Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld

Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld #2285229 25/05/2010 10:19
Lasse65 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei

Jeg startet en tråd på terrengsykkel.no om markas lengste nedfart i fjor, og fant ut at dette er to ulike stier i Nittedal eller muligens lengst nordvest i marka. På torsdag denne uken ( 27. mai ) skal jeg endelig prøve denne eller muligens disse stiene selv – i Nittedal. Se tråd med turbeskrivelse og bilder for mer info – flere andre har prøvd den ene stien med stort hell:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=760548&page=1

Ser for meg å starte med Rundkollen – først klatring på grus og så ca 400 høydemeters nedkjøring. Deretter muligens en annen sti litt lenger øst med samme høydeforskjell hvis vi har lyst på det.

Foreslår oppmøte klokken 18.30 der grusveien starter (fra tråden):

Du kjører riksvei 4 mot Gjøvik, tre-fire kilometer etter avkjøringen til Varingskollen så passerer du først Telenors jordstasjon på høyre side, to-tre kilometer senere får du øye på en motocross/speedwaybane. Rett etter denne er det en vektstasjon. Her parkerer du. Grusveien starter rett ved. Umulig å bomme der.

Noen som vil være med?

Redigert av Lasse65; 25/05/2010 10:38.

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: Lasse65] #2285230 26/05/2010 21:18
Lasse65 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hvis noen likevel vil bli med på kort varsel er tiden endret til 19.00 og vi blir minst to som stiller..

Si gjerne ifra her hvis du kommer..!

Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: Lasse65] #2285231 27/05/2010 11:09
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Æsj, har sendt av gårde gaffel for service....Får slenge meg med neste gang. Denne er på sommerens to do list.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: la1hka] #2285232 29/05/2010 19:16
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lasse, ble det tur, rapport?

Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: runermm] #2285233 30/05/2010 05:32
Lasse65 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jovistt ble det tur, vi var to stykker som kom hjem med et stort smil om munnen.. det er der fortsatt når jeg tenker på turen faktisk!

Har skrevet litt om det også i den opprinnelige tråden om Oslomarkas lengste nedfart, men bildene har jeg foreløpig ikke fått lagt ut - veldig fotogene partier på svabergene rundt toppen.

Første delen med myrpartier var ganske grei og vil tørke opp mer utover sommeren, men ikke verre enn at jeg holdt meg helt tørr om føttene - jeg dyttet vel forbi de 2-3 korte og våteste partiene. Ellers syns jeg starten forbi tjernet ga en flott villmarksfølelse - vi ventet bare på å se en elg eller bjørn rundt neste sving.. Her var det kun dager siden snøen hadde gått - og vi var de første på to hjul som tok denne veien i år - men jeg håper det kommer mange fler..!

Svapartiene på toppen og selve nedkjøringen er fantastisk men kunne gjerne vært ennå lenger - og kan jo fint kjøres helt uten fotisett muligens unntatt bekken der stien en kort stund ikke går i fallinjen. Skal tilbake og ta denne igjen og sannsynligvis teste fler av stiene med mye fallhøyde i området - det er jo spennende kandidater både øst og vest om stien fra Rundkollen.

Fra opprinnelig tråd;

Da har jeg endelig fått testet ut det som muligens er Oslomarkas lengste nedkjøring med tanke på høydeforskjell - i alle fall den av kandidatene som er mest lettilgjengelig, nemlig blåstien ned fra Rundkollen i Nittedal. Selve nedkjøringen starter fra toppen på 592 meter og ender ganske eksakt 400 meter lavere rett ved riksvei 4. runerm har beskrevet turen på en fortreffelig måte tidligere i tråden og jeg må bare si meg enig - dette er den beste nedkjøringen jeg har prøvd i Osloområdet!!

På toppen av grusveien, akkurat der den flater ut begynner stien opp en bratt fjellkrent til høyre. Litt sært å starte stisyklingen med lett klatring bærendes på sykkelen.. men greit å ha gjort unna det vanskeligste cruxet på hele turen allerede etter 5 meter..!

Her traff vi også tre carbonlycrister som kjørte intervaller opp grusveien. Med 350 høydemeter sammanhengende klatring uten en eneste meter på flatmark må dette være perfekt trening for de som har denne diagnosen.

Vi parkerte bilene ved jordtasjonen der stien ender og begynte med 3 km asfalt til vektstasjonen der grusveien opp til stien starter. Vi brukte 1 time og 45 min på hele turen; 40 min opp til stiens startpunkt inkl asfalt, 40 min stisykling frem til toppen over flatt men stedvis myrlendt terreng inkl fotopauser og dessverre kun 25 min på den nydelige nedkjøringen fra toppen.

Anbefales - denne turen må du bare få med deg!!

Redigert av Lasse65; 30/05/2010 05:34.

Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: Lasse65] #2285234 30/05/2010 08:37
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Herlig! Lurer på om Paradiskollen-Haugenstua må bli neste topptur. Den starter høyere, 670 moh, men har ca samme antall høydemeter.

Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: runermm] #2285235 31/05/2010 14:26
I
imej Offline
Fersking
Fersking
I
Du mener kanskje Paradiskollen- Harestua? Jeg gikk Harestua- Paradiskollen- Harestua for tre dager siden. Har flere ganger vurdert å sykle der. Nedover vil jeg si at mesteparten er sykkelbart. Stien er stort sett fast og fin men det er noen myrhull her og der, den er ganske smal og til tider veldig bratt og kronglete. Derfor tror jeg det blir en del dytting oppover.

Den nedre tredjedel, eller så, har jeg syklet mange ganger og den anbefales. Endel tekniske partier også her. Det er en del fine nedkjøringer i området (mellom Stryken og Bjørgeseter) men det er ofte vanskelig å kombinere de i fine runder uten grus i mellom.

Nå maler jeg kanskje et noe svart bildet av stinettet i området, det er egentlig ikke meningen, jeg har hatt veldig mange fine turer der og ser frem til mange flere ila. sommeren (på sykkel selvfølgelig).

Det er også befriende sjelden man møter fotgjengere på disse stiene!

Re: Oslomarks lengste nedkjøring - Nittedal tors kveld [Re: imej] #2285236 31/05/2010 16:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mente selvsagt Harestua. Pussig at forbindelsen mellom hjerne og fingre er så svak.

Jeg hadde kun tenkt å sykle den ned, men som du er inne på så er det litt vanskelig å lage en god runde der. Ser ut til at man kan sykle opp på nordsiden rundt Kolsjøen, men det blir en lang runde. Det streite alternativet er å bruke samme grusveien som til Rundkollen, men da blir det mye asfalt (7 km) og grus (3,5 km).

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå