Gavia Terra SL Gravelbike 2017
|
Cube Nuroad vs. Gavia Terra Comp
[Re: Fiffik78]
19/03/2018 15:57
|
Andrebo
Fersking
|
Fersking
Prøver meg i denne tråden siden den ser ut til å ta for seg litt forskjellige grussykler. Vurderer innkjøp av altmuligsykkel, som vil brukes til bysykling året rundt, litt landeveissykling på vinteren, litt landeveissykling i regn pluss en og annen tur på brede grusveier i marka (kanskje mer hvis jeg syns det er gøy). Prisklasse maks 11k. Ren landeveissykkel har jeg, og den dekker all finværssykling som gjøres innenfor sesong, men er for fin til at jeg vil bruke den til alt det andre Gavia Terra Comp og Cube Nuroad fremstår som de mest åpenbare alternativene, og jeg har notert meg følgende: - - Begge sykler har montering for skjermer, som er en prioritet.
- - Dekkene ser greie ut på begge (til grus). Jeg må uansett bestille piggdekk i tillegg.
- - Hjulsettene ser ut til å være sammenlignbart greie/dårlige.
- - Nuroad har 11-34 kassett mens Terra Comp har 11-32. Dette betyr likevel ikke så mye for meg.
- - Begge har Tiagra-gruppe, men Cube-sykkelen er utstyrt med Tektro Spyre mekaniske bremser mens Gavia-sykkelen har Shimano BR-RS405 hydrauliske bremser. Sistnevnte sine hendler ser helt jæ***** ut i mine øyne.
- - Jeg er komfortabel med stack/reach på begge, men ser at Terra Comp har både mindre stack, reach og akselavstand. Jeg antar dette fører til en anelse mer aggressiv/rask/twichy sykkel.
- - Styre og sete på Nuroad ser mye mer komfortabelt ut.
- - Kranken på Terra Comp må byttes med en annen lengde, som gir en ekstrautgift på 350 kr (medregnet 5% rabatt på sykkelen), og jeg må betale 200 kr for frakt. Nuroad kommer med riktig kranklengde og leveres gratis fra Bikester.
Jeg lener dermed mot Cube Nuroad, både fordi jeg liker utseendet til hendlene og til rammen bedre. Det skader heller ikke med større kassett. Spørsmålet er om hydrauliske bremser er så mye bedre at det er verdt å kompromissere på utseende i tillegg til å betale 550 kr ekstra? Kom gjerne med andre synspunkter også.
|
|
|
Re: Cube Nuroad vs. Gavia Terra Comp
20/03/2018 02:49
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Jeg ville ikke valgt mekaniske skivebremser over hydrauliske, men det er jo selvfølgelig en individuell vurdering. Har hatt nok problemer med subbing og dårlig modulasjon til at jeg ikke kommer til å kjøpe det igjen.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
20/03/2018 07:28
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
@Andrebo
Jeg kjøpte meg en sykkel i fjor til samme formål. Den fikk SRAM APEX (1x) drivlinje og hydrauliske bremser. Jeg har virkelig forelsket meg i 1x til dette formålet! Smaken er som baken, men jeg synes ikke SRAM sine Hydrauliske 1x-hendler ser så ille ut som de du linket til der. I tillegg synes jeg SRAM sin "double-tap" er en bedre og mer intuitiv måte å betjene girhendler på enn systemet til Shimano.
Gavia Terra har en utgave med den drivlinjen (Gavia Terra Pro APEX1), men den koster noen tusenlapper ekstra over den modellen du ser på. Selv betalte jeg 10.000,- for en Cyclocross med nevnte drivlinje på sensommeren i fjor, så bør kanskje ikke være umulig å få dette ned i prisklassen du skisserer om man leiter/pruter litt. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med 1x drivlinja, og ville ikke hatt noe annet for det bruksområdet du skisserer.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
20/03/2018 23:54
|
Andrebo
Fersking
|
Fersking
Jeg ville ikke valgt mekaniske skivebremser over hydrauliske, men det er jo selvfølgelig en individuell vurdering. Har hatt nok problemer med subbing og dårlig modulasjon til at jeg ikke kommer til å kjøpe det igjen. Takk for innspillet! Har lest meg opp litt i løpet av siste døgnet, og det kan virke som hydraulisk er veien å gå. @Andrebo
Jeg kjøpte meg en sykkel i fjor til samme formål. Den fikk SRAM APEX (1x) drivlinje og hydrauliske bremser. Jeg har virkelig forelsket meg i 1x til dette formålet! Smaken er som baken, men jeg synes ikke SRAM sine Hydrauliske 1x-hendler ser så ille ut som de du linket til der. I tillegg synes jeg SRAM sin "double-tap" er en bedre og mer intuitiv måte å betjene girhendler på enn systemet til Shimano.
Gavia Terra har en utgave med den drivlinjen (Gavia Terra Pro APEX1), men den koster noen tusenlapper ekstra over den modellen du ser på. Selv betalte jeg 10.000,- for en Cyclocross med nevnte drivlinje på sensommeren i fjor, så bør kanskje ikke være umulig å få dette ned i prisklassen du skisserer om man leiter/pruter litt. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med 1x drivlinja, og ville ikke hatt noe annet for det bruksområdet du skisserer. Sram 1x er helt klart aktuelt, og har vært noe jeg har hatt lyst til å teste i mange år. Enig at Sram sine hydrauliske skiftere ser bedre ut enn Shimano RS405/505. DoubleTap er kanskje lettere å bruke med tykke hansker også? Men har lest om flere som syns det er pirkete - eller ikke får til - å justere 1x-girene perfekt. Har du noen erfaring med det?
|
|
|
[Re: Andrebo]
21/03/2018 08:25
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Sram 1x er helt klart aktuelt, og har vært noe jeg har hatt lyst til å teste i mange år. Enig at Sram sine hydrauliske skiftere ser bedre ut enn Shimano RS405/505. DoubleTap er kanskje lettere å bruke med tykke hansker også? Men har lest om flere som syns det er pirkete - eller ikke får til - å justere 1x-girene perfekt. Har du noen erfaring med det?
Om double-tap er lettere/vanskeligere å operere med eller uten hansker, tror jeg vi putter på den "subjektive" kvota. Personlig sykler jeg ca 3-4km med Shimano på landeveisykkel for hver kilometer jeg sykler med SRAM (Cyclocross). Så kroppen min er jo langt mer "vant" til å operere Shimano. Allikevel foretrekker jeg SRAM, og hvis du vil ha langversjonen: Jeg synes SRAM sin design er en mer "elegant" løsning. At man får litt mindre bevegelige deler (på utsiden ihvertfall), i form av at man kun har én hendel som beveger seg sideveis, fremfor to. I tillegg liker jeg at jeg bruker én finger til å gire både opp og ned. Når jeg skal operere storhendelen med Shimano (stramme wire), så bruker jeg gjerne 2-3 fingre for å skyve hendelen, som betyr færre fingre igjen til å holde rundt styret. Slik sett synes jeg SRAM sin løsning gir litt bedre sikkerhet. Fra Shimano har jeg kun erfaring med Ultegra, fra SRAM har jeg kun erfaring med APEX. Dette er ulike prisklasser. APEX er vel egentlig sammenlignbart med Tiagra(?), mens det er Force-varianten deres som vel er en Ultegra-ekvivalent, sånn ca. Desverre har jeg aldri prøvd Force, og jeg har tilsvarende aldri prøvd Tiagra, 105 eller lignende fra Shimano. Så kan godt hende jeg hadde likt SRAM enda bedre om jeg hadde hatt girhendler fra de høyere prisklasser. Når det er sagt, må jeg si jeg liker "byggkvaliteten" i Ultegra bedre enn i APEX. Ultegra føles "tightere", lettere og med mer "kvalitet i klikkene". Men byggkvalitet til tross, jeg foretrekker måten APEX opereres på, over måten Ultegra opereres på. I racing-situasjon, kanskje jeg hadde foretrukket Ultegra. Å ha ulike hendler for å gire opp/ned eliminerer jo mer eller mindre risiko for å gire feil vei. Å gire feil vei klarer jeg en sjelden gang med APEX. Så "perfekt" skal jeg ikke si løsningen er. Men for mitt bruk, foretrekker jeg som sagt APEX når alle fordeler og ulemper skal veies mot hverandre. Kan godt være Force også er litt tighetere i operasjon, og at sjansen for å "bomgire" med Force sine hendler er mindre enn med billigere APEX, men det blir bare spekulasjon. Om 1x er mer pirkete å justere vet jeg egentlig ikke. Jeg har hatt noen girproblemer med det, men det tror jeg primært skyldtes en skeiv dropout-hanger. Jeg rettet den, og det løste problemene, ihvertfall for en lang stund. Akkurat nå har jeg forsåvidt fått tilbake problemet, men har ikke giddi å sett på det, da vinteren straks er over, og "vinter-drivlinja" snart blir skrudd av og erstattet med en ny en. Problemet er at den av og til ikke vil gire ned fra største drev bak, med mindre jeg spinner pedalene baklengs, eller klikker ut høyrefoten og gir bakgiret litt "motivasjon" med ett lett spark  Men i det store og det hele, nei, jeg tror ikke jeg vil påstå at 1x systemet er noe mer pirkete å justere/indeksere enn Shimano. Å justere girene gjøres egentlig på akkurat samme måte på begge systemer. APEX-giret mitt behandles også litt dårligere enn Shimano-giret mitt, så at den av og til henger litt på største tannhjul kan kanskje ha andre årsaker. Eksempelvis at giret har gått i bakken i en velt en gang, eller at det kjøres i salt hele vinteren, eller kanskje disse ekstremt store kassettene med store sprik mellom tannhjulene kanskje generelt er litt mer avhengig av perfekt justering for å gå like "smooth" som de mindre og tightere kassettene. Litt for mange variabler til at jeg skal konkludere. Men jevnt over girer APEX meget bra vil jeg si. Syklet nylig ett par og tjue mil i Spania over to dager med Shimano Ultegra. Hver gang jeg skulle ned på lilleklinga foran, måtte jeg bøye meg ned og dytte framgiret inn, for å slippe kjedesubbing. Det skyldtes nok at giret blei fullt av gjørme en dag, og da klarte ikke fjæra lenger å dytte det langt nok inn på egenhånd. Så 2x er også litt "tricky" i de rette situasjonene  Det ble langt, men konklusjonen er vel at personlig liker jeg 1x, men bruker begge deler (på ulike sykler), og er fornøyd med begge systemene. Men på en sykkel som primært kjører i møkkvær, salt og gjørme, foretrekker jeg å slippe framgir, for å ha mindre bevegelige deler å vedlikeholde. Samtidig foretrekker jeg hvordan double-tap opereres, fremfor hvordan Shimano sitt system opereres, men erkjenner at dette er en subjektiv sak, og skal ikke påstå det ene er bedre eller dårligere enn det andre.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
21/03/2018 20:48
|
Andrebo
Fersking
|
Fersking
Dæven, det var et forseggjort svar! Takk for innsatsen  Jeg har syklet med Force, Apex, Ultegra 6700/6800 og Tiagra 4600/4700, og syns i grunn alle systemene har vært brukervennlige. Men jeg har ikke prøvd noen av de på vinteren eller i 1x-utgave. Tiagra 4700 er for øvrig veldig bra til prisen, helt på høyde med Ultegra 6700 i mine øyne. Min erfaring er at Sram 2x10 er vanskeligere å få perfekt, men det kan være fordi jeg har mindre erfaring med å justere de. Så da jeg leste at folk også har problemer med justering av 1x ble jeg litt skeptisk. Ser at du også har litt problemer der, men det kan selvsagt skyldes mye annet enn selve skifteren. Shimano får jeg justert perfekt hver gang, både for- og bakskifter. Subbefritt og nesten uten behov for etterjustering. Nå er jeg også veldig møysommelig når jeg installerer skifterne, og jeg retter alltid girøret før jeg setter i gang. Uansett, jeg tar med erfaringene dine videre i prosessen. Jeg er foreløpig i første fase, og som vi alle vet fluktuerer både prisklasse, utstyrsnivå og rammegeometri voldsomt i denne fasen 
|
|
|
21/03/2018 21:44
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Det er et triks for å lage billig 1x som kanskje virker. Landevei og terrengskifter har jo forskjellig trekk. Men et sprøtt hode har funnet ut at 10-delte landeveishendler skifter perfekt med et 9-delt terrenggir. Så man kan i prinsippet kjøpe hydrauliske tiagrahendler, 9 delt deore gir og slx kalipere. Dette vil funke greit sammen. og da kan man kjøre tidelt 11-36 kassett, eller sette på en roadlink og utvide til 11-40 i tidelt. Har ikke prøvd selv, altså. Kilde: https://ridefar.info/bike/components/gear-ratios/"Cassettes exist with cogs that are larger than 32 teeth that can work on road bikes. For instance, most 10-speed MTB cassettes are 11-34 or 11-36. Not many road rear derailleurs will work with that size of cog, but if you have Shimano 10-speed road shifters then a Shimano “9-speed” MTB rear derailleur will work perfectly and if you have a SRAM or Campagnolo 10-speed road shifter then a SRAM “10-speed” MTB rear derailleur should work."
|
|
|
[Re: sun flyer]
22/03/2018 13:07
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Det er et triks for å lage billig 1x som kanskje virker. Landevei og terrengskifter har jo forskjellig trekk. Men et sprøtt hode har funnet ut at 10-delte landeveishendler skifter perfekt med et 9-delt terrenggir. Så man kan i prinsippet kjøpe hydrauliske tiagrahendler, 9 delt deore gir og slx kalipere. Dette vil funke greit sammen. og da kan man kjøre tidelt 11-36 kassett, eller sette på en roadlink og utvide til 11-40 i tidelt. Har ikke prøvd selv, altså. Kilde: https://ridefar.info/bike/components/gear-ratios/"Cassettes exist with cogs that are larger than 32 teeth that can work on road bikes. For instance, most 10-speed MTB cassettes are 11-34 or 11-36. Not many road rear derailleurs will work with that size of cog, but if you have Shimano 10-speed road shifters then a Shimano “9-speed” MTB rear derailleur will work perfectly and if you have a SRAM or Campagnolo 10-speed road shifter then a SRAM “10-speed” MTB rear derailleur should work." Jeg har gjort dette tidligere med stort hell. Funker helt perfekt. (Har forøvrig 10-delte mekaniske ultegra karbonhendler med tilhørende xt-bakgir til salgs om noen er interessert. Har brukt dette sammen med 11-36kassett.)
|
|
|
24/03/2018 10:19
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
https://www.finn.no/116308749Fant denne på Finn nå. Samme sykkel jeg bruker selv med SRAM APEX1. Jeg betalte ca samme pris for min i fjor, og synes dette var sinnsykt mye sykkelglede for pengene. Mine byttet jeg til Scwalbe G-one 35mm Tubeless, og den brukes som pendlesykkel både på asfalt og i marka, samt at den har gått som vintersykkel hele vinteren med nevnte G-one bak, og ett Schwalbe marathon 40mm piggdekk foran. Mye sykkel for pengene synes jeg.
|
|
|
22/04/2018 21:39
|
st3inar
Medlem
|
Medlem
Kan en bruke barnesete på Gavia Terra Comp? Antar at sykkelvogn går greit.
|
|
|
|
|