Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2327221 25/07/2016 10:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Stilig prosjekt.

Jeg leste gjennom tråden nå for første gang og må si meg imponert over målbevisstheten du har lagt for dagen.

Nå har du jo Gatesdelene og kommer sikkert i mål. Men min tanke under lesing av tråden er at det kan da ikke være så farlig med beltedriften. Selv har jeg ti års jubileum med singlespeed i år. Og er det en ting som fortsatt forbauser meg er det hvor lenge kjedene holder. Så lenge ett godt kjede i XT/XTR klassen får gå med riktig kjedelinje og uten sidebøy er levetiden forbløffende. Vi snakker halvannet år omtrent med kun sporadisk vedlikehold og minst en Oslovinter inkludert. Et godt oppsett med reint, oljet kjede og korrekt kjedelinje vil også ha mindre motstand enn Gatesoppsettet. Det blir fort noe annet for et møkkete eksternt gir med på ss/Rohloff tror jeg kjede vinner hver dag. Og sykkelen blir uansett få fin at du ikke kan la den gro ned i møkk. ICON_WINK

Lykke til videre i prosjektet.

LarsB

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: larsb] #2328855 31/07/2016 21:32
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk takk. Jeg syns jo også selv det er et stilig prosjekt, ellers hadde jeg vel gitt opp for lengst.

Jeg er ikke i tvil om at kjededrift sikkert gjør jobben like bra, og jeg er klar over at det er mer friksjon i oppsettet med Gates. Og til å begynne med blir den nok også satt opp med kjede til jeg vet ting funker som det skal, men deretter blir det nok satt på reimdrift. Ved kjøp av ramme var splitt for reimdrift et krav, og når jeg med det har valgt bort så mye bra rammer syns jeg at jeg skylder meg selv å få på reimdrift ICON_SMILE

Jeg er nok dessverre lat når det gjelder sykkelvask, så det er nok en fare for at den stadig vil være å se ganske nedsølet ...

Nå er bremsene montert og jeg tror jeg har fått tak i egnet kank, så da er det bare hjulbygging som mangler. Det har jeg hørt med Dogstar om hjelp til, men der er det fortsatt ferie i to uker til. Og deretter håper jeg Ole finner ut hvordan navet mitt kan spennes opp i byggestativet slik at han sier ja til å ta jobben ICON_SMILE

Sohoo

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2329432 02/08/2016 13:00
A
aldursil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Hei
Har lest tråden din helt i starten og oppdaterte meg nå. Masse interessant som har skjedd her ser jeg. ICON_SMILE
Stå på, sier jeg, dette tror jeg blir veldig bra!
Holder på med lignende prosjekt, bare med Alfine 11. Hadde også planer om gates beltedrift, og vurderte da Soma Wolverine som rammesett. Endte opp med å satse på tradisjonell kjededrift, mest pga budsjettet jeg hadde satt for sykkelen.

Spennende å følge med her og gleder meg til oppdateringer! ICON_SMILE

Redigert av aldursil; 02/08/2016 13:11.

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: aldursil] #2331234 07/08/2016 20:04
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Da har du jo et veldig spennende prosjekt du også da aldursil. Jeg har stor tro på Alfine 11 og jeg er sikker på du får en helt knall sykkel, hva slags ramme endet du med? Det er faktisk dette bligginnlegget om i en tråd om en Soma Wolverine som er grunnen til at jeg har fortsatt sporet med beltedrift ICON_SMILE

http://somawolverine.blogspot.no/2015_12_01_archive.html

Som sagt tidligere måtte jeg ha litt hjelp med montering av bremsene, og da er det kjekt å kjenne Sykkelfantomet.no, så takk for hjelp ICON_SMILE

Nå har jeg montert en del greier, og det er vel stort sett hjulbygging drivlinje, kabling av gir og styretape som gjenstår. Her kommer det litt ukritisk utvalg bilder fra i dag:

Sånn ser det ut når navet er montert:

Og slik ser det ut fra andre siden:

Styre med bremser, veksler og ringeklokke:

Detaljer på styre:

Og akkurat nå ser sykkelen slik ut:

Redigert av Sohoo; 07/08/2016 20:07.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2333427 13/08/2016 06:24
A
aldursil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Stilig!
Blir virkelig gjennomført dette ICON_SMILE

Soma Wolverine virker å være et veldig komplett rammesett, masse muligheter med det!

Alfine 11 virker sålangt veldig bra, langt bedre enn 8 versjonen som jeg har brukt noen år. Jevnere steg mellom girene, ikke like bra som rohloff men stor forbedring. Oljeskift er gjort på en halvtime og veldig enkelt. Eneste negative er veksleren som jeg syns ikke holder samme nivå aom andre vekslere fra shimano. Stor og klumpete og ergonomien er ikke helt 100%. Vurderer skifter fra Jtek eller Microshift men disse koster en god del og ville helst testet de ut før kjøp. Har prøvd Rohloff sin twister og den funket fint syns jeg.

Bygget mitt er en god del enklere da jeg har basert meg mye på deler fra delekassen. Rammen jeg endte opp med var Planet X sin London Road og er strålende fornøyd sålangt.
Har en tråd hvis det er av interesse
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2326031#Post2326031

Sykkel er i bruk daglig nå og blir oppgradert over tid, blant annet en dura ace krank (7800)

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: aldursil] #2352112 05/10/2016 20:27
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
One small step for mankind a giant step for me ... Nå har jeg fått hjelp av Dogstar til å bygge hjul, så nå innbiller jeg meg at det må begynne å nærme seg ferdigbygget sykkel snart.

Redigert av Sohoo; 05/10/2016 20:29.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2352417 06/10/2016 18:05
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg er ganske sikker på at dette blir montert en dag:

Men først skal jeg ha det sånn her til jeg vet ting funker som det skal ...

Dersom bildene blir kuttet, kan du prøve og åpne de via linkene.

Redigert av Sohoo; 06/10/2016 18:09.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2352421 06/10/2016 18:11
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2352422 06/10/2016 18:12
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Syns ikke det er nødvendig med så mange ord i dag, men her er flere bilder.

Flaks for meg at sykkelsesongen nærmer seg slutten, så slipper jeg styre så fælt med all den syklinga ICON_SMILE

Redigert av Sohoo; 06/10/2016 18:15.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: vehe] #2352428 06/10/2016 18:37
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: vehe

Den har jeg ikke sett før, men liker lyden i min ICON_SMILE Er sikkert uansett en gjeng deler som må byttes når man finner noe annet ICON_SMILE

Redigert av Sohoo; 06/10/2016 18:40.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: vehe] #2352535 07/10/2016 07:56
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har bestilt et par slike (fra kickstarteren), har du fått?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Garpen] #2352576 07/10/2016 09:45
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
For en fantastisk pen sykkel må en si Sohoo! Gratulerer så langt! ICON_SMILE

Har selv valgt å bygge opp en Silver Cape Hybrid CX istedet for å holde kostnadene så lavt som mulig, men fristende å gå over til singel beltedrifts CX etter hvert. Lydløst og koselig ICON_LAUGH

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2352963 09/10/2016 14:27
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: Sohoo

Den har jeg ikke sett før, men liker lyden i min ICON_SMILE Er sikkert uansett en gjeng deler som må byttes når man finner noe annet ICON_SMILE

Neineinei, Spurcycle er 10 ganger finere.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Espen] #2353077 10/10/2016 06:14
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen

Neineinei, Spurcycle er 10 ganger finere.
Og lyden er himmelsk. ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2353135 10/10/2016 08:54
Espen Offline
More than words
More than words
Lyden er dessuten ganske enkel å posjonere også.
Stor forskjell på liten og kranftig pling.

"friendly sound" var et av desigkriteriene her.

Et velkonstruert flott håndtverksprodukt.

Uten konkurranse så langt.

post@espenwettre.no
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Espen] #2354508 14/10/2016 06:45
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast

Et velkonstruert flott håndtverksprodukt.

Enig med Espen! @Sohoo, har du tenkt å sette på skjermer? Med tanke på bruken ville i hvert fall undertegnede gått for det.

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sancho Panza] #2354800 14/10/2016 19:26
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S

Sitat: Sancho Panza
@Sohoo, har du tenkt å sette på skjermer? Med tanke på bruken ville i hvert fall undertegnede gått for det.

Ja det er nok en fare for det, men jeg liker det ikke ... Har ikke helt funnet ut hva jeg går for, men dersom de ikke er for brede kan det hende jeg venter på disse;

http://www.sks-germany.com/en/products/stingray-blazing-red/

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2354831 14/10/2016 23:57
Espen Offline
More than words
More than words

post@espenwettre.no
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Berzerk] #2355173 16/10/2016 18:27
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: Berzerk
For en fantastisk pen sykkel må en si Sohoo! Gratulerer så langt! ICON_SMILE

Har selv valgt å bygge opp en Silver Cape Hybrid CX istedet for å holde kostnadene så lavt som mulig, men fristende å gå over til singel beltedrifts CX etter hvert. Lydløst og koselig ICON_LAUGH

Takk! Silver Cape er knall den da, har prøvd en og den var veldig kvikk og fin.

Se der ja, der var det mye fint, tydelig at eg har mye og lære om hvor man finner ting på internettet. Takk for tips ICON_SMILE

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2355540 17/10/2016 17:54
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Fin sykkel.. Men spør du meg så er det tull å la dette stå nå som den beste sykkelsesong til dette bygg har nettopp startet ICON_SMILE

#Pedalenkrs
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2355778 18/10/2016 10:43
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Synes sånne 2/3 skjermer er fine (til å være skjermer);
http://www.deler.no/produkter/tilleggsut...649-p0000122645

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: RobG] #2356392 19/10/2016 19:52
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: RobG
Fin sykkel.. Men spør du meg så er det tull å la dette stå nå som den beste sykkelsesong til dette bygg har nettopp startet ICON_SMILE

Takk! Det var nok en viss ironi i det der,den brukes den.Men er litt usikker på om det er denne jeg kommer til å bruke i saltsuppa i Oslo sentrum i vinter da ICON_SMILE

Sitat: Sancho Panza
Synes sånne 2/3 skjermer er fine (til å være skjermer);
http://www.deler.no/produkter/tilleggsut...649-p0000122645

De så heller ikke dumme ut, men mulig jeg går for metall.

Men jeg må jo få lov å komme med et lite hjertesukk da. For ca to uker etter at min sykkel er ferdig med alt det styret som har vært kommer dette systemet på markedet:

http://terrengsykkel.no/Telex/Nytt-norsk-gir

Det der ser ut til å være kjempesmart. Bare de klarer å holde høy nok kvalitet til å konkurrere tror jeg dette kan være en skikkelig Rohloff-killer. Ønsker disse gutta masse lykke til, og skulle jeg bygd sykkel i dag hadde jeg handla på dagen ...

En annen liten sak er at årets utgave av min ramme også er tilgjengelig nå. I år har de en annen leverandør, rammen er så vidt jeg kan skjønne mer adventure-rettet, og den er laget i titan. Det er også fortsatt muligheter for Gates Carbon drive. Så derom du lurer på hva du skal bruke tid og penger på i vinter er det bare og kjøpe et girsystem som det over, og denne rammen:

http://www.sscxwcpdx16.com/ren-cycles-ivan-cx-special-edition/

Dette må jo være en suveren kombinasjon, og at det blir vellykket er jo forutbestemt ICON_SMILE I den gravel bike kategorien må jo dette bli den grommeste kombinasjonen som er å få tak i skulle jeg mene ...

Redigert av Sohoo; 19/10/2016 19:59.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2402389 01/05/2017 20:23
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Selv om denne tråden har ligget brakk en stund har sykkelen i alle fall blitt brukt endel. Før jeg monterte reimdrift ville jeg teste med kjede slik at jeg visst at ting funket som det skulle. Og det gjør de, så nå ser sykkelen endelig slik ut ICON_SMILE

For egen del, og de som evt er interessert, kommer det her en kort oppsummering av hvordan jeg føler resultatet har blitt.

Det første jeg tenker hver gang jeg ser den selv er at jeg syns den ble kul. Det andre jeg tenker er dessverre at den er tung (11,5 kg) i det jeg løfter den ned. Hovedgrunnen til det ligger i at ramme og gaffel veier ca 3 kg, og at Rohloff heller ikke er veldig lette greier (ca 2,1 kg med alle deler tror jeg), dessuten har jeg et delbart styre som lar meg benytte Rohloffs originale shifter på bukkestyre, men da veier til gjengjeld styret ca 0,7 kg. Dette er jo en jobbsykkel som er skodd med Conti 4 Season 32mm, men Slime self seling slangene jeg har satt på for å slippe punkteringer er jo tyngre enn dekkene da.

Nok vekt, nå mer sykkelfølelse. Med den gang jeg setter meg på og trår kjennes den veldig god ut. Jeg sitter godt og det er bra sprut i tråkket, allikevel legger jeg merke til at jeg syns jeg må jobbe hardere for å henge på når det går fort enn jeg må med andre sykler. Så jeg føler kanskje at det er mer motstand i Rohloffnavet enn jeg hadde håpet. I nedoverbakker som går veldig fort merker jeg ganske godt at geometrien tilhører en ganske aggressiv CX ramme, for da blir sykkelen litt nervøs og vinglete. Når det kommer til bakker som går oppover blir det mer gøy, for da kjenner jeg veldig godt hvor god respons det er i bakhjulet Dogstar bygget til meg. Og når jeg går opp og står kjennes det som det genereres mer kraft til bakhjulet enn det jeg legger i pedalene. Nå er det nok neppe slik, men følelsen er super. Ellers valgte jeg jo å sette på speil, og de er faktisk veldig bra. Ikke syns jeg de skjemmer seg ut så veldig heller, men der vil nok enhver med fokus på stil være strekt uenig. En annen ting jeg er godt fornøyd med er at jeg har klart å sette den opp slik at jeg akkurat unngår tåoverlapp på forhjulet, og det digg. På sti syns jeg den er veldig god, faktisk mye bedre enn jeg hadde håpet, men det er klart at den ikke gjør seg godt i dyp gjørme med slike smale dekk. Kommer ikke på mer i farta, men jeg kan jo nevne noe om pris. Sykkelen kostet 5000,- og bygge, og i tillegg har jeg se 7 imaginære skkkelbygg til samme kostnad ICON_SMILE

Slik jeg ser det er prosjektet ferdig. Resultatet er at jeg har lært en hel haug rare ting. Også har jeg brukt veldig mange timer på internett for å finne ut av ting og handle deler. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, men irriterer meg litt over at Kindernay lanserte sin gearløsning en uke etter at mitt Rohloffhjul var ferdig bygget. Det kommer muligens til å bli satt på skjermer, men har ikke bestilt noe enda. Har også lekt med tanken om SON-dynamo i forhjulet, og noe snertent front og baklys, men vi får nå se hva so skjer. Nå skal det i alle fall sykles endel også fremover ICON_SMILE

Sohoo

Redigert av Sohoo; 01/05/2017 20:27.
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2406398 14/05/2017 22:53
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Flott sak.
Ang. følt treghet i Rohloff så er det bare å bruke hardt og så blir ting supersmooth om ikke lenge. Innkjørt Rohloff står ikke noe tilbake for abdre bra ting.

Om du tenker Son foran, så kan du igså tenke Shutter Precision - eks SP8. Rimeligere og funker finfint. Mitt har tjenestegjort i flere år og er fremdeles like bra. Dynamolys på pendler er helt suverent.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2413689 10/06/2017 22:11
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for det @wasrud.

Tror du har rett i at dette motstanden på Rohloff går seg til, for den virker mindre og mindre for hver tur.

Takk for tips, skal sjekke mer på Shutter for de ser også lekre ut. Sist jeg sjekket mener jeg de ikke hadde dynamonav for 15mm aksel, men mulig det har kommet for det er en stund siden jeg sjekket.

En ting er i allefall sikkert, jeg blir litt mer glad i denne sykkele for hver tur, og legger opp de merkeligste ruter på kryss og tvers for å få en god blanding asfalt og grus.

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2413691 10/06/2017 22:20
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Flott sykkel! Gir en egen frihetsfølelse å kunne veksle uanstrengt mellom forskjellige underlag. Liker fargematching av sete og drivreim.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: Sohoo] #2413693 10/06/2017 22:42
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Dette er jo en jobbsykkel som er skodd med Conti 4 Season 32mm, men Slime self seling slangene jeg har satt på for å slippe punkteringer er jo tyngre enn dekkene da.

Kul sykkel!

Bruker du de slangene fordi du har vært plaget med punkteringer på 4 Season?
Min ringe erfaring er at 4 Season tåler overraskende mye, i motsetning til GP4000 som får kutt eller små hull på skarp grus.

Thomas
Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: lektorHaugen] #2413878 11/06/2017 19:24
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: lektorHaugen
Flott sykkel! Gir en egen frihetsfølelse å kunne veksle uanstrengt mellom forskjellige underlag. Liker fargematching av sete og drivreim.

Ja helt enig, suverent å bare smette inn en smal single track og så er det som man plutselig er på en annen tur ICON_SMILE Takk! Mulig setet blir byttet ut med noe fra Brooks på sikt, men vi får se det an litt ICON_SMILE

Re: Byggetråd - Jobbsykkel - CX, Rohloff og Gates [Re: tparsli] #2413886 11/06/2017 19:45
S
Sohoo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: tparsli

Kul sykkel!

Bruker du de slangene fordi du har vært plaget med punkteringer på 4 Season?
Min ringe erfaring er at 4 Season tåler overraskende mye, i motsetning til GP4000 som får kutt eller små hull på skarp grus.

Takk, er godt fornøyd. Har aldri hatt Conti 4 Seasons før, så slangene er påmontert utelukkende for at jeg skal kunne kjøre bajas mot fortauskanter uten fare for snakebite, Mulig det er overkill, men garderer meg som best jeg kan mot punktere på vei til jobb.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå