Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Simulere stigning på balanserulle

Simulere stigning på balanserulle #2091252 27/09/2014 11:25
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
B
Berg1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Har en Elite E-motion som jeg bruker til vintertreningen.
Har dere noe formening om den kan løftes i front for å simulere en stigning
eller vil ikke ramma til rullen tåle det?

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: Berg1] #2091253 27/09/2014 12:10
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
Vil du ikke kunne trille av rulla bakover da?

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: Berg1] #2091254 30/09/2014 19:51
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
B
Berg1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 110
Det er vel muligens ett godt poeng.......😃

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: Berg1] #2091255 13/10/2014 09:16
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Spørsmålet er mer hvorfor.
Styret, setet, pedalene osv blir sittende akkurat på samme sted i forhold til hverandre uavhengig av vinkel på sykkelen.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: Berg1] #2091256 13/10/2014 14:32
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 140
leik Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 140
Det som endres når du er på skråplanet er vel ditt eget tyngdepunkt, eller vinkel på denne i forhold til fartsretning?
Men om det er et svar på hvorfor, vet jeg ikke.

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: leik] #2091257 14/10/2014 12:07
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: leik
Det som endres når du er på skråplanet er vel ditt eget tyngdepunkt, eller vinkel på denne i forhold til fartsretning?
Men om det er et svar på hvorfor, vet jeg ikke.


Helt klart, og man sitter jo litt annerledes i bratte bakker enn man gjør på flata. Men det skal bli ganske bratt før man endrer posisjon på sykkelen drastisk. Det som skiller klatring fra flater er mer det at sykkelen hele tiden truer med å trille bakover, slik at hvert tråkk får motstand. På flatene så jobber man mer med å ta igjen tråkket på et vis.

Husk at selv i stigninger opp mot 10 prosent så er det ikke mange gradene sykkelen står i vinkel. En 10 prosents stigning stiger med 5,7 grader. Det er ikke mye, egentlig.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: sykkeloyvind] #2091258 14/10/2014 18:10
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: leik
Det som endres når du er på skråplanet er vel ditt eget tyngdepunkt, eller vinkel på denne i forhold til fartsretning?
Men om det er et svar på hvorfor, vet jeg ikke.


Helt klart, og man sitter jo litt annerledes i bratte bakker enn man gjør på flata. Men det skal bli ganske bratt før man endrer posisjon på sykkelen drastisk. Det som skiller klatring fra flater er mer det at sykkelen hele tiden truer med å trille bakover, slik at hvert tråkk får motstand. På flatene så jobber man mer med å ta igjen tråkket på et vis.

Husk at selv i stigninger opp mot 10 prosent så er det ikke mange gradene sykkelen står i vinkel. En 10 prosents stigning stiger med 5,7 grader. Det er ikke mye, egentlig.


Den må du forklare litt nærmere? Er ikke 10% stigning det samme som 9 grader?

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: sykkeloyvind] #2091259 14/10/2014 18:10
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 140
leik Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 140
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: leik
Det som endres når du er på skråplanet er vel ditt eget tyngdepunkt, eller vinkel på denne i forhold til fartsretning?
Men om det er et svar på hvorfor, vet jeg ikke.


Helt klart, og man sitter jo litt annerledes i bratte bakker enn man gjør på flata. Men det skal bli ganske bratt før man endrer posisjon på sykkelen drastisk. Det som skiller klatring fra flater er mer det at sykkelen hele tiden truer med å trille bakover, slik at hvert tråkk får motstand. På flatene så jobber man mer med å ta igjen tråkket på et vis.

Husk at selv i stigninger opp mot 10 prosent så er det ikke mange gradene sykkelen står i vinkel. En 10 prosents stigning stiger med 5,7 grader. Det er ikke mye, egentlig.


I en reell rullende verden er det selvfølgelig andre ting som spiller inn som du sier.
Jeg tenkte mest på den teoretiske forskjellen på å montere en sykkel fast i vinkel.
Da var det den eneste forskjellen jeg kunne komme på.

Jeg tenker også at 5,7 grader høres lite ut.
Samtidig er det kanskje ikke viktigst hvor stort selve tallet er, men hvordan den vinkelen oppleves fysisk på kroppen.
- Kan hende oppleves nesten ikke 5,7 grader i det hele tatt.
- Kanskje drar tyngdekraften deg så mye at du påvirkes.
- Det er til og med mulig at det kan være en psykologisk forskjell.

Man får jo støttestag til å montere gaffelen i på rulle.
Slik en :
Tacx Brace T1150

Da triller man vel ingen steder.

Her må nesten trådstarter ordne seg med en, og rapportere tilbake om sine funn...

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: anonym] #2091260 14/10/2014 18:13
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 140
leik Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 140
Sitat: anonymous
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: leik
Det som endres når du er på skråplanet er vel ditt eget tyngdepunkt, eller vinkel på denne i forhold til fartsretning?
Men om det er et svar på hvorfor, vet jeg ikke.


Helt klart, og man sitter jo litt annerledes i bratte bakker enn man gjør på flata. Men det skal bli ganske bratt før man endrer posisjon på sykkelen drastisk. Det som skiller klatring fra flater er mer det at sykkelen hele tiden truer med å trille bakover, slik at hvert tråkk får motstand. På flatene så jobber man mer med å ta igjen tråkket på et vis.

Husk at selv i stigninger opp mot 10 prosent så er det ikke mange gradene sykkelen står i vinkel. En 10 prosents stigning stiger med 5,7 grader. Det er ikke mye, egentlig.


Den må du forklare litt nærmere? Er ikke 10% stigning det samme som 9 grader?

Grade (slope)

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: Berg1] #2091261 14/10/2014 19:09
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
100% stigning er 1:1 - altså 1 m opp for hver 1 m bort (som er 45 grader)
10% er 1:10 - altså 1 m opp for hver 10 m bortover.
Med litt (glemte) mattekunnskaper kan du regne om stigningsprosenten til grader med arctan(1/10) som er lik ca 5,7
Korriger meg gjerne om jeg surrer..

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: Berg1] #2091262 14/10/2014 19:13
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
J
joje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: thamg] #2091263 14/10/2014 19:25
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 69
O
oysts Offline
Medlem
Offline
Medlem
O
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 69
Sitat: thamg
100% stigning er 1:1 - altså 1 m opp for hver 1 m bort (som er 45 grader)
10% er 1:10 - altså 1 m opp for hver 10 m bortover.
Med litt (glemte) mattekunnskaper kan du regne om stigningsprosenten til grader med arctan(1/10) som er lik ca 5,7
Korriger meg gjerne om jeg surrer..


Ingen surring på deg. 5,7 grader er fasit ICON_SMILE

Re: Simulere stigning på balanserulle [Re: leik] #2091264 14/10/2014 20:07
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
Sitat: leik
Sitat: anonymous
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: leik
Det som endres når du er på skråplanet er vel ditt eget tyngdepunkt, eller vinkel på denne i forhold til fartsretning?
Men om det er et svar på hvorfor, vet jeg ikke.


Helt klart, og man sitter jo litt annerledes i bratte bakker enn man gjør på flata. Men det skal bli ganske bratt før man endrer posisjon på sykkelen drastisk. Det som skiller klatring fra flater er mer det at sykkelen hele tiden truer med å trille bakover, slik at hvert tråkk får motstand. På flatene så jobber man mer med å ta igjen tråkket på et vis.

Husk at selv i stigninger opp mot 10 prosent så er det ikke mange gradene sykkelen står i vinkel. En 10 prosents stigning stiger med 5,7 grader. Det er ikke mye, egentlig.


Den må du forklare litt nærmere? Er ikke 10% stigning det samme som 9 grader?

Grade (slope)


Takker.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå