Direkte flaut å se avslutningen av dagens etappe på TV, parkerte biler som skapte innsnevringer i øst og vest, rutebusser i bevegelse når teten passerte og fotgjengere på kryss og tvers - stilles det virkelig ikke større krav til sikkerhet i 2.1. ritt enn dette eller var dette rett og slett en gedigen arrangørblemme?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Men tross alt bra at rittdirektøren ikke forsøkte seg på en "skiforbundet" men beklaget dårlig håndverk og la seg helt flat. Noe annet ville jo vært meningsløst. Tipper de har fått en velfortjent lærepenge og gjør jobben sin resten av uka...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Skandaleavslutning i Tour de Fjords
[Re: Sixtus]
#234043731/08/201616:53
Helt tragisk å se på. Skjemmes over Bergens politiet som ikke klarer dirigere trafikken engang. En dag i Bergen er nok til å ødelegge rittets god rykte.
Særdeles pinlig ja, stod på oppløpet og så kaosbildene på storskjermen. Det virket så lovende i dagene før med fjerning av midtrabatter rundkjøringer og fartsdumper, og så klarer en ikke rydde veien for biler og busser... Feilkjøringen må jo ha startet med en ledebil/motorsykkel som kjørte feil?
Jeg gremmes over bildene som rullet over skjermen. Moto'ene kjørte også alt for nærme i finalen. Fra nedkjøringen fra Montana og helt inn til sentrum fikk tetgruppen pes, sånt er ikke lett å ta igjen for feltet bak. I tillegg skapte det farlige situasjoner for feltet når de svingte inn i Natlandsveien og senere inn i Lille Øvregate. Ikke bra.
Så det på TV2 Sport nå. De som havnet i bruddet tok i tillegg en snarvei gjennom tunnelen? Hvordan er det mulig å ikke nøytralisere etappen? Om de ikke gjør det, hvordan er det da mulig å ikke diske rytterne som tok en snarvei og dermed skaffet seg en fordel?
Merkelig rittnavn vi har i Norge. Tour de Fjords. Hva slags språk er det?
Uten annen personlig ekspertise enn et par år med skolefransk og med Google til hjelp, så tror jeg faktisk "Tour des Fjords" er korrekt fransk (kanskje bortsett fra stor forbokstav i Fjords).
Tursyklist og hobbytriatlet.
[Re: -Jan]
#234055531/08/201621:44
2 felt rett frem, 1 felt med avkjøring til høyre og så rett frem og 1 felt med avkjøring til høyre og så høyre igjen. Hvis et skilt er det som skal til så antar jeg det er obligatorisk for alle proffryttere med kurs i sykkelorientering? Jeg har merket klubbmesterskapet i terreng bedre enn det der med sperrebånd kjøpt for egen lommebok...
Det jeg synes vi skal ha i bakhodet er at det svikter på 1-3 av flere hundre vaktposter.. Selvsagt utilgivelig, men det er meget krevende å arrangere slike ritt.
Tar det også for gitt at mye av rundløypen i Bergen neste år får gjerder. For slik som det var i går kan det ikke være i ett VM..
Jeg var ute i løypen med Løbergsveien (gikk fra 2. plass til 36. plass på Strava-segmentet mitt..) og snakket med en vakt og vi så live feed for å beregne når de kom, og vi var enige om at her var det absolutt ting som ikke burde skje, og som generalprøve var det tragisk.
Pga tiden de kom inn i sentrum (17-18) så traff de rushet samtidig og siden det ikke hadde blitt satt opp sperringer (bare midlertidige vakter) så gikk det ikke nevneverdig bra.
Har meldt meg på som frivillig til VM neste år, håper på bedre kontroll med frivillige, bedre samarbeid slik at vi får bedre kontroll på trafikken og kanskje også bedre vær (sistnevnte er vel kanskje litt vanskelig å gjøre noe med).
Det var helt hårreisende å se på, og det svei enda mer som bergenser.
Det virket som om all trafikk kun ble stanset 30 sek før feltet kom. Det stod en BUSS i Olav Kyrresgate midt i sentrum når pelotonen kom forbi, var det ingen som kunne fått den i hvertfall til å komme seg ut av traseén? Var det noen som hadde snakket med Skyss i det hele tatt? De hvite og oransje bussene fikk i hvertfall god internasjonal eksponering... Biler fikk også komme godt i kryssene før de be stanset, jeg så i hvertfall én Audi som stod en meter eller to for langt fram med snuten i siste 90 graderen før mål. Her er det mye god læring å gjøre til neste år.
Så, hvor melder jeg meg som frivillig?
[Re: Trazor]
#234061201/09/201607:08
Det var helt hårreisende å se på, og det svei enda mer som bergenser.
Det virket som om all trafikk kun ble stanset 30 sek før feltet kom. Det stod en BUSS i Olav Kyrresgate midt i sentrum når pelotonen kom forbi, var det ingen som kunne fått den i hvertfall til å komme seg ut av traseén? Var det noen som hadde snakket med Skyss i det hele tatt? De hvite og oransje bussene fikk i hvertfall god internasjonal eksponering... Biler fikk også komme godt i kryssene før de be stanset, jeg så i hvertfall én Audi som stod en meter eller to for langt fram med snuten i siste 90 graderen før mål. Her er det mye god læring å gjøre til neste år.
Så, hvor melder jeg meg som frivillig?
løypevaktene skulle stenge av veiene ettersom en politibil passerte 30min før feltet (trafikk i motsatt kjøreretning) og en vaktbil 20min før (all trafikk). Disse dukket opp kanskje 5 min foran feltet og da er det naturligvis ikke tid nok til å tømme veiene for trafikk. Vaktene hadde ikke walkie talkie eller noe mulighet til kommunikasjon utenom disse bilene
Merkelig rittnavn vi har i Norge. Tour de Fjords. Hva slags språk er det?
Uten annen personlig ekspertise enn et par år med skolefransk og med Google til hjelp, så tror jeg faktisk "Tour des Fjords" er korrekt fransk (kanskje bortsett fra stor forbokstav i Fjords).
"Og for rittdommeren kom det ikke for noen overraskelse at feltet kjørte feil. Han visste at det ikke ville stå noen løypevakter på Puddefjordsbroen og vise at de skulle sykle til høyre da de kom over broen."
Jeg forstår at arrangøren ønsket å ha et slags "prøve-VM" for å få litt blest rundt arrangementet, men når man ikke klarer å stenge av trafikken i byen og ha tilstrekkelig med vakter i kryss så burde man vel heller stukket fingeren i jorda og sagt at dette får vi ikke til og heller lagt målgang til et annet sted hvor det var litt mere trygt. Når man leser om ryttere som kræsjet etter å ha tatt unnamanøvere for å unngå front mot front mot biler i fart så skal arrangøren være glad for at det ikke ble noen alvorlige skader.
Løypa skal jo gjerdes helt inn til neste års VM så da unngår vi slike scener. Og det virket som en spennende løype så det blir nok bra til slutt.