Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Noob trenger hjelp til sykkelkjøp

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360115 01/11/2016 01:19
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: oevre
godt å høre at du e fornøyd! er dette en sykkel jeg kan vokse inn i et par sesonger fremover eller?

Kjøpte min på salg senhøsten - 14, holder fortsatt, sykkelen er tøffere enn meg, klarer ikke å utnytte dens potensiale...

Quote:
det som er greit med denne for min del er at jeg kan se den og plukke den opp lokalt. det er noe som tiltaler meg. er prisen riktig tror du?

Kostet vel noe i underkant av 40tusen ny, fikk 50%, kanskje litt prutingsmon? Men vil ikke undergrave markedet for mitt evt salg ICON_SMILE

...noen må være blant de siste.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: frawo] #2360116 01/11/2016 01:43
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
ser den. mulig det er noe å gå på prismessig da.. får ta en prat med han når jeg skal se på den. har lest litt nå i kveld og sykkelen virker jo veldig bra i utgangspunktet ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360124 01/11/2016 06:59
Furu Offline
/Stig
/Stig

Problemet mitt når det gjelder "nyoppdagelser" som dette er at jeg helst vil ha utstyret i går selv om jeg mest sansynlig ikke får brukt det før til våren. Det beste er vel bare å puste litt med magen, ta seg litt tid og sette seg bedre inn i ting samtidig som jeg venter på den riktige sykkelen.
Vanskelig å treffe rett på første sykkel uansett.
Jeg ville klint til og kjøpt meg en sykkel så raskt som mulig, for da hadde jeg fått mest sykkeltid.

Stig

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360149 01/11/2016 07:56
knut77 Offline
Besatt
Besatt
skreiv ei melding på den lokale sykkelklubben sin fb side om at jeg var ute etter sykkel.

fikk tilbud om denne: LAPIERRE SPICY 527

budsjettet har strekt seg endel siden i går,men er det noen som har innspill angående denne sykkelen? Han vil ha 18k for den.

Skal være lite brukt denne sesongen pga en operasjon.

Det kan være en fin sykkel. Om det er 2014mod så er den ~3 år gammel og det kan bli litt utgift på service av dempere, lager, bremser og kanskje drivverk. Du finner fine, nye sykler i samme prisklasse. Det er veldig kjekt å handle i en lokal butikk, det vil nok være ting du lurer på, og da er det fint å ha et sted å gå.

Stikk innom Birk Sport i Tromsø og hør om de kan skaffe Fuji Auric 1.7 til en fin pris. Hold deg unna Breezer (:

Tromsø Ski og Sykkel har ikke så mye aktuelt på nettsiden, men importøren har kanskje Trek Remedy stående. En billig Remedy blir kanskje litt spinkel, er du heldig får du en Trek Slash 7 til 20k, har sett den prisen andre steder.

Ellers finnes det flere kandidater i nettbutikker, men jeg hadde forsøkt lokalt først.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: vehe] #2360198 01/11/2016 09:33
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Kjenner en som for et halvt år siden kjøpte en Canyon Spectral. Beste kjøpet han hadde gjort på lenge.

Sikler på en selv, de er supernice ICON_WINK

Sitat: vehe
skreiv ei melding på den lokale sykkelklubben sin fb side om at jeg var ute etter sykkel.

fikk tilbud om denne: LAPIERRE SPICY 527

budsjettet har strekt seg endel siden i går,men er det noen som har innspill angående denne sykkelen? Han vil ha 18k for den.

Skal være lite brukt denne sesongen pga en operasjon.

Du får en ny spectral 5.0 til den prisen.

https://www.canyon.com/no/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360218 01/11/2016 10:09
K
kjetilmik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg selger min Canyon Nerve, ligger ute til 12000 pris kan diskuteres.
http://www.finn.no/85164012

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360292 01/11/2016 13:00
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Det er flere dempere der ute, men Fox og RockShox sine er gjengangere.

Fox har i en periode slitt med kvaliteten på dempergaflene sine, men har i de siste årene begynnt å ta igjen forspranget. I år kom Fox med dempergaffelelen Float FIT4 som etter sigende skal være på samme nivå som RS sin Pike. Det som er greit å vite at det finnes oppgraderingsmuligheter for de Fox gaflene som i sin tid fikk dårlige tilbakemeldinger. Ny innmat. Ny demper. So they say. Men sjekk på forhånd om det finnes oppgraderingsmuligheter for akkurat den gaffelen du står ovenfor før du slår til.

Det som virker å skille Float'en og Pike'n nå (forenklet) er at Float'en er mer plush og Pike'n er mer stiv, hvilket leder til konklusjonen om at Float'en skulle passe bedre til lette ryttere og Pike'n til tyngre ryttere.

Pike'n har ikke vært helt uten kritikk den heller, og mener jeg å huske den etter sigende pakker seg for lett. Men det er vanskelig å si.. alle produsenter har nok noen svin på skogen, og noen ganger får enkelte kunder dårlige greier, og samtidig har folk forskjellige oppfatninger av hvilke egenskaper man ønsker seg. Hva er da best? ICON_SMILE

Öhlins, Push sies å lage greier som er bedre, noen hevder bare litt, men de er da selvsagt grisedyre. Det finnes andre flinke i markedet også, men de kjenner jeg ikke til. Anbefaler å velge en gaffel med en brukergruppe et eller annet sted på nettet, så du vet hva du kjøper.

Det samme anbefales å gjøre for bakdempere. Og er demperen properitære mtp. innfestning i ramma, eller kan den byttes ut med en generell fabrikkmodell?

Jeg ønsker å gå for en Fox Float 34 FIT4 29" gaffel med 140mm vandring. Er en forholdsvis lett rytter, og liker plush demping som også fungerer som en stiv nok tråkkeplatform. I tillegg er jeg opptatt av vekt, og denne er rundt 100gram(?) lettere enn Pike'n. Trenger ikke å gå opp til en 36 i mitt terreng, så da sparer jeg den vekten også.

Bremser er også en greie. Shimano bremser og da XTR har alltid vært min favoritt. Aldri hatt noen problemer, og bare digger å kun bruke pekefingrene når jeg bremser ned, selv ved hard nedbremsing. Følelsen i pekefingrene styrer alt, og jeg digger japanerenes presisjon og kraft, som gjør meg i stand til å kontrollere sykkelen på den hårfine linja mellom full sladd og feste.

De billigere Shimano'ene er også veldig gode, og i flere tilfeller er forskjellen mellom modeller stort sett bare vekt. SRAM har fått mye kritikk opp igjennom for sine bremser, men den nye toppmodellen har fått veldig god kritikk. Jeg likte de ikke, og syntes sykkelen jeg testet rett etterpå, med rimeligere XT bremser funka bedre.

I bremsenes verden, som ellers i verden er det mange forskjellige meninger om hva som er best av egenskaper i en brems. Shimano har alltid vært kjent for å lage solide saker, men de har fått litt tyn for noe av det siste de har laget (ikke opplevd selv). Som sagt så digger jeg "Shimano følelsen", og med lange utforkjøringer ned fra fjellet ville jeg hatt Saint bremsene. Shimano bremser som er laget for utforkjøring. Magura får også skryt i den kategorien, og det finnes andre greier som sikkert også er bra.

Denne kan være verdt å lese:
http://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Bremser, dempere og annet kan man bytte ut etterhvert også, så alt som står på en sykkel bør ikke være 100% innertier, men det kan være greit å lære seg priser, så du vet hvor mye ting koster å bytte ut.

Når det gjelder deg og ditt behov så må jeg si det var lurt å melde seg inn på den Facebook gruppa.
Nordlendinger er hærlige gjennomgående hyggelige. De vil garantert kunne tipse deg om hva du trenger. Og du skal ikke se bort i fra at du kan få bli med ut og få oppleve stiene også.

Flere av de sykkelgutta har helt sikkert flere sykler i stallen, og da helt sikkert en sykkel du kan få lånt. Og ved å bli med en gjeng ut på tur kan du kanskje fått muligheten til å få testet litt forskjellig også? ICON_SMILE

Med tanke på at kompisen din ønsket seg en Enduro sykkel etter å ha testet litt i nærområdet, så skal du ikke se bort i fra at gutta vil anbefale deg en stisykkel ala det jeg er ute etter og opp til kraftige sykler i enduro-klassen.

I så tilfelle ville jeg valgt den typen som ville gitt meg mest glede, hvor også avstand til og mengde av tilgjengelig terreng for de ulike syklene også var med i konklusjonen. Som du vet så er jeg en svak rytter så om jeg kunne ha rettferdiggjort kjøpet av en lettere sykkel så ville jeg ha gjort det. ICON_WINK
Om det for det meste var "Enduro terreng" rundt om og forbi, så ville jeg ha valgt en sånn sykkel.

Men med fallskjermhopping og selvtillit i utforkjøringer som stikkord, så er du kanskje tilbøyelig til å velge grovere saker nesten uansett? ICON_WINK

Om du skal trøkke til i utforkjøringer bør du vurdere hjelmtype, og body armor også. Ryggskinne, kne- og albuebeskyttere er veldig lurt å ha når det går gæli.. og det hender det at det gjør. ICON_SMILE

Kjenner selv veldig godt til "vil ha det med en gang" følelsen. ICON_SMILE
Det kommer til å gå litt tid for å få realisert mitt 2017 Fuel Ex bygg, så jeg må bare smøre meg med tålmodighet.
I mellomtiden har jeg min "stiifiserte" Specialized Epic som døyver smerten, og det hjelper faktisk litt.

Mange kule sykler det nå er referert til i tråden, også den med digitale dempere.. men jeg er usikker.. enda mer greier en kan ødelegge, og hvor dyrt er det å bygge demperne opp igjen i tilfelle det blir nødvendig? Får jeg i det heletatt tak i deler om det trengs? Kan hende frykten er ubegrunnet, men.. men.. sånn tenker nå jeg. ICON_SMILE

Leser at noen anbefaler at du bare skal kjøpe deg sykkel nå for å komme igang, og ja det er noe i det også. Men om du leser deg skikkelig opp, og får testet litt forskjellig (er vel sykkelbutikker i nærheten også?) kan du gjøre et mer kvalifiser valg, og da med en større sannsynlighet for at du blir fornøyd. Riktig størrelse og bruksområde bør etter min mening være hovedfokus. ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: knut77] #2360320 01/11/2016 15:03
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
nåværende eier har hatt denne i ca 1,5 år. Denne sesongen har den vært lite brukt pga eier har vært operert så jeg tror denne kan være et godt kjøp. Jeg spurte angående service og eier mente at sykkelen var så lite brukt at det skulle ikke være behov før etter neste sesong. Skal stikke innom han en dag denne uka å kikke på den så får vi se hva det blir til.

Jeg bor i Harstad så om jeg skal til tromså m jeg ha flere ærender da det er ca 4 timer kjøring hver vei. Vi har ett par lokale forhandelere her i byen også men tror ikke de har inne så mye :/

Forøvrig mange gode tips her. problemet mitt på dette tidspunktet er at det tipses om så mange modeller at jeg blir helt forvirret ICON_LAUGH

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: StiMedFlyt] #2360324 01/11/2016 15:15
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
takk,igjen for utfyllende svar med mye god informasjon.

som jeg svarte en lenger opp her så tenker jeg at jeg tar en kikk på denne brukte,lokale sykkelen og tar en prat med eier. størrelsesmessig tror jeg denne skal være bra og flere i den lokale sykkelklubben har skrevet at det er en sykkel jeg ikke vil bli misfornøyd med. Jeg skal forøvrig ikke ha "det første og beste" så jeg får se hva det blir til etter en sykkelprat med eier.

Denne er forøvrig 1,5 år gammel og lite brukt så om prisen er riktig tror jeg det kan være et bra kjøp (men hva vet vel jeg). etter litt research har jeg intrykk av at det er ett annerkjent merke hvertfall.

(edit: denne har ikke de elektroniske demperne)

når det kommer til bruken er jeg jo som nevnt helt fersk,men jeg vil ha utstyr som ikke holder meg tilbake fra raske nedkjøringer langs stier etter toppturer ol. mulig en sykkel i denne klassen er litt overkill for meg i begynnelsen men jeg vil heller ha noe som takler "det meste" slik at det er jeg selv som blir begrensningen. Godt verktøy er halve jobben og jeg føler det er litt sånn med utsyr også.

Redigert av oevre; 01/11/2016 15:45.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360344 01/11/2016 17:09
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Denne er forøvrig 1,5 år gammel og lite brukt så om prisen er riktig tror jeg det kan være et bra kjøp (men hva vet vel jeg

når det kommer til bruken er jeg jo som nevnt helt fersk,men jeg vil ha utstyr som ikke holder meg tilbake fra raske nedkjøringer langs stier etter toppturer ol. mulig en sykkel i denne klassen er litt overkill for meg i begynnelsen men jeg vil heller ha noe som takler "det meste" slik at det er jeg selv som blir begrensningen. Godt verktøy er halve jobben og jeg føler det er litt sånn med utsyr også.

Min Spicy har passert registrerte 3000km, har skiftet hjullager bak en gang, ødelagt bakhjulet en gang (egen feil), tatt demperservice foran/bak (ca 2000,-), service to ganger på reverben, kun skiftet drev foran/bak med kjede en gang, ingen feil med bremser/gir....tåler mye juling (så mye jeg klarer å gi den), perser stadig nedover selv om alderen (min) begynner å tynge...sykkelen er fortsatt "overkill", men noe flott verktøy må man ha...

...tror du kommer til å bli fornøyd.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360349 01/11/2016 17:34
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S

som jeg svarte en lenger opp her så tenker jeg at jeg tar en kikk på denne brukte,lokale sykkelen og tar en prat med eier. størrelsesmessig tror jeg denne skal være bra og flere i den lokale sykkelklubben har skrevet at det er en sykkel jeg ikke vil bli misfornøyd med. Jeg skal forøvrig ikke ha "det første og beste" så jeg får se hva det blir til etter en sykkelprat med eier.

Denne er forøvrig 1,5 år gammel og lite brukt så om prisen er riktig tror jeg det kan være et bra kjøp (men hva vet vel jeg). etter litt research har jeg intrykk av at det er ett annerkjent merke hvertfall.

Pleier selv å si at gode verktøy er MER enn halve jobben. ICON_WINK
Kjenner ikke sykkelen, men typen sykkel bør passe den bruken du beskriver, og den får gode skussmål.

Fant dette i den artikkelen du linket til:
The fit: The Lapierre Spicy 527 puts you in a more traditional upright body position than some other bikes in its class. This isn’t necessarily a bad thing, though, since this geometry puts you in a more pedal-friendly position for climbing those long hills. The top tube is on the shorter side. Our test bike was a large, but it only felt slightly bigger than some medium frames. The head angle is right in the sweet spot for enduro riding. The bike is slack enough to give you confidence as speed increases, and it is steep enough to knife through flat corners. The only complaint we had was the tall feel of the bike.

Det tyder på at det er størrelsen L du skal ha.

Og om størrelsen er innenfor, så hvorfor ikke?
Om prisen er bra eller ikke kan jeg ikke si noe om.

Med denne sykkelen så bør du ha et godt utgangspunkt for å bli kjent med stisyklingens gleder. ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360370 01/11/2016 19:28
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Jeg tok sjansen på at Tromsø var innen rekkevidde (: Jeg ser det finnes en butikk som heter Sykkel og Motor i Harstad. De selger bla GT. Jeg mener ikke nødvendigvis at en GT Force er bedre enn en Lapierre Spicy, men her har du iallefall en butikk for service og reklamasjon.

Lapierre Spicy 527'n du skal se på er altså en 2015 modell? Er det denne? http://wideopenmag.co.uk/2015/01/introdu...ierre-spicy-527
Denne sykkelen ser godt utstyrt ut, og det hadde ikke brydd meg et sekund at det ikke er elektrisk demper, de færreste sykler har det. Jeg tror ikke denne sykkelen vil oppleves kort av noen på 180cm. Jeg ser at sykkelen får kritikk for tunge hjul og dekk i enkelte tester, sånt er enkelt å oppgradere senere om man skulle begynne å sykle mye. Det kan jo hende at denne sykkelen er kjøpt ny av en butikk i området? Husk å prute, man får nye sykler med brukbart utstyr for underkant av 20k.

Bare å dra på tur med en sånn sykkel (:

http://www.youtube.com/watch?v=D7DeGeWvrxU

http://www.youtube.com/watch?v=XO4IixNNaN8

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: knut77] #2360380 01/11/2016 19:52
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: knut77
...
Jeg tror ikke denne sykkelen vil oppleves kort av noen på 180cm.
...

Det må vel komme ann på hvilken størrelse det er snakk om? ICON_WINK
Ut i fra det jeg kan se er anbefalt rytterhøyde på størrelsen L mellom 174cm og 184cm.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: StiMedFlyt] #2360384 01/11/2016 20:06
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Ja, hadde fått for meg at det var strl L. M blir nok for lite, da hadde jeg kikket videre.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: knut77] #2360389 01/11/2016 20:26
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg er usikker på om det er en 14 eller 15 modell,men eier sa hvertfall at han hadde eid den ca 1.5 år og han er eneste eier. antar det er en overligger fra ´14. Nåværende eier er 184 høy og jeg er 182 i følge passet så tror størrelsen er spot on. han husket ikke om det var L eller XL.

Spørsmålet mitt på dette tidspunkt er vel om en lite brukt LaPierre spicy er et bedre kjøp enn f. eks en Spectral 5.0 som bl.a. er nevnt tidligere i tråden?

Sykkel og motor har vi her ja og jeg tror de forhandler LaPierre også. ellers har vi xxl, g-sport og sport1 som jeg vet om.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360416 01/11/2016 21:39
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
XL er etter det jeg kan se anbefalt for 182cm og oppover. Kan nok få skrudd deg inn på begge størrelsene, men det er vanskelig å si hva som passer deg best uten å prøve begge.

Sjekket også på Canyon sine sider, og fant denne til 15.399,- (5'ern var utsolgt):
https://www.canyon.com/no/mtb/spectral/2016/spectral-al-6-0.html

Det er mye sykkel for pengene, og toppmodellen ser ut til å få bra omtale, så geometrien og demperopphenget er nok ikke så gæli.
Bare gaffelen på'n ligger på tilbud med 15% rabatt hos bike24.de og koster nå 7.200,- pluss moms og frakt. Så ja, mye sykkel for pengene.

Jeg vet ikke, men for meg så lukter ny mer fugl enn en brukt her.
Skulle vært et veldig bra tilbud om jeg hadde gått for en brukt. Er noe med å ha sykkelbutikken på lag også, om det skulle være noe.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: StiMedFlyt] #2360423 01/11/2016 22:01
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
har kikket litt på canyon etter tips her i tråden,men jeg vet ikke helt. om jeg kjøpe en innstegsmodell canyon til 20-22k så ser jeg for meg at jeg får maks 8-9 for den om jeg evt vil oppgradere etter en sesong eller to. Mulig jeg tar feil men det er jo et ganske stort pristap. når man da sitter på en basi modell så regner jeg med at man kommer til kort i bruktmarkedet. Ikke det. tap blir det jo uansett hva man kjøper. Er canyon så sinnsykt bra da?

Hvordan er det med garantisaker osv? må man sende deler/sykkelen til Tyskland om det skulle være noe?

(edit: ser forøvrig 6.0 også er utsolgt i min strl.)

Redigert av oevre; 01/11/2016 22:05.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360534 02/11/2016 10:13
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Synes det er veldig vanskelig å gi deg råd med så begrenset informasjon.
Som tidligere nevnt mener jeg at det er terrenget og hvordan du skal bruke sykkelen som bør være førende.

En for grov sykkel kan bli bra kjip å sykle med der hvor den er overkill, i alle fall kjipere enn en sykkel som er beregnet for det underlaget du sykler på, bortover og oppover.

Nedover kan du dra på mer med en mer kapabel sykkel, men hvor fort og heftig har du egentlig planer om å kjøre?

Vekt er ikke alt, men en grovere sykkel blir tyngre å dra med på langtur, og det å ende opp med å dytte en for tung sykkel opp alle bakkene kun for å kjøre fort ned igjen er ikke noe JEG synes er gøy, men det er noen som liker det også.

Og om du ender opp med å kun kjøre "sånn passe fort" ned igjen er det ikke sikkert at du trenger en så grov sykkel i det heletatt.

Du kan nemlig kjøre bra idiot nedover med en mindre kapabel sykkel enn en sykkel i Enduro klassen også. Her er et utdrag fra en test av 2017 Fuel Ex'en:

"Tester Jed Donnely got on it and instantly sent a 30-foot step-down ladder drop at eight in the morning. I nearly pooped my pants watching, but according to Jed, "the rest of the descent was awfully fun, as I then trusted the Fuel's capabilities. For a ultralight trail bike, I was very impressed with how it went downhill. "

I excitedly sent the Trek product people a note saying "Hey, this 130mm trail bike can huck a 30 drop." While happy to hear this, they urged us to maybe dial it back a bit."

Det er litt over 9 meter de snakker om her, og nei sykkelen er ikke beregnet for denne typen bruk, men det går visst ann med riktig landing.

Så spørsmålet er hvor fort og heftig kommer du egentlig til å kjøre?
Og det lønner seg å være ærlig med seg selv når en skal velge seg en sykkel. ICON_SMILE

Uten at jeg kjenner deg vil jeg tro at selv Fuel Ex'en med 130mm vandring kommer til å være mer kapabel enn det du tør å ta ut, i alle fall til å begynne med. Så ut i fra bruken du har sett for deg, vil jeg tro at en bra stisykkel vil være en mer morsom sykkel for deg å starte med.

Men jeg vet ikke.. ICON_SMILE

Redigert av StiMedFlyt; 02/11/2016 17:25.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: OlaA] #2360549 02/11/2016 10:55
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: OlaA

Og så ligger det en Transition på salg her på Terrengsykkel som er helt ok.

Kan legge til at den Transition sykkelen er helt ellevill på topptur :-)

https://vimeo.com/47638488

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360597 02/11/2016 13:25
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
@-Joachim-
Kul video! ICON_SMILE

@oevre
Nå har ikke jeg syklet aktuelle sti, men etter det jeg kan se ville en 29" kommet til sin rett i dette terrenget. Ville ikke hatt noen mindre hjul her.

En fulldempet XC rittsykkel med 29" hjul og 100mm vandring ville ha gått styggfort ned i det terrenget som vises.

Med en 29" stisykkel med da litt slakkere vinkler og kanskje 120mm vandring ville gjort det bratteste mindre skummelt og turen ned mer komfortabel, og det hadde gått styggfort det også.

Med en enduro sykkel.. off.. blir sliten av å bare tenke på turen opp.. ICON_WINK

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360907 03/11/2016 15:53
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Mistet motet helt?
Ikke meningen å ødelegge for deg i alle fall. ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360950 03/11/2016 19:41
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Var og Kikket på den Spicyen i går. Eier er godt kjent i området og sa at de fleste han syklet sammen med hadde sykler i denne grovere klassen. Han mente man burde ha en grov sykkel for å kunne utnytte stiene rundt i området maks.

uten å ha prøvd den i løypa så virket det som at sykkelen passet bra. et par cm høydeforskjell på meg og eier. Tror muligens jeg går for den..må bare vurdere litt først. Hadde som sagt ikke tenkt å legge riktig så mye i min første sykkel ICON_BLUSH

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2361365 05/11/2016 20:30
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde som sagt ikke tenkt å legge riktig så mye i min første sykkel ICON_BLUSH

Hvem har ikke tenkt de tankene...

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2364025 16/11/2016 21:19
F
Fred-Stian Offline
Fersking
Fersking
F
Hvordan ble sakene her? ICON_SMILE

Jeg driver å vurderer å bytte ut Trek Fuel EX8 ('12 modell tror jeg) som jeg kjøpte tidligere i år og har funnet ut at er litt for stor for meg.
Og har sendt melding med en kar på finn som selger en '14 modell av Lapierre Spicy; https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=86160542&ref=conversation&fks=86160542

Men blir ikke helt klok, er den kanskje for grov for mitt bruk i og med at det er forholdsvis flatt rundt her jeg bor?
Hvis man skulle finne på å sykle Birken, er den da for grov?
Er en '14 modell litt i det eldste laget...?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå