Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kødde det til for kolleger

Kødde det til for kolleger #2206159 19/05/2016 20:27
C
CarlGustav Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
bransjen min er utsatt til for tiden og vi har hatt en del stygge kutt i arbeidsstokken.

har en mistanke om at ett par av kollegaene mine "setter opp feller" i prosjektene slik at de som kommer etter driter seg ut. nødvendig innformasjon er der, men bortgjemt og skjult. de viser heller ikke noen inntersse for å bidra til å nøste opp igjen i ettertid
er usikker på om det er dårlig innformasjonsflyt, slett håndverk eller bare kødd fra kolleger som ønsker å sette andre i dårlig lys

er dette en kjent problemstilling, hvor vanlig er dette ?

Re: Kødde det til for kolleger [Re: CarlGustav] #2206164 19/05/2016 20:32
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har vel ikke opplevd at det har blitt lagt ut feller, men er det en ting som er sikkert, så er det at det er hver mann for seg selv for tiden. I det ene øyeblikket høster enkeltpersoner kred for noe andre har kommet på/med, så fort de ikke er til stede. Dessverre har jeg sett at en ikke kan stole på noen, og at info oppover/nedover/sideveis ikke nødvendigvis er den samme, fra samme personer. Så får en velge selv om en bare skal kontre disse tingene på en ryddig måte eller være med på moroa selv også.

Re: Kødde det til for kolleger [Re: CarlGustav] #2206279 20/05/2016 07:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det kan jo også ha noe med at folk er litt ekstra stressa mtp. tingenes tilstand og rett og slett ikke har hodet med helt i jobben, og dermed etterlater seg feil. F.eks. skal skynde seg for å vise at man kan jobbe effektivt, men glemmer visse ting på veien.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kødde det til for kolleger [Re: CarlGustav] #2206285 20/05/2016 07:34
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Tyning på krona gir mindre slakk i organisasjonen. Man gjør minimum for å vise at man er effektiv. Da kan man ta lett på ting som går ut over effektiviteten, som å legge til rette for neste person.

Re: Kødde det til for kolleger [Re: CarlGustav] #2206302 20/05/2016 08:01
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Når man er i en stressa situasjon, og bare skal få ting til å funke, så ender dokumentasjon langt ned på lista dessverre.
Snakker fra en IT-konsulents ståsted.
Dokumentasjonen blir gjerne lagd lenge etterpå når ting har roa seg, og i denne mellomperioden kan det være man får litt sure blikk fra andre kollegaer, dersom de blir dratt inn for å gjøre en "quick fix". Så for min del er det aldri snakk om noe ondsinna intensjon for å gjøre livet surt for andre, og jeg tviler på at noen andre også har det.

Redigert av d0ppler; 20/05/2016 08:04.
Re: Kødde det til for kolleger [Re: CarlGustav] #2206336 20/05/2016 08:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Emnet på denne tråden fikk meg til å impulskjøpe en slik da jeg var på Oslo S tidligere i dag. Godteriet har havnet i en skål på et bord i vårt fellesareal.

Morsomt å kødde litt uskyldig med kolleger. Én kollega har fått nyklipt gress, en annen har fått saftig pære.

Men sånn i forhold til temaet i tråden. Jeg er i en situasjon hvor jobben min er outsourcet i løpet av året. Vi er alle konkurrenter om de samme jobbene men kan ikke si jeg har merket noe til fenomenet trådstarter beskriver. Det kan være fordi vi har vært mer eller mindre den samme gjengen i mange år og har det ganske greit sammen.

Re: Kødde det til for kolleger [Re: CarlGustav] #2206868 21/05/2016 18:46
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Denne posten får meg til å innse at det ikke bare var negativt å være blant de første som røyk ut i oljekrisa. Kan ikke være morro å sitte igjen og skule på hverandre vel vitende om at snart forsvinner flere. Høres rett og slett veldig stressende ut.

Desverre er det jo også nå sånn at effektivitet innad i selskapet, og å gjøre hverandre gode for å gjøre selskapet bedre, ikke hjelper mye så lenge oljeprisen bestemmes av en knøttliten elite i midtøsten.

Forøvrig har jeg ikke noe svar på spørsmålet ditt, jeg lar meg bare fasinere i negativ forstand over hvordan arbeidslivet har blitt bare på noen få år.

Trønder osv

Moderator  support