Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny terrengsykkel for sykling med hund

Ny terrengsykkel for sykling med hund #2408174 21/05/2017 16:33
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei,

får starte med å sei at eg har absolutt ingen peiling på sykler og bruker generelt sykkel veldig lite.
Men eg har 2 stk vorsteh hunder å spesielt ein av disse elsker å dra.
ifjor fikk eg arve ein sleten sykkel av min far, Nakamura summit core, denne skiftet eg kjede på å funket greit. etter den har stått ute i carporten i vinter er kjeda rusta fast. Den har også øydelagt demper, sletne drev og gir.

Tenkte først å oppgradere denne sykkelen, men er redd det koster meir en det smaker.
Kom då inn på tanken på ny sykkel, kva meiner dykk?
Og kva sykkel bør eg eventuelt gå for? Den vil hovudsakelig brukt ute i skogsterreng og liknande ilag med hunden, kanskje ein og anna sjelden gang til jobb.

Eg veit ikkje kva eg må ut med for ein sykkel til denne bruken, men sei eg har eit budsjett på rundt 8 - 12 tusen kroner.

For dei som lurer legger eg ved eit bilde av kva eg meiner med at hunden drar. Driver på ingen måte med konkurranse, dette er berre for trening å gøy! ICON_COOL

Det kan vel og nemnes at eg er 193 høg og veger 97 kilo.

https://bergentrekkhundklubb.files.wordpress.com/2012/01/dsc_0389.jpg

Mvh,
Jon

Vedlegg
fo.jpg (61.55 KB, 110 nedlastinger)
Redigert av Emmerhofferen; 21/05/2017 17:55.
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408206 21/05/2017 18:28
erlingba Offline
.
.
Søsteren min har en Vorsteh som er veldig glad i å dra. Går i 30 kmh på flata og bra fart oppover og uten å tråkke. Det er en fordel å ha gode bremser og dekk som gir god kontroll når bikkja får los.

Jeg ville valgt en terrengsykkel med bredt styre og gode bremser. Typisk stisykkelorientert hardtail.
For eksempel en slik: https://www.birk.no/birk-beast-27-5-40-2017
Bremsene er ikke de aller beste, men for 500kr ekstra kan du oppgradere forbremsen til en meget god.

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408441 22/05/2017 14:58
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Ja det kan til tider gå fort med vorsteh som trekkhund.

Må sei den sykkelen såg interessant ut, men er det andre modeller / merker eg bør kikke på før eg bestemmer meg?
Eller er birk Beast det åpenbare valget i ca den prisklassen?

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408446 22/05/2017 15:42
B
buzz Offline
Fersking
Fersking
B
Lapierre Edge 327+ kan du få sendt til Bergen for 15k. Den har hev og senke pinne som er en klar fordel. Hilsen en som sykler med vorshter.. De har mer enn 250watts motor😂Rop hvis du vil ha👍

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408471 22/05/2017 18:06
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei,

Så var det eg å sykkelkunnskapen då! :-P kva er hev og senk pinne? Leste såvidt om det, stemmer det at du kan justere setet i fart?

Denne Lapierre edge, er du importør av denne sidan eg må kontakte deg? :-)

Er denne såpass mykje bedre en Birk Beast? Ser Beast var på tilbud i går til 10k, er Lapierre verdt 5k meir?

Beklager mange spørsmål, men sykkel kan eg dessverre veldig lite om, skjønner at det er ein mykje større verden en eg ante, og ikkje minst spennende! ;-)

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408505 22/05/2017 19:50
B
buzz Offline
Fersking
Fersking
B
Hev og senkepinne er rett og slett en bryter på styret som tar setet opp og ned. Veldig fint å ha setet nede når du kjører nedover eller trekker med hund. Om sykkelen er bedre vil jeg definitivt si ja! Lapierre er sykkelverdens Mercedes eller BMW om du vil. Jeg jobber i shopsykkel.no, vi selger Lapierre og Santa Cruz sykler. Deler.no er importør i Norge på Lapierre. Vi har demo sykler på Fagerstrand i nærheten av Oslo men det blir sikkert litt langt å reise for å prøve.
Men ønsker du en vedlikeholdsfri sykkel som bare funker så er Lapierre det rette valget å ta. Du er velkommen til å ringe meg på 47289538 hvis du trenger mer info..

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: buzz] #2408520 22/05/2017 20:23
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: buzz
Men ønsker du en vedlikeholdsfri sykkel som bare funker så er Lapierre det rette valget å ta. Du er velkommen til å ringe meg på 47289538 hvis du trenger mer info..

Say what?

Foruten det at du nærmer deg kommersiell reklame her nå, skjønner jeg overhodet ikke hva det er med en Lapierre som gjør den vedlikeholdsfri sammenlignet med andre sykler som har samme komponenter på seg.

Min Santa Cruz er hvertfall langt fra vedlikeholdsfri...

Til trådstarter så vil jeg tippe de fleste sykler kan funke for å trene med hund. Jeg har hvertfall prøvekjørt hyperaktiv husky/border collie-mix på skrotsykkel, funka fint det og ICON_SMILE

Ser du for deg at du vil farte mye i røffere terreng, eller holde deg mest på skogsveier og grus? Det kan være verdt å spørre om du f.eks trenger dempegaffel hvis du hovedsaklig vil farte på snillere terreng. Dempegafler krever fort litt ekstra vedlikehold, på samme måte som justerbare setepinner som folk anbefaler deg lengre opp her.

Selv har jeg sansen for Surlys relativt rimelige og bunnsolide stålsykler, f.eks kan du få en plussykkel her, dog uten demper: https://www.bcsport.no/surly-karate-monkey-rhymes-with-orange

Redigert av perbl; 22/05/2017 20:32.

Per B.
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408522 22/05/2017 20:31
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Hvis du bare skal sykle på grus, og lite i terrenget, kan du etter min mening droppe heve-/senkepinne. Jeg har syklet på hardtail med dravillig pointer foran, og har gått noen ganger over styret på stisykling. Innbiller meg at det ville ha gått bedre med lavere sete. I alle fall har jeg unngått trynings etter at jeg fikk ny og mer stivennlig sykkel med heve-/senkepinne. En annen mulighet er jo å ha setet lavt i utgangspunktet.

Div. sportsremedier ...
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408523 22/05/2017 20:31
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
True nok bruken vil bli på både skogsveier å grus samt litt røffere steinete terreng, så vil tru det er ein fordel med dempegaffel!

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408524 22/05/2017 20:35
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Mitt råd er en 29", med demper foran. Siden bikkjene drar mest, er ikke vekta så viktig. Mange gode sykler til 10-12 på lokale sykkelsjapper og i de store kjedene.

Så kjøper du deg en heve-/senkepinne og monterer denne. Det er tryggere med lavt sete i røfft terreng, og bedre med høyere sete når du tråkker til på flatene.

Div. sportsremedier ...
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408587 23/05/2017 06:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408674 23/05/2017 09:45
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Har kikket på kickbike tidligere, må sei det frister, men blir nok sykkel denne gang!

Fortsatt veldig usikker på kva eg skal gå for. Selvfølgelig kan eg fortsette med det vraket eg har, men eg tenker å sykle ein del i skog å fjell og ha ein sykkel som passer bruken!

Er det hips om haps om eg går på intersport å kjøper ein "terrengsykkel" der eller kjøper foreksempel Birk Beast?

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408693 23/05/2017 10:29
perbl Offline
More than words
More than words
Sålenge du skaffer en sykkel som passer deg bra, tror jeg du kan bli fornøyd med begge deler.

Det handler litt om hvor mye du vil spytte i. Beast, Surlyen jeg linka til, samt Lapierren nevnt lengre oppe er plussykler med litt større dekk, som gir deg en sykkel som er litt mer egnet for grovere sti og løsere underlag. Ulempen er litt høyere rullemotstand på fast underlag, samt at du nok ikke får de heftigste komponentene på en slik sykkel i denne prisklassen, da du betaler litt for de bredere hjulene og tilhørende deler. Mye vil dog avhenge av hva slags dekk sykkelen brukes med.

Bruker du like mye penger på mer konvensjonell sykkel fra ett av husmerkene (f.eks Diamant eller Nakamura hos Intersport) får du kanskje en sykkel med litt bedre deler. Men disse bruker ofte (etter mitt inntrykk) å være veldig spisset mot å spare vekt samt sykling på mer grusveier og lettere stier.

For lufting av hund på skogsveier tror jeg alle syklene vil funke knall, så ta deg en tur og sjekk utvalget. Prøvesitt og gå for den du liker best, der du føler du får best service og kompetanse.

Per B.
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408765 23/05/2017 13:25
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
For 8-12 får du mye bra, ikke minst brukt!
Jeg mener det kommer mest an på om du skal ha sykkelen for hovedsakelig å lufte hundene eller skal bruke den mye ellers.

Til hundebruk ville jeg vurdert en fatbike. Den vil trolig være mest tilgivelig i forhold til stabilitet med hundene vil jeg tro, da det er litt annerledes å sykle med trekk enn vanlig tråkking. Den er også litt tregere, tror hundene vil få et jevnere trekk med dette kontra en sykkel hvor man pusher de opp i for høy fart.

Ikke syklet mye med min KV, men han vil sprinte på full guffe så lenge jeg holder følge med han på sykkel, noe som fort kan føre til litt slitasje.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408773 23/05/2017 14:15
stosu Offline
Besatt
Besatt
Ser det er mange med vorsteh og andre fuglehunder her, og benytter anledningen til å reklamere for NM barmark som skal arrangeres av Trysil Hundekjørerklubb på JH stadion sør for Elverum i Oktober.

Vedr. sykkel anbefaler jeg 29", men 26" gjør også nytten sin i massevis. Det viktigste er at bremsene er gode, da det er hunden som skal trene. Ikke legg altfor mye penger i den, for den blir ganske slitt pga. sølesprut fra dekk og poter.
Hev/senkepinne blir overkill, men demper er en fordel

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408777 23/05/2017 14:39
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Anbefaler farbike og 27+ (f.eks Birk Beast)
Du har best fremkommelighet på vinteren med fatbike!

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408795 23/05/2017 16:20
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det er ikke vinter i Bergen ICON_WINK

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: mshoydal] #2408811 23/05/2017 18:17
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: mshoydal
Det er ikke vinter i Bergen ICON_WINK

Hvilke årstider er det dere har i skogen i Bergen da?

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2408813 23/05/2017 18:28
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for mange gode svar! :-)

Sykkelen er ikkje tenkt til vinterbruk, men vår, sommer og tidlig høst.
Eg trur eg får følge med litt på markedet, både finn og lokale butikker og sjå om det dukker opp noko interessant.
Kommer nok ikkje til å kjøpe noko dinna månaden, men vente til det kommer dettende litt feriepenger inn på konto! :-)

Var forresten innom min lokale intersport butikk ein snartur i dag, og han hadde ein Scott Scale 960 som eg sku få for 10-11k, hugsar ikkje heilt i farten. Vil dette ver eit godt kjøp?

Det er bare til å fortsette med gode tips og tilbakemeldinger, det blir satt stor pris på! :-)

Som sakt tidligere så vil sykkelen hovudsakelig bli brukt til treningen med hunden i skog, mark og fjell! :-)

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2409300 25/05/2017 20:22
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei igjen,

Har kikket litt på canyon grand canyon 6.9, 7.9 og 8.9.
Kan dette ver sykler som passer min bruk? Korleis er disse iforhold til scott scale 960?

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2409305 25/05/2017 20:46
perbl Offline
More than words
More than words
Canyon er konsekvent blant de syklene som scorer meget bra eller best i tester av sykler i forskjellige segment. Tror neppe du trår feil med en slik, verdien for penga er veldig bra.

Ulempen med Canyon er at du ikke har noen lokal forhandler som kan gi deg ting som gratis førstegangsservice osv. Vil du ikke skru sjøl, må du derfor være forberedt på å betale for å få verksteder til å fikse sykkelen din.

Sørg for å ta bra mål, slik at du velger rette størrelsen med størrelsesvelgeren deres.

Per B.
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: perbl] #2409464 26/05/2017 14:04
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Supert 👍 er det stor forskjell mellom grand canyon modellene? Bør eg gå opp til 8.9 eller er det like greit med 6.9? Er jo litt prisforskjell på dei.

Skruinga på sykkelen står eg for sjølv, så det er ikkje eit problem.

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2409465 26/05/2017 14:07
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes 6.9 er godt nok utstyrt til at den kan brukes til hundetrening. Som tidligere skrevet blir de fort slitt, og du kan da oppgradere sykkelen når deler blir slitt

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2409466 26/05/2017 14:31
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Du skal ha en stisykkel som skal trekkes av to vorstere altså
vorsterene er trente trekkhunder som beiner på det de kan - på sti
regner med at bikkjene har trekksele og at du bruker en form for tau/stropper som du fester til ramma

det halvgamle øket av en hund jeg har topper 35 km/t på en god dag så jeg forventer litt mer av en vorster.
greit at ikke alle er like overforsiktige og feige som meg.....men allikevel,

Jeg vil vel anbefale deg grovest mulig sykkel (fatbike?) med solide bremser, god hjelm, kne- og albubeskyttere pluss aftenbønn.
Ett annet alternativ er at du lærer hundene til å løpe løse bak sykkelen

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ny terrengsykkel for sykling med hund [Re: Emmerhofferen] #2409468 26/05/2017 14:58
E
Emmerhofferen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sikkert lurt som du nemner stosu å ikkje legge for mykje penger i sykkel, med det første vertfall! ;-)

Flamini:

Hundene har sele med strikk festet i sykkelen, kommer stort sett berre til å sykle med ein hund, då bere ein av dei er glad i å trekke, den andre er meir glad i "søndagsturer" :-)

Hundene kan springe laus bak, det er ingen problem, men denne eine vorstheren eg har elsker å dra, så er derfor eg vil ha ny sykkel til hovudsakelig dette bruket!

Eg trur ikkje eg vil ha fatbike, eg vurderte 27+ ein periode, men slo det ifrå meg igjen, då det kan hende ein sjeldan gong eg vil sykle til jobb på denne sykkelen, og ser for meg det kan bli tungt på ein sykkel med store hjul!?

Moderator  support