Alpene er aldri feil, samme når egentlig:) men September og sykkel er stort sett så spot on som det kan bli (antar jeg, ikke vært der selv da), fortsatt varmt, mindre turister både i byer (overnatting er lettere å finne) og færre som går på stiene (vil nok være en del i Zermatt dog).
Zermatt er veldig bra for sykling (og alt annet minus pris, dyrt i Sveits for oss nordmenn nå, og Zermatt er vel dyrest av de alle). Har bare syklet der et par dager, men herregud det var bra. Når det gjelder September og alpene/sveits så er det bare å sjekke ut Trond Vidar sin tråd fra Swiss Epic om fra midten av September (ritt forum) så forstår en at det er bra tidspunkt.
Men, hadde jeg vært dere, så hadde jeg flyd Geneve, leid en 9 seter og kjørt dit det er best vær, booke overnatting trenger en ikke før noen dager i forkant når en ser hvordan været meldes. Da er det "kort" vei både til Zermatt den ene veien, og store deler av franske alper mellom Morzine (1 time) til Briancon i sør (3-4 timer) + Italia (Couyremayuer/Aosta1-2 timer).
Evt fly til Milano/Malpensa og feks søke seg mot Livigno (som nevnes over her) og andre steder i Italia (+ og kort vei til naboland hvis det er bedre vær). Da har en også "kort" vei sørover mot Søralpene, dvs det som ligger sør for Torino og retning Middelhavet. Her får en i allefall sommertemp stort sett, og Comosjøen, det samme der.
Redigert av oddefa; 05/10/2015 07:30.