Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner her : Vibrasjon i forhjulet?

Nybegynner her : Vibrasjon i forhjulet? #2418038 28/06/2017 17:09
R
Rasundsbak Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Hei til alle,
Jeg er ny her. Beklager grønnskollingsymptomene. Jeg er 40 år nå og har hatt samme sykkel siden jeg var 18. Har alltid pusset og mekket på denne selv. Sykkelen min er som meg selv. Velholdt og pen. I går hadde jeg den inne for å justere bremser og gir, og trodde det var vibrasjon i hjulet, fordi bremsen lå inntil. Men, da jeg sjekket var ikke dette tilfellet. Jeg snudde sykkelen, og mener å kunne se en uregelmessig bevegelse i forhjulet, når jeg snurrer det rundt. Noen som har samme erfaring? Kommer det en vibrasjon i sykkelen, når hjulet er skjevt, eller kan vet være noe annet som er i veien?

Re: Nybegynner her : Vibrasjon i forhjulet? [Re: Rasundsbak] #2418040 28/06/2017 17:18
TordFuglstad Offline
Entusiast
Entusiast
Kan være så mangt. Men om du ser en tydelig bevegelse i hjulet når du snurrer det rundt betyr det som regel enten at selve hjulet er skjevt (ikke veldig usannsynlig om du har kjørt på det så lenge), det kan også være dekket som ikke sitter ordentlig på eller at dekket er skjevt i seg selv. Du kan sjekke om hjulet er rett ved å holde en dekkspake av plast eller noe lignende som ikke vil skrape opp, inntil gaffelen slik at enden rører siden av felgen. Snurrer du hjulet rundt og det er rett skal avstanden mellom enden av dekkspaken og felgen forbli uendret.

Selvbygd leketøy: Dartmoor Hornet
Byggetråd
Re: Nybegynner her : Vibrasjon i forhjulet? [Re: Rasundsbak] #2418043 28/06/2017 17:30
V
vertigo Offline
Fersking
Fersking
V
Er det slark i hjulet? Kan du ta tak i hjulet og kjenne sideveis om det er slark? Noen hjul har maskinlager som kan byttes, ellers er det kanskje mulig å rense og hive inn nye kuler.

Re: Nybegynner her : Vibrasjon i forhjulet? [Re: Rasundsbak] #2418078 28/06/2017 20:18
R
Rasundsbak Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Jeg har testet dette ut med en tommestokk, og det virker ganske jevnt. kunne ikke finne slark heller. Syns liksom at det ble litt bedre etter at jeg hadde hjulet av og på igjen, så jeg mistenker at problemet sitter i festet et sted. Jeg skal også finne på noe bedre måleutstyr, slik at jeg får klarhet i dette på millimeteren. Lurer meg egentlig på om det kan være en skjevhet i akselen...

Re: Nybegynner her : Vibrasjon i forhjulet? [Re: Rasundsbak] #2418087 28/06/2017 20:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Kan jo være et slitt lager - gamle ting varer sikkert lenge, men 22 år er fremdeles ganske lenge for et hjullager

Moderator  support