Innendørs terrengsykkelpark?
|
Innendørs terrengsykkelpark?
20/01/2016 15:51
|
Audittpåsykkel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser det er noen som prøver seg på å lage en innendørs terrengsykkelpark I UK som her Ville dette blitt hot I Oslo?
|
|
|
Re: Innendørs terrengsykkelpark?
[Re: Audittpåsykkel]
20/01/2016 17:43
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
med så vinter som vi har, hvorfor ikke?
|
|
|
20/01/2016 18:37
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Har tenkt på det flere ganger, i USA har de alt flere. Her i Norge brukes millioner på skianlegg nesten ingen bruker (eksempel: hoppbakker i Ålesund, et sted nesten uten snøvinter og null eller nær null aktive skihoppere). Sykling i de fleste former er lang større idretter internasjonalt enn det meste som forgår med ski på beina, likevel har vi fint lite av anlegg. Det som hadde vært knalltøft hadde vært en flerbrukshall med velodrom, innendørs terrengsykkelløype, ferdighetsløyper, BMX, trial osv. og gjerne et tilstøtende uteområde med løyper for XC og stisykling. Jeg bodde noen år i Melbourne, der hadde de opptil flere velodromer, hver bydel hadde gjerne sin egen. Noen var gamle og ikke tipp-topp, men likevel fullt brukandes, men de bygget også en flunkende ny innendørs i forbindelse med Commonwealth Games (de bygget også XC løype i Lysterfield Park). Sånt kan vi bare drømme om her oppe under iskanten dessverre. Når den globale oppvarminga har gjort flere skianlegg ubrukelige kunne man jo håpe, men da blir det vel bare pøst inn enda flere penger på kunstig snø og kanskje kjøleelementer i bakken slik at vi fremdeles kan dominere en sport som er i ferd med å dø internasjonalt fordi det blir for kjedelig når en nasjon rasker til seg det meste av medaljer.
Jeg har ikke noe i mot vintersport eller at vi har flinke utøvere der, men det virker som om sykling får stemoderlig behandling og det er et tankekors.
|
|
|
21/01/2016 08:58
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om jeg noengang blir rik så får jeg sponse noe slikt  Men åssen sørger man for at hallen forblir ren og pen? Kommer folk inn med grisete sykler og slenger seg ut i løypa, så må det da bli en god del møkk overalt. Må vel ha vaskestasjoner og kanskje tørkestasjon i forkant, og alle sykler må gjennom der før man får gi seg i kast?
|
|
|
21/01/2016 09:10
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har drømt om dette selv, lenge og vel.
Bygge og etablere er en ting, driftskostnader noe helt annet...Vi trenger mer enn én "rik onkel" for å holde liv i noe slikt. Se Telenor Arena som eksempel, når flere av de viktigste forutsetningene mangler for å holde liv i et stort anlegg mangler, så blir det vanskelig...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
21/01/2016 14:18
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Mark Mcclure som er primus motor i prosjektet var her og holdt stibyggerkurs for oss i sommer. Fekk sjå på teikningar og planane dei hadde. Imponerande greier.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
21/01/2016 14:47
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Om jeg noengang blir rik så får jeg sponse noe slikt  Men åssen sørger man for at hallen forblir ren og pen? Kommer folk inn med grisete sykler og slenger seg ut i løypa, så må det da bli en god del møkk overalt. Må vel ha vaskestasjoner og kanskje tørkestasjon i forkant, og alle sykler må gjennom der før man får gi seg i kast? Eller bygge løypene i omtrent samme materialene man finner ute i naturen, stein, grus, jord. Sannsynligvis må dette fuktes i blant for å binde støvet, eller bruke samme type salt som på grusveier.
|
|
|
21/01/2016 17:03
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å få noe sånt til å gå rundt i Norge tror jeg er umulig.
|
|
|
21/01/2016 17:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
det var jo synd, hvis det du sier er riktig så blir det nok ikke noe av noen slik hall i Norge allikevel 
|
|
|
[Re: krankdrev]
21/01/2016 17:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om jeg noengang blir rik så får jeg sponse noe slikt  Men åssen sørger man for at hallen forblir ren og pen? Kommer folk inn med grisete sykler og slenger seg ut i løypa, så må det da bli en god del møkk overalt. Må vel ha vaskestasjoner og kanskje tørkestasjon i forkant, og alle sykler må gjennom der før man får gi seg i kast? Eller bygge løypene i omtrent samme materialene man finner ute i naturen, stein, grus, jord. Sannsynligvis må dette fuktes i blant for å binde støvet, eller bruke samme type salt som på grusveier. Smart tenkt! Bare akseptere premissene av naturen, og "ta den med inn".
|
|
|
21/01/2016 20:24
|
Audittpåsykkel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hadde vært helt vilt kult å fått til!
Tror man må kombinere med andre ting om det skal bli en suksess. Ser for meg at man må kombinere med sykkelverksted/butikk og et samlingssted.
|
|
|
23/01/2016 10:52
|
Audittpåsykkel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dobbler du grunnflate arealet, og finner en bygning med dobbel takhøyde så begynner vi å snakke.
Et gammelt parkeringshus kunne vært helt perfekt. sikker mulig å leie billig :-)
|
|
|
23/01/2016 12:02
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Dobbler du grunnflate arealet, og finner en bygning med dobbel takhøyde så begynner vi å snakke.
Et gammelt parkeringshus kunne vært helt perfekt. sikker mulig å leie billig :-) Parkeringshus ligger gjerne på de mest attraktive tomtene som finnes i kongeriket. Nettopp derfor det er lønnsomt å bygge et stabletårn for biler der. Blir stabletårnet umoderne eller utslitt, blir det som regel fjernet, og et nytt satt opp. Jeg har sjekket litt ute i provinsene, men det var veldig få ledige parkeringshus der. Veldig få parkeringshus i det hele tatt når jeg tenker etter..
|
|
|
23/01/2016 20:03
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Parkeringshus pleier dessuten ha veldig lav takhøyde... såvidt XC90en går inn i de fleste. Med takboks kan jeg glemme p-hus, så hvordan dere kan mene parkeringshus er godt egnet forstår jeg ikke. :-)
|
|
|
23/01/2016 20:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Et gammelt parkeringshus kunne vært helt perfekt. sikker mulig å leie billig :-) Må da være billigere å leie et slitent lager? P-hus er vel kjent som gullgruver for de som eier dem. Men litt realitetssjekk. Til opplysning et det veldig få lignende ting som funker uten at kommunen står for drift og utgifter etc. Så lurer jo på hvor inntektene skal komme fra? Tenkt på det eller?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/01/2016 16:19
|
Audittpåsykkel
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
For å få inn nok inntekter så tror jeg man må leie bort deler av arealet til:
-Sylkelbutikk -Vinterlagring av sykkel - Mulighet til å arrangere offentlige arrangementer - Kontorer? -Drive egen Aktivitetskole -Drive egen cafe
Kan jo sammenlignes med et klatresenter, de går jo ganske bra her I Oslo :-)
|
|
|
[Re: Initium]
26/01/2016 18:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Et gammelt parkeringshus kunne vært helt perfekt. sikker mulig å leie billig :-) Parkeringshus ligger gjerne på de mest attraktive tomtene som finnes i kongeriket. Kongeriket? Slottet må jo være ypperlig. Bra plass inne og muligheter for uteaktivitet i sommerhalvåret.
|
|
|
09/02/2016 12:15
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
|
|
|
09/02/2016 12:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men hvor mange bor i UK sammenlignet med i Norge?
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/02/2016 22:27
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Men hvor mange bor i UK sammenlignet med i Norge? Du mener man bare skal rapportere eksempler fra land med ca. 5 millioner innbyggere ellers er det ikke interessant? Det som er interessant er hvor stort kundegrunnlag som befinner seg innenfor en fornuftig radius av et slikt anlegg og hvor villige de er til å bruke et slikt anlegg, hva de vil betale for det osv.
|
|
|
10/02/2016 00:21
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Er vell ganske normalt å ha Rubb hall med pumptrack? De har det i Fredrikstad hvertfall. Her i Ålesund har vi Rubb hall for motortrial som vi med tråsykkel har brukt mye i regn og vintervær opp gjennom årene.
Om man tenker litt større er jo gamle bygg et alternativ. Står flere lokaler her i området som er store nok til slike prosjekt. Fraflyttede fabrikker, ubrukte butikklokaler, lagerlokaler osv.
|
|
|
10/02/2016 07:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men hvor mange bor i UK sammenlignet med i Norge? Du mener man bare skal rapportere eksempler fra land med ca. 5 millioner innbyggere ellers er det ikke interessant? Det som er interessant er hvor stort kundegrunnlag som befinner seg innenfor en fornuftig radius av et slikt anlegg og hvor villige de er til å bruke et slikt anlegg, hva de vil betale for det osv. Det er det som er poenget. Det er et helt annet marked i UK, da det er tettere bebygd og tilsynelatende større andel syklister.
|
|
|
10/02/2016 07:55
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ting alltid fastsatt uten mulighet for endring, eller er det mulig å sette iverks tiltak som gjør at ting endrer seg / forbedrer seg / utvikler seg i den retning man ønsker?
For eksempel, om Norge på et tidspunkt har ca 0 proffe landeveisryttere, er det mulig å øke andelen? Har vi "ingen" vinner av etappe i TdF noensinne (nesten) eller en verdensmester, kan vi gjøre noe med det?
(skal la det spørsmålet synke inn litt, siden svaret gir seg selv...)
Eller om det er liten andel / ratio / forholdstall (feks bmx/baneterreng-ryttere i forhold til fot ball spillere), hvordan kan man snu rundt på brøken ?
Alt man trenger for å spille fot ball er en ball? Vel, alt man trenger for å sykle er en sykkel, og det har de fleste. Så trenger kanskje bane-terrengryttere en bane å sykle på, og det er kostbart. Men fot ball spillere trenger jo også en bane og et mål.
Hva er forskjellen? Ingenting egentlig. Vi har noen historiske faktorer som har gjort at fot ball er mer poppis enn bane-terrengsykling, men situasjonen kan man endre på. Det nyttige spørsmålet å få belyst er hvordan skal vi gjøre det?
Eksempelvis, tenk om terrengsykkelmagasinet belyste denne SAKEN. Noen SAKER er viktige å kjempe for, dette kunne være en slik SAK.
NOTS - er dette en interessant SAK (rekruttere flere / en ny generasjon terrengsykkelryttere?)
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/02/2016 08:23
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Men hvor mange bor i UK sammenlignet med i Norge? Du mener man bare skal rapportere eksempler fra land med ca. 5 millioner innbyggere ellers er det ikke interessant? Det som er interessant er hvor stort kundegrunnlag som befinner seg innenfor en fornuftig radius av et slikt anlegg og hvor villige de er til å bruke et slikt anlegg, hva de vil betale for det osv. Det er det som er poenget. Det er et helt annet marked i UK, da det er tettere bebygd og tilsynelatende større andel syklister. Nei, poenget ditt er lite gjennomtenkt. Befolkningsantall og tetthet for Oslo m. omland er fullstendig sammenlignbart med mange andre storbyer rundt om i Europa og USA. En slik park vil uansett aldri famne om hele landet, hverken her eller i England - det er altså kundegrunnlag i det nærmeste området som vil være avgjørende (selv om man også kan vente litt tilreisende) og ikke antall innbyggere og tetthet for landet totalt sett. Det trenger heller ikke bli altfor dyrt hvis man bruker forlatte lokaler slik som foreslått ovenfor. Det kan også argumenteres med at norske vintre er betydelig hardere enn de engelske og at behovet er sterkere til stede her hos oss. I England kan de svært ofte drive på med "høstsykling" hele vintern gjennom. Hva om man fikk låne eller leie et forlatt lokale på åremål og søkte feks. Gjensidigestiftelsen om midler for å bygge baner innendørs? Vi kommer ingen vei hvis vi ikke prøver å tenke litt nytt.
|
|
|
10/02/2016 08:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes en del har liten respekt for kostnadssiden. Eneste mulighet for å få til noe slikt i Norge er om man får en klubb med og den må i tillegg ha en stor andel barn (slik at man kan dytte en del av driftskostnadene direkte på kommunen.). Utfordringen er bare at det er veldig få syklister i riktig alder sammenlignet med andre konkurrerende aktiviteter.
Sammenligningen med ballspill er i tillegg håpløs (Eller egentlig alle sammenligninger med andre idretter som har en bredde i bunn.). Sykling blir dessverre marginalt da det er for få barn som driver med det (Det finnes sikkert regioner der det er mange og da kan man kanskje få til noe men fordrer kommunal støtte). Når jeg tenker meg om har jeg heller ikke sett barn kose seg i slummen med sykling som fritidssyssel.
Norge mangler ikke en terreng hall, men en velodrom!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/02/2016 08:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi kommer ingen vei hvis vi ikke prøver å tenke litt nytt. Det er helt klart!
|
|
|
10/02/2016 09:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skrev tidligere at jeg ikke tror noe sånt kan gå rundt. Da tenkte jeg kommersielt. Men det er klart at om man har støtteordninger og tilstrekkelig antall ildsjeler kan det gå. Jeg ville imidlertid tenkt meg om lenge og vel før jeg satte i gang med et sånt prosjekt basert på frivillighet.
|
|
|
|
|