Eldstemann på 24 i sommerjobb-knipe. Trenger hjelp
|
Re: Eldstemann på 24 i sommerjobb-knipe. Trenger hjelp
[Re: Kake]
04/05/2017 11:14
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/05/2017 11:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva slags programmering er det poden kan/vil holde på med?
|
|
|
04/05/2017 11:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
En bekjent av meg med noen (litt foreldete) kontakter i Barteby, sier at det kan være en idé å sjekke hos LingIT og Atbrox.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/05/2017 12:25
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Først og fremst Web-programmering. Her er hva som står på CV-en. Graden av erfaring må ses i kontekst av at han et student, men han er lettklært og synes programmering er veldig artig.
Java Mye erfaring MySQL Mye erfaring HTML Moderat erfaring Javascript Begrenset - Moderat erfaring CSS Begrenset - Moderat erfaring Angular Begrenset erfaring
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/05/2017 06:14
|
Hårball
Medlem
|
Medlem
Det første jeg tenker når jeg leser dette er at det bare er å styre milevis unna dette selskapet. makan til useriøs oppførsel...
|
|
|
06/05/2017 21:50
|
art
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kan ikke hjelpe med sommerjobb, men jeg kan ett og annet om jussen i dette.
Ettersom sønnen din ikke hadde tiltrådt, regnes dette som en kontraktstvist, ikke en arbeidstvist. Arbeidsmiljøloven gjelder derfor ikke. Det er høyt opp og langt frem i slike saker, og som regel er det lite å hente rent økonomisk. (Lav kontraktsum+tapsbegrensningsplikt). Kanskje kan dere få noen tusenlapper ut av det, men det må veies mot det å legge seg ut med en fremtidig potensiell arbeidsgiver. Dessuten snakker arbeidsgivere med hverandre.
Jeg ville skrevet det på læringskontoen. Kanskje også spurt arbeidsgiver hva jeg burde forbedre, slik at jeg kan bli vurdert til neste år.
|
|
|
[Re: Flamini]
06/05/2017 21:59
|
art
Entusiast
|
Entusiast
ingen kontrakt = ingen avtale synd, trist, leit
det begynner å bli lenge siden jeg stolte på noen i det hele tatt Stemmer ikke. En avtale er en avtale uavhengig av formen. Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige. Problemet er å faktisk bevise eksistens og innhold.
|
|
|
07/05/2017 09:44
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg synes det er rart at de har tatt seg tid til å lage to oppgaver og avholde intervju, hvis de ikke har flere kandidater enn sommerjobber... Min lettere kyniske tolkning av svarene du fikk: Avslaget to måneder etter intervju var begrunnet i at han ikke har kompetansen bedriften etterspør.
"Vi har valgt en annen" Daglig leder sier når jeg presser han at oppgavene ikke ble løst med den kvalitet og innenfor den tidsramme som var forventet - uten detaljer.
"Det var flere titalls søkere på sommerjobben og etter en rask gjennomgang havnet denne søknaden et stykke ned i bunken" Men hvis oppgave 1 ikke var løst tilfredsstillende, hvorfor ga de aldri tilbakemelding om dette og satte ham i gang med en ny oppgave? Og hva er forventet tidsrom når ingen tidsfrist er gitt? Oppgave 2 ble gitt fire uker etter at han hadde løst oppgave 1.
a) "Vi har ikke hatt tid til å følge opp kandidatene kontinuerlig, men gjorde en oppsummering når fristen var over" b) "Vi er interesserte i summen av oppgavene og intervjuet, her var det andre kandidater som scoret bedre" c) "Vi har -pga. ytre omstendigheter- ikke lenger mulighet til å tilby sommerjobb"
Thomas
|
|
|
07/05/2017 11:13
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: MrAlfred]
07/05/2017 11:42
|
perbl
More than words
|
More than words
Oppgaver du trenger folk i faste stillinger til er gjerne litt mer omfattende enn sommerjobber, så trenger vel ikke være så perfekt? Men skader neppe å sende en CV og åpen søknad og høre om de har noen veldig konkrete problemer som kan løses på en sommer med kompetansen til Erik.
Per B.
|
|
|
[Re: art]
07/05/2017 11:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ettersom sønnen din ikke hadde tiltrådt, regnes dette som en kontraktstvist, ikke en arbeidstvist. Arbeidsmiljøloven gjelder derfor ikke. Det er høyt opp og langt frem i slike saker, og som regel er det lite å hente rent økonomisk. (Lav kontraktsum+tapsbegrensningsplikt). Kanskje kan dere få noen tusenlapper ut av det, men det må veies mot det å legge seg ut med en fremtidig potensiell arbeidsgiver. Dessuten snakker arbeidsgivere med hverandre.
Jeg ville skrevet det på læringskontoen. Kanskje også spurt arbeidsgiver hva jeg burde forbedre, slik at jeg kan bli vurdert til neste år. Dette er meget gode råd. Det meste er ganske gjennomsiktig sikkert også IT miljøet i Trondheim. Som nyutdannet er det særs lite fornuftig å bli sett på som vanskelig og kanskje til og med kverulant. For i denne sammenhengen er det de som forteller historien (firmaet) som kommer med "fakta", og den versjonen blir slik de ønsker å fortelle den.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
07/05/2017 14:04
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg ville skrevet det på læringskontoen. Kanskje også spurt arbeidsgiver hva jeg burde forbedre, slik at jeg kan bli vurdert til neste år. Dette er meget gode råd. Det meste er ganske gjennomsiktig sikkert også IT miljøet i Trondheim. Som nyutdannet er det særs lite fornuftig å bli sett på som vanskelig og kanskje til og med kverulant. For i denne sammenhengen er det de som forteller historien (firmaet) som kommer med "fakta", og den versjonen blir slik de ønsker å fortelle den. Hvis deres fakta skal være annerledes enn våre fakta, må e-postene i deres utbokser være ulik de i Eriks innboks. Dessuten må deres korrespondansehistorie inneholde korrespondanse vi ikke har registrert. Etter tre forsøk på å få daglig leder til å kommentere på vår versjon av hva som ble sagt og kommunisert, der alle tre forsøkene har blitt møtt med personangrep og null seriøs info, forstår jeg ikke hvilken versjon av historien de skal kunne komme med og blir trodd.
|
|
|
07/05/2017 14:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det forutsetter jo at dere får fortalt deres versjon. Og at dere i det hele tatt får vite at de forteller sin versjon og til hvem.
|
|
|
07/05/2017 15:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ville skrevet det på læringskontoen. Kanskje også spurt arbeidsgiver hva jeg burde forbedre, slik at jeg kan bli vurdert til neste år. Dette er meget gode råd. Det meste er ganske gjennomsiktig sikkert også IT miljøet i Trondheim. Som nyutdannet er det særs lite fornuftig å bli sett på som vanskelig og kanskje til og med kverulant. For i denne sammenhengen er det de som forteller historien (firmaet) som kommer med "fakta", og den versjonen blir slik de ønsker å fortelle den. Hvis deres fakta skal være annerledes enn våre fakta, må e-postene i deres utbokser være ulik de i Eriks innboks. Dessuten må deres korrespondansehistorie inneholde korrespondanse vi ikke har registrert. Etter tre forsøk på å få daglig leder til å kommentere på vår versjon av hva som ble sagt og kommunisert, der alle tre forsøkene har blitt møtt med personangrep og null seriøs info, forstår jeg ikke hvilken versjon av historien de skal kunne komme med og blir trodd. Nettopp derfor bruker jeg "fakta". Dere vil jo ikke være representert i fora der dette kan komme opp, og således ikke få frem deres versjon.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: perbl]
07/05/2017 18:22
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Oppgaver du trenger folk i faste stillinger til er gjerne litt mer omfattende enn sommerjobber, så trenger vel ikke være så perfekt? Vel, nå sier jo utlysningsteksten spesifikt at det er aktuelt med sommerjobb da. Vi er på utkikk etter fulltidsansatte, men både sommerjobb og deltid er aktuelt. Tenkte kanskje at denne har sklidd under radaren for mange siden den er listet i kategorien for fulltidsjobb. Og da er jo sjansen større for å få napp.
|
|
|
07/05/2017 18:26
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg ville skrevet det på læringskontoen. Kanskje også spurt arbeidsgiver hva jeg burde forbedre, slik at jeg kan bli vurdert til neste år. Dette er meget gode råd. Det meste er ganske gjennomsiktig sikkert også IT miljøet i Trondheim. Som nyutdannet er det særs lite fornuftig å bli sett på som vanskelig og kanskje til og med kverulant. For i denne sammenhengen er det de som forteller historien (firmaet) som kommer med "fakta", og den versjonen blir slik de ønsker å fortelle den. Hvis deres fakta skal være annerledes enn våre fakta, må e-postene i deres utbokser være ulik de i Eriks innboks. Dessuten må deres korrespondansehistorie inneholde korrespondanse vi ikke har registrert. Etter tre forsøk på å få daglig leder til å kommentere på vår versjon av hva som ble sagt og kommunisert, der alle tre forsøkene har blitt møtt med personangrep og null seriøs info, forstår jeg ikke hvilken versjon av historien de skal kunne komme med og blir trodd. Selv om dere blir trodd er det fortsatt et tapsprosjekt. Som andre sier så er det noe med hvor gjennomsiktig bransjen er, hvem som kjenner hvem, få et stempel som "kranglefant" i starten av karrieren etc.
|
|
|
[Re: MrAlfred]
07/05/2017 19:03
|
perbl
More than words
|
More than words
Oppgaver du trenger folk i faste stillinger til er gjerne litt mer omfattende enn sommerjobber, så trenger vel ikke være så perfekt? Vel, nå sier jo utlysningsteksten spesifikt at det er aktuelt med sommerjobb da. Vi er på utkikk etter fulltidsansatte, men både sommerjobb og deltid er aktuelt. Tenkte kanskje at denne har sklidd under radaren for mange siden den er listet i kategorien for fulltidsjobb. Og da er jo sjansen større for å få napp. Oi, se der ja. Ja, gikk på limpinnen sjøl da jeg antok fulltid bare ut fra URLen, og ble tydeligvis akutt rammet av priming og missa deler av teksten. Da er det bare å sende avgårde søknad.
Redigert av perbl; 07/05/2017 19:04.
Per B.
|
|
|
[Re: Syklist1]
07/05/2017 19:39
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Selv om dere blir trodd er det fortsatt et tapsprosjekt.
Som andre sier så er det noe med hvor gjennomsiktig bransjen er, hvem som kjenner hvem, få et stempel som "kranglefant" i starten av karrieren etc.
Du sier noe der. GeirK: Ikke ment som noe stikk til deg, prøver ikke snu på offerrollene her, tydelig at bedriften har vært uryddig, vil bare høre hva du tenker om et tenkt scenario: Du besitter vel en lederrolle selv? Hva om du skulle valgt mellom flere kandidater til en stilling, og ble "tipset" av en bekjent at han fikk faren til en av kandidatene på nakken etter en ansettelsesprosess? Og den bekjente står fast på at det var en ryddig prosess. Hvor dypt ville du gravd for å finne ut av rett og galt i den saken hvis du hadde flere kandidater med gode kvalifikasjoner?
|
|
|
07/05/2017 20:19
|
art
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville skrevet det på læringskontoen. Kanskje også spurt arbeidsgiver hva jeg burde forbedre, slik at jeg kan bli vurdert til neste år. Dette er meget gode råd. Det meste er ganske gjennomsiktig sikkert også IT miljøet i Trondheim. Som nyutdannet er det særs lite fornuftig å bli sett på som vanskelig og kanskje til og med kverulant. For i denne sammenhengen er det de som forteller historien (firmaet) som kommer med "fakta", og den versjonen blir slik de ønsker å fortelle den. Hvis deres fakta skal være annerledes enn våre fakta, må e-postene i deres utbokser være ulik de i Eriks innboks. Dessuten må deres korrespondansehistorie inneholde korrespondanse vi ikke har registrert. Etter tre forsøk på å få daglig leder til å kommentere på vår versjon av hva som ble sagt og kommunisert, der alle tre forsøkene har blitt møtt med personangrep og null seriøs info, forstår jeg ikke hvilken versjon av historien de skal kunne komme med og blir trodd. Jeg betviler ikke saken din. Men det er en ting å ha rett, det er noe helt annet å få rett. Mitt råd til (privatperson)klienter med småkrav, som deres (antar jeg), er å veie realistisk oppside mot eksisterende og potensiell nedside. Ettersom sønnen din har en annen jobb, og det fremdeles er en stund til sommeren, vil han, når saken tas til behandling i forliksrådet, mest sannsynlig ha et svært begrenset økonomisk tap. Det er kun det økonomiske tapet som kan kreves erstattet. Tapt erfaring mv. erstattes ikke. Eksisterende nedside er at prosessen vil være krevende, fjerne fokus fra andre viktige (og artige) ting, og om dere må bruke juridisk bistand blir det dyrt (2000+/timen). Potensiell nedside er omdømmetap på et gjennomsiktig arbeidsmarked og risikoen for at dere taper.
|
|
|
[Re: art]
07/05/2017 20:56
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg betviler ikke saken din. Men det er en ting å ha rett, det er noe helt annet å få rett. Mitt råd til (privatperson)klienter med småkrav, som deres (antar jeg), er å veie realistisk oppside mot eksisterende og potensiell nedside. Ettersom sønnen din har en annen jobb, og det fremdeles er en stund til sommeren, vil han, når saken tas til behandling i forliksrådet, mest sannsynlig ha et svært begrenset økonomisk tap. Det er kun det økonomiske tapet som kan kreves erstattet. Tapt erfaring mv. erstattes ikke. Eksisterende nedside er at prosessen vil være krevende, fjerne fokus fra andre viktige (og artige) ting, og om dere må bruke juridisk bistand blir det dyrt (2000+/timen). Potensiell nedside er omdømmetap på et gjennomsiktig arbeidsmarked og risikoen for at dere taper.
Jeg ser den. Dette er helt klart en "pick your battles"-avgjørelse. Har bare så innmari lyst at det skal straffe seg å være drittsekk, men tenker selvfølgelig på hva som kan gå galt her. Skulle gjerne dratt den til pressen dersom Adressa synes saken er god, men det gir seg ikke selv at ting fremstilles riktig, og det kan fort gi Erik en negativ PR som gjør stor skade. Trondheim er ikke veldig stort. Takk til alle som kom med gode råd. Han er i gang med å finne alternativer.
|
|
|
11/05/2017 09:19
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Telenor Digital har et utviklermiljø i Trondheim.
Øvrig vil jeg kommentere at det helt naturlig at foreldre er en del av ens nettverk ift. det å finne jobber. Det gjøres jo hele tiden! Bare tøys å ikke benytte de mulighetene som er.
|
|
|
|
|