Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes

Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes #2178193 31/05/2011 20:48
jthorese Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Skal på sommerens første tur til Åndalsnes. Trenger tips til gode stiturer. Vanskelig å finne noe på passende nivå synes jeg.

Har sykla litt opp bak Setnesmoen mot Trollstigen. Artig og lekent terreng. Men aldri episk.

Har sykla opp Strandafjellet og ned igjen til Isfjorden. Grei tur, men nedfarten langt mer teknisk enn jeg noen gang har sett i Oslo-området. Direkte farlig vil jeg si.

Så: Jeg er klar for tips. Trollstigenplatået? Noen tips der? Andre topper som lar seg bestige? Vi snakker om fulldemperterreng, altså.

Redigert av jthorese; 31/05/2011 20:49.
Re: Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes [Re: jthorese] #2178194 01/06/2011 07:31
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Øvre del av Kløvstien på Trollstigenplatået er knall. Starter på høyeste punkt (mulig det går fint å starte lenger sør også) og ender ved turistpunktet der det begynner å bli skikkelig bratt og svingete. Kløvstien går hele veien ned, og lokale helter har sykla hele, dvs. et par steder er helt sjukt bratte og krever bæring av sykkel samtidig som du klamrer deg til en kjetting (dette har jeg ikke prøvd selv).

Mulig at det kan være fint å pushe sykkel opp til Bispevatnet for å få litt flere høydemeter. Dette har jeg heller ikke prøvd, men vurderte det som absolutt aktuelt da jeg gikk der i fjor høst.

Ellers er det jo mye fint hvis du tar turen ned til Valldal og Tafjord, Mefjellet er bl.a en klassiker. Og det er helt sikkert noen lokale syklister som er med på tur. ICON_LAUGH

btm
Re: Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes [Re: btm] #2178195 01/06/2011 12:03
knusole Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg gikk faktisk opp Kløvstien i fjor, og det fristet veldig å ta den på sykkel! Er flere steder man må gå og på partiet med glattberg og kjetting bør man nesten være flere å hjelpes til for å få med syklene.

Står forresten om Kløvstien på sykkel i denne artikkelen fra 2005: http://test.terrengsykkel.no/?1383

Knut Magne
-These pretzels are making me thirsty!-
Re: Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes [Re: btm] #2178196 01/06/2011 12:05
jthorese Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for tips. Har sett på Kløvstien, men er litt usikker på risikoen, spesielt nedover kjettingen der. Etter den er det sikkert fint. Over har jeg ikke sjekka. Men det blir vel ikke lange betan?

Valldal kan være et alternativ. Kjøre opp trollstigen, sykle ned til Valldal og opp igjen? Går det. Fint fra platået og bort til nedkjøringa? Noen stier bort til trollveggen?

Skal sjekke Mefjellet på kartet.

Re: Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes [Re: jthorese] #2178197 01/06/2011 12:06
jthorese Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Skal forresten være noen muligheter ned Vengedalen. Noen som kjenner de?

Re: Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes [Re: jthorese] #2178198 01/06/2011 15:23
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Har prøvd flere steder i Romsdalsområdet og gitt litt opp, i hvertfall å finne fine sammenhengende stier med flyt..

Har prøvd en gammel sti ned Vengedalen, men det var ikke akkurat så mye å skrive hjem om (med forbehold om at vi aldri fant riktig sti da) Mye myr, knot, litt gøy innimellom så bred kjerrevei (=kjedelig)

Har syklet inneover Kavliheia, helt greit men også knotete. Samme med stien som går opp mo Loftskardtind, stedvis morro men også mye stein og knot.

Fant en kjerrevei som går fra Hensengan opp mot Hesten eller Furukollen eller hva det stedet heter ("under" Hesten på en måte), først kjerrevei men det er en heftig sti som fletter seg inn og ut av kjerreveien. Helt greit, men ikke noe lang tur....

Så nei, litt skeptisk til stisykling + Romsdalen gitt...foreløpig.

Re: Romsdalen - Åndalsnes - Isfjorden. Tips ønskes [Re: SiljeKH] #2178199 05/06/2011 21:31
jthorese Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Gav opp topptur, ble isteden flere runder med lek i skgen. Denne loopen på Setnesmoen i Åndalsnes kan jeg anvefale. Ren kos. Teknisk lett, men usedvanlig vakkert. To crux og fin singletrack. Noe tilogmed litt eksponert.

http://www.endomondo.com/workouts/vtxC3XOYOLs

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå