Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger?

Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? #2344041 10/09/2016 14:31
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Akkurat fått tatt de første turene på min Canyon Nerve 9.9 LTD. Dette er en sykkel som fra Canyon kommer satt opp frem/bak med hhv. Continental TrailKing 2.4/Continental Xking 2.4.

I går var jeg i området på videoen, Gautefallheia i området rundt Canvas hotell. Hadde kongegrep på de skurte granittflatene der, i helt tørre forhold.

I dag var jeg 2-3 mil lenger nord, og testet starten på Heigeitilløypa mellom Holmevatn på Kyrkjebygdheia og Gautefall. Denne gang i våte forhold. Det regnet ikke, men det var rundt 100% luftfuktighet, og hadde smådryppet litt på formiddagen.

Under disse forholdene var de aktuelle dekkene helt på bærtur glatte. Måtte virkelig konse på å ikke gå helt rundt, noen steder skled jeg ukontrollert sidelengs. Bak var værst, å satse over kanter og slik var omtrent som å be om at bakenden av sykkelen skulle komme rundt.

Dette funker jo ikke....

Så spørsmålet er da, hva setter man på for godt (nok) grep på våte sva uten at det ikke er mulig å kjøre transport frem til stien?

-Kikket litt på Ardent 2.4, har ingen erfaring med dette dekket men kan få et par lett brukte rimelig.
- Continental Montainking er et dekk jeg har på gamle stisykkelen, og som jeg har vært godt fornøyd med i flere år. Har dog aldri testet det på skikkelig våte glattskurte mosegrodde svaberg...
- Hans Dampf, er dette noe å vurdere, eller er rullemotstanden helt loco? Eller kan jeg forvente noe a.la. de 2 over?
- Andre ting å vurdere?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344042 10/09/2016 14:36
O
OleDoleDoffen Offline
Fersking
Fersking
O
ChunkyMonkey TrailExtreme, helt overlegne til formålet ICON_SMILE
Forholdsvis lave knaster, men alikevel, klissedekk er trege :-P

Redigert av OleDoleDoffen; 10/09/2016 14:39.
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344048 10/09/2016 14:46
S
st3inar Offline
Medlem
Medlem
S
Min Canyon Spectral ble levert med Continental mountainking foran og bak, opplevde stort sett det samme som deg. Bestilte et Chunkymonkey for å teste foran, godt fornøyd med det! Stor forskjell når det kommer til våte røtter, dog større rullemotstand på asfalt. Synes også de har en fin pris ICON_SMILE

Har nå satt på Chunky bak også til høstsesongen. Første dekket jeg fikk hadde en skade, så de sendte et dekk til. Fikk reparert det første, 300 kr for to dekk er en fin ting!

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344055 10/09/2016 15:18
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvordan er Chunkymonkey på pakking? Pakker de seg lett med gjørme/jord? Mønstret ser ganske åpent ut, så gjetter på at det ikke er noe problem?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344068 10/09/2016 16:22
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Har hans dampf trailstar bake og det sitter godt på våt stein/svaberg. Røtter er en annen sak, men der er det ikke mye annet som duger heller. Synes ikke de ruller noe dårlig heller, men det kommer vel an på hva man sammenlikner med. Jeg har ofte over en mil transport på asfalt og det går unna helt fint.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344072 10/09/2016 16:27
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Magic Mary framme. Hans Dampf bak. Begge i trailstar-gummi. En killer kombo nå på høsten.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344075 10/09/2016 16:40
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Hva slags gummiblanding er det i de TrailKing dekkene? Jeg har brukt TrailKing 2.4 med BlackChilli/Protection på høstglatta de siste tre sesonger og synes det funker bra.

Har også en annen sykkel med MM foran og HD bak, begge med TrailStar-gummi.

Er det svaberg som du skriver i headingen ville jeg gått for sistnevnte kombo, røtter derimot synes jeg TK gjør det bedre på. Alt i alt synes jeg de komboene er ganske likeverdige med ulike styrker/svakheter.

Lars-Erik
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344076 10/09/2016 16:43
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Dersom dekkene var modellen fra conti uten black-chili compound, kan dette ikke sammenlignes. Har god erfaring med trailking i black chili som høstdekk.

Schwalbe HD i trailstar funker også gull.

Ellers, på grepsfronten, er Vee dekk med silica klister på vått på fatbikefronten. Mulig det også er det på de smalere utgavene dems?

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344077 10/09/2016 16:52
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Grep på jord og røtter er ikke noe problem, det er altså sva som er utfordringen. Hva er største forskjellen mellom magic Marry og hans dampf?

Det er forresten Black chili dekk uten protection.

Redigert av Elgvenn2; 10/09/2016 16:57.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344104 10/09/2016 18:12
F
Framogtilbake Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg var en tur i går i Nordmarka med MagicMary og HansD (trailstar), og det var skikkelig bambi på glattisen.
Kan ikke huske at det har vært så glatt før på svaberg.
Det var bløtt, men jeg har en teori om at det ikke hadde regnet nok til å få vasket bort støv o.l. etter flere dager med tørt vær, og ergo får man en suppe av støv og vann på svabergene.
Mulig at det var lignende forhold der du syklet?

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Framogtilbake] #2344115 10/09/2016 18:36
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Framogtilbake
Jeg var en tur i går i Nordmarka med MagicMary og HansD (trailstar), og det var skikkelig bambi på glattisen.
Kan ikke huske at det har vært så glatt før på svaberg.
Det var bløtt, men jeg har en teori om at det ikke hadde regnet nok til å få vasket bort støv o.l. etter flere dager med tørt vær, og ergo får man en suppe av støv og vann på svabergene.
Mulig at det var lignende forhold der du syklet?

Jepp, bare et lett dryss med vann på svaberg som antageligvis hadde vært tørre en god stund.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344138 10/09/2016 19:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Chunky Monkey kvitter seg raskt med gjørme pga åpent mønster og lave knaster. Optimalt dekk til norsk høstvær etter min mening. Har ikke prøvd det bak enda, men foran ruller det bra nok til at det sitter på hele sesongen. Kjørt dekkstamme-tvillingen Ardent 2.4" bak frem til nå. Snart bytter jeg til CM bak også.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: simenf] #2344152 10/09/2016 20:33
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: simenf
Chunky Monkey kvitter seg raskt med gjørme pga åpent mønster og lave knaster. Optimalt dekk til norsk høstvær etter min mening. Har ikke prøvd det bak enda, men foran ruller det bra nok til at det sitter på hele sesongen. Kjørt dekkstamme-tvillingen Ardent 2.4" bak frem til nå. Snart bytter jeg til CM bak også.

Kombinasjonen lav rullemotstand OG bra grep på våte svaberg/røtter finnes vel ikke? I min bok er dog svaret enkelt siden jeg alltid prioriterer grep framfor å komme raskt fram på vei. Enig med forrige taler - Chunky Monkey fungerer brillefint. Jeg har faktisk ett ubrukt liggende som du kan få veldig billig. Vi kan ta resten pr. PM.
Ellers er også Hans Dampf og Magic Mary i Trailstar-utgaver gode dekk på høstglatte stier.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344192 11/09/2016 05:53
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Opplever Ardent som bra allround vår/høstdekk ikke HD trail grep, men nært nok til at det sitter bra og ruller bra (nok). Sykler med det i høst i alle fall.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344198 11/09/2016 06:24
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
HD i TS er bra som fordekk, men for seig følelse bak for min del. Og så løsner sideknastene relativt raskt når det brukes bak.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Framogtilbake] #2344212 11/09/2016 07:59
R
reserveSyklist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sykla også på fredag, det var sjukt glatt mange steder.
Det kommer ikke nok regn, slik at det lages et såpe lag oppå steiner/røtter/svaberg. Da biter ingenting.
Sykler med HD foran og bak. Mere regn skyller bedre og gir bedre grep. Sånn lett duskregn er det kjipeste.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344222 11/09/2016 08:32
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
HD TS er ikke et godt framdekk imho. Selv om festet på vått underlag er bra mister det sidegrepet helt uten forvarsel. Mary i TS er mye mer forutsigbart og har knall sidegrep. HD TS er bra som bakdekk selv om det slites fort.

I was just riding along...
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344253 11/09/2016 10:06
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Jeg bytta nettopp fra 3 år gamle butcher(SX foran DH bak) til Trailking protection Black chilli.

De har mye mykere sidevegger enn hva butcherene hadde så jeg må ha mere luft i for å ikke slå igjennom hele tiden.

Nå har jeg de sånn at jeg slår igjennom en skjelden gang men opplever de som mye dårligere på sving på røtter og sva under blaute forhold. På tørt er de fantastiske og kjennes mye raskere ut.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344427 11/09/2016 20:53
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sånn enkelt fortalt så er det eneste som hjelper på glatt stein mykere gummi.

På røtter gjelder det samme, men mellom røttene er det jord, så det vil også hjelpe med aggressive knaster som tar godt grep innomellom alle røttene.

Så har du for eksempel Magic Mary vertstar foran, så sitter fronten bra, så kan du evnt velge noe med trailstar-gummi bak for å rulle bedre.

Men fortsatt vil du nok merke at det ruller litt dårligere. Trailstar ville rullet bedre. Jeg har gått for Mavic Charge XL foran, som har myk gummi (42a), men har et mønster som er noe mer lettrullende. Det dekket er laget for å være fordekk også og ment for bruk i de steinete alpene. Seigt, men stødig, fint fordekk.

Bak har jeg vekslet mellom mye forskjellig. Fra semislicks, via Hans Dampf til også en annet Mavic Charge for våte høstkvelder. Men nå har jeg Bonty SE5, som virker lovende.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344435 11/09/2016 21:12
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blir aldri helt klok på dette. I morges satt Ikon 2.35 med ganske lavt trykk noenlunde bra etter styrtregnet. Minion dhf foran. Andre dager kan det være kriseglatt selv med klissedekk bak.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: larsdx] #2344446 11/09/2016 22:04
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Blir aldri helt klok på dette. I morges satt Ikon 2.35 med ganske lavt trykk noenlunde bra etter styrtregnet. Minion dhf foran. Andre dager kan det være kriseglatt selv med klissedekk bak.
Det er ofte griseglatt når det har vært tørt en stund og rett etter at det har begynt å regne. Etter at det har regnet en stund blir det bedre grep (men selvsagt ikke like godt som på tørt).

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: JB.] #2344652 12/09/2016 10:48
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JB.
HD TS er ikke et godt framdekk imho. Selv om festet på vått underlag er bra mister det sidegrepet helt uten forvarsel. Mary i TS er mye mer forutsigbart og har knall sidegrep. HD TS er bra som bakdekk selv om det slites fort.

Jeg skjønner hva du mener med hensyn til dårlig støttede sideknaster som slipper lett, men med min litt forsiktige kjørestil og lave totalvekt så var ikke dette er problem foran, bare bak. Og bak ble dekket i tillegg veldig seigt.

Har ikke prøvd Magic Mary siden jeg er superhappy med Chunky Monkey.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: DesmoSkier] #2344656 12/09/2016 10:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Det er ofte griseglatt når det har vært tørt en stund og rett etter at det har begynt å regne. Etter at det har regnet en stund blir det bedre grep (men selvsagt ikke like godt som på tørt).

Jeg hører hva du sier og jeg vet at du sykler mye og mer enn de fleste, men det høres likevel ikke helt logisk ut at det skulle bli mindre glatt med mer regn.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: larsdx] #2344691 12/09/2016 11:31
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier

Jeg hører hva du sier og jeg vet at du sykler mye og mer enn de fleste, men det høres likevel ikke helt logisk ut at det skulle bli mindre glatt med mer regn.

Dette ble vitenskapelig bevist for noen år tilbake. Jeg orker ikke søke etter tråden, lurer på om det var GeirK som hadde funnet en artikkel?
Tatt fra hukommelsen var det noe sånt: Når røttene blir våte så skiller de ut et stoff som gjør dem ekstremt glatte. Hvis det regner, så blir dette ekstremt glatte hele tiden vasket av, men når det slutter å regne (og altså før det tørker opp), så blir de såpeglatte i en periode.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: larsdx] #2344692 12/09/2016 11:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er sant det DesmoSkier sier. Det har nok noe med "noe" (som jeg ikke kan si sikkert hva er, kanskje alger eller andre organismer) som dekker til røtter og stein når det er tørt-ish, og når det begynner å regne vil disse sammen med vann bli som såpe. Når de har fått vasket seg litt vekk (sammen med mekanisk slitasje), blir det mye bedre. Det er "alltid" mindre glatt der det er god strøm gjennom en bekk, f.eks.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344693 12/09/2016 11:35
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan jeg forklare - tror jeg.

Etter regnskyll begynner det å gro alger og sopp på steinene innen et par timer. Disse gjør det såpeglatt. Hvis det ikke er opphold, men fortsetter å regne, vil ikke disse beistene få mulighet til å vokse og derfor er det mindre vått i regnvær enn et par timer etterpå.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2344698 12/09/2016 11:44
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Støtter DesmoSkier. Men kvifor veit eg ikkje, men det føles slik. Kan vere at ein sykla saktare generelt etter lengre tids regnvær som gjer det også...

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2345084 13/09/2016 08:52
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er bare min teori, forressten, ikke et vitenskapelig forankret svar. Hvis noen har en bedre forklaring - kjør på!

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: Elgvenn2] #2345218 13/09/2016 13:41
T
teithund Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Min helt uvitenskapelige teori er at pollen legger seg på steinene og røttene når det er tørt. Når det begynner å regne blir det først glatt på grunn av at oljen i pollenkornene blander seg med vannet. Etterhvert blir pollenkornene vasket vekk og det er kun vann igjen.

Re: Stidekk til sleipe våte svaberg, hva duger? [Re: teithund] #2345254 13/09/2016 14:29
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: teithund
Min helt uvitenskapelige teori er at pollen legger seg på steinene og røttene når det er tørt. Når det begynner å regne blir det først glatt på grunn av at oljen i pollenkornene blander seg med vannet. Etterhvert blir pollenkornene vasket vekk og det er kun vann igjen.

Fin teori, men det gir ikke mening ettersom det er svineglatt i det det er på vei til å tørke opp også.

edit: Jeg har høyst uvitenskapelig en teori om at røttene "svetter" etter regn.

Redigert av Garpen; 13/09/2016 14:30.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support