Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billigoppgradering av grussykkel, kost/nytte

Billigoppgradering av grussykkel, kost/nytte #2409360 26/05/2017 08:06
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jeg har en ny (tilnærmet ubrukt 2015-modell) Scott Aspect 750. I utgangspunktet ikke noe som genererer lange blikk her inne. Jeg fikk en latterlig god deal på denne, så for øvelsens skyld, la oss anta at sykkelen var gratis og jeg lurer på hvordan jeg kan forbedre den billigst mulig.

Jeg er småbarnspappa med noe begrenset inntekt, men kan avse noen kroner med ujevne mellomrom. I dag brukes sykkelen til og fra jobb, og den kommer nok til å bli det etter en oppgradering også. Jeg kommer også til å sykle en del på grusvei (og noe stuegulvs-sti).

Kost/nytte-prinsippet teller sterkt, så det må veldig merkbare forbedringer til for at lommeboken slaktes.

Gaffelen er kanskje noe av det mest forhatte i sykkelverden. Suntour XCT, den fungerer forsåvidt greit på vei, men veier nesten 3 kilo. Å bytte denne ut med en brukt RockShox Reba vil spare meg for nesten 1,5 kilo, og jeg tror prisen kan bli overkommelig. Kunsten er bare å finne en med rett gaffelrør. Har noen tips til andre gafler som kan erstatte Suntour-en?

Er det andre oppgraderinger som er rimelige og effektive? Sykkelen veier i utgangspunktet omtrent 14,5 kg, og trenger slanking. Ellers kommer jeg til å skifte ut setepinnen, da jeg vil marginalt høyere opp, men har brukt opp den på 350mm. Jeg tror ikke det er her jeg kommer til å blåse budsjettet og gå for karbon. Ellers sitter jeg veldig fint på sykkelen, og synes egentlig den er veldig god å sykle på.

I dag ser sykkelen slik ut. Ikke noe smykke, men et greit verktøy.

Redigert av Naustdal; 26/05/2017 09:04.

Mvh.
Naustdal
Re: Billigoppgradering av grussykkel, kost/nytte [Re: Naustdal] #2409413 26/05/2017 10:44
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hei!
Sykkelen er fin den, men jeg er enig i at gaffel ikke er det dummeste å bytte.
Evt. dekk og slanger bør stå høyt på lista, for det er der slanking har mest effekt.

Resten bytter du etterhvert som det slites.

Det ser ut som om det er rett headtube på ramma med ZS lager og dermed må du bytte nedre lagerkopp til enekstern converter cup for å få inn en moderne gaffel med tapered styrerør.

Det er svært vanskelig å finne er 27,5" gaffel med rett styrerør på brukt markedet.

Nytt nedre lager kommer på rundt 300 og du finner en bra gaffel for 1500-2000 på finn.no.

Lykke til.

AG

40+ and still climbing......
Re: Billigoppgradering av grussykkel, kost/nytte [Re: Naustdal] #2409434 26/05/2017 11:50
P
Polly Offline
Entusiast
Entusiast
P
"...til og fra jobb....kommer .. til å sykle en del på grusvei (og noe stuegulvs-sti" - hvorfor ikke stiv gaffel? let litt rundt på finn eller tilsalgs her på forumet så fnner du en brukt til 29' i carbon som passer sånn ca på ac høyde. Du kan "kompensere" ved å ta vekk distanseringene under stem og event snu det i tillegg.
Bytt ut holkene til skum.
Bytt ut dekka og event slangene (få tak i lightweight som er ok i pris, eller event sett opp slangeløst)
På sånn sykling trenger du ikke 3 delt foran, får tak i billig 2 delt her eller på Finn (dukker stadig opp da "alle" nå skal ha single foran :-) ) ..original kranken veier vel bly...
Ta vekk ventilhetter og mutter på ventilene - fy fy.
Kan være noe å hente på setet ved feks å bytte til: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/sa...235-p0000023066
eller : https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/sa...222-p0000043234 som synes ok priset event sjekk finn / her for brukt..var nylig ett på 59 (eller noe) gram tilsalgs...

Re: Billigoppgradering av grussykkel, kost/nytte [Re: Naustdal] #2409479 26/05/2017 16:55
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Du har allerede fått gode tips, gaffel i karbon er knall til beskrevet bruk. Skal du ha dempegaffel vil hva somhelst være en oppgradering. En RockShox 30 TK gjør jobben på grus til en billig penge, skal du på sti vil en Reba eller Fox 32 være kjekk.
Dekkene er nok en variant med kjip gummiblanding og wire kanttråd.
Mine favoritt til skildret bruk er Continental RaceKing 2.2. Ruller godt med mye volum.

Setet ser ut som en sofa, jeg hadde ikke vært komfortabel på noe slikt. Tungt er det nok også ICON_TONGUE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå