Derfor er jeg for og imot elsykkel
|
Derfor er jeg for og imot elsykkel
23/03/2017 14:30
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
De siste 6 årene har jeg hatt henholdsvis 30 km og 24 km tur/retur til jobben, jeg satte stor pris på endelig igjen å ha fått den store gleden av å være «hard core» helårs-syklist, fantastisk bra trening, gratis trening, faktisk mer enn gratis da man ikke bruker bensin. Og egentlig ikke trening i det hele tatt for treningen ble unnagjort i «arbeidstiden». For circa ett år siden fikk jeg en ny utfordring og dette medfører 44 km tur/retur, dette ble for langt for å kunne basere seg på hverdags-sykkeltransport, spesielt på vinteren med piggdekk. Whatever, ett år med stort sett bilkjøring var ikke bra for kropp og sjel, i desperasjon måtte jeg finne en løsning, hvordan korte ned distansen? Hvordan få en mer stabil reisetid? Brukte fra 50 minutter til 1t 10minutter med sykkel, vinden var årsaken de store variasjoner. Det tunge valget ble tatt: el-sykkel…. https://www.cube.eu/en/2017/e-bike-hardt...acknwhite-2017/Det ble med andre ord en slags offroader med demper foran og 29 tommers dekk, grove piggdekk for snø og is, og skjermer både foran og bak for å dempe saltslaps. Muligens overkill, men vinteren kan gi utfordrende kjøreforhold, og sykler man hele året så bør man være skodd for alle sesongvariasjoner. Sykkelen har 9 gir, og er drevet til høyere hastigheter, max kadens i mitt tilfelle er rundt 50 km/t. Selvmotsigelsen er at sperren på 25 km/t bryter jo totalt med originalt set-up for denne sykkelen. Pluss: - Trim, ja faktisk, overaskende bra, 0.3 hk i bunnen, men fysisk trening tar man ut på toppen av dette. Blir som å gå på langrennsski i stedet for å jogge, mye raskere, men fortsatt god trening (hvis man jobber hardt for å holde hastigheten oppe). - Som pendlerverktøy er elsykkel helt OK for de som har lange avstander å tilbakelegge. - Mindre belastning på knær og hofter. Minus: - 25km/t sperre, tungt som et drog å sykle fortere enn 25 for da man må dra rundt motor og gir. Oppoverbakke er går så det suser, men på flatmark og nedover er det et rullende «drivanker». Men slikt kan man jo gjøre noe med. - Ikke bærekraftig for langturer – altså dagsturer. Kun til kortere turer opp til 2 timer. - Hverken miljø eller klima-vennlig sammenlignet med vanlig sykkel. - Mote /Status med elsykkel, solgt i tusenvis, men hvor er de alle sammen??? Ikke særlig bærekraftig å kjøpe en elsykkel når den bare støver ned, men status gir det kanskje og da er det vel verdt pengene? - Èn times tur og 5 timer lading, ikke helt balanse i det regnestykket. Blir noe klaustrofobisk over dette hvis man satser på langtur, helge-ekspedisjonen eller lignede. - Dørstokkmila blir ikke mindre, været er der ute fortsatt, det kan man ikke lade seg bort fra. Dette punktet kunne like gjerne vært under pluss, været er filteret som kun slipper igjennom de iherdige helårssyklister slik at vi får veien for oss selv. Trikset er å ha et kles-regime i bunnen et system på garderoben, og ikke vurdere dag for dag om man skal sykle, vurdere man været blir sykkelen lett stående ubrukt (både vanlig sykkel og e-sykkel). - Juks, som alltid når det gjelder «reklamedata» for dubeditter som ruller, Nox utslipp, CO2 utslipp, liter på mila, rekkevidde etc. Dette er data som ikke må tas bokstavelig, men heller som en i beste fall humoristisk overdrivelse, dette gjelder også for elsykkel. Teoretisk med 500Wh batteri og 250W motor så burde man på papiret kunne kjøre med max power i 2 timer, altså plukke ut 250W i timen, i praksis viser det seg at batteriet varer i ca. 45 minutter. Jeg har riktignok en litt flau smak hver gang jeg passerer syklister som er ute og trener, gjerne racersykler som jeg fullstendig knuser i motbakken. Jeg «trener» jeg også, gir jo «alt» oppover, men jeg har 250W ekstra, på toppen, juks? Men, rett skal være rett, jeg driver ikke med trening, jeg holder på med effektiv transport, så da har jeg alibi. Må faktisk innrømme at jeg blir i godt humør hver gang jeg tar igjen en elsykkel i pendlerdrift – at faktisk noen «bruker» sykkelen til det den er designet for, men dessverre er det ikke mange, vi får se når våren kommer, da dukker de vel fram, ikke sant? Tja, mange motstridende følelser rundt elsykkel hos mange, og ytterpunkter finnes helt fra ny-religiøse klima fundamentalister som hyller elsykkelen (og elbilen for den saks skyld), bare bokstavene EL foran skaper det halleluja stemning, til de som sverger til kun rå muskelkraft og fnyser av latsabber av friske normale mennesker som må ha motor for å sykle søndagstur med familien, hvor kona og ungene har vanlige sykler. En perfekt og lovlig elsykkel ville vært en som frikoblet motoren ved 25km/t, og over det var friksjonsløs (som en helt vanlig sykkel) uten motorbrems på pedalene. Men disse er vel kun brukt i Tour De France og lignende løp, og ikke tilgjengelig på G-sport. Sorry for langt innlegg, og ny topic, men dette har ingenting med sti å gjøre..
|
|
|
Re: Derfor er jeg for og imot elsykkel
[Re: Pendleren]
23/03/2017 14:47
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men dette har ingenting med sti å gjøre.. For nye som kommer inn og leser debatten om elsykkel her så er det veldig viktig å få med seg at det som i hovedsak debatteres på dett forumet er elsykkel på sti eller ikke. Mister man det poenget så kan man forledes til å tro at det er her er mange som er imot konseptet elsykkel. Jeg for eksempel bruker elsykkel nesten hver dag, men vil ha et forbud mot elsykkel på sti. Eventuelt med noen får unntak for helt spesielle behov.
|
|
|
23/03/2017 15:54
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Flott firsthand experience og refleksjoner over dette emnet.
Et spørsmål. Skal ikke elmotoren frakobles over 25 km/t??? Suger den lading da kanskje?
Redigert av anonym; 23/03/2017 15:55.
|
|
|
23/03/2017 17:10
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Over 25km/t kutter strømmen, og man blir sittende å tråkke motoren rundt (det er tungt). Man burde innført kompenserende bidrag, det vil si litt effekt som nullet ut motorfriksjonen, slik at det ikke bremset, men heller ikke ble motorhjelp. Men regelen si null assistanse over 25 km/t, og da blir det motorbrems istedet. Dette fører til at det er morsomt i motbakker, men kjedelig på flatmark og nedover...
|
|
|
24/03/2017 10:27
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Over 25km/t kutter strømmen, og man blir sittende å tråkke motoren rundt (det er tungt). Man burde innført kompenserende bidrag, det vil si litt effekt som nullet ut motorfriksjonen, slik at det ikke bremset, men heller ikke ble motorhjelp. Men regelen si null assistanse over 25 km/t, og da blir det motorbrems istedet. Dette fører til at det er morsomt i motbakker, men kjedelig på flatmark og nedover... Tror noen sykler (BH Bikes og Haibike) leveres med en innstilling som kompenserer for motstand i eldriftsystemet og vekten av batteriet, slik at sykkel skal ha samme motstand som en vanlig sykkel. Kan kanskje være greit å ha hvis man skal sykle sammen med noen med vanlig sykkel. Virker selvfølgelig ikke hvis man har brukt opp strømmen på forhånd.
|
|
|
24/03/2017 12:20
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, det hadde vært supert med kompenserende power, som du så treffende sier: at man da kan sykle sammen med normale syklister  Tror færre da hadde hatt behov for å fjerne 25 km/t plomben, spesielt på en sykkel som i utgangspunktet er konstruert for hastigheter opp til 50 km/t.
Whatever, jeg pendler i Vestfold, på veien til jobben krysser jeg to kommunegrenser, og mesteparten av veien er på gamle E-18 (minimal biltrafikk), laaange sletter hvor 25km/t virker overdrevent lavt.
Har testet både med og uten sperre, med sperre ligger snitthastigheten på 26-28 km/t på grunn av nedoverbakker og at jeg pumper mye på grensa mellom strøm/ikke strøm (ganske el-økonomisk, men tungt). Uten sperre går snitthastigheten opp til 35 km/t, men da brenner man strøm konstant - nedover, på flatmark og oppover, men sykkelen er i komplett balanse mellom giring og motor
Andre her inne som bor tette byer har nok andre erfaringer? Regner med lite behov for mer enn 25Km/t på grunn av tett trafikk både på vei og fortau? Og på sti bør jo 25 være uproblematisk? Upps, annen tråd, annen diskusjon... Ønsker jo ikke snakke ned esykkel på grunn av mine egne særbehov...
På vanlig-sykkelen har jeg selv opplevd å bli frakjørt i motbakke, men har raskt tatt igjen esyklisten på sletta, og kjørt forbi vedkommende som har «parkert» i 25km/t. Kanskje vi ikke skal rokke ved denne «bonusen» for trå-syklister: payback på sletta :-)
Redigert av Pendleren; 24/03/2017 12:21.
|
|
|
24/03/2017 12:28
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Og på sti bør jo 25 være uproblematisk? "
Sånn til info: 25 på sti er faktisk ganske fort, raskare enn kva dei fleste klarer på mange stiar. Sjekka raskaste tida på eit Stravasegment eg kjenner rimeleg godt: 800m lengde, 30m høgdeforskjell: Snittfart 21km/t, maks 28km/t.
Redigert av TrondAM; 24/03/2017 12:29.
|
|
|
24/03/2017 12:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tviler på at menigmann klarer å holde 25 på sti over tid, selv med motor.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/03/2017 12:33
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Tviler på at menigmann klarer å holde 25 på sti over tid, selv med motor. Nei, men med motor antek eg at ein bremsar oftare etterfulgt av raskare akselerasjon enn kva som er tilfellet utan motor, så farta kjem nok raskare tilbake etter ein brems. Så min tanke er derfor: Raskare opp i fart -> Oftare behov for bremsning på litt teknisk sti -> Meir slitasje (både av hyppigare akselerasjon og hyppigare bremsing) Men det er vel ein annan diskusjon enn den tråden her 
Redigert av TrondAM; 24/03/2017 12:38.
|
|
|
[Re: TrondAM]
24/03/2017 13:28
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
"Og på sti bør jo 25 være uproblematisk? "
Sånn til info: 25 på sti er faktisk ganske fort, raskare enn kva dei fleste klarer på mange stiar. Sjekka raskaste tida på eit Stravasegment eg kjenner rimeleg godt: 800m lengde, 30m høgdeforskjell: Snittfart 21km/t, maks 28km/t. Upps, her var jeg virkelig upresis, sorry. Det jeg mente var at sperre på 25km/t ikke var noe problem på sti da hastigheten på sti antageligvis er mye lavere enn 25km/t. Men det var jo nettopp sti vi ikke skulle diskutere, sorry...
|
|
|
24/03/2017 14:43
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Vanlig elsykkel kan da UMULIG være noe man er enten for eller mot?
Er det liksom greit med moped og greit med tråsykkel, men ikke greit med noe midt i mellom?
Sykler med både pedaler og liten bensin hjelpemotor har eksistert utrolig lenge, det eneste nye er at man bruker stille og grei elmotor i stedet.
Man skal vel være rimelig trangsynt for å ha et negativt syn på elsykler.
Elsykkel på sti, det skjønner jeg at er et tema, selv om det nok kan være litt overdrevet angst der også. Men elsykkel på vei må da være ok. Er jo ikke juks, i så fall er tog, fly, bil, moped, motorsykkel, seilbåt, motorbåt, rullator og rulletrapp juks også. Vi lever i en høyteknologisk verden. Selv tråsykkel og joggesko er juks om man tenker på at vi er født barbeint og nakne...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
24/03/2017 14:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sykler med både pedaler og liten bensin hjelpemotor har eksistert utrolig lenge, det eneste nye er at man bruker stille og grei elmotor i stedet.
Nei, det mest nye er jo at elsykkel er lov å bruke i sykkelfelt og på gang- og sykkelvei.
|
|
|
[Re: anonym22]
25/03/2017 09:48
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
25/03/2017 18:17
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Jeg tipper at poenget med tråden var å belyse for og i mot i forholdt til praktisk bruk . Har ikke slik sykkel selv, men jeg ville tenke meg om før jeg kjøpte. Synes det er nok ting som skal lades rent generelt og tilstrekkelig vedlikehold på en kostbar sykkel til er også greit å slippe. Ikke er det fristende å investere ganske mange tusen i en sykkel som blir utsatt for salt, fuktighet og slitasje som den muligens ikke tåler, når jeg har en gammel avskrevet sykkel som nærmest er gratis å bruke til og fra jobb.
|
|
|
27/03/2017 10:29
|
mr.t
Fersking
|
Fersking
Har egentlig vært for elsykkel, men har endret synspunkt etter en sykkeltur med junior i går. Maken til grisekjøring på gangvei har jeg ikke sett før. Var ikke snakk om å vise hensyn, dure av sted oppover og bortover i 25 km/t+ sikksakk mellom barn, bikkjer og gående. For håpe elsyklistene kun var en smule vårkåte i går og de roer seg ned, hvis ikke tipper jeg det blir en sesong med mange ulykker.
Det som forbauset meg var også hvor mange som tilsynelatende var unge og friske som gampet i vei på en slik sykkel. Elsykkel burde egentlig vært respetbelagt:)
|
|
|
[Re: mr.t]
27/03/2017 10:55
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Synes ikke sykkelinfrastrukturen i Oslo er helt tilpasset ukonsentrert grisekjøring med el-sykkel og særlig ikke transport-el-sykkel. Møter nesten daglig en dame som vingler på en slik en langs Ring 3 (medio Ullevål-Gaustad).
|
|
|
27/03/2017 11:18
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
De gangene jeg har gått på gang/sykkelvei og blitt snittet av sykkelister har det ikke vært el-sykkelistene som har gjort det. Det har vært "guljakkene" med kompresjonsbukser.
Og jeg har jobbpendlet en del med el-sykkel, synes noe av det beste var at jeg ikke trengte å holde farten hele tiden, siden el-sykkelen kostet mindre krefter å aksellere. Jeg kjørte med andre ord tryggere og bremset ned oftere med elsykkel.
Ser ingen grunn til at elsykler skulle vært reseptbelagt, skal alle friske personer være henvist til å kjøre bil når de ikke har treningsdagen sin?
Redigert av vids; 27/03/2017 11:18.
|
|
|
27/03/2017 12:27
|
mr.t
Fersking
|
Fersking
Enig i at det sikkert er mange "guljakker" som også burde roe seg ned på gang og sykkelsti. Men i går var det elsyklistene som var den store stygge ulven. Fartsfantomene var ute på veien hvor de hører hjemme. Kanskje bildet er anderledes hverdag vs. helg. Uansett, 25 km/t er altfor fort forbi folk og fe på gangvei.
Reseptbelagt var en liten spøk. Som jeg sa innledningsvis så har jeg vært fan av elsykkel, men når man ser friske mennesker (dog litt overvektig) i 30-40 års alderen cruise rundt på gangveg i 25km/t + på en søndag så blir jeg betenkt. Ja, bedre enn at de sitter på sofaen, men fortsatt feil i mine øyne.
|
|
|
12/05/2017 08:27
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes i økende grad det motsatte er tilfelle, altså at el-syklister skaper farlige situasjoner.
I dag var det en godt voksen dame på el-sykkel (antakelig av den typen som skulle hatt skilter iom at hun suste forbi meg når jeg lå tett opp under 30), som først sneiet en jogger på innsiden, der det var god plass til passering på utsiden, et stykke senere svinger hun av en utkjørsel rett ut i veien uten å se seg for og bilen som kom kjørende rakk heldigvis å stoppe... Ved et lyskryss spurte jeg henne om hun syntes det var skummelt; "Hva da?" var svaret. Så ba forklarte jeg om situasjonen med bilen og ba henne om å se seg bedre for.
Ikke vet jeg, men det virker som en del el-syklister ikke helt forstår hvilken hastighet de har og leser trafikkbildet heller dårlig. Selvsagt gjelder også noen vanlige syklister, men i våres har jeg sett mange rare og skumle situasjoner med el-sykler.
|
|
|
12/05/2017 10:14
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Mellom Asker og Oslo er det to-tre som bruker elsykkel, av disse er kun en som er skaper "farlige" situasjonerog han kjører egentlig el-moped (suser forbi når jeg holder 35km/t).
Fra Lysaker og innover har er det blitt en del flere, men de skaper sjeldent problemer (utover å ta en del plass).
Bysykler utpreger seg som den klart farligste gruppen, ihvertfall basert på det jeg opplever mellom Bygdø og Grünerløkka.
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
07/06/2017 13:30
|
Mathiastg
Fersking
|
Fersking
Litt morsom tråd. Fortsetter den selv om det er en stund siden forrige innlegg.
Jeg har skaffet meg litt erfaring med el-sykkel det siste året. Til jobb har jeg 23 km hver vei langs Trondheimsveien og Ring 3. Det var uaktuelt for meg å sykle denne distansen flere ganger i uken på tradisjonell sykkel, så da ble svaret el-sykkel.
Jeg trodde i utgangspunktet at en el-sykkel ville gjøre meg i stand til å cruise til jobb uten å bli svett, men det var feil. Som det står over så må du stå for all fart over 27 km/t (25 +-10 %). Overaskende mye av reisen foregår over dette, og da er det kun mine egne relativt svake bein som må gjøre jobben. I tillegg så krever det innsats å holde 27 km/t i forholdsvis bratte oppoverbakker selv med 250 W ekstra.
Nå skal det sies at man kan ta det veldig rolig og la motoren ta så og si all jobb, men da går det jo også ganske sakte. Det har jeg ikke tålmodighet til, så da tråkker jeg det jeg makter. Som regel innebærer dette at jeg ligger mellom 25 og 27 km/t oppover, og mellom 32 og 35 på flata. Gjennomsnittshastigheten er mellom 30 og 31 km/t (strekningen er unnagjort på ca. 45 min).
Erfaringer så langt: - El-sykkel er mer slitsomt enn jeg trodde. På flata må man dra på et tungt drog, og det krever større innsats i oppoverbakke enn jeg trodde. - Selv om el-sykkelen er fryktelig mye tyngre enn andre pendlersykler, er jeg ikke særlig langsommere enn andre pendlere på flata. Antar at dette skyldes at jeg kan brenne krutt på flata, og spare litt oppover, mens de andre brenner krutt oppover og sparer bortover. - El-sykkel er (for min del) vesentlig raskere enn vanlig sykkel. - Føler meg litt dum når jeg dundrer forbi racere og må av og til unnskylde meg. Bare synet av meg (med el-sykkelen) skaper nok irritasjon hos andre - På ca. 40 turer tur-retur er jeg kun blitt syklet fra én eneste gang av en syklist på tradisjonell sykkel. Har blitt syklet fra av to andre som har trimmet el-sykkelen. - I motvind fungerer jeg ofte som tog. Har hatt både tre og fire på slep. Gledelig å kunne hjelpe i motvind, og det ser ut som om det blir satt pris på (i motsetning til i bakkene). - Det er blitt ganske mange som pendler med el-sykkel. En del av disse er ikke vant til å bli syklet forbi i oppoverbakke, og jeg opplever at de i større grad enn vanlige syklister er uoppmerksomme. Når noen i tillegg har ørepropper i begge ørene kan det blir utfordrende å passere. Ved én anledning brølte jeg det jeg kunne, uten at det gav respons. - Har ikke merket at det er mer grisekjøring med el-sykkel enn vanlig sykkel. Pendlere generelt tror jeg grisekjører mer enn andre.
Alt i alt er jeg godt fornøyd med kjøpet. Har dog måttet bytte motor (garantisak), så vi får se hvordan det er med kvalitet.
|
|
|
07/06/2017 15:19
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Interessant, interessant, hvilken type motor system har du? 30-31 i snitt er bra jobba!
Og veldig godt poeng det med trim, jeg må dusje på jobben etter ankomst, så det med kunne sykle til jobben uten å bli svett er en overdrivelse (kanskje sant for korte avstander). Jeg har syklet 110mil nå, siden januar, kun pendling, og opplever at buksa blir trang. Altså at muskler i lår og legger blir større! Istedet for å trene meg ned på vanlig sykkel, opplever jeg form-økning! På vanlig sykkel burde jeg nok hatt et oppgradert kost regime (upraktisk i arbeidstiden), men på e-sykkel holder det med vanlig kosthold. Syklet i påsken (Spania) en to timers klatre-etappe med 8% stigning i snitt på vanlig sykkel, sammen med en godt trent person (som elsker klatre-etapper), ingen problem å holde følge :-) Og da hadde jeg kun "trening" på e-sykkel fra midten av Januar som grunnlag.
|
|
|
07/06/2017 16:36
|
Mathiastg
Fersking
|
Fersking
Jeg har en Focus Aventura med Impulse-motor. Den har veldig god rekkevidde (110 -120 km faktisk, ikke teoretisk). Kan sykle to og en halv gang til og fra jobb. Hvilken har du?
Jeg merker også at det gir overaskende god trim, og jeg må dusje når jeg kommer frem.
|
|
|
08/06/2017 06:06
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har Bosch CX performance med 500Wh batteri: https://www.bosch-ebike.com/us-en/ebike-systems/performance-line-cx/Hvis du har denne, så er det 612Wh, og det er meget bra kapasitet: http://www.oslosykkelverksted.no/shop/product/199/focus-aventura-impulse-2.0-17-ah-batteriJeg kan sykle tur retur på èn ladning med 25 Km/t sperre, altså 44 km (og kanskje rundt 15-20 km etter det). Kommer helt an på hastighet, ligger man mye av tiden over sperregrensa bruker man jo ikke strøm  Testet med 50 km/t sperre og da kan jeg sykle kun èn vei, måtte lade på jobb for å komme hjem. Ikke så rart for da trekker man strøm på flatmark og nedover (i tillegg til motbakker). Artig å se, nå som det på papiret er såkalt sommer, at raske syklister kommer på banen, imponerende hastighet, helt uten noen form for el-asistanse ligger de i 35-40 km/t på sletta, respekt.
Redigert av Pendleren; 08/06/2017 07:23.
|
|
|
08/06/2017 07:49
|
Mathiastg
Fersking
|
Fersking
Jepp, det er den jeg har. Har ikke testet uten sperre så jeg vet ikke hvor lenge batteriet vil holde da.
|
|
|
09/10/2018 11:54
|
hjekker
Fersking
|
Fersking
Hei, jeg vurderer samme sykkel som du har: Cube Reaction Hybrid One. Har du noen flere positive eller negative erfaringer å dele siden du startet denne tråden? Sykkelruta mi er ca. 15 km hver vei. Tenker å bruke den kun på vinteren. Vanlig sykkel ellers. Jeg er spesielt ute etter erfaring med fremkommelighet om vinteren på litt dårlig brøytet vei f.eks. Type det har snødd litt, men brøytefolka har ikke vært der ennå... Og hvordan tror du framkommeligheten ville vært med litt snødekke og en sykkelvogn (med barn i) hengende etter? Til slutt: 400 eller 500 W batteri? 2000,- forskjell så har litt betydning for prisen... Men om man ikke klarer 15 km i kaldt vær med 400 W så blir jo valget enkelt... Håper du ser denne såpass lenge etter du startet tråden 
|
|
|
09/10/2018 13:38
|
Pendleren
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ikke mye å si, - Vasket sykkeljakka med kontrollenheten (Bosch Intuvia) i baklomma på jakka. 40 Grader inkludert sentrifugering. Kontrollenheten overlevde, er like fin 😊 - Har passert 412 mil. - byttet kjede og bakdrev èn gang. - Mistet èn bolt til krankarm, kjøpte ny på nettet. Boltene er av ISIS typen, og bør etterstrammes en gang i blant, vanlig problem på både el og analog sykkel. - Har kun opplevd kontaktproblemer med kontrollenhet i tilfelle av regn/yr i kuldegrader som fryser til is i ansiktet, på tøyet og Cube ramma. Da kan det innimellom glitsje litt antageligvis at vannet frostsprenger under kontaktpinnene. Under slike værforhold pleier jeg å trekke en liten frysepose (til mat) over enheten. - Plass til ISP dekk (pigg) er det akkurat og det er en fordel på vinteren når snøen blir høy flyter du bedre oppå. Og strøm gjør det lettere å holde farta oppe 😊 Elsykkel er moro på snø! Og skjermer er påbudt hele året. Kjører Schwalbe Marathon på sommer, godt med ekstra punkteringsbeskyttelse. «Kjører» forbi mange som kastes fra side til side på dårlig brøytet vei, brede ISP (som nevnt) OG 250W gir vei i vellinga.
Hva savner jeg? Lys, fastmontert som drives av batteriet. Her forbruker jeg mye rart på AAA batterier. Hadde en plan om å kjøpe ledninger med plugger som passer inne bak motordekselet, men tida går og AAA virker det også.
Rustplager, nei, ikke merkbart, waieren til bakgiret gikk litt tregt på slutten av sesongen, smurte denne opp og har virket fint siden, men bør nok byttes før vinteren setter inn for fullt. Vasker sykkelen kanskje to-tre ganger i året (men ikke på vinteren). Dusjer kjedet hver uke med WD40, dette renser og smører. Smør ofte med tynn olje i stedet for en gang i året med superallyGTgold-fludium.
Og batteri, for 15 km bør 400Wh holde. Jeg var (og er skeptisk) til levetiden, men kan ikke se noen degradering, selv etter 4000km og ørtenhundre ladinger, «bank i bordet». Hvis du skal trekke sykkelvogn ville jeg gått for 500Wh.
Og ja, dempegaffelen måtte jeg plukke fra hverandre og smøre opp i sommer, den begynte å bli «hakkete» på returen.
|
|
|
09/10/2018 20:13
|
hjekker
Fersking
|
Fersking
Takker! Dette var et veldig godt og informativt svar for en som er helt blank på både elsykkel og vintersykling  Og det bare bekrefter jo at det er en helt ok sykkel til mitt bruk! Etter 3 vintre med sykling i stedet for månedskort fra Ruter så bør sykkelen være spart inn. Jeg er 193 cm høy så da blir det 23" ramme med 29" hjul i så fall. Godt å høre at ISP (antar 2.25?) gjør susen på snøføre! Sykkelvogna skal jeg bare dra de siste 2.5 km så da burde sikkert 400W holde. Har gode lademuligheter på jobb. Når det gjelder lykt så bruker jeg i dag oppladbar fra Magicshine som foreløpig har gjort nytten i hvert fall: https://www.xxl.no/magicshine-mj-890-sykkellykt-svart/p/1092254_1_styleMå bare huske å lade alt hele tiden ;):
|
|
|
10/10/2018 13:21
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Du burde har en Magicshine på styre på full guffe, og en på blink på hjelmen.
Han karen der traff jeg på vei til jobb igår, sjempestas.
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
12/10/2018 05:58
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Du burde har en Magicshine på styre på full guffe, og en på blink på hjelmen.
Han karen der traff jeg på vei til jobb igår, sjempestas. Det er så mange av disse rundt der jeg bor at det er skummelt, ofte midt i 40-årene og i full tour de france bekledning.
|
|
|
|
|