Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Framhjulet "vrir" seg

Framhjulet "vrir" seg #2080551 17/04/2016 06:39
S
shakaman Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei!

Jeg har et problem på min sykkel som i grunn har vært der siden den var ny, men da jeg leverte sykkelen inn der jeg kjøpte den og forklarte problemet fikk jeg beskjed om at ingenting var galt. Når jeg setter på framhjulet og begynner å sykle ser alt bra ut. Men etter én oppbremsing skjer det noe. Når jeg sitter på sykkelen og ser ned på stemet og hjulet, så ser jeg hjulet på venstre side av stemet. Hvis jeg går av sykkelen og ser på sykkelen framifra, så ser jeg tydelig at hjulet er nærmere det høyre (rytterens venstre) gaffelbeinet. Løser jeg opp qr'en så retter hjulet seg igjen. Jeg har forsøkt å stramme qr så mye jeg kan, og jeg har også byttet ut den originale qr, men det hjelper ikke.
Sykkelen er en 2012 Giant Talon Ltd. og gaffel er en RocShox Recon Gold TK. Hjulsett er det som fulgte med originalt.
Noen som har løsningsforslag?

Re: Framhjulet "vrir" seg [Re: shakaman] #2080565 17/04/2016 07:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Begynner skiven å subbe/skrape i kalippene når du ser at hjulet står skjevt? Hvis skivene ikke begynner å subbe, er det neppe hurtigkoblingene eller feste på gaffel som forårsaker problemet. (Om hjulet faktisk hadde endret posisjon i gaffel under bruk, ville det skapt subbing.)

Det er nærliggende å tro at problemet ligger i hjulet, se f.eks. Front wheel off center.

Du kan evt. prøve med annet hjul for å se om du opplever samme problem. I så tilfelle kan problemet ligge i gaffelen, men det er langt mindre sannsynlig.

Uansett burde forhandler ha tatt dette alvorlig og løst det for deg. Om forhandler ikke har fagekspertisen, ville jeg tatt sykkelen med på verksted hos anerkjent spesialist.

Teknisk kyndige på forumet kan gjerne gi deg mer detaljerte råd.

Re: Framhjulet "vrir" seg [Re: Sepeda] #2080571 17/04/2016 07:35
S
shakaman Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei!
Takk for svar:)
Skiva subber, men bare litt..

Moderator  support