Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

London kollektivt - Oyster eller kontaktløst

London kollektivt - Oyster eller kontaktløst #2391147 22/03/2017 09:01
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal til London mot slutten av måneden. Blir der i 3-4 dager, så kollektivtransport vil nok bli flittig brukt.
Oysterkortet er jo kjent som den beste måten å betale for slikt, men nå har jeg blitt gjort oppmerksom på at også kontaktløse bankkort kan benyttes. Da får man automatisk den beste rabatten ettersom hvilke soner man er innom og hvor ofte man reiser, og slipper å huske på restsaldoen på Oysterkortet den dagen man drar.

Så til spørsmålet. Jeg har kun et kontaktløst debetkort. Kredittkortet mitt har det ikke. Hva sier folk, er det noen risiko med å bruke debetkortet sitt for å klokke seg inn og ut av t-banen? Jeg setter jo ikke kortet inn i noen terminal, så skimming er vel ikke mulig. Kan det skimmes hvis man bare er i nærheten av en kjeltring idet jeg registrerer meg inn/ut?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2391183 22/03/2017 10:18
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Se her: http://www.dinside.no/reise/kortet-du-bor-skaffe-deg-om-du-skal-til-london/67416652

Trådløse kredittkort er tatt i diskusjonen under artiklen.

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2391196 22/03/2017 10:40
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Funka bra sist jeg var der, men har bare testet det litt. Du skal helt oppi leseren for å bli trekt, så hvis du blir skimmet blir du det isåfall inne på banen av pågående mennesker. Er der såpass ofte at jeg har oyster med penger på. Best pris får du med Oyster også, men det kan fort bli igjen noen pund der.

PS: lurer på når ola dunk kan se til London og Paris på hvordan billettsystem på kollektivt burde ha vært.

Redigert av AndreasLie; 22/03/2017 10:41.
Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2391222 22/03/2017 11:48
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Problemet til "Ola Dunk" er vel at vi har sett alt for mye til London og Paris, i stedet for å se på hva som er realiteten i Oslo..

Hva føler du er så bra med London?

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: Gråstein] #2391445 23/03/2017 09:03
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Gråstein
Problemet til "Ola Dunk" er vel at vi har sett alt for mye til London og Paris, i stedet for å se på hva som er realiteten i Oslo..

Hva føler du er så bra med London?

For det første slusesystemet. Du betaler for den strekningen du kjører og du må betale for å gå av. I Norge argumenterer de med sikkerhet og det er grunnen til at slusene står oppe. Jeg har aldri blitt stoppet i kontroll og kunne derfor per def ha kjørt gratis (kjøper billett av prinsipp). Enkelheten med oyster er også for meg som kjører bane osv et par ganger i året. Da kunne jeg ha brukt contactless eller hatt en liten sum på kortet. Kjører man flere ganger i løpet av en dag blir det billigere og billigere per tur med oyster. I ruter appen kan man kjøpe 24t billett og og man må vite på forhånd om man blir reisende rundt mye eller ikke.

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2391460 23/03/2017 09:41
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Har prøvd begge deler. Drog til London for første gang, lenge før det ble aktuelt med bankkort. Jeg fyller oyster-kortet mitt når jeg kommer på flyplassen og benytter stort sett dette hele tiden. Da har jeg kontroll på hvor mye jeg har svidd av på kollektivt mens jeg har vært der.

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2391480 23/03/2017 10:40
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Enig i at vi gjerne kunne hatt høyere bøter for å gjøre det mer attraktivt for de som sepkulerer i "forventet kostnad" og dermed ikke betaler. Spesielt er dette et problem i rushtiden, der det som du sier nesten aldri er kontroller.

En hovedgrunn til å ikke ha porter i Oslo er at de fleste stasjonene faktisk ikke er stasjoner, men perronger i "gokk".

Reisekort med penger får du av Ruter også. Siden hele tbanen er samme sone trenger du bare å bruke det når du går på. OK, så konverterer den ikke automatisk til dagspass om det er bedre, det hadde vært bra.

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2395019 05/04/2017 09:15
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hjemme igjen, og ville bare nevne at kontaktløst fungerte helt utmerket. Både kona og jeg 'bippet' oss inn og ut av t-bane og buss _mye_ de dagene vi var der. Ser fra bankutskrift at vi kom opp i maksbeløpet hver dag, så ubegrenset bruk ble ca. 70,- pr.døgn.

Et tips til andre; man bipper seg både inn og ut fra tog og t-bane, mens på buss så bipper man seg bare inn.

Forøvrig herlig med en smak av vår også. 15-17 grader og solskinn i London.

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2534934 07/02/2019 11:35
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bringer opp denne igjen for å spørre om noen har erfaring med betaling på buss og t-bane med barn på slep? Vi skal dit til sommeren, og døtrene våre (i hvert fall ikke hun minste) har ikke kontaktløst Visa/Mastercard.

Er det greiest om de får seg et Young Visitor discount på et vanlig Oystercard? Pleier man å bestille dette på forhånd, eller ordnes det kjapt på et Visitor Centre?
Blir det mindre styr om de bare kjøper seg en vanlig 7-dagers billett? Eller må de uansett ha et Oystercard og så fylle opp det med en 7-dagers? Kan den evt. også brukes på toget til/fra Gatwick?

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2534953 07/02/2019 12:44
J
jhn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Hvor gamle er kidsa. Barn reiser gratis hvis voksen har oyster, men husker ikke aldersgrensa. Mener det var 11 år. Men uansett alt kan kjøpes på automat når du kommer dit.

Redigert av jhn; 07/02/2019 12:47.
Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2534958 07/02/2019 12:56
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
De er begge innenfor 11-15, så regnes som child der men ikke gratis (opp til 11).

Har funnet ut at 7-dagers papirbillett ikke kan brukes, da den ikke er gyldig ut til Gatwick (måtte ha kjøpt Aiport Express i tillegg i så fall). Da blir det Oystercard og innom et Visitor Centre for å få registrert dem som halv pris kan det se ut som.

..alternativt sørge for at 11-åringen får seg eget bankkort før vi drar (hvis norske bankkort til barn har kontaktløst-symbolet?)

Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: parob] #2535053 08/02/2019 07:36
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Har ikke far eller mor to eller flere kort med trådløs NFC? F.eks. et kredittkort eller et annet debitkort?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: London kollektivt - Oyster eller kontaktløst [Re: Hæ?] #2535058 08/02/2019 07:58
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Har ikke far eller mor to eller flere kort med trådløs NFC? F.eks. et kredittkort eller et annet debitkort?

Ahh.. good thinking! Ved forrige Londontur hadde jeg svart nei på det, men fikk akkurat nytt kredittkort nå. Måtte sjekke, og det nye har jaggu kontaktløs betaling det også. Da løser det seg :-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå