Langs Svartoren, et vann som ligger sør i Østmarka går det et stisystem i retning nord-syd. Det danner utgangspunktet for flere mulige ruter som går over mye fin skogbunn og skogssva. Terrenget er relativt enkelt med noen krevende partier. Det må påregnes noe skyving av sykkel da det er et par partier som er for bratte oppover. Dette utgjør ikke mye av totaltiden, men jeg sier i fra først som sist.
Stiene i området er i mine øyne førsteklasses, med mye bra flyt og morro.
Litt avhengig av hvor mange vi blir tenker jeg to grunnoppsett:
Tur 1, den korte for rolig gruppe går nordover langs østsiden av Svartoren. Den krysser Svartoren og tar seg opp til Langfuruåsen for så å returnere sørover over denne og tilbake til parkeringsplassen. Denne turen er ca 7-8 km lang. Fra parkeringsplassen er det mulig å forlenge turen i en loop som går sørover og tilbake. Denne loopen er 4-5 km lang. Hvorvidt det blir aktuelt å legge inn denne til slutt ser vi an på tidsbruk og værforhold.
Tur2, den litt lenger turen for medium- raske syklister, starter med loopen før den tar inn på ruta som Tur 1 starter med. Er vi heldige møtes vi alle i bunn av nedkjøringen fra Langfuruåsen i samlet tropp før vi returnerer til parkeringplassen etter 5 minutter på grusvei.
Her er noen bilder jeg har tatt fra området tidligere:

Det er så langt meldt nedbør denne dagen, så det kan være lurt å ha på seg tøy som passer til litt fuktig luft.
Jeg kommer med mulighet for å få tilsendt gps-spor over området senere i dag i denne tråden. Send meg en PM om du har lyst på dette.
Viktig:Jeg er for øyeblikket solo som guide. Jeg trenger sårt flere som kan være med å lede syklistene gjennom dette området. Si fra om du er kjent her og send meg gjerne en PM om dette. Jeg har et par som har sagt kanskje, men jeg skulle gjerne hatt 3-4 som helt sikkert kan. Ruta er ikke komplisert forøvrig, så alle som får tilsendt gps-spor kan orientere seg i området.
Jeg kunne tenke meg å lede Tur 1 sammen med en til, så mangler jeg altså noen til å dra lasset i en ekstra gruppe.
Det tar omlag 25 minutter å kjøre til Bysetermosen fra Oslo sentrum.
Kjør mot Ytre Enebak og ta av som om du skal til Vangen skistue. Avkjøringen kommer litt etter Krokhol golfbane for de som vet hvor det ligger.
Her er en kartlink til parkerinsplassen. Turen er ikke teknisk krevende eller spesielt lang og passer både for erfarne stisyklister og nybegynnere. Som nevnt så er det et par partier som krever skyving av sykkel, noe man får betalt for på stiene etterpå.
Jeg kommer tilbake med kart og gps-spor i løpet av dagen.
Er dette noe for deg tror du?
Si i fra her om du er med.