Jeg har en ny (tilnærmet ubrukt 2015-modell) Scott Aspect 750. I utgangspunktet ikke noe som genererer lange blikk her inne. Jeg fikk en latterlig god deal på denne, så for øvelsens skyld, la oss anta at sykkelen var gratis og jeg lurer på hvordan jeg kan forbedre den billigst mulig.
Jeg er småbarnspappa med noe begrenset inntekt, men kan avse noen kroner med ujevne mellomrom. I dag brukes sykkelen til og fra jobb, og den kommer nok til å bli det etter en oppgradering også. Jeg kommer også til å sykle en del på grusvei (og noe stuegulvs-sti).
Kost/nytte-prinsippet teller sterkt, så det må veldig merkbare forbedringer til for at lommeboken slaktes.
Gaffelen er kanskje noe av det mest forhatte i sykkelverden. Suntour XCT, den fungerer forsåvidt greit på vei, men veier nesten 3 kilo. Å bytte denne ut med en brukt RockShox Reba vil spare meg for nesten 1,5 kilo, og jeg tror prisen kan bli overkommelig. Kunsten er bare å finne en med rett gaffelrør. Har noen tips til andre gafler som kan erstatte Suntour-en?
Er det andre oppgraderinger som er rimelige og effektive? Sykkelen veier i utgangspunktet omtrent 14,5 kg, og trenger slanking. Ellers kommer jeg til å skifte ut setepinnen, da jeg vil marginalt høyere opp, men har brukt opp den på 350mm. Jeg tror ikke det er her jeg kommer til å blåse budsjettet og gå for karbon. Ellers sitter jeg veldig fint på sykkelen, og synes egentlig den er veldig god å sykle på.
I dag ser sykkelen slik ut. Ikke noe smykke, men et greit verktøy.