Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med Focus Mares

Erfaringer med Focus Mares #2348424 23/09/2016 09:06
Dahlsveen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei!

Jeg flytter til England om to uker og får i den forbindelse benyttet meg av cyclescheme der borte. Jeg sikler litt på en Focus Mares AX 105 disc som er tiltenkt rollen som "allrounder". Pendling til jobb, treningsturer, CX på sti og i løyper blir hovedbruksområdene med bytte av dekk for ulike anledninger.

Jeg lurer på om noen har erfaringer med merket og modellen og har litt info å komme med?

Takk takk ICON_SMILE

Re: Erfaringer med Focus Mares [Re: Dahlsveen] #2348437 23/09/2016 09:51
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har ikke direkte erfaring, men en kompis har den og han virker veldig fornøyd. Det eneste han var misfornøyd med var hjulsettet som fulgte med, men det er jo ofte sånn at hjulsett er der penger spares litt inn på de billigere modellene. Shimano 105 11-delt funker superbra på min kross.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Erfaringer med Focus Mares [Re: Dahlsveen] #2348539 23/09/2016 13:53
S
SindreØ Offline
Avhengig
Avhengig
S
Fått noen turer på min, og er veldig fornøyd. Min første CX, så sammenligningsgrunnlaget er tynt. Digger rat-akslingene, som er gjennomgående men ikke behøver å skru. Hjulene er dog tunge og kanskje litt smale om jeg skal trekke på noe

Redigert av SindreØ; 23/09/2016 13:54.
Re: Erfaringer med Focus Mares [Re: Dahlsveen] #2348560 23/09/2016 16:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Beklager at jeg stadig gjentar meg selv ICON_SMILE men etter flere år på forskjellige krossykler må jeg bare si:

- Om du kan, kjøp for all del en sykkel med hydrauliske skivebremser, ikke semihydrauliske som Hy/Rd eller mekaniske. Bedre modulasjon og bremsekraft, enklere å regulere, høyere annenhåndsverdi.

- Før kjøpte man krossykkel for å ha en allsidig sykkel med bukkestyre og plass til bredere dekk. Nå er det et stort utvalg av sykler med bukkestyre og god dekklaring som har både geometri og utveksling som er bedre egnet til hverdags- og turbruk, og endog turritt. Gjelder både komfortracere med god dekklaring, se f.eks. Cyclingtips, og den stadig voksende kategorien grus/eventyrsykler som alle de store produsentene nå tilbyr, se f.eks. Bike Radar og Road.cc. En krossykkel kan selvsagt fungere utmerket som en allround sykkel, men er som regel både designet og satt opp med komponenter primært for krossritt. Det gjelder også for Focus Mares, som har fått glimrende omtale nettopp som en racer i krossløypen.

Re: Erfaringer med Focus Mares [Re: Dahlsveen] #2348579 23/09/2016 17:39
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, ser at dette diskuteres mye.

Min kompis syklet ni mil i Marka med Focus Mares i går og var fornøyd... jeg har brukt min Fuji Cross til vintertreningen i flere år, har til og med syklet til Tønsberg med den, fra Bærum. Gikk bra det også.

Ett poeng er f.eks at gravel bikes gjerne koster skjorta. Du får gode krosser til en ok pris. Jeg hadde valgt det igjen!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Erfaringer med Focus Mares [Re: Dahlsveen] #2348580 23/09/2016 17:42
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Nå kjøpte jeg mil kross for seks år siden forsåvidt. Fikk ikke så mange grusracere da. Sykler til og med med canti-bremser!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Erfaringer med Focus Mares [Re: ganskefort] #2348779 24/09/2016 18:03
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Har en FOCUS MARES CX ULTEGRA og har hatt noen turer på den. Senest i dag da det ble 6 mil i finnemarka og er superfornøyd. kvikk og rask sykkel. Gleder meg til flere turer utover høsten. Og kanskje et par ritt også..

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå