Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lettere utveksling: quick fix?

Lettere utveksling: quick fix? #2348330 22/09/2016 20:41
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Hadde aldri trodd jeg skulle poste i dette forumet men her er jeg...

Kjøpt en nydelig cx satt opp for racing, men jeg skal bare kose meg og sykle lange turer, i tidvis bratte grusbakker, så trenger noe lettere.

I dag er det Sram Force 1(?) krank med 40t x- sync 11 spd med Ultegra 11t-28 t 10 speed bak. Bakgiret er Sram Force det også.

Hva er den billigste måten å gjøre det lettere på? Vil 11-32 kassett gå? Eller nekter bakgiret det? Har googlet men blir bare mer forvirret. Dessuten finner jeg ikke 11-32 som ikke er 11 speed, ikke over disk. Vil helst kjøpe det i Oslo i morgen. Må ut og sykle ASAP!

Re: Lettere utveksling: quick fix? [Re: SiljeKH] #2348333 22/09/2016 20:56
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Blir det lett nok med 40-32, da? Har en terrengsykkel med 40-drev og 11-36 bak. Skulle gjerne hatt 11-40. Med en sånn derre roadlink kan du bruke opptil 11-40 kassett uansett bakgir. Men vet ikke om den finnes over disk. http://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Re: Lettere utveksling: quick fix? [Re: SiljeKH] #2348375 23/09/2016 06:22
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
2-delt foran er nok å foretrekke til bruken du skisserer - men det er en mer kostbar løsning.

Jeg har 10-delt DA gir bak, og det går akkurat med 12-30-kasett. Det funket fint sammen med min 36/46-krank.
Om du kan bruke 12-30 (eller 32) vil nok er hjelpe en del. I tillegg ville jeg nok vurdert å bytte klinge foran, til 38, eller kanskje til og med 36..
Ulempen med dette er at du mister de tyngre girene, men så er spørsmålet hva som er viktigst for deg og ditt bruk; lette nok gir, eller tunge nok gir.

Re: Lettere utveksling: quick fix? [Re: SiljeKH] #2348393 23/09/2016 07:21
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,752
Nei altså jeg ser at jeg må bytte drev foran også. I serien jeg har nå finnes det kun 38T så vidt jeg kan se, hvis jeg skal ha original oppsett da.

Så egentlig lurer jeg på om det går an å bruke 11-32 Ultegra bak sammen med Sram Force1 (står det ikke et ett-tall?) Har forstått at kassettbytte til større range vil kreve et long Cage gir og da begynner det å bli for komplisert for en sjel som vet lite om dette segmentet og duppeditter.

Tenkte å dra innom Spinn på Majorstua etterpå og se hva de har i butikken. Jeg dør etter å ha ta min nye skjønnhet på tur i helgen nemlig ICON_SMILE

Det er ok for meg å ikke tråkke nedover. Jeg vil kunne ha gir til fine lange turer på tidvis lange grusveiklatringer. Skal ikke bruke den i "terreng", DVs ikke kneiker som i ritt etc.

Re: Lettere utveksling: quick fix? [Re: SiljeKH] #2348464 23/09/2016 10:35
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
38-32 er fortsatt et ganske tungt gir men er du i form så holder det kanskje. Kaaaanskje. Hva med å få på en 11-36 eller 10-40 kassett? Jeg kan ingenting om Force1 men synes det er rart hvis det er short cage gir på en 1x gruppe. Det enkleste er vel uanset å kjøpe en 2x gruppe og en Praxis Works 48/32 krank ICON_GRIN

Re: Lettere utveksling: quick fix? [Re: SiljeKH] #2349030 25/09/2016 20:11
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Dette har sikkert løst seg, men: hvis du har Force1 bakgir, så er vel det 11-delt?
(Det finnes andre Force-varianter også)


Moderator  support, Valentino