|
jumpers knee erfaringer
|
jumpers knee erfaringer
25/12/2015 14:17
|
ArneW
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har slitt med jumpers knee i begge knær siden sommer 2014. Har prøvd det meste. Alt som innebærer trening/styrking av bein gjør ting verre. Feks eksentrisk knebøy. Per dags dato kan jeg gå litt. Sykling, løping, svømming, rulleski, langrenn osv fungerer ikke. Sitte på en stol lenger enn 15 min gjør vondt. Ligge med rette bein over en lengre periode gjør vondt.
Hofter og gluteus musklene er også støle og ømme hele tiden. Tibialis anterior muskelen på forsiden av leggen er også øm hele tiden. Massasje av lår og hofter lindrer smertene litt, men ikke mange dagene.
Er det bare å skrive seg opp til operasjon eller er det andre ting jeg kan vurdere først?
|
|
|
Re: jumpers knee erfaringer
[Re: ArneW]
25/12/2015 18:10
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Hva gjør du per idag med tanke på rehab? Is/mild betennelsesdemper?
|
|
|
25/12/2015 20:06
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Vanskelig å sette diagnose via Internett, men har du prøvd alt dette? (Teksten er i hovedsak skrevet for en annen idrettsutdøver):
For opptrening av Jumper’s knee er ofte eksentriske øvelser anbefalt. Det vil si at man fokuserer på den delen av bevegelsen der muskelen strekkes. For ett-beins knebøy så senker man da kroppen rolig ned med rak rygg, og bruker det friske beinet til å komme opp i stående posisjon igjen. Det samme prinsippet kan brukes i beinpress, der du senker fotplaten rolig mot kroppen med det skadde beinet og dytter fotplaten opp med det friske beinet. Gå ned til 90 grader i kneleddet i begge øvelser. Dessverre er det slik at man må trene med smerte opp til en femmer på en skala fra en til ti. Føles smertene høyere enn fem så er belastningen for tung. Har du ikke på noen belastning når smertene overstiger fem så kan du ikke gå ned til 90 grader. Når smertene blir mindre enn fem så kan du øke belastningen. Fortsett med å øke belastningen innenfor området en til fem til du kan trene uten knesmerter. Blir du smertefri innen det er gått 12 uker så er det helt topp. Ett-beins knebøy utføres helst på en flate med 25 graders vinkel mot gulvet, der tærne peker ned. 2 ganger om dagen er anbefalt, morgen og kveld, så du bør finne noe hjemme du kan bruke, en kile, en bok eller et trappetrinn f.eks. Belastningen kan være i form av en ryggsekk med vannflasker, der du legger i 5 kilo vann for hver gang smertegrensen går under fem. Antall repetisjoner er 15, antall sett 3, så det tar ikke lang tid å gjennomføre.
Hva med Kinesio-tape for å lindre smertene, har du prøvd det?
En såkalt knee strap kan virke når du er på skadenivå 1 eller 2, så det kan være noe å prøve hvis den ikke koster så mye. Det virker dog som om du er på skadenivå 3 av 4 der nivå 3 medfører at du aller helst bør fokusere all trening i minst 12 uker fremover på å bli kvitt Jumper’s knee. Dette er tiden det tar for kollagen (et protein) å reparere senen og herde. Nivå 4 innebærer at senen ryker helt og må sys sammen igjen, og sjansene for en suksessfull operasjon er 60-70%, med 3-6 måneder opptrening etterpå.
Ising av kneet (med en gjenbrukbar ispose som du legger i fryseren mellom hver gang) før og etter trening kan også hjelpe. Begynn med 10-15 minutter etter hver gang du har trent.
Har du tøyd alle musklene som drar i kneet? Dvs. alle fire sidene av låret og bakside legg, samt setemusklaturen og forside hofter. Er noen av disse musklene korte?
Bruker du innleggssåler? Vet du hva slags fotstilling du har?
|
|
|
26/12/2015 15:45
|
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har samme symptomer som trådstarter. Er kommet til uke 8 i 12ukers programmet. Ingen bedring å spore enda. Måtte gå bort fra skråbrettet da det forverret tilstanden betydelig. Kjører nå flatt. Jeg har smerter når jeg sykler, spesielt når jeg står og Når jeg går nedover og oppover med "høye"skritt. Løping på mølle er helt smertefritt.
|
|
|
Re: Erfaringer med nåling av jumpers knee
31/01/2016 21:04
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Drar opp denne igjen. Jeg har slitt med jumpers knee siden juli, og er for 3. gang på eksentrisk knebøy og tøye-kjøret. Jeg har to ganger vært på god vei til å bli bra, men har fått tilbakefall. Nå sist skulle jeg bare hoppe over et rekkverk på tur til stranda men landet akkurat på asfaltkanten og da smalt det i kneet igjen.
Jeg har byttet ut fysioterapaut med en manuellterapaut med gode skussmål. Han vil nå utføre såkalt ultralydstyrt tørrnåling på patellarsenen. Slik jeg har forstått det vil han gå inn å skape små blødninger i det skadede område slik at kroppen raskere vil lege senen. Noen som har noe erfaring med slikt? Følte du evt at det hjalp deg å komme raskere tilbake i aktivitet?
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
01/02/2016 07:34
|
ventle
Besatt
|
Besatt
En venn av meg som er fysioterapeut har fortalt at man i fagmiljøet er begynt å gå bort fra å anbefale eksentrisk styrketrening med lav belastning, og heller rett og slett gjøre styrkeøvelser med høy belastning og få repetisjoner. For jumper's knee spesifikt er det anbefalt ettbeins beinpress og knebøy med bortimot maks belastning, i 4x4 repetisjoner.
(nå er ikke jeg selv faglært på dette, så forhør deg gjerne med fysioterapeut selv før du begynner med denne formen for opptrening).
mvh Helge
|
|
|
[Re: JayTe]
01/02/2016 09:47
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han vil nå utføre såkalt ultralydstyrt tørrnåling på patellarsenen. Slik jeg har forstått det vil han gå inn å skape små blødninger i det skadede område slik at kroppen raskere vil lege senen. Noen som har noe erfaring med slikt? Følte du evt at det hjalp deg å komme raskere tilbake i aktivitet? Jeg har fått dette utført på kneet mitt, men det var en sene på innsiden/bak (ikke Jumpers). Var visst en sjelden sene å ha problemer med. Ultralydstyrt høres fancy ut, min skade var noen år tilbake og da var det kun fysioterapeuten sin ekspertise som gjorde at han traff rett med nålene. Noen ganger traff han en nerve, og det var, ehem... la oss bare kalle det ubehagelig. Ihvertfall, gjentatte behandlinger med nåler i tillegg til treningsopplegg med eksentrisk trening gjorde ihvertfall kneet mitt bra igjen. Ikke hatt problemer siden. I tillegg til treningsprogrammet oppdaget jeg også at å gå langrenn klassisk var helt ypperlig for kneet.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
01/02/2016 10:39
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
jeg har dette og fikk trykkbølge behandling noen ganger i kombinasjon med knebøy/benpress, med så tung belastning som overhode mulig, da forsvant det veldig fort . etter dette har det holdt med sykkel trening for og vedlikeholde det 
|
|
|
01/02/2016 13:56
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Jumper's knee er en sekkepost for knesmerter slik akutt lumbago er det for korsryggsmerter. Det er derfor ikke sikkert at én type behandling fungerer for to personer. Siden vi allerede har begynt å spore litt av så nevner jeg at jeg holder på med et opplegg fra England der "pasienten" ikke styrker forside lår, men heller setemusklaturen for å bli kvitt Jumper's knee. Antall forsøkspersoner er ekstremt tynt, men "pasienten" har prøvd alt jeg listet opp over her + trykkbølgebehandling.
Helge - Ikke akkurat den responsen du kunne ønsket deg så langt, men setter pris på om du legger ut erfaringene dine etter behandlingen.
|
|
|
02/02/2016 08:01
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Da var det gjort. Siden betennelsen nå var borte og lommene med veske i pattelarsenen var drenert, ble den penetrert av 30-35 nålestikk lengst opp mot kneskålen. Heldigvis i lokalbedøvelse, men jeg gruer meg litt til bedøvelsen går ut. Nå skal kneet holdes mest mulig i ro et par dager, før jeg gradvis skal trappe opp med rolig trening de neste 3 ukene for mest mulig blodgjennomstrømning samt hard massasje av senen etter hver økt.
Fikk også diskutert styrketrening med høy belastning, og Heavy Slow Resistance (HSR) styrketrening 3 ganger i uken er nå visstnok anbefalt fra Olympiatoppen for tendinopati-skader. For min del tar vi vurderingen om ny nåling eller HSR om 3 uker.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
02/02/2016 11:49
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Takk for tilbakemeldingen! Jeg mente selvfølgelig JayTe, ikke Helge, to innlegg lengre opp.
|
|
|
07/02/2016 12:53
|
påhodetoverstyre
Entusiast
|
Entusiast
Hvis det er noe som er vanskelig å få has på, kan du prøve å få en ultralyd diagnose. Det er en del kiropraktorer som bruker dette. Kan jo hende at det er noe annet. Men at det som nevnt over her blir puttet i en slik jumpers knee pose diagnose. Jeg har god erfaring med dette.
|
|
|
|
|