Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

treningsprogramm, duger dette? + spørsmål.

treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. #2072488 25/03/2016 20:02
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ok, etter og ha kjørt meg ned X antall ganger. Og etterhvert gitt opp. Så har jeg kommet tilbake til sykling etter ei god stund. Og vil gjøre ting rett for en gangs skyld. For motivasjonen sin del så er det viktig og holde seg unna evt. overtrening ICON_TONGUE

Fant det programmet her og synes det så veldig bra ut, med hvileuke med kun base, noe jeg aldri har gjort før, full fres uke etter uke var det jeg gjorde før med forsøk på og perse litt for ofte ICON_TONGUE

http://www.bicycling.com/training/fitness/your-training-plans

Men det jeg legger merke til er at det er lite base trening da, og om folk synes det er fornuftig og kjøre på med ekstra base, sånn 10-14 timer i uka etterhvert som jeg får kjørt meg opp litt, inkludert mer intensiv trening. Og i forhold til intensitet så er tempo så fort jeg klarer og sykle uten og kjenne på melkesyre, og threshold er intensiteten der jeg kjenner litt syre, men ikke full spiker ICON_TONGUE

Redigert av ledfly; 25/03/2016 20:10.
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078413 11/04/2016 22:53
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
jaja. har nå fått fullført 3 uker med trening. må si det begynte og bli veldig tungt på siste økta ICON_TONGUE så blir godt med rolig trening ei uke. men kjører jeg for hardt på tempoen når jeg blir såppas tung i beina på de 2 siste intensiv øktene? klarte ikke holde pulsen på den siste økta så det ble jo mer sone 3 egentlig. eller blir det kompansert med den uka uten hard trening? har aldri kjørt mye sone 3 men kom da meg i ganske grei form før uten. ble aldri så tung i beina så kjapt som nå. bare 3 uker ICON_TONGUE ser at jeg kanskje har hadt litt for hardt kjør på threshold intervallene også egentlig, tippet vel opp i sone 5 en del. så det blir og ikke kjøre de så hardt heller. også på tempo kjøringa. men godt innafor sone 3 på de egentlig.

Redigert av ledfly; 11/04/2016 22:55.
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078562 12/04/2016 10:32
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Har du målt sonene dine på noe hvis?
Hvis man baserer sonene på gjetting/teori/kalkulering så kan det fort bli feil, og man havner på for høy eller lav intensitet...

Har trent målrettet på watt de siste par årene, og blir ikke så tung i beina som du beskriver. Gjetter på at du har for høy intensitet.

Hilsen Torstein

With light parts come great responsibility
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078580 12/04/2016 11:23
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: ledfly
ser at jeg kanskje har hadt litt for hardt kjør på threshold intervallene også egentlig, tippet vel opp i sone 5 en del. så det blir og ikke kjøre de så hardt heller. også på tempo kjøringa. men godt innafor sone 3 på de egentlig.

Har du vært oppe i sone 5 har du per definisjonen ikke kjørt terskelintervaller. Og sone4/5 gir betydelig større belastning på beina enn sone 3.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078585 12/04/2016 11:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjører også et nogenlunde likt program, varierer fra 7-12 timer i uka, med ca 3 hardere økter. Etter en 2 ukers periode er jeg rimelig kjørt, og kjører 2 uker "på" før jeg tar 2-4 dager med restitusjonstrening.

Men som du selv sier, så har du jo kjørt øktene litt over tenkt intensitet noen ganger, og når du i tillegg skal opp på 10-14 timer etter relativt kort tid med trening, synes jeg ikke det er så rart at du er godt kjørt før restitusjonsuka. Det vanlige er vel å øke treningsmengden med 5-10% i året. Nå kjenner jeg ikke til grunnlaget eller hvor lenge det er siden du trente og hvordan du trente sist.

Som det også er nevnt, om du bruker OLT sine pulssoner, kan disse være feil for deg.

You are what you eat...mmm nuts
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078606 12/04/2016 11:56
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hm. Du har kjørt deg i senk med påfølgende lang treningspause før, og nå går du rett på et hardt opplegg med opp til 14 t/uke og tre hardøkter i uka?

Jeg spår at du er i ferd med å gjøre det samme igjen.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: oyvin] #2078610 12/04/2016 12:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Hm. Du har kjørt deg i senk med påfølgende lang treningspause før, og nå går du rett på et hardt opplegg med opp til 14 t/uke og tre hardøkter i uka?

Jeg spår at du er i ferd med å gjøre det samme igjen.

Jeg tenkte litt det samme. Dunker man på med 14 timer trening så må kroppen også absorbere treningen. Har man et liv utenom treningen så tror jeg det er riktigere å legge seg på en totalbelastning sånn at man tåler uker med mye stress på jobb, hjemme eller lignende uten at man går på en stjernesmell og blir syk....

Greit å ha i bakhodet at det er når man slapper av at kroppen bygger seg opp og blir sterkere og at treningen bare bryter den ned ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078668 12/04/2016 13:56
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det er valgfritt om man gjør treningen komplisert eller enkel, men all treningslære går ut på at man bryter ned kroppen når kroppen har overskudd, for så å la den bygge seg opp igjen vha. aktiv eller passiv hvile.
Når jeg tenker tilbake på det, så var den beste sykkelsesongen det året jeg syklet mye på sti, både hardt og rolig (men til riktige tider mtp overskudd/underskudd). Jeg syklet også mye småritt, men alt var gøy, og uten for mye planer. Hvis kroppen var sliten trente jeg kort og rolig, hvis kroppen hadde overskudd trente jeg hardt

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078675 12/04/2016 14:25
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
faktisk uten jobb enda så veldig rolig her med mye hvile har starta rolig mtp mengde. mer siste uka jeg nerma meg mer 9-10 timer totalt. har jo trent mye før da, og har jo trent styrke på beina når jeg ikke har sykla stort sett. så det er jo snakk om mange år for de beina her egentlig. så har aldri kjent på doms eller noe sånt. får vel rette opp i det til neste runde, og heller kjøre fase 1 av programmet igjenn uten og øke på tid i intensive soner og fortsette med det. har jo regna ut sonene mine en gang i tia men jeg var så dum og ikke tenkte helt over det når jeg starta opp og tok det mer på feelingen mtp det som stod i artikkelen der ICON_TONGUE og sjekket først over OL sine soner på slutten av programmet og hva threshold var i forhold til det jeg mente det var, det var det forskjell på. er litt treig i nøtta på det her med trening egentlig frown blir lett ivrig liksom og kroppen den er jo med den. og for min del så føltes 180-185 i puls av 195 ut som threshold for min del, det var jo egentlig ikke veldig anstrengende, kunne glatt holdt den pulsen ganske lenge. men ifølge OL så er threshold 172-179. så 170-175 burde vel bli greit i forhold til threshold intervaller ICON_TONGUE ? det blir nå ivertfall veldig rolig framover nå med økter i sone 1 eller under. det blir vel orden etterhvert ICON_SMILE

Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2078679 12/04/2016 14:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Threshold/terskel er en intensitet du skal klare å holde i 60 minutter, altså maksimalt av hva du klarer i 60min. Å ligge over 90% av makspuls i 60min er det svært få som klarer, av eliteutøvere, i alle fall ikke 95%..

Jeg vil si at 10 timer er mye å starte på, om man ikke har trent kondisjon tidligere. Da skal du i alle fall ikke slurve mye med intensitetsstyringa før det bærer galt avsted.

Du har trent mye før, men da blitt overtrent? Kanskje prøve å starte litt roligere denne gangen da. 300 timer i året er bra det også.

You are what you eat...mmm nuts
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2079022 13/04/2016 13:00
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
For å utdype litt.

Det er ikke noe galt i å være treningsvillig, tvert om, men en som er så villig til å presse seg hardt som du er, må finne noen kontrollmekanismer for å holde igjen. Ut fra erfaringene du skriver om, kan du ikke stole på din egen følelse av belastning for hver dag eller hver økt.

Husk at tapt trening ikke kan tas igjen, da går du bare på en ny smell. Du må trene tilpasset det nivået du er på, ikke det du burde vært på, eller enda verre gjerne skulle ha vært på. Her er det lett å feilvurdere, og mange som har gått i fella før.

10 timer/uke ville ikke være min store bekymring med det opplegget, men at det er såpass mye hardt. Først en halv time tempo og så 3x15 på terskel er en belastning. Spesielt som tredje hardøkta den uka. Og SÅ kommer den virkelig harde uka. Det virker som et opplegg som krever et godt grunnlag., og mer nøyaktig intensitetsstyring enn kun følelse på en skala fra 1-10.

Jeg ville kjørt hardøkter, men så absolutt færre og kortere, og heller brukt anledningen du har til å samle tid på sykkel. Det er mange systemer som skal bygges opp og forsterkes i kroppen, og som blir grunnlaget for hardere trening i fremtiden.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2079035 13/04/2016 13:45
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
kan jo evt droppe den ene tempo økta til og begynne med, har tenkt litt på det da. har jo sykla mye før da over et par år og det gikk ofte på 10 timers uker da. så at jeg har et viss grunnlag det har jeg jo, kanskje ikke helt enda men. og har jo ikke sykla med 180+ puls i en time da så har jo ikke testa det, men i de dragene jeg tok så kom jeg greit opp i 180+, følt intensitet var jo den samme stort sett hele tia men kom jo ikke rett opp i 180 med en gang. uansett så kjentes det greit ut og holde den intensiteten da. i motsetning til de lengste intervallene som jeg skulle sykle. en ting er kanskje jeg forventet for mye av formen min, jeg sykla jo rolig 2 timer ca før jeg tok de lengste threshold intervallene ICON_TONGUE sykler langt for og komme til det langstrekket med oppoverbakke som jeg synes passet. det kan vel ha noe med det og gjøre. men det var såppas likt med tidligere erfaring av når kroppen sier stopp, at den ikke klarer og komme veldig mye opp i puls.

Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2081437 18/04/2016 20:27
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
hmm ser at på strava treningsprogrammet så er det jo minst like mye intensiv trening da? tilogmed på program for 10+ timer i uka. kanskje for mye for en som nettop har starta opp med trening igjenn ICON_SMILE

Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2081513 19/04/2016 07:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: ledfly
hmm ser at på strava treningsprogrammet så er det jo minst like mye intensiv trening da? tilogmed på program for 10+ timer i uka. kanskje for mye for en som nettop har starta opp med trening igjenn ICON_SMILE

Her må du finne ut hva kroppen din tåler (høres jo ut som du har trent mye før så da må du jo ha en feeling på hva du tåler?). Er jo heller ikke i veien for å droppe noen økter om du blir sliten. Tror riktig vei er å få på plass hardøktene først også må det som er rolig trening tilpasses det kroppen tåler (kjør 30 min restitusjon isteden for 2 timer.). I tillegg tror jeg periodisering med lettere uker er lurt for da henter kroppen seg inn om man har vært for ivrig.

Redigert av sveinaa; 19/04/2016 07:58.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: treningsprogramm, duger dette? + spørsmål. [Re: ledfly] #2082119 20/04/2016 14:48
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
kjører på med CTS programmet på strava etterhvert itstedefor. ser at det blir helt andre soner da, litt lavere en OL sine soner også. så jevnt over så har jeg vel kjørt for hardt ja. uansett i god form igjenn i dag, lett og fin. tok bare et 4x4 intervall for og sjekke tidlig i dag uten og gå over 90%. så hvile ut uka med noen korte sone 1 turer så starte på nytt med nye soner fra CTS. samt legge om langkjøringene som det er i programmet. ble nokk for tett på med langkjøring og intervaller i for høy intensitet i forhold til hva som var ment og hva jeg tåler når jeg ikke er så kjørt inn enda, så sikkert en grunn til at jeg hadde tunge bein. skal forsette med hvileuker også. så blir det sikkert formtopp etterhvert.

Moderator  support