rett, elsykler gjør slitasje der også, men om gjennomsnitts elsyklisten som sykler i skog/løyper har mer slitasje enn gjennomsnitts syklisten i samme kategori, kan jeg ikke se at du har noe belegg for. Det er vel også derfor flere og flere stier blir åpnet for ferdsel med elsykkel...
Redigert av Rsykkel; 19/10/2017 13:27.
|
|
|
20/10/2017 13:34
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Han sier ikke noe sted i sitt innlegg at el-sykler står og spinner mer enn tråsykler. Han sier derimot at en gjennomsnitlig el-syklist gjerne kan sykle lengre og fortere og at det totale slitasjebildet derfor er større med el enn med lår.
|
|
|
[Re: Flo]
20/10/2017 13:52
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Han sier ikke noe sted i sitt innlegg at el-sykler står og spinner mer enn tråsykler. Han sier derimot at en gjennomsnitlig el-syklist gjerne kan sykle lengre og fortere og at det totale slitasjebildet derfor er større med el enn med lår. Da har jeg misforstått ordet spøle, beklager. Vil gjerne vite hva ordet betyr  Hvis han mente at en gjennomsnittlig elsyklist gjerne sykler løyper som er 80 km lange og en gjennomsnittlig syklist sykler 40 km i løyper pr gang fordi elsyklisten har hjelp av motor så kan det jo stemme. Men grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er fordi jeg mener at det er vel ikke mye slitasje å snakke om, sånn totalt sett? Hvor lang leve tid har en sti løype? Er slitasjen så omfattende etter 3 mnd at løypa må fornyes? Eller ligger den der år etter år. Er det fornying hvert 10 år kontra hvert 9 om elsykler inkluderes? Det er jo ikke sånn at en løype må fornyes hver mnd fordi her har elsyklisten vært, mens der hvor vanlige sykler ferdes må det fornyes etter 3 mnd. Det er vel heller sånn at løypa er som den er til det skal lages noe annet, eller forbedre noe. Det er derfor jeg mener at det er tåplig å snakke om at elsykler har mer slitasje. Da vil jeg evt. vite hvor mye, 1% mer sliasje eller 60 % mer slitasje. Om vi nærmer oss 1% så skjønner jeg liksom ikke at vi gidder å diskutere "problemet". Det er derfor jeg skriver det jeg skriver  God helg
|
|
|
20/10/2017 14:06
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Joda spøle betyr spinne. Men tror ikke han mente at el-sykkelen spinner mer fordi den har el-motor. Men fordi en person som sykler på el-sykkel gjerne har litt ekstra kraft til å forsøke seg på områder hvor det er fare for å spinne. Mens en person på tråsykkel heller gir opp og drar hjem  Jeg tror heller ikke at en el-sykkel sliter noe mer på stien enn noen annen sykkel. Sykler du en meter på el-sykkel så sliter du like mye som en som sykler en meter på tråsykkel. Men poenget er vel at du kan sykle mye mer dersom du har el-sykkel. Men det er ikke gitt at man gjør det altså. Kanskje man sykler akkurat like mye, og akkurat de samme løypene som man ville gjort med vanlig sykkel. Dette er nok høyst individuelt og vanskelig å beregne. Om jeg bruker meg selv som eksempel så hadde jeg kanskje syklet en gang ekstra i uken om jeg hadde el-sykkel. Og jeg ville nok syklet ca de samme stiene som jeg gjør i dag. Eneste grunnen til at jeg ikke sykler i dag er fordi jeg er litt sliten etter sist gang. Hadde jeg hatt el så ville ikke det vært et problem. Så for min egen del tror jeg at jeg ville slitt ca 33% mer på terrenget om jeg hadde el-sykkel.  God helg 
Redigert av Flo; 20/10/2017 14:17.
|
|
|
03/11/2017 06:04
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som er interessant er at elsykler gir jevnere kraft og dermed gjør tråkket rundere. Du har da mindre risiko for å spinne der det er løst selv med mer kraft tilgjengelig, og sykkelen setter dermed mindre spor enn en vanlig sykkel (dvs man får ikke kraftpulsene som man vanligvis kan se i en bratt grusbakke). Dette er tydelig når jeg sykler bak kompisen min sin elsykkel.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
03/11/2017 06:25
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Vel, i forhold til alle ATV som kjører rundt på fjellet i Norge setter en 0,3 hk motor og vekt på 1/8-del minimale spor.
I bla Finnmark er det mange rånere som ødelegger mye, og ingen stopper det ser det ut til.
|
|
|
|
|